Jump to content

Noen som har ordna 30-06 til 200STR i det siste?


Grubleren

Recommended Posts

Er det noen som har ordna seg en 30-06 - pipe til sin Sauer 200 STR i det siste? Hvordan har dere i så fall gått fram? Dette er vel ikke hyllevare enda så vidt jeg har fått med meg. Det blir kanskje det når og hvis det blir noe av denne 200 MAX - varianten, men det nærmeste vi kommer nå er kanskje en 202 - pipe som justeres til å passe i STR'en? Men er ikke en 202-pipe ganske dyrt? Kan et alternativ være å kamre om en 308-pipe? Eller få en pipe tilvirket fra scratch? Det siste er sikkert ikke billig i så fall, og hvem kan evt. gjøre det? Andre muligheter?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Grubleren said:

Kan et alternativ være å kamre om en 308-pipe? Eller få en pipe tilvirket fra scratch? Det siste er sikkert ikke billig i så fall, og hvem kan evt. gjøre det? Andre muligheter?

 

Det går ikke å kamre om 308 til 30-06

De fleste børsemakere monterer en ny pipe i et avkappet kammerstykke.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan kamre om enn .308 til 30-06 AI, men du vil gjerne slite med å stabilisere lengre kuler med høy BC siden STR løpene i .308 kommer med 1:12 stigning. Så du blir kanskje begrenset til kuler med bly i med vekt opp til rundt 168 gr.  
Finnes noen eldre tråder om det her. 

 

Jeg ville heller fått laget en pipe med 1:10 stigning.

Edited by Fysikeren
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke fystikken har endret seg mye på 30 år går det helt fint med 190gr SierraMK og Rano 12g Match til langhold i 308 med 1-12" løp. 168gr SierraMK stabiliserer hvertfall ut til 200m i en TC Contender i 30-30 med 14" løp og 1-14" i stigning.

 

Jeg leser mye om hva som ikke fungerer av kalibre og riflestigninger nå som har fungert helt fint for meg og en haug med skyttere opp gjennom tidene. Sjekk i praksis og kikk litt i ladebøker fra 1980-tallet..  

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det folk glemmer når det gjelder eldre kulekonstruksjoner er at de skulle være stabile i subsonisk hastighet på lange hold. Kragen ble jo testet grundig ut på 2000m mens 168gr SierraMK/155grMK og tildels 175grMK tumler +/-1000m. Noe å tenke på hvis man kriger over et dalsøkk med soldater fra 1940 med Krag og Madsen på ene siden og soldater fra 2021 med HK416/17 og MG MAG med mijløammo på andre siden.  

 

8x57 med 12g er sikkert ganske ubehagelig når det "regner" spisse 12grammere på 3500m som er max effektiv rekkevidde med MG34. Engelskmennene fikk en aha-opplevelse i Afghanistan og fikk "kopiert" 8mm'ern i 308 ladet med 170gr Lapua LockBase@860ms til MAG'ene sine for å kunne bruke dem på langhold. Da fikk miljø være miljø..   

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser "Hansen rifles" kan lage det meste av piper på bestilling, så dette er vel en mulighet hvis man vil ha noe skredderesydd og nytt. Men da drar det vel seg mot 10 000 riksdaler og vel så det tenker jeg. Mulig jeg er gnien, men jeg synes det er litt i dyreste laget, da begynner man jo å nærme seg prisen for en helt ok rifle, spesielt hvis man kjøper brukt. Dette er forøvrig en av grunnene til at Blaser og lignende i utgangspunktet ikke ville vært aktuelt for meg, prisen på løp der er jo helt krise. Uansett, det er vel lov å håpe på 30-06 hyllevare for STR på sikt. Jeg synes som sagt 200 Max er veldig interessant, får håpe J.P. Sauer & Sohn tar opp stafettpinnen der (som de gjør med STR'en)!

 

Men @Torf, hvordan er det du gjør det, har du en egen dedikert STR i 30-06 som du bruker til jakt, eller driver du og bytter om på pipene? Eller har du gått over til 30-06 på fulltid i STR'en? Bare nysgjerrig, for min del har jeg fattet interesse for gode gamle 30-06 samtidig som jeg er veldig glad i STR'en min som per nå er i 6,5 X 55.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Dessverre ikke tilgjengelig for STR.

Men med stokken/chassiset/mesterverket som @Blyhar mekket er det rart man ikke kan tilpasse en litt mer normal stokk som Gamescout til STR. 

Slutt med de syke utspillene dine som gir blod på tann til folk som ikke vet sitt eget beste. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mix said:

McMillan til STR er som en 2"x4" plank. Uhamslig stokk rett og slett.

Litt synd det der egentlig, den har jo potensiale. Den er jo solid konstruert, jeg liker materialet den er bygd i. Og det er vel ingen alternativ heller egentlig? GRS? Jeg har ikke inntrykk av at GRS er like solid. Men det verste er at de også gikk på en ergonomismell, de glemte jo også å tenke på folk da de designet dette klumpete og skjeve pistolgrepet 😬

 

Jeg har til nå hatt KKC og Bredvold på STR'en. Egentlig likte jeg KKC best av de to, men den sprakk opp. Når det er sagt så er Bredvold også veldig god ergonomisk, i tillegg virker den mer solid. Drømmen må være en stokk med ergonomi tilsvarende disse 2 og som er like solid bygd som en McMillan!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sør-jeger said:

Synes McMillan stokk til Sauer 200 STR er ganske behagelig. Må være rart bygget jeg :)

Jeg antar du er typen til å kverke en elg med bare hendene! 💪✊ Ikke ulikt Lars Monsen når han avliver fisk.

 

1 hour ago, Sør-jeger said:

Men, nå som McMillan er solgt og har allerede kuttet en haug med modeller, så slipper dere nok å se flere nye av disse.

Det var jeg ikke klar over, vi får se hva som skjer da.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, msteiro said:

er det rart man ikke kan tilpasse en litt mer normal stokk som Gamescout til STR. 

Problemet er at alle støpeformene til de stokkene er for lav i fremdelen av låsekassa. Man må redesigne hele formen om det skal bli bra. En annen utfordring er at man også må lage noen ekstra deler, som fremre skrufeste og magasinutløser. Det blir sikkert fort litt for mange parametre for lavt salgsvolum? McMillan slik jeg ser det er lavest på stigen i bruk av kompositt teknologi. De holder på med produksjonsmetoder som tilhører et annet århundre.

 

16 hours ago, Sør-jeger said:

Men, nå som McMillan er solgt og har allerede kuttet en haug med modeller, så slipper dere nok å se flere nye av disse.

Det tenker jeg ikke er så rart 😉. Nå selger de merkenavnet og renome til noen som kanskje kan utvikle de videre, for de har virkelig havnet etter i utviklingen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...