Jump to content

Villreinjakta 2021


40årskrisa

Recommended Posts

  • 1 month later...

Blir vel plenty med kort i år ja, men skal me jakte oss inn i 10-15 års fredning på Hardangervidda? 

Eg kjem no til å søke på alt eg finner som ikkje koster heroin i år og, men satser på å være heldigere enn Ulvik i år

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Desinfisering av alt utstyr som har vore i kontakt med dyret, grave ned slakteavfall, kun utbeinet kjøtt kan taes ut av sona etter å ha fått tillatelse frå mattilsynet, osv...

 

Ligger på mattilsynet sine sider, vart innført når CWD vart påvist i fjor.

 

 

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

For en småviltjeger som aldri har jaktet storvilt før og heller ikke kjenner noen som gjør, er det lurt å gå rett på solo reinsjakt? Tenker ikke bare på selve jaktutførelsen, men kanskje spesielt det som skjer etterpå med utvomming osv. Noe jeg aldri har gjort/overvært. Er mye gjort med videoer av utvoming i forkant, kanskje en medbrakt oppskrift underveis, en god kniv og god tid? Nå er det vel ikke sannsynlig med fangst på første jakta men greit å være forberedt.

Link to comment
Share on other sites

Bedre å begynne sammen med andre men på statskort-trekning er ikke det alltid så lett. Med god tid som du sier - og godt mørkesyn 😅 - så finner de fleste fint ut av det. Det er mange veier til Rom når det gjelder behandling av skutt vilt, og de fleste bruker ikke samme metoden på sitt 20. dyr som de gjorde på sitt første, der lærer/erfarer man underveis hva som funker for seg.

Link to comment
Share on other sites

@JK90 Kjør på, reis aleine. Villreinjakt aleine er magisk, det er utfordrende og du må gjere alt rett ut frå egne vurderinger. Kan nemne at du ikkje bør ta dei største dyra. Det er lett å seie her, eg går på den smellen gong etter gong etter gong😂🙈

Slaktinga fixer du, det går bare kjappere når du har erfaring.

Men eg har nokre tips:

Om du aldri har vomma ut eit dyr før så kan eg nesten garantere at det vil gå til h... slik som norsk hjorteviltsenter forteller at du skal vomme eit dyr.

Bud nr. 1 er å ALDRI stikke høl i vomma. Det er også vanskelig å kutte spiserør ved mellomgulvet og få dette tett.  Mageinnhold vil/kan tyte ut og du har stor risiko for å få dette på kjøttet, det setter ein forferdelig usmak og det forurenser i tilleg kjøttet slik at du ikkje kan henge det til mørning men må konservere det umiddelbart. Om du derimot klarer å holde mageinnholdet vekk frå kjøttet så vil du uansett spy av stanken...
Ser heller ingen problem om blod renner ned i buken. 
Slakting på denne måten er derimot rett måte om du slakter for salg/bearbeiding på slakteri. Då diverse «deler» skal følge slaktet heilt inn på slakteriet.

 

 Anbefaler derimot denne videoen. 
legg spesielt merke til at han kutter på oversida av strupehovudet, smart for då tetter det sjølv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tarm og spiserøret tetter du med strips eller klemmer. Når vomma er ute tar du med deg plastikken hjem.

 

Legg dyret på høyresiden hvor leveren sitter så blir det enklere å jobbe inni buken. Hullet du åpner opp kan ikke bli for stort så bare å åpne helt opp.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

@JK90 støtter de som anbefaler videoer fra Norsk Hjortesenter. Det å ta med seg papir er også lurt. Når du har skutt bør vomma ut innen 30 min. Den blåser seg fortere opp hos rein enn andre hjortevilt. Jobben er lettere og mindre risikabel jo mindre oppblåst. Det går fortere med strips/klemmer som Sakoen75 anbefaler. Videoen to poster over ser litt risikabel ut om du ikke har gjort det før og er alene. Slakteren der er god til å føre kniven, får hjelp og vet akkurat hva han gjør. Det første kuttet i skinnet, når du skal åpne for å ta ut vomma, er det lurt å legge på beinet midt på nederst på ribbekassa. Da er det umulig å stikke gjennom magesekken (anbefaler å se etter videoer som viser deg den teknikken). Jeg tror jeg ville valgt å ta ut vomma uten å sage opp ribbekassa m.m. Det betyr at spiserøret må tettes med strips litt over vomma før kutt og uttak. Se videoer. Når vomma er ute (selv om den henger fast i tarmene, men fint å stripse og kutte der og for så å flytte dyret litt vekk før resten av jobbe gjøres) så har en god tid på å klø seg i hodet, lure på hva i h#*^% man skal gjøre nå, kjenne på glede, usikkerhet, gråte en skvett over dyret som måtte bøte med livet osv hvis man er den typen. Nå begynte jeg å glede meg til jakta kjenner jeg......

 

(retta noen skrivefeil)

Edited by BearBeer
Link to comment
Share on other sites

Her var det kommet inn mange gode svar, tusen takk for det! Bare å søke med andre ord, så får vi se an flaksen om det blir kort eller ei. Skal sjekke ut videoer og tips rundt utvomming og sånt, virker som det skal være mulig å få til ja!

Link to comment
Share on other sites

Dette går nok bra om du forbereder deg godt på forhånd! Første gangen jeg var på reinsjakt kom jeg i snakk med en lokal jeger som et par år tidligere hadde møtt en jeger han stusset litt på. Vedkommende hadde delt dyret på midten, ca ved mellomgulvet, med ei sag. Dette hadde skjedd uten å vomme ut eller flå dyret først. Deretter hadde jegeren tatt bort det værste av magesekken før han hadde stroppa en del på sekken og lagt ivei mot bilen. Når han jeg snakka med møtte jegeren hang det fortsatt godt med tarmer fra dyret, og det lukta vist ikke direkte behagelig etter et par timer på sekken.


