Nimrod67 Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Har noen en brukbar oppskrift på svartkruttpatroner til en gammel engelsk hanehagle? ettersom det neppe finnes kommersielle tilvirkere lenger vurderer jeg å begynne å lade haglepatroner i tillegg til riflepatroner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Enkelt. Likt volum svartkrutt og hagl. Filt melomladning/forladning. Paposkive over haglene og rullelukking (vannglass eller smektelim om du bruker messing hylser). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimrod67 Posted February 23, 2021 Author Share Posted February 23, 2021 (edited) Det står en oppskrift på løpene, 3 drams BLK PDP. Hvor mye er 1 dram? Edited February 23, 2021 by Nimrod67 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 https://norsksvartkruttunion.no/medlemsinformasjon/skyteklasser/hagle/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimrod67 Posted February 23, 2021 Author Share Posted February 23, 2021 Altså snaue 1,8 g = 1 Dram. såvidt jeg vet fra tidligere kommer svartkrutt i flere finhetsgrader, hvilken benyttes i haglepatroner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1937M98 Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Det jeg har lært av min far som jaktet mye med svartkrutt er 3F / FFF korning til hagle. Men jeg har brukt Wano pp nå i det siste, som tilsvarer 2F. Man kan også bruke Pyrodex RS Bruk fettede forladninger, så holder du kruttslammet mykt. Kan også stanses ut av asfaltplater, som du dypper i flytende fett egnet for svartkrutt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts