Jump to content

Lettvekt chassis


Elgjaeger

Recommended Posts

Var jo lett! Men skal det være et poeng med chassis så må den vel ha foldemekanismen, og da veier den nærmere 880 gram om jeg skjønner de rett? Det er fortsatt nokså lett, men man får jo lettere stokker om vekt virkelig betyr noe. Den greia er jo uansett et fint tilskudd med tanke på muligheten til folding ved transport. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde MDT-chassis på MVP-en, og det veide hundre tonn og gjorde børsa så ubalansert at man nesten glemte hvor elendig den var ellers. HNT26 på Rem700SA, stutt pipe og .260rem, så vet jeg at både jeg og @msteiro hadde blitt lykkelige.

 

(Både en raring uten særlig fagkunnskap eller erfaring og Landrø driver jo med karbon-greier til 202 om dagen.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Torf said:

Jeg har fått svar fra MDT om chassis til STR.

De ville at forespørselen skulle registreres her:

https://mdttac.com/eu_en/pre-ordering-information

 

Fint om flere kan legge inn en forespørsel.

image.png.9d506da076cfcc828fd78bc0f2f6061b.png

 

Ja, man kan jo håpe...tror ikke de kommer til utvikle chassis for STR. Buck Holly prøvde jo å dra igang ACC chassis for STR etter han var på Røyseland for et par tre år siden og så hvor mange som brukte STR til PRS. Det kom ikke noe ut av det.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Torf said:

Et 740g chassis til Sauer STR hadde vært greit.

Jeg har jo snekra en i det vekstområde og det er faktisk veldig greit 😉

31096DDF-47D8-45B5-80CD-BD11BCF0968A.jpeg.77734f645f3e71fd201af20d38729d61.jpeg

Plutselig er STR en rifle med samme vekt som veldig mange andre om man ikke overdriver pipeprofilen. Jeg synes det er synd at låsekassa ikke er mere populær for ettermarkedsprodukter. Den er enkel å designe rundt og produksjonteknisk er den en drøm å maskinere stæsj til. Det burde ikke være vanskelig for MDT og lage en variant av chassiset som tråden omhandler.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Elgjaeger said:

Ja, man kan jo håpe...tror ikke de kommer til utvikle chassis for STR. Buck Holly prøvde jo å dra igang ACC chassis for STR etter han var på Røyseland for et par tre år siden og så hvor mange som brukte STR til PRS. Det kom ikke noe ut av det.

Vision, kom vel ut av det? ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med det fokuset som er på fart i norsk PRS nå - eller kanskje heller "med den overdrevne troen på at fart er alt, mens bommer i vei", så er 200STR, om ikke på vei ut, så iallefall er bruken på vei ned mange steder.

En grunn er at folk ønsker seg 10-skudds magasiner, og den andre er selvsagt at tilgjengeligheten på gode alternativer har tatt seg dramatisk opp.

Børsemakermarkedet har sett PRS/ langhold, og flinke makere lager PRS-rifler til folk mens de importerer både piper og låskasser av høyeste kvalitet - avtrekkene til disse customriflene har fått en skikkelig boost der det før var Timney og Jewell - og folk tenker i nye retninger. 

Kalibre er også på vei vekk fra 6.5x55, den har for mye rekyl sies det, og folk hiver seg på...

 

Selv har jeg skutt forrige, og sikkert neste stevne med TRG22 i 6mmXC. Den har to fordeler, et lite kompakt 10sk magasin, og altså 6mm, som kanskje er lettere å skyte med. Jeg er søren ikke sikker - og det kommer an på stevnets natur.

Ulempen er avtrekket, som bare ikke når opp til STR-avtrekket - men det fins jo avtrekk - de er bare dyre.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

MEd det fokuset som er på fart i norsk PRS nå - eller kanskje heller "med den overdrevne troen på at fart er alt, mens bommer i vei", så er 200STR, om ikke på vei ut, så iallefall er bruken på vei ned mange steder.

En grunn er at folk ønsker seg 10-skudds magasiner, og den andre er selvsagt at tilgjengeligheten på gode alternativer har tatt seg dramatisk opp.

