Jump to content

Villreinjakta 2021


40årskrisa

Recommended Posts

Er det første gang? Ta med altfor mye. Neste år vet du hva du ikke får bruk for og hva du kan kjøpe i lettvekt. 

Min første gang bar jeg på 30 kg, året etter lå all hermetikk og øl igjen hjemme... 

20. august kan du la mye av ekstraklær ligge hjemme, men midt i september kan det være kaldt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På fjellforum er det to trådar, drømmelett sekk på sommar/vinter. Er jo helst tiltenkt friluftsliv men mogleg det går Ann og henta noko inspirasjon. Er jo dei tyngste tinga du kan spara mest på som sekk, sovepose og telt, men så var det dette med sikkerheit og komfort og da pluss at du muligeins må bera kjøt og. 
Grunnen til at eg er litt opptatt av dette med vekt er at turen vert så mykje lettare då, bokstavlig talt. Dersom du ikkje er klar for dei heilt store investeringane ( for lettvektutstyr kostar jo nokre kr) så er mitt tips og kutta ut mest mulig dill dall berre for og ta eit eksempel, saft og all alkohol er heilt unødvendig. Kjem jo litt Ann på kor hen, når og kor langt og då sjølvsagt. Kniv opinel no 8 er eit tips, eit knøtalite Bryne og ei svært lett sag. Nokre få skudd. Lett og energirik mat. Lett kjele som du brukar til alt, lett steikepanna samt gassbrennar og gass. Lett skei. Litt te og ein snyltekopp av plast. Lett caps, ullundertøy, regnklær lette dei og. Turbukse ullgenser fungere og som puta. Skumgummi underlag, mulig det har kome noko nytt her. Sovepose som tåler minus. Og frysa om natta er pyton så bruk ein som er varm nok.

Nokre tips på ståande fot. Noko og som er greit med så få ting som mulig. Tar mindre plass i sekk og telt og er snarare og rydda og finna fram i.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Haavard said:

Er det første gang? Ta med altfor mye. Neste år vet du hva du ikke får bruk for og hva du kan kjøpe i lettvekt. 

Min første gang bar jeg på 30 kg, året etter lå all hermetikk og øl igjen hjemme... 

20. august kan du la mye av ekstraklær ligge hjemme, men midt i september kan det være kaldt. 

La ølen ligge igjen gjemme?😱  Nei vet du hva, det er jo den som gir meg motivasjon til å bære så jævlig tungt.....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Haavard said:

Er det første gang? Ta med altfor mye. Neste år vet du hva du ikke får bruk for og hva du kan kjøpe i lettvekt. 

Min første gang bar jeg på 30 kg, året etter lå all hermetikk og øl igjen hjemme... 

20. august kan du la mye av ekstraklær ligge hjemme, men midt i september kan det være kaldt. 


 

Nei, er mitt 9.år på reinsjakt på 15 år. 
Gikk på samme tabben selv første gang jeg var på reinsjakt, altfor tung sekk. 
 

Blitt forholdsvis opptatt med lettest mulig sekk, og har et ganske greit oppsett for 3 netter på fjellet. Men alltids noen som sikkert har noen lure tips å komme med. Hadde mål om å komme under 16kg opppakning i fjor, men den ble 18kg etter utallige om-pakkinger. . 

Link to comment
Share on other sites

Da er man trygt hjemme i sofakroken igjen, etter 14 dagers villmannsliv på vidda, nærmere bestemt på Hardangervidda.

Er den årlige turen dette. Dro opp, for å slappe av, fiske, titte etter reinsdyr OG ikke minst....plassere ut viltkameraene mine. Så får vi se da, hva som dukker opp på SD kortet om et par måneders tid. Håper på både Reinsdyr, Ryper, Rev, Hjort og Elg.

Hjort var det forresten markert mye mer spor etter nede i dalen, enn forrige år synes jeg. Spennende.

 

Først pakking. Du og du så mye pikk og pakk som skulle med, denne gangen. Synes utstyrshaugen bare eser og eser for hvert år som går.

 

Slik så det ut etter hvert....i bilen på et tidlig stadium.

20210708_161455.jpg.a2e70781fcb088a03dbbf5366a1135f5.jpg

 

og på stuegulvet

20210708_161216.jpg.4a7f158943d95ac8341a387fcf6c757d.jpg

Bare litt av pikkpakket.

 

Det første man gjorde etter ankomst fjellheimen, var å etablere basecamp nede i dalen.

Slik så det ut

20210721_113559.jpg.f6b0b83a004054d2a338a5728e2b72af.jpg

Vill, vakker....og ikke minst uberørt natur, akkurat slik man vil ha det.

Så var det å hugge ved i finværet. Masse ved. Synes det er gilt og ligge å fyre i ovnen utpå kvedslengen, etter "fiskeriet" for å si det slik.

 

Slik ser det ut inni lavvo'en.

20210711_194011.jpg.1797002f52b6a964f6e1a9c30c02f0fe.jpg

Kaotisk og uorganisert. Herlig, for å sitere en kjent villmann.

Har forresten kjøpt meg ny lavvo ovn. Vi ble umiddelbart gode venner.

Har prøvd noen ovner nå og felles for alle sammen er at røykavsuget er underdimensjonert på de, slik at røyken kommer ut av ovnsdøra når man åpner og ikke ut gjennom pipa, slik det skal være.

Denne ovnen har deriomot perfekt dimensjonert "skorstein" slik at man unngår problemer med røyk i lavvo'en.

Ovnen er solid laget OG kommer atpåtil i transportkasse. Et stort pluss.

Kan trygt anbefale denne ovnen, som slår alt annet jeg har prøvd, langt ned i støvlene.

Minuset er prisen som er i overkant stiv synes jeg, men som med en god del annet her i livet, så henger pris og kvalitet ofte sammen. Igjen.....anbefales uten reservasjon.

 

Nuvel....nok om det. Etter etablering av basecamp, var det ut å prøve fiskelykken.

På favorittplassen duftet det plustelig veldig røtint. Nesten så man brakk seg vet dere.

5 meter unna lå det en stakkarslig hjortekalv i strandkanten gitt. Ikke noe pent syn og duftet enda værre.

20210712_142351.jpg.360e6744642876df5b71bd31821852c7.jpg

Jeg har frodig fantasi, men tipper at denne stakkaren har prøvd å følge mor si over flomstor elv. Det gikk ikke bra desverre, Har skrevet det før, men naturen er brutal og nådeløs.

 

Fiske ja.....det ble noen få fisker på stang så måtte jukse med garn etter hvert, Da ble det litt mer fart i sakene, men det gikk fortsatt tregt synes jeg.

 

Stemningsbilde fra fiskeriet.

20210721_063847.jpg.2b9038ca4419f2fabeffe8ff149b2feb.jpg

Topp kvalitet viddaørret. Så rød i kjøttet at man må gni seg i øynene for å tro at det er sant. Skikkelige rugger dette.

 

Og litt mer stemingsbilde fra fiskeriet.

20210722_065324.jpg.3f06f595fe943ae70683dfdf564d7c36.jpg

 

Så var det å få plassert ut viltkameraene i området jakthytta oppe i fjellet.

Schloss Adler som jeg kaller hytta. Topp situert dønn midt i reinstrekket.

 

Kjempeutsikt rett og slett.

DSCN2936.JPG.3f0c2a933b15f20bd0e558e0c6f3c402.JPG

Helt perfekt dimensjonert. 3 vedpinner i ovnen, så er hytta varm.

Dyra har forresten lett for å komme slarkenes ned ved vannkanten, 150 meter unna utgangsdøra.

Var en god sveiv innpå for å titte etter reinsdyr, men så ikke ei eneste klauv på turen.....dvs det gjorde jeg, men ikke riktig kaliber

Satt oppi en nut en morgen jeg vet dere og titta (forgjeves) etter reinsdyr.

 

Klar som ett egg, som dere ser

20210716_112332.jpg.5d2e30a7c0ec5ad4075d4daf7eae0719.jpg

 

Plutselig var det bevegelse utpå vannet.

En bever som kom svømmende midtfjords.....eller var det en bever???

I 1400 meter høyde over havet er det ikke mye trevirke å leve av, for en bever. Kun gråstein og ur. Bever knasker ikke gråstein. Er vel bare Askeladden som gjør det. Han så jeg heller ikke snurten av.

Jeg opp med kikkerten.......og titta rett på en ELG

470675568_ElgSvm.png.dbcb925bcb009e41f0f7d17bb171c60e.png

Da tok det et par tre sekunder før hjernebarken registrerte det man så.

Elgen bada og kosa seg utpå der den. Tok svømmeknappen så det ut

som 😀

Svømte sikket 1 km bortetter, før den skrævet i land og forsvant videre sydover. Sikkert første og siste gang man ser Elg på badetur midtfjords i dette vannet, men artig var det.

 

Observerte noen få ryper på fjellturen også. Kun voksne individer......ingen kull, så det blir nok ikke noe rypeår i dette området, slik det ser ut pdd.

 

Rype på alerten i steinura

DSCN2983.JPG.4ed444a74c0bdfcd132fdfbe39c4a94c.JPG

 

Reinsdyr ja......eller mer presist skrevet....mangel på reinsdyr.

Tilbakemeldinger i dagene før turen, tydet på mange dyr i området, men nei, helt blåst, som allerde skrevet. Tok en telefon fikk beskjed om at nå var hele hurven plutselig i Bjønnabotn. Aner meg at det kan det være på vestlandet et sted, med mer snøfonner som reinsdyra liker å kjøle seg ned på, på aaalt for varme sommerdager, slik det er på vidda nå, as we speak.

