Jump to content

Villreinjakta 2021


40årskrisa

Recommended Posts

"For tidsrommet umiddelbart før og under villreinjakten kan departementet på nærmere avgrenset høgfjellsområde forby eller regulere teltslåing som kan være til ulempe for villreinjakten."

Hindrer meg som ikke fikk kort i år å ta med hele slekta på tur på pur faen midt i trekket. Ikke at de fleste turister vet det da.

Men så står det

 

"§ 1.For villreinjegere med hjelpemannskap er det innen Eidfjord, Ullensvang og Røldal statsallmenninger en dag før, og under villreinjakta, kun tillatt å telte eller slå leir på følgende teltplasser:"

Så med dette kan jeg som ikke er villreinjeger ta med hele slekta og telte til vi blir lei.

 

Så har intensjonen i loven skiftet med tiden?

Link to comment
Share on other sites

@KuiuBegge områda er for randsone å reikne. Bra jakt i starten av jakta så då må man vere på plass. Etter 2-4 dager med jakt så trengs det trekk av nye dyr. Om dei kjem så blir dei sjeldan ståande særlig lenge i terrenget, men sjølvsagt så hender også dette eit år og anna.

I heile vinter så har det vore gjeting i dette området for å hindre utveksling av rein mellom vesthei og h.vidda, tipper dette ikkje slår positivt ut for nemnte terreng, akkurat det blir faktisk int. å fylgje med på. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde min første villreinjakt i fjor på Ullensvang statsalmenningog tok en enslig ungbukk på Låven på min siste jaktdag. I år var det null kort på trekning men har fått tilbud om jakt på de private valdene vest for Veigdalen og nord for Hårteigen. Er kjent i området. Langt og gå, og når jeg ser på dataen er det stort sett i sørenden og vestkanten av terrenget en kan finne dyr. 

 

Har noen erfaring fra å jakte i dette området? Tenker å komme inn via Hjølmo til Hadlaskar og starte oppe i grananutene. Evt trekke sørover mot Langgrø seinere. 

Link to comment
Share on other sites

Skal for første gang på villreinjakt i slutten av august.

 

Skal bo på hytte så sekken blir ikkje blytung kvar dag heldigvis og eg klarer meg stort sett med det eg har. At siktet er i overkant stort og tungt  og soveposen er i tyngste laget betyr mindre når eg slepp å drakse på mat,kokeutstyr,telt etc under jaktdagen.

 

Men det er en ting som eg mangler som skriker mot meg. Desverre er det noko av det dyraste.

 

Håndkikkert. Den eg har er elendig og eg er litt kean på innebygd avstandsmåler all den tid eg bommer så jævlig på avstand av og til. Kan feks aldri sjå for meg at eg klarer å sjå forskjell på 150 og 200 meter. Har egentlig null erfaring med håndkikkerter.

 

Ser et par brukte kikkerter av kjente merker på finn med ca 2-3-4 tusen kroners rabatt på finn. I utgangspunktet er budsjettet ca 15, men er alltid ute etter et godt kjøp.

Blir 10x40 for stort?  Er det 8x40 som gjelder eller er det hips som happ.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 10x40 og 8x40 like store? 

Det du skal ha er 10x32. 10 er en stor fordel, 32 blir mye lettere enn 40 og det er ikke mørkt i fjellet. 

Tren på avstandsbedømning! Se ut et punkt 100 meter fra deg og gå dit. Etter noen forsøk sitter det. 

Selv hadde jeg en dårlig kikkert første året og halvårlig noen år etter det. Du kan jo kjøpe en hverdagskikkert for 2000 nå og så en til 15000 neste år om du blir bitt av basillen og vet hva du vil ha. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt innspill. Eg kan i det minste prøve å trene på avstandsbedømmelse før eg bestemmer meg for kikkert med avstandsmåler. Den norgeskart "Geoviewer" appen er skikkelig nøyaktig og har bra funksjonalitet for å måle avstander.

 

Ønsker i utgangspunktet en kikkert som kan bli brukt på hjortejakt og beverjakt også. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært en av del heldige i år å fått tildelt reinskort. Nærmere bestemt kløftbukk på Dalsida Øst. 
har jakta på Dalsida Vest og i Lordalen tidligere i det området, men aldri vært på øst. 
 