Børsemakermarkedet har sett PRS/ langhold, og flinke makere lager PRS-rifler til folk mens de importerer både piper og låskasser av høyeste kvalitet - avtrekkene til disse customriflene har fått en skikkelig boost der det før var Timney og Jewell - og folk tenker i nye retninger. 

Kalibre er også på vei vekk fra 6.5x55, den har for mye rekyl sies det, og folk hiver seg på...

 

Selv har jeg skutt forrige, og sikkert neste stevne med TRG22 i 6mmXC. Den har to fordeler, et lite kompakt 10sk magasin, og altså 6mm, som kanskje er lettere å skyte med. Jeg er søren ikke sikker - og det kommer an på stevnets natur.

Ulempen er avtrekket, som bare ikke når opp til STR-avtrekket - men det fins jo avtrekk - de er bare dyre.

 

K

Ja, er vel først og fremst magasin som er den store begrensende faktoren for STR til PRS, så man må vel bytte snart dersom man ikke skal gå mer drastisk til verk som å trene mer...så kan man kanskje bytte bort 6,5 Sweedemoor til noe i 6 mm med mindre rekyl også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker mer på skjefte til jakt og jaktfelt/elgbane. I jaktfelt/elgbane er STR konge og deltagerantaller er større enn PRS.

Hvis noen hadde unnet NM jaktfelt/elgbane med STR og lettvektschassis tror jeg markedet hadde eksplodert etter norske forhold.

Dette nye chassiset ligger ikke langt unna moderne et luftgevær i design. Det er mange toppskyttere som trener med det. 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Torf said:

Jeg tenker mer på skjefte til jakt og jaktfelt/elgbane. I jaktfelt/elgbane er STR konge og deltagerantaller er større enn PRS.

Hvis noen hadde unnet NM jaktfelt/elgbane med STR og lettvektschassis tror jeg markedet hadde eksplodert etter norske forhold.

Dette nye chassiset ligger ikke langt unna moderne et luftgevær i design. Det er mange toppskyttere som trener med det. 

JEt chassiet fins, og er lett nok til jaktfelt. Om jeg skulle skyte jaktfelt aktivt, så hadde jeg bare kjøpt en T3 Sporter og blitt ferdig med det. En original 200STR er også helt OK, men muligens for tung?

 

42 minutes ago, Elgjaeger said:

Sauer 205

Problemet VAR løst, dvs, det eksisterte ikke. Men DFS-komiteen som spesifiserte STR hadde ikke fantasi til hverken chassi eller 10sk magasin - de kom fra KJ og trodde beddet trestokk og 5 skudds magasin var det mest fantastiske som var mulig, derfor spesifiserte de det. Det var nok billigere også, å få en rumener til frese noe bøkelaminat enn å lage det freste aluchassiet i 205.

5-skuddsmagasinet er jo også en tilpasning til DFS sine skyteprogrammer - og da 200STR ble masseprodusert, og 205 ikke solgte noe særlig (den var for moderne for alle tror jeg) så utgikk den.
Markedet den var tenkt for fylles i dag av G&E, Bleiker, og lignende produsenter. Og jeg forstår ennå ikke at ingen, av de som hiver 100k på ei rifle, kommer til PRS med en G&E. Jeg ligger på det halve i budsjett, så det stopper på 200STR/TRG22, men med 100k budsjett - så hadde det gått en mail til Sveits.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, M67 said:

Piper, avtrekk og sluttstykke går om hverandre.

Det er jo greit nok, men 205 er skjelden vare og jeg vil ikke ha den 202 løsningen på skjefte. Er det noe jeg ikke liker på 202 så er det den elendige løsningen de har laget for skjefte. Hadde det ikke vært for skjefte så hadde jeg hatt 202 i stedet for Sako i skapet.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Hva med heller å tilpasse grenen til 5skudds magasinet enn å bruke større magasin?

Er da viktigere å trene raskt magasin bytte enn å skyte 10 skudd...

 

Men, rart ikke noen gode maskinister/børsemakere her i Norge lager noe for Norsk bruk.

Er da her det finnes hundretusenvis av STR... Å vente med hua i hendene på at noen amerikanere skal lage noe for oss... fysj.