 

Prektig vestlands-natur i det fjerne, med snøfonner på kryss og tvers.

Perfekt habitat for overopphetede reinsdyr.

DSCN3008.JPG.6b4611457a30f506a6907860519cb5dc.JPG

Må være reine SPA behandlingen for en flokk reinsdyr å komme på ei snøfonn, for å kjøle seg ned og ikke minst.....prøve å unngå de værste insektplagene. Uff og uff....er nok ikke enkelt å værer reinsdyr i denne tropevarmen. Stakkars dyr.

 

På veien tilbake til Schloss Adler (jakthytta) kom jeg over disse slepene, etter dyra.

Her har det trampet adskillig rein opp gjennom årene. 4felts " motorvei" som dere ser. Så smått utrolig at de følger de samme slepene nå som da.

DSCN3025.JPG.81dd9e620b82308a3ea1321bff6f64ad.JPG

 

 

Kom også over en heller som det er mange av på vidda. Nok en påminnelse om at her har det blitt drevet veiding på grådyr i tusenvis av år.

Synes det alltid det er litt spesielt å komme over en ny heller.

Under denne steinen har det nok vært både glede og frustrasjon, i takt med værdrag og jaktubytte.

20210717_133652.jpg.bc7bd925d35ecfa583f17fe701a1173f.jpg

Alle som en ligger strategisk plassert med godt overblikk og midt i reinstrekket.

 

Etter noen dager i høyfjellet, var det å vende nesetippen retning basecamp'en. Bestandig litt vemodig å forlate høyfjellet synes jeg, spesielt når man har "bodd" og "gått" seg til seg til, om dere forstår.

Nede i dalen var det glohett, selv tidlig på morgenen og spesielt inne i lavvo'en.

Tok derfor frokost og morgenkaffe utenfor lavvoen, sammen med håndkikkerten. Gir aldri opp håpet om å spotte reinsdyr oppi bratta vet dere.

Neeei ingen dyr sett, kun denne Kongeørna som kom så fint flagrenes, ute på dagens første inspeksjonsrunde. Et flott syn var det. Ei svær ørn. Har hilst på denne før, flere ganger. Sjefen i området dette.

 

Topper villmarksfølelsen å se på noe sånt.

DSCN3034.JPG.4dd65c810a26565df2ce25db6b9823d2.JPG

 

Så var det plutselig avreise gitt. Skjønner ikke hvor det blir av tiden. Føltes som om man kom i går liksom.

 

Da skal jeg si det ble fart i fiskebettet dere. Oi oi oi

Fisken kom atpåtil ferdig vakumert opp av vannet og rett i sekken dere😃

20210722_164229.jpg.85eaf0827c677bd8413ddbacd5be404a.jpg

Passet helt fortreffelig. Da kan man komme hjem med æren i behold.

 

Så var viddaturen over. Håper dere overlevde skribleriene i smmervarmen.

Blir nok en YouTube video ut av denne seansen etter hvert, skal dere se.

 

Trøster meg med at om et par mnds tid er man plutselig på plass igjen, med skarpslepen kniv i sekkelokket og mauser i sekken, på jakt etter reinsdyr. Håper på fangst da.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 13
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da der såg heilt sjef ut. Hytta eller til nøds lavvu er ein trillion gonga betre enn telt tykkjer eg då og hytta de har er akkurat sånn som eg likar det.  Det med og kunna fyra bål eller ein vedovn slår teltlivet ned i støvlane for min del då, men me er jo ulike. Men ein eller anna gong skal eg få meg eit heilt enkelt krypinn, men må ha tilgang på skog for vil ikkje rasjonera på veden pluss at det må ikkje spøka der. 
 

Men veldig bra rapport av deg som vanlig, kostar det mykje og leiga den hytta der eller eg reknar med de gjer de i og me at de har tilgang på garn og båt og viss de ikkje eig de då.

Link to comment
Share on other sites

Her er vekta på min bagasje for tre dager m to overnattinger fra i fjor. Du ser hva totalen er, hva man har på seg og mat i oversikten. Her har jeg med gåstaver, stol og to øl på pakkelisten. Ren luksus, men synes det er verdt det. 
 

Anbefaler denne nettsiden for å enkelt få oversikt. Perfekt for gram-jegerne:-)

11D3ED36-2CAB-48E9-8E31-E7DEEE62C2E0.jpeg

Edited by vwhotrod
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, jegerak said:


 

Nei, er mitt 9.år på reinsjakt på 15 år. 
Gikk på samme tabben selv første gang jeg var på reinsjakt, altfor tung sekk. 
 

Blitt forholdsvis opptatt med lettest mulig sekk, og har et ganske greit oppsett for 3 netter på fjellet. Men alltids noen som sikkert har noen lure tips å komme med. Hadde mål om å komme under 16kg opppakning i fjor, men den ble 18kg etter utallige om-pakkinger. . 