Har prøvd de siste dagene å lest meg opp på tips å råd om området, og sett på fellingskartene som villreinrådet har lagt ut på FB, men lurer på om det er noen som har løst å dele noen gode råd. 
 

Da jeg reiser på jobb 24.aug og blir vekke fram til siste uka i jakten er første helgen satt av. Planer om å trekke til fjells onsdags ettermiddag å bruke torsdagen til litt rekognosering. 
 

Har også planlagt en tur til fjells i sommer før jakten, men da skal de to eldste arvingene mine være med. Så da er planen å gå til Lesjøen også være der i 2-3 dager. 
 

Skitt jakt til dere som også har fått kort, og til dere som ikke har fått kort: alt håp er ikke ute. Fortsatt mulig å få tak i kort. Min svoger fikk ordna seg et kalvekort på Dalsida Vest til siste uka i fjor :-) 

Link to comment
Share on other sites

On 5/26/2021 at 1:21 PM, Gromguten said:

    -   eg er litt kean på innebygd avstandsmåler   -

 

On 5/26/2021 at 2:39 PM, Haavard said:

Er ikke 10x40 og 8x40 like store? 

Det du skal ha er 10x32.

 

Jeg er enig med @Haavard i det, villreinjakt skjer jo i daglys.

 

Men det fins vel ikke (binokulære) håndkikkerter, med innebygd avstandsmåler (av noenlunde kvalitet), som har mindre enn 40 mm objektiv?

 

Dessuten vil avstandmåler-leamikken i en håndkikkert gjøre at den blir noen gram tyngre enn en tilsvarende kikkert uten måler.

 

En Leica avstandsmåler (mono 7x25) veier 260 gram med veske (210 uten), og da har du både topp optikk, og avstandsmåler for avstander du kan få langvarig kost og losji for å prøve deg på på jakt.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Haavard said:

Utenbygds? Nytt av året är at du får jakte i det sydvestre hjørnet, mellom Bjornesfjorden og Blyvarden.

Det er dit du skal.

 

Utabygdes ja👌 skjønner, det er vel mye jegere i sving tenker jeg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dunker på med et par spørsmål til. Har fiksa recon pakk og kikkert på finn så nå har jeg alt utstyret jeg trenger.

 

Er brillebruker og det er forøvrig fint utenom når det regner(og munnbind er noe drit). Har også dagslinser som eg har brukt under jakt, men skitne fingre er jo ingen god kombinasjon med linser.

 

Er det noen som har erfaring med ukes eller månedslinser på lengre fjellturer? slike som man sover med? 

 

Hva med mat? Jeg fikk noen pappakilo(15-20) og høyt blodtrykk. Etter noe refleksjon og lesing over hva som gjorde meg overvektig har jeg kvittet meg med kiloene og det høye blodtrykket. Men mitt nye kosthold er litt spesielt med et kort spisevindu (kun lunsj og middag) og et slags lav-karbo kosthold der jeg ikke spiser raske karbohydrater.

Er det noen som har erfaring med å unngå karbohydrater på en 4 dagers tur? Jeg tenker at det uansett må gli ut fra mitt "strenge" kosthold og det ikke gjør noe, men tar gjerne tips for å unngå så mange raske karbohydrater som mulig siden kroppen min fungerer bra slik. 

Det jeg pt har havnet på er porsjonspakninger med hjemmelaget musli (havregryn, tørrmelk, cacao nibs, frø og nøtter) i en kopp jeg heller varmt vann over til lunsj. litt usikker på om jeg trenger frukost(må teste på noen lengre turer i sommer).

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Gromguten said:

Dunker på med et par spørsmål til. Har fiksa recon pakk og kikkert på finn så nå har jeg alt utstyret jeg trenger.

 

Er brillebruker og det er forøvrig fint utenom når det regner(og munnbind er noe drit). Har også dagslinser som eg har brukt under jakt, men skitne fingre er jo ingen god kombinasjon med linser.

 

Er det noen som har erfaring med ukes eller månedslinser på lengre fjellturer? slike som man sover med? 

 

Hva med mat? Jeg fikk noen pappakilo(15-20) og høyt blodtrykk. Etter noe refleksjon og lesing over hva som gjorde meg overvektig har jeg kvittet meg med kiloene og det høye blodtrykket. Men mitt nye kosthold er litt spesielt med et kort spisevindu (kun lunsj og middag) og et slags lav-karbo kosthold der jeg ikke spiser raske karbohydrater.