Amerikanerene har jo endelig sett lyset med trykkpunkts avtrekk, 6,5mm, hurtig skifte av løp, lyddemper, løst magasin og Mil/Mil etter noen tiår på sidelinjen.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på om dobbeltradet magasin er det beste for STR systemet heller? Det er ingen god materampe i løpene og lengden fra magasin til kammeret er ikke av det korteste. S@L har kanskje en løsning? Den låsekassa @Aannerudbygde brukte vel dobbeltradet magasin? https://www.kammeret.no/topic/72838-home-made-låsekasse/

Mulig han har noen erfaringer å komme med STR og S&L er nokså like designer. Jeg tror at DFS gjorde et fornuftig valg med STR når de valgte enkeltradet magasin med materampe. Det burde ikke være umulig å lage et enkeltradet magasin med bananbøy som tar 10 skudd og fungerer til STR. Hadde jeg vært motivert hadde jeg prøvd.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Bly said:

Det er en helt annen låsekasse😉

Ja, men må egentlig ha dobbel stack magasiner, og det går jo ikke i STR uten flittig bruk av vinkelsliper/Dremel. 
 

Jeg spurte Engbo om de var interessert i å lage et 10 skudds 6,5x55 magasin til STR, forlenge 5 skudds i bananform. De kunne være interessert dersom markedet var på noen 10 tusen magasiner....

 

Uansett, det er jo idag som @m67 sier mange bedre løsninger enn STR for PRS skyting.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Ingen som har 3D-printa noen prototyper og sjekka hvor mye vinkling en må ha nedenfor magasinbrønnen?

 

Eller - ingen som har putta et svensk 20-skuddsmagasin for ZB 30 i 6,5x55 oppi? ;)

 

Ole

Burde være greit å få printet ut en forlengelse samt skaffe en ny fjær, måtte vel kanskje prøve noen forskjellige radier på bananen ut fra konen på de 5 patronene nedenfor brønnen. 
 

jeg driver ikke med CAD eller 3d printing

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror magasinskroget er det samme som std, dvs takler 30-06.

6,5x55 er vel litt kon for å fungere med 10 skudd i dette magasinet.

6,5x55 AI burde fungere.

 

Lader man selv kan man vel få laget et korrekt 6,5 AI-løp av RHansen og samtidig få dem til å kamre om x-antall std matchpiper.

Da kan man fireforme fabrikkammo i Hansenpipa.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Torf said:

Jeg tror magasinskroget er det samme som std, dvs takler 30-06.

6,5x55 er vel litt kon for å fungere med 10 skudd i dette magasinet.

6,5x55 AI burde fungere.

 

Lader man selv kan man vel få laget et korrekt 6,5 AI-løp av RHansen og samtidig få dem til å kamre om x-antall std matchpiper.

Da kan man fireforme fabrikkammo i Hansenpipa.

 

Ja, men da mister man fordelene med STR og kan heller gå på bedre løsninger bygget på en annen plattform. Magasinet er jo også veldig langt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elgjaeger said:

Ja, men da mister man fordelene med STR og kan heller gå på bedre løsninger bygget på en annen plattform. Magasinet er jo også veldig langt.

 

Hva mister man?

På en STR kan man jo ha to pipeoppsett, med AI-løp og 10-skuddsmagasiner til PRS, og std 6,5x55 løp til alt annet. 

Man kan skyte fabrikkammo i alle løp. 

Lader man bør man bruke hylser fra "Hansenpipa".

Uansett er 6,5-hylser billigere og mer tilgjengelig enn alle andre kalibre enn 308 og 223.

Magasinet er jo ikke lenger enn 20-skudds til AG3 og det har fungert fint for meg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Torf said:

 

Hva mister man?

På en STR kan man jo ha to pipeoppsett, med AI-løp og 10-skuddsmagasiner til PRS, og std 6,5x55 løp til alt annet. 

Man kan skyte fabrikkammo i alle løp. 

Lader man bør man bruke hylser fra "Hansenpipa".

Uansett er 6,5-hylser billigere og mer tilgjengelig enn alle andre kalibre enn 308 og 223.

Magasinet er jo ikke lenger enn 20-skudds til AG3 og det har fungert fint for meg.

 

 

Først og fremst billige lett tilgjengelige piper og billig match ammo. Men ja, har jo vært inne på tanken selv. Sier ikke at det dumt, men er mange andre alternativer basert på rem 700 eller T3 når man først går custom veien.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...