Er jo ikkje gale det då med 18 kg, syns det er ein bra prestasjon og komma ned i såpass få kg, sjølv om det er vel meir og henta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal prøve meg på villrein i år for første gang…. 

Var på introjakt på villrein i fjor og det ga mersmak….. selv om vi verken så eller smakte på noe….

 

Ser ut til at jeg kan få kort på fritt dyr på Hardangervidda nord HA 24 Simadal sameige.

 

har noen noe erfaring i dette terrenget??

er det noen regler for dette ommerådet jeg må forholde meg til (overnatting/Max døgn/behandling av viltet/registrering av viltet / parkering/ osv)…?

 

 

Link to comment
Share on other sites

HA24 er vel kun på nordsiden av RV7(?) så om det ikke er samjakt med noen av de andre valdene på sørsiden av veien så tviler jeg på at sjansene for å møte på dyr er noe stor..mulig jeg tar feil. Men slik var det de årene jeg jaktet på HV ivertfall. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå begynner det å nærme seg dere. Bare noen dager unna nå, så er vi i gang med reinsjakta. 

Mye som skal ordnes og sees over i forkant avreise fjellheimen vet dere. Gjelder å ha alt på stell.

Ang å ha alt på stell...Jaktkompisen svingte opp på gårdsplassen forleden med et par kniver som trengte (kjærlig) omsorg.

Jeg var ikke vond å be. Skarpe kniver er et must når det skal prekiveres reinsdyr. Gjør jobben mye mer behagelig.

 

Så ut som de hadde vært med på jakt før, for å si det slik. Tormek gjorde kort og kontant prosess med sløve kniver. Kan anbefale den.

Et par strøk på hver side, så var de så skarpe at de glefset etter en, når man gikk forbi.

20210806_165804.jpg.30f1796f60f40d76bf70cc8dbd99a57d.jpg

Gikk over min egen Hunter i samme slengen. Hunter'n var med på vidda i sommer og sløyet og hakket seg gjennom ca 10 ørretter av passelig størrelse før det var slutt.

Bakdelen med Hunter'en er at den blir sløv bare en ser på den. Den er til gjengjeld veldig lett å sette opp og er en universalkniv, etter min mening. Kan brukes til det meste.

 

Nuvel nok om det. Den ene kniven til kompisen var litt spesiell, med inngravert villrein på bladet som dere ser. Ingen tvil om hva denne kniven skal brukes på.

 

Close up. Vakkert rett og slett.

20210806_165827.jpg.61183ef660617fe74d241487dc5d532d.jpg

Custom F1. Det er saker.

Velter man reinsdyr på denne turen og ikke får prekivert de, er det ikke knivenes skyld.

Skiiit jakt til dere som skal på reinsjakt i høst.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

No sit eg og prøver å slanke sekken/dagsutstyret. 

50 gram her, 100 gram der etc...

 

Har ei Norrønna Finnskogen Gore-tex som klokker inn på 1050 gram på kjøkkenvekta.

Den er jo fin med masse lommer og lufting etc. Men den oppleves som tung og tett.

 

Alternativet mitt er ei enkel tofarga (oransj og burgunder) Hagløfs. Ingen luftig, kun to brystlommer og ei innerlomme. Klokker inn på 570 gram. Bruker denne svært ofte i det daglige og den funker jo til den bruken.

Eg har veldig lyst å spare en halvkilo på jakka.

Har forøvrig fjellduk om det skulle bli skikkelig dritveir.

 

Ka trur de? 

Edited by Gromguten
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Haavard said:

Er den lette vanntett? Det vil jeg si er en forutsetning.

Selv skal jeg ha med en enkel Bergans regnjakke på 412 gram.

Vanntett ja. Tåler en del, eg sykler til jobb og har ikkje blitt våt pt.

 

Ender nok opp med den fargerike etter en del tankevirksomhet.

Begynner å bli vanskelig å kutte - skal bo på hytte så slepp å dra på masse tunge ting som mengder med mat og sovepose/skift/telt.

Men sekk og våpen ender likevel opp på 13 kg og kroppen bærer 5,5 kg med klede, kikkert, sko og ymse. Mistenker egentlig at det er litt i underkant for x-bolten klokka inn på 3,6 kg med Zeiss V6 2,5-15 56mm. Målt med dama sin bagasjevekt som ser bra "kina" ut.

 

Det er kanskje ikkje så veldig ille, men alle monner drar.

 

Det neste vurderingspunktet er 1 eller 2 gåstaver. Drar på 4 åringen min i verdas vondaste bæremeis og gåstav er så ufattelig deilig når det er bratt - både oppover og nedover.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Tjukkas said:

Her er et tips....
Britisk feltjakke i goretex. Den har null foring. Så noe langarmet anbeales under. Deter en rein overtrekksjakke. 
Jeg har to av dem og de veier 450 gram på kjøkkenvekta og kan pakkes nærmest flat i sin egen hette. 

Det tipset skulle eg fått før..... for det var billig, svært billig. Korleis er dei med lyd? gammal gore-tex gnikk gnikk gnikk, eller litt meir moderne finish som man ikkje blir gal av?
 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Hvor får man kjøpt dette? Og er det faktisk goretex eller noe etterligning?

 


Ebay.,..
Som ny "knitrer" de litt. Men jeg bruker dem bare når det regner, eventuelt i vind. 

Den eldste jeg har bråker my mindre. Men den er i ørkencamo, type gul, så den bruker jeg mest til regnjakke i båten. 
Men deter altså overtrekksjakker, og går utenpå det meste. Her var det duskregn og skodde. Hadde den over superundertrøya. 
Funket helt fint. Snor i livet og nederst, dekker ræva godt, og stor hette. Vindtett vanntett og puster. 

Den jeg har er en eldre modell, Britene har gått over til MTP camo. Men du finner de også på ebay. 


 

 

.IMG_20201022_124319.jpg.085de34c234995fb128972a6751849d7.jpg 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/15/2021 at 10:43 PM, Haavard said:

Selv skal jeg ha med en enkel Bergans regnjakke på 412 gram.

 

Det ble visst et impulskjøp av Haglöfs LIM regnjakke - 226 gram - alltså ytterligere 186 gram spart. :)

 

Forøvrig kan det være nyttig å ha på radio under pakking. Det føltes som om jeg hadde glemt noe, og da passet det veldig godt att Øystein Sunde sang "og hvis nabon skulle kle seg naken har jeg KIKKERT".

Så NÅ begynner det å virke komplett.

 

Lykke til til dere som starter imorgen, selv venter jeg til mandag. 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det ørkencamo, type gul, som funker best i reinsfjellet da. Her oppi sier vi at du ser Gudbrandsdøla og hører Solliværinga. Førstnevnte er (eller ihvertfall var for noen år siden) stort sett kledd i mørke klær, så du så dem på lang avstand. Solliværingene gikk med lyse jaktklær, så du visste ikke hvor de var før du hørte smellen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Olesøn, det stemmer det. Camo er ofte for mørk for norskje forhold. Om du ser på Norsk camo er den ofte mye lysere enn andre lands. 
Den guyle jeg har funker nok fint i bjørkeskogen om høsten...

Her er den på under en fisktur for 2-3 år siden. 

IMG_20180816_210542.jpg.6c589cbec74a5ca78ebb7697ba0ca321.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som sagt for mørke klær funker dårlig. Overalt. 
Var på fisketur ved et vann i går med poden og fruen. Fruen forsvant til skogs for å plukke blåbær, mens poden dreve med det 11 åringer gjør på tur når de ikke har mobildekning..... Mens jeg stod på motsatt side av vannet og fisket. Han hadde på seg mørke klær og vistes tydelig mot grønn bakgrunn fra flere hundre meters "hold". 
 

Link to comment
Share on other sites

GPS kart….

 

Sitter å vurderer 2 forskjellige kart størrelser.

 

1: 20 000 og best men dekker bare et lite ommerådet:

https://www.magasinet.no/garmin-topo-norway-premium-v3-topokart

 

1:50 000 dekker hele norge og er vesentlig billigere:

https://www.magasinet.no/garmin-topo-norway-experience-pro-v5-1-50-000

 

Trenger dette til villrein jakt på Hardangervidda denne gangen.

 

Er V5 bra nokk eller må jeg ha V3???

Er valdene markert på disse kartene?

hva mister jeg på V5???

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Noen tips/erfaringer; bruker pakkrammesekk på under 2kg. Eventuelt tøy for overnatting/lengre turer toalettsaker etc. går i ett bærenett. dagsrasjon, gassbluss etc: går i ett annet bærenett. På vei inn til soveplass pakkes alt utstyr (bærenett, telt, sovepose etc. inn i jervenduken og stroppes fast på sekken. På dagstur er ett bærenett med nødvendig Utstyr/mat, jervenduk og «gunslinger» futural med rifla med.

 

Bruker ALDRI skalljakker, Goretex etc. Kun luftig og lett bekledning som bomull, brynje og en lett fleece. Dersom det blir kalt har jeg med en komprimert dunjakke (veier «ingenting») og holder varmen til godt under 0c.

 

Eneste plagget mot nedbør er en regnponcho fra helsport. Den beskytter hele kroppen, pluss sekk/bagasje. I tillegg blir det langt mindre klamt/fuktig under som ved bruk av regntøy/skalljakker. Skulle det inntreffe en ulykke på heia, er komboen av jervenduk+poncho+dunjakke veldig bra. I tillegg veier det svært lite.

Link to comment
Share on other sites

On 8/26/2021 at 11:28 AM, BlackHillsRoy said:

.

 

Er V5 bra nokk eller må jeg ha V3???

Er valdene markert på disse kartene?

hva mister jeg på V5???

 

 

 

Du finner eigendomsgrenser på V3 kartet, valda følger ofte dei. Valdkart med valdnr. er ikkje på garmin etter det eg veit. Skikkelige valdkart er ikkje lett å finne i det heile, har leita mang ei gong…
Vil meine at ein fint klarer seg med v5, du går glipp av masse detaljer du ikkje trenger. Øk. Kart hentes heller gratis online på norgeskart, eventuelt laste ned for ein billig penge for offline bruk.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Det ble til slutt simle i Sollia. Slaktet med utsikt mot Venabygdsveien.

Som bildet viser ble det ganske sent, fikk bare tatt ut (og tatt nødvendig prøve) før jeg gikk.

Alt for sent for å gå til teltet, men jeg kom til en åpen bu kl 23. Det blir ganske mørkt i skogen uten lykt...

IMG_20210828_201403.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Da er man hjemme igjen, etter første runde av den årlige reinsjakta vår på Hardangervidda.

Vel.....har allerede vært hjemme noen dager nå da, men det tar tid å komme seg etter ei uke i høyfjellet i lag med gode jaktkompiser og masse deilig mat....med tilbehør.

 

Om dere orker skribleriene, kan dere "være med" oss, for å jakte villrein.

 

Første pitstop var den lokale KIWI'en for å hande inn (betydelige mengder) mat og drikke, som dere ser.

7 dager i fjellet på jakt etter reinsdyr, krever innsats og energi, for å si det slik.

 

Så smått kaotiske tilstander inne i KIWI'en😃

20210819_115902.jpg.1074a5d2c21735ac02d95b1a0a4ef2b6.jpg

Bare blide fjes å se og positiv innstilling, akkurat slik det skal være.

Handlelista fra årene før, med tillegg og fratrekk, ble fulgt slavisk. Traff helt perfekt i år😃

 

 

Enda mer kaotisk på parkeringsplassen. Gjelder å komprimere til så få kolli som mulig, før avreise fjellheimen, noe som ikke var lettere i år, enn årene før.

20210819_120955_1.jpg.1c6ebc632eb57d0f23ab1ee4e9a40eee.jpg

Bendit-kassene er helt geniale å pakke i. Veldig lette å ha med å gjøre, når det skal stues effektivt og plassbesparende. Febrilsk aktivitet som dere ser. Mange forbipasserende hadde et forsiktig smil i munnvikene.

 

 

Så var man i gang med eventyret.

2 mann fløy inn med pargass og mat. 3 mann gikk. Helt perfekt.

På vei over Kvenna. Alle menn på dekk😃

20210819_172314.jpg.f0e19b8cf82655b94c2c199a10be4a98.jpg

 

 

Så var det Laksemiddag etter ankomst hytta. Nam nam.....det var saker.

Kokkelering i særklasse dere. Fikk terningkast 6 og tommel opp umiddelbart fra alle mann.

Laaaangt bedre enn 40 gram havregryn pr dag og overleve på, for å si det slik😃

20210819_202003.jpg.d2bbcb330a756fdd84d3cf5513e2fa2d.jpg

 

 

Oi oi oi det smakte.

20210819_202331.jpg.dae877a5139f258f1c6f86d493c4dea3.jpg

 

 

Etter middag var det dessert. Plukket rett utenfor hyttedøra

Moltedessert med et par korker sterkt i....i bunn, fløte og en teskje med sukker, på toppen. Lord Jesus Christ. Det er skikkelig sikrings-kost i fjellheimen. Ble ikke gjort så mye etterpå😃

20210823_205556.jpg.7d216eb8268301608750baa97a6d9efb.jpg

Hadde forresten moltedessert hver dag, etter middag. Namsi namsi.

 

 

Så var det første jaktdag. Veeelig positive tilbakemeldinger dagene før jaktstart, via Dyreposisjoner.no gjorde at man hadde god tro på at dette skulle ordne seg ganske kjapt.

 

Men før avreise ut i lendet, var det solid frokost hver morgen. Må ha litt å gå på opp bratta vet dere. Kaffe, egg og bacon var obligatorisk. Nesten litt for mye av det gode egentlig.

Jaktsjefen måtte jaggu legge seg nedpå etter frokosten et par ganger a gitt, men det må dere ikke fortelle videre.

20210826_101522.jpg.de6028e9e9deee7d232b7eab3aa4a7ca.jpg

 

 

 

Beste posten ja.....vindusposten. Er det dyr i området, kommer de forbi her, før eller senere.

20210820_130529.jpg.c58591496a0fc8a73c289142dc255d73.jpg

Med passende lektyre, kaffe og smultring, var det svært så trivelig i solveggen. Tiden gikk fort. Manglet bare et reinsdyr eller 3 som kom slarkenes forbi, så hadde det vært fullkomment😃

Nei det ville seg ikke første jaktdagen. Var dyr nord for Kvenna og videre nordover. Så de også. Et par flokker, flere hundre dyr, men ingen på valdet vårt. Deprimerende.

 

Utsikt innover mot Grindetangen, Mjåge og Skardbu. Se på den utsikten da dere. Kan ikke bli bedre. Måtte evt være om det sto et reinsdyr klar for skudd i baugen ett eller annet sted i nærheten😃

20210821_141843.jpg.37c024fed787969d3a3536c354990b3c.jpg

Som allerede skrevet......dyra var der de, men ikke på valdet vårt og aaalt for mange klikk unna.

 

 

Staut reinsjeger på post i fjellheimen, med håp om dyr i siktet.

20210824_140808.jpg.2716493dca044da88d8eebbddd51ca1b.jpg

 

 

Real turmat i sitt rette element. Det er saker på post. Smaker outstanding rett og slett. Egentlig litt for liten porsjon til å bli skikkelig mett i mavelusken, så en neve med spekekjøtt kuttet opp i terninger oppi, oi oi....anbefales. Sitter som et skudd.

20210821_155222.jpg.0b7b531104137b272f3280f9b3d1a43f.jpg

 

 

Tiden kom og tiden gikk.

Til tross for helhjertet og iherdig innsats fra jaktlagsmedlemmene observerte vi ikke dyr på valdet vårt.....jo forresten, et par av gutta så en halt kalv en dag. Langt hold og betydelig fart, gjorde at den fikk gå/halte videre.

 

Etter hver jaktdag var det obligatorisk oppmøte på ljugebenken og oppsumering av dagen, samt å legge ny slagplan for neste dag.

Jaktlaget hilser til Kammeret.no

20210822_193440.jpg.60c6d7319d376bd3ab6ac11d3b219724.jpg

 

 

Hadde forresten med oss et nytt og veldig trivelig bekjentskap opp i fjellheimen. Fikk tommel opp fra samtlige.

Synd at bekjentskapet ikke varte så lenge. Ikke så farlig egentlig. Sto flere klare til bruk, i jordkjelleren bak hytta.

Hellstrøm i solnedgang. Vilt og vakkert.

20210821_193742.jpg.83fd02a9bc60c77ad08157284767c298.jpg

 

 

 

Nevnte været litt lenger opp i skribleriene, som var helt topp rett og slett.

28 grader i sydveggen, før avgang hytta. Det er skjelden kost i 1200 meters høyde. Har aldri opplevd det før.

Ble en det solbrente og stive fjes ut av det etter hvert, mao prototypen på sunn og frisk norsk ungdom 😀

20210823_150036.jpg.238afd034c326bc07eb74172e9dab5a3.jpg

Topp jaktvær for oss er imidlertid helt motsatt. Vi vil ha østing, blåst, tåke og regn. Det er topp jaktvær her. Da kommer de, uansett hvor de er på vidda.

 

 

En kveld vi satt på ljugebenken kom det plutselig melding via comradio, om dyr i farta, observert så i lende som det heter, ikke alt for langt unna. En av gutta opp på nærmeste stein, for å få bedre oversikt.

20210823_182433.jpg.193504ffddcb7a7db78263da74afe70c.jpg

Standsmessig antrukket som dere ser. Legg merke til jaktstøvlene😃

Duger i området hytta og bort på utedassen, men i vier og blautmyr.....mjaiiii ikke så overbevist.

Fikk ikke uttelling desverre. Hvor dyra forsvant vites ikke, men blodpumpa slo noen ekstra slag en periode.

 

Den ene jaktdagen kom etter den andre uten dyr i bakken OG pågangsmot og motivasjon sank tilsvarene. Ikke så merkelig egentlig.

Meeen det ene utelukker ikke det andre, så da ble det ei skikkelig kulinarisk uke i fjellheimen ut av det i stedet.

 

Middagen før avreisedagen.....vel da sto det pinnekjøtt på menyen.

Har prøvd å ta knekken på dette pinnekjøttet i årevis, men nå var det definitivt og dags.

Årgangs-pinnekjøtt fra 2017. Forskriftsmessig prekivert selvfølgelig😃

Vi var litt spente på tilstand, men en god sniff avslørte ingen duft/er som ikke skulle være der.

Grønt lys og pinnekjøtt på kok.

20210824_165300.jpg.560f451df7bca515823b886031471364.jpg

 

 

 

Søkke ta som det smakte. Med valgfritt tilbehør selvølgelig.

Hellstrøm inkludert.

20210824_201653.jpg.ca49a914588fa71ae78a94626f39ce6e.jpg

 

Har vel muligens nevnt det før, men normalen er at man går ned noen kilo i vekt, etter at man har vært på reinsjakt ei ukes tid. Spesielt om man har kjøttlonser i sekken.

Var ingen fare for at man gikk ned i vekt ettter denne turen. Tvert imot. Alle hadde gått opp i vekt uten unntak😄

 

Avsluttningsvis vil jeg takke alle jaktlagsmedlemmene for nok ei kjempeuke i fjellheimen. Alle bidro på hvert sitt vis.

