Jump to content

Old School


Tjukkas

Recommended Posts

6 minutes ago, bobby said:

Du skal lade uten vekt....vilken type(r) krutt er det Lee- målet beregnet for og evt hvor mange grain for respetive 150/170grs kuler?

 

Ser unektelig gøy ut 😇

 

Er det ikke slik alle som lader med kruttmål gjør? Her ser du i det minste hva som kommer ut av målet.

Har en eller annen plass en tabell som sier hvilket kruttmål som gir x antall grain med ditt krutt. Så var det bare å bestille riktig type og kjøre på.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sakoen75 said:

Så var det bare å bestille riktig type og kjøre på.

 

Ser ut som det settet @Tjukkasviser til innehåller kun én øse,-så at visse begrensninger av type krutt regner jeg som ganske naturlig. - At de er "nøyaktige nok" er de sikkert, men det var ikke mitt spørsmål. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I øsa er det plass til 1.9CC med krutt. Det følger med en tabell med diverse krutttyper, blant annet flere forsjellige Vithavouri. 

Kontrollmålte ti ladninger N140, på tabellen opgitt til 25.9 grain ved 1.9cc, og jeg fikk et snitt på 25.8 med en variasjon på 0.1 grain i begge retninger. 
Jeg tør påstår at det er minst like nøyaktig som det jeg får ut av kruttmålet mitt....gitt at den billige elektroniske vekten min er noenlunde konsistent i hva den viser. 


Jeg bruker den bare til å sjekke at jeg ikke er helt på viddene når jegstiller inn den mekaniske vekten min da det hender jeg stiller den inn feil. Og den elektronsiek er god nok til å sjekke at jeg putter 33 grain krutt og ikke 43 i en patron....

Også er det slik at du kan kjøpe et helt  ett med slike kruttøser i alle størrelser du trenger. 

Lee sine kruttmål bruker samme system. 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må nesten si at jeg ikke kjøpte dette for effektivitetens skyld. Jeg har ladepresse og vanlige dier til kaliberet. Men syns det er gøy å gjøre ting på gamlemåten. Det hender jeg fyrer bål med flintstein og stål, og jeg fisker med ei fiskesnelle fra 70 tallet.....

 

.30-30 og bøylerifle er noe jeg leker meg litt med. Og samler erfaring på ladefronten med. 

Presisjonsnerdingen legger jeg til .308 rifla :-D

 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, bobby said:

Du skal lade uten vekt....vilken type(r) krutt er det Lee- målet beregnet for og evt hvor mange grain for respetive 150/170grs kuler?

 

Ser unektelig gøy ut 😇

 


Øsa som følger med tar 25.9 grain N140 til ei 150 grains kule etter tabellen som følger med. 
man får kjøpt øser i forsjellige størrelser til ulike kruttvekter. 


 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bäke said:

Jeg har lyst på et sånt sett jeg også, jeg har sett på logcabinlooms på YouTube som bruker dem.

 

Jeg har gjort noen øvelser med øsen fra et av diesettene mine, men jeg har ikke oppnådd den jevnheten i kruttmengde som du nevner. 


Ja som sakt, jeg stoler ikke på den elektoniske vekten min...jeg tok rett og slett ei godt toppa øse med krutt, og brukte et bankkort til å stryke toppen av og veide. 
 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bobby said:

Vei, - vi får høre erfaringene du gjør deg etterhvert...skulle tro at både rifla og du selv kan regne med et trygt-og langt- liv fremover med 25,9 grain N-140 og 150grs kuler 😇


Det var minimumsladningen fra tabellen som fulgte med, og så mye N140 det er plass til i øsa som fulgte med. 
Det betyr jo ikke at man må holde seg til hverken øse, akkurat denne øsa, eller akkurat det kruttet, og ei heller den kula. 

Jeg har ei turretpresse med alt som hører med samt dier til kaiberet. Dette er noe jeg vil prøve fordi det ser litt morsomt ut. 
Blir også morsomt å sammenligne like ladninger produsert i denne og de som er produsert "vanlige" presser.

Soms agt lenger opp, noen gnager fyrer jeg opp med flint og stål, andre ganger bruker jeg lighter. 



 

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker også Lee loader- settene (men jeg har ikke i 30/30). Det er litt sånn meditasjonsladning. Med 30/30 oppnår du også antagelig lengre hylseliv, siden du bare halspresser. Og det er nok lurt å holde ladningene i den slappe enden, nettopp fordi verktøyet bare presser halsen.

 

Jeg har brukt Loader’n mest til .308. Den ammunisjonen ble riktig så presis, faktisk. Det jeg er mest usikker på med Lee Loader og 30/30, er krympefunksjonen. Det er sikkert en læringskurve der.

 

Link to comment
Share on other sites

@Tjukkas 25,9 N-140 er meget "slappt". - En øse med 2,2 cc derimot gir ca 30 grain med N-140 ifølge tabellen til @Sakoen75 - heller ingen skarp ladning dette, men en man trygt kan bruke for både 150 og 170grs kulene.

 

6 hours ago, spindrift said:

Og det er nok lurt å holde ladningene i den slappe enden, nettopp fordi verktøyet bare presser halsen.

 

Jeg mener det var i første utgaven av Ladeboka der det ble poengtert at patroner for bruk i leveraction alltid skulle helpresses. - Jeg har nå iaf praktisert dette og min erfaring er at hylsene likevel har levd lenge,..selv om noen av de nå begynner å få tendenser til sprikker i halsen, men mange av de er gamle og sikkert ferdig til utbytte. 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

I tabellen som fulgte med settet, og den er på 31.8 grain for en 150 gains mantlet kule ifølge Lee. 

Men som sagt, man MÅ ikke bruke den øsa som følger med. Det følger jo med en slik øse i alle Lee's diesett :-D
Da jeg drev med lading til 30-06 for et kavrtt århundre siden, brukte jeg osgå en slik øse. Hadde ikke kruttmål, men veide opp hver ladning. 
Og brukte øsa til å fyle veieskåla på kruttvekten for hver ladning. 

 

Ser ikke noen umiddelbar grunn til at man ikke skulle kunne halspresse leveraction hylser :-D
Oppgir den utgaven av ladeboken noen slik grunn?



 

Edited by Tjukkas
Rettet maksladning ifølge lee sin tabell som følger med ladesettet.
Link to comment
Share on other sites

@Spindrift, i utgave 4 er det i alle fall tatt bort. Orket ikke lete gjennom utgave 8 :-D

Jeg får vel være oppmerksom på det. Men velger heller å løse problemet når og om det oppstår. 
Som sagt er det ikke dette som vil være hovedladeverktøyet mitt. Er bare ment som noe morsomt å gjøre.
I verste fall blir det bare brukt til å fjerne tennhetter før vask på skitne hylser. 
I beste fall har jeg det moro me då lage patroner til mitt bruk. 


Husk at dette diesettet har jeg i tilegg til "skikkelig" ladeutsyr, ikke istedet for :-D
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/24/2021 at 10:22 PM, Tjukkas said:

Jeg ble forøvrig inspirert til galskapen av denne Old Timern....
Han sitter bare der ved skytebenken sin, lader seg et par skudd, og fyrer av en i ny og ne. Helt fantastisk spør du meg :-D
 

 

 

Ja, interessant fyr. Jeg har sett på en del av videoene hans. Det virket som om han gjør utendørs. Her vasker han underbukser sine. Han har slike som Superlangbein hadde

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...