Er det noen som har erfaring med å unngå karbohydrater på en 4 dagers tur? Jeg tenker at det uansett må gli ut fra mitt "strenge" kosthold og det ikke gjør noe, men tar gjerne tips for å unngå så mange raske karbohydrater som mulig siden kroppen min fungerer bra slik. 

Det jeg pt har havnet på er porsjonspakninger med hjemmelaget musli (havregryn, tørrmelk, cacao nibs, frø og nøtter) i en kopp jeg heller varmt vann over til lunsj. litt usikker på om jeg trenger frukost(må teste på noen lengre turer i sommer).

 

Min turlunch er ofte 2 kokte egg en neve tørket kjøtt samt noen havrekjekt -det gir masse energi og ingen stress med varmt vann!    Egg og kjøtt er vel så godt som fritt for karbohydrat men havrekjeks er kanskje det stikk motsatte??

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, 40årskrisa said:

Min turlunch er ofte 2 kokte egg en neve tørket kjøtt samt noen havrekjekt -det gir masse energi og ingen stress med varmt vann!    Egg og kjøtt er vel så godt som fritt for karbohydrat men havrekjeks er kanskje det stikk motsatte??

Googlet havrekjeks og om det er type Kornmo eller hjemmelagde fungerer det fint da havre nok er det beste kornslaget for slike som meg (gir stabilt blodsukker). Bixit et al har 30% tilsatt sukker og funker ikke for meg. 
 

Skal prøve å tørke noe kjøtt. Imotsetning til dere storjegerne har jeg ikke fryseren full og må kjøpe noe biff

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gromguten said:

Googlet havrekjeks og om det er type Kornmo eller hjemmelagde fungerer det fint da havre nok er det beste kornslaget for slike som meg (gir stabilt blodsukker). Bixit et al har 30% tilsatt sukker og funker ikke for meg. 
 

Skal prøve å tørke noe kjøtt. Imotsetning til dere storjegerne har jeg ikke fryseren full og må kjøpe noe biff

 

Tørke kjøtt er enkleste sak i verden, kjøp et par billige ytrefileer på Rema til 39,00stk kutt de på tvers av fibrene mariner natta over med det du liker og fordel dem på en stekrist. kjør på med 8-9t og 50grader i ovnen med døra på gløtt..  Det er turmaten sin det:)

Link to comment
Share on other sites

Fikk tildelt bukk på hardangervidda. Terrenget er velkjent og normalt brukbart.
Antallet som søkte kort i år var godt under det halve av det som er vanleg så nesten alle fikk tildelt kort.

Slik situasjonen no er blitt med regler og tidlegare hard bukkejakt på hardangervidda gjorde til at eg sa ifrå meg heile reinsjakta…. 
Vil tru at det bør vere god sjanse for dei som ynskjer å få tak i reinsjakt på hardangervidda i år.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan reagerer villreinen på signal farger? Er i tankene om hvor mye (lite) signal orange påvirker dyrene. Har sett og hørt noen historier om uheldige situasjoner når flokken blir skutt på og jegere ligger på alle sider.

Mener det var en diskusjon om hvor bra reinsdyr reagerte på farger men finner den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Uten enormt mye empiri så har jeg ikke merket forskjell på om jeg har "kamuflasje" eller signalfarger på, men silhuett og lett merkbar bevegelse er nok mer utslagsgivende. Sittet ganske åpenlyst å sett på flokk i lyse farger, men med god bakgrunn, uten at flokken har lagt merke til meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjortedyr mangler de tappene som gjør at vi ser rødfarger. 

 

– Mennesket har tre tapper i fargesynet sitt, de fleste pattedyr bare to. Elg og andre hjortedyr mangler den som fanger opp rødfarger, sier professor Atle Mysterud ved Institutt for biovitenskap ved Universitetet i Oslo.

https://www.statskog.no/nyheter/oransje-luer-mot-vadeskudd

Edited by FNJ
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja dyr ser stort sett ikke farger den er jeg klar over. Men hvor hvitt/lyst er signal orange egentlig i svart/hvitt syn? 

Husker det ble henvist til et forsøk i en post her inne på Kammeret. Uansett ikke så viktig, mister heller et dyr en å få en kule rundt ørene.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, msteiro said:

Sittet ganske åpenlyst å sett på flokk i lyse farger,  -

 

I høyfjellet er det vanskelig å bli "for lys", da må man virkelig ha "Blenda-hvite" klær. Det aller meste av "camo" ser nesten svart ut, i forhold til lys stein og vegetasjon. Vanlige "rød-kamuflasje" er mørk nok (eller faktisk for mørk?).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Skrueråmuttere said:

 

Det betyr vel i praksis at oransje jaktklær er glimrende, blå klær gjør deg selvlysende, og alle klær som er behandlet med UV-fargeforsterkende midler gjør deg til et fyrtårn..

Stemmer bra, blått er fy fy og reinen plukker opp kontraster meget fort.

Comboen orange og grønn camo på klær blir kontraster, vissen hei mot orange er derimot perfekt.

Lys eller mørk camo, tja det kjem an på datoen og terrenget du jakter i.
Hos oss er heia dekka av gras og lyng, den er knallgrønn ved jaktstart og bytter til gul ut i sesongen. 

På reinsjakt så er fordelen at ingenting skjer fort og ein orange caps buff el. er nok til at du lyser som ei gatelykt på km avstand for andre jegere. Når eg nærmer meg skuddhold så bruker eg å bytte vekk all kontrastfarge med camo før eg smyger videre innpå. Alt bør dekkes til også hender og ansikt. Smyg rolig, då kjem du meget nært.

 

Link to comment
Share on other sites

Hender og ansikt er for små til å synes/de går i ett med naturen. Jeg har hatt hodet opp bak en sten så lite som 30 meter fra dem uten at de reagerer. Så lenge de ikke ser bevegelse går det bra. 

(Hvis jeg har på orange lue tar jeg av den før jeg blir synlig) 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja skulle de bli usynlige? 

Buksene lyser ikke opp likt som signal orange. Orange blir orange med denne uv lampa mens den grønne og brune buksa blir i samme toner som resten. De ligger oppå en vanlig lysebrun papp plate så vil si orange skiller seg klart ut den nærmest gløder.

Var samme effekt med signal gult. Legger jeg de under et helse teppe lyser det orange rett gjennom.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Ble litt opphengt i det med klær og refleksjon av uvlys for noen år siden, og da mener jeg å huske at ulike orange luer ga veldig ulik refleksjon. Den dyreste jeg hadde lyste godt opp. Den billigste reflekterte lite på tross av at den virka mer sjokkfarga. Lagde UVlykt med sprittusjfarga tape foran ei lommelykt for å sjekke. Enkelte vaskemidler har stoffer som gjør vår oppfattelse av fargene sterkere eller oppfattelsen av hvitt hvitere. De bør man sikkert styre unna.

Link to comment
Share on other sites

Har fått kort i Øyer Statsallmenning, er det noen som har noen tips for terrenget? Tenker litt på å begynne i triangelet mellom Eldåhøgda i N, Lyngkampen i Ø og Goppollen i V. 

Får litt inntrykk av at jeg blir å vasse i tur-folk i dette terrenget, mulig jeg tar feil?

Link to comment
Share on other sites

Uten og påstå at jeg har fasiten så vil jeg si du har peilet deg inn på riktig område.

Jeg har sett rein i området rundt Hallandshøgda og mot Lyngkampen de siste årene.

 

Det kan være en del turfolk i helgene, men jeg har opplevd dager uten at jeg har sett folk i midtuke.

 

Men bare så det er sagt, det er ikke hver dag du ser rein heller..

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Ser ikke ut som det skal renne over av villrein når det er stier og kjørevei på kryss og tvers. Får prøve å la eventuelle turfolk lede dyr min vei skulle de være i terrenget samtidig. Naturen ser ut til å være fin der oppe så blir sikkert fin tur uansett utfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Generelt minst og lettast mulig med mykje labbing, men du må ikkje gå på akkord med sikkerheita. Så skikkeleg telt som tåler det meste, regnklær i sekken, bra og solide sko, sportstape, gnagsårplaster, fyrstikker, lighter, tennbriketter (dei kvite) pluss ein del anna då. Husk og skriv pakklista og skriv opp/ta vekk det som du ikkje brukar (tenker ikkje på sikkerhetsutstyr o.l.) slik at du ikkje drar på det neste gong. Viktigaste er og ikkje bli våt og kald. Eg har ikkje vore på reinsdyrjakt men har vore på Hardangervidda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...