 

Vi prøver igjen til neste år, med håp om betydelig påfyll av reinskjøtt i fryseboken.

 

 

 

Edited by Castor
  • Like 12
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg var i Vulufjell og avsluttet årets jaktsesong med min minste kalv noen sinne. Er det noen her som slår den?

6591 gram veide hun!

Sent født? (Hadde ikke synlig gevir, men jeg kunne kjenne noen små knotter med fingrene.) Og i tilegg en gammel skulderskade  (ikke skuddskade) som ikke så god ut.

Eventuelt var hun også morløs den siste tiden, det var ihvertfall ingen av de to simlene hun gikk sammen med som så ut til å savne kalven da jeg så dem rolig beitende noen minutter senere.

 

 

IMG_20210914_130238.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jakta nærmer seg slutten nå, da er det vel påtide med ei lita bildefortelling fra min første tur etter urdyret.20210820_211243.jpg.9eecc5cf04de6584f62557c98175c8f4.jpg20210820_211317.jpg.a29508c72717eedf8f194ffd306754c2.jpg

Sekken ble en hjemmelaget sak, ramma fra en gammel norøna og bæresystemet fra en utslitt eberlestock. Dette fungerte helt utmerket, på ett tidspunkt var det en bukk og en kalv oppi. Her med alt utstyr jeg trenger for ei uke.20210821_144733.jpg.65b0d4bba5103bb51e7bdf830da8c952.jpg20210822_061617.jpg.9fd6499b604b018519c8d377c933c793.jpg20210822_065038.jpg.41eb3c83415c72c58712ee97f11baabe.jpg

Nydelig vær og mange spektakulære morgener.20210822_132013.jpg.1e674e840fc1c6521aa6076310b02dcd.jpg

Så ble da omsider mitt første reinsdyr også ett faktum20210822_130000.jpg.de0104190b52d020bcbb943c846084f5.jpg

Da jeg aldri før har sett en villrein på nært hold var jeg litt i stuss på hva dette dyret skulle skjæres som, men endte opp på bukk, 1.5år og skar det på fritt dyr.  20210822_160812.jpg.86e750e831b3c8f5106e6685e85e66cc.jpg20210822_193106.jpg.4cddb380b9243e80b76514e36afbda99.jpg20210822_194824.jpg.4ec1f66abc05aa3387de2f9942dabaa4.jpg

Denne dagen var det varmt, og fluene var på. Løsningen ble og ta så lite hull på den som mulig og vente til kveldinga med slakting.20210822_212955.jpg.c16e9030188caba902c47505da8f529d.jpg

Her ligger kjøttet i vanntett pose til kjøling, trofeet er det vel ikke medaljehåp for men hjem skal det uansett😅20210822_215520.jpg.50f1d4c018b83723fd50c4a966a4d450.jpg20210823_091658.jpg.fb5836a1b02d704688adc21b5f9743ef.jpg20210823_213351.jpg.64b70af8ea92fea87eab396905e08c97.jpg

Mel, bakepulver og primus20210824_111811.jpg.afcadf36d903b5d521483eb615f2963e.jpg

Og smør som pålegg🤟20210824_134215.jpg.81e57381ce961e9642c18899f66bb9d3.jpg

Og molt da..20210825_100502.jpg.37f5654a1c890eed47edd94d983177d5.jpg

Her en typisk frokost, sukker må en jo ha på grøten🤷‍♂️20210826_144747.jpg.f4dd9c723352fd846cb51cedd2501ada.jpg

Etter mange dager med stang ut smakte denne dubleen utrolig godt, jeg grein en skvett tilogmed😅 oppturene blir svære og nedturene likeså når man er alene på slike turer20210826_164528.jpg.40d0ef6e5375ce89c15577b3dec36d57.jpg

Godt igang med prekivering.20210826_185900.jpg.5b95384cfe80081da08c370174befb53.jpg

Denne lasta ble tung, godt jeg ikke hadde mere en 4km å gå denne kvelden.  Alt i alt, en magisk uke på jakt!

20210824_053246.jpg

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bartemannen said:

Fine bilder @22.Wmr.

Foruten at jeg ble sabla sulten på multer, så har jeg to spørsmål til deg:

1. Kunne du fortalt litt om rifleriggen du har brukt? Rifle, stokk, demper og kikkert?

2. Hva slags brød er det du lager på primusen? Oppskrift? 😁

Takker og bukker👌

Jo du, det finnes ganske utfyllende info om børsa her fra før. Ta en titt på linken, så får du nok greie på det meste.

Brødet er hvetemel og en passe dæsh bakepulver i en ziplock pose, miks med stedlig fjellvann og elt for hånd🤷‍♂️ bruk lav varme og gjør brødbitene så tynne som mulig👌

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...