Så mitt tips til deg må bli å prøve å unngå en gjentagelse av denne episoden!
 

Regner med at bilturen hjem ikke var noen høydare for denne karen😅

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Haavard said:

Behøves ingen strips. 

Åpne halsen, skjære løs strupehode/spiserør, åpne vomskinnet, skjære av mellomgulvet, dra alt ut. 

 

Med utgangspunkt i at det ikke går 1 time fra dyret ligger på bakken til utvomming begynner. Rein og hjort eser opp umiddelbart, er min erfaring. 

Ut med vomma innen det har gått max 10 minutter, ellers kommer vominnholdet ut, der det kom inn, for å si det slik.

Dra ut hele "pakka" inkl strupe, lunger, lever og tarmer osv. kke prøv å briljer med å kutte løs vomma og dra ut denne, uten å ha fullført deler av medisinstudiet på forhånd, er min klare anbefaling.

Det går seg til etter hvert. Husk hendig sag og skarp kniv inkl bryne i sekkelokket, i tillegg til viltpose/r og søpplesekker. Glem ikke fluesikker viltpose. Spyfluene er på plass, før rein er i bakken. En 2x2 meters grønn presenning er også hendig å ha i sekken, til å legge eks oppstykket kjøtt på.

 

Under ser du bilde av hva slags slakteutstyr jeg har i sekken, på reinsjakt.

Bare å legge til evt trekke i fra etter behov.

IMG_0203.JPG.9946465a246502f99aa214ac9f2f524d.JPG

 

Legger ved et mimrebilde fra reinsjakta, tatt for noen år siden.

Det er dette man håper på, skal gjenta seg til høsten 😀

20180825_115855.jpg.484093cd04151bc724fc5491b59743e3.jpg

 

Lykke til JK90

 

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Haavard said:

Behøves ingen strips. 

Åpne halsen, skjære løs strupehode/spiserør, åpne vomskinnet, skjære av mellomgulvet, dra alt ut. 

X2👍
 

Dette er på denne måten eg også slakter. I prinsippet så er det også dette dei gjer på videoen eg linka til. Der sager dei opp brystet før dei tar ut lunger og hjerte i lag med vom. Dette gjer ikkje eg men det er absolutt ikkje dumt om man er nybegynner, man ser då kva man driver med og det blir enklere. Man må vanligvis åpne bringen likevel for å få skrotten i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Takk for ytterligere svar og lykkeønskninger! Etter litt titting på videoer og deres råd virker det noe mindre komplisert enn fryktet. Nå forventer jeg ikke noe mer enn fine dager til fjells om jeg skulle flakse meg til et løyve uansett, men blir for dumt å ikke være forberedt om det skulle bli felling. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har man vært på jakthytta oppe på Hardangervidda med proviant og ved gitt. Greit å være forberedt i god tid, til reinsjakta til høsten dere. Grunneier ringte forleden dag og mente bestemt at nå var det på tide å komme seg til fjells. Vær og føre var perfekt.

Det var ikke nei i min munn. Kjente det rykket i fjellfoten momentant. Pakka snippesken, mann og mus og rett oppi fjellheimen bar det.

 

Det er ganske mye og ganske mektig natur på vidda dere.

I dette scenarioet blir man liten gutt. Her må man trå varsomt og respektere naturen.

DSCN2653.JPG.c6ba0a71e04fb07ccbd262fb71683001.JPG

 

 

Bra med snø i høyfjellet og for et vær......og mye natur, akkurat slik man vil ha det.  Kan ikke bli bedre.

DSCN2666.JPG.d0a750f33a5f3a9383fe40c20ace0a52.JPG

 

 

Framme ved hytta og lunch i solveggen etter hvert. Grillpølse i lompe med en god kopp kaffe attåt. Nam nam.

Se på den utsikten da dere. For et vær, som allerede nevnt. Dønn vindstille og ikke et vindpust. Ikke ofte det er slik i høyfjellet.

Her kan man trygt stå på trappa og tømme tanken uten å bli arrestert for blotting.

Ikke ei hytte i mils omkrets og utsikt til halve Hardangervidda omtrent.

DSCN2676.JPG.a5e1fc63dcd613016a4c9f58a21bf877.JPG

 

 

Det som derimot ikke var så positivt var at man hverken så sleper etter reinsdyr, eller snurten av reinsdyr i det hele tatt.

De pleier å være på plass nå, på vei mot kalvingsplassene, etter å ha gått på vinterbeite austpå vidda.

Tipper man var noen dager for tidlig ute, til å oppleve reinsdyra.

 

Det man derimot så mye av, var ryper. Det kravlet og krøp rype bak hver stein, hadde man inntrykk av. Det er rypebryllup i fjellet nå og massevis av rypekakling og spill. Oi oi det er saker å høre på og oppleve.

Rype2.png.6d25143762ba38597c6f3893aa6d6a44.png

 

 

Hadde også en kort prat med kongen i fjellheimen, ei prektig Kongeørn.

Den satt og fulgte med på både oss og Rypene rundt omkring.

Så ut som en F35 da den brettet ut vingene og la på svøm gitt.

Da skal jeg si det brått ble slutt på rypekaklinga.

Et mektig skue dere. Nærmøte med selveste sjefen i fjellet er ikke hverdagskost.

793236644_Kongern.png.05887e06d32c4c7c55ff762c3b89d8e4.png

 

Nuvel nok om det, da er det bare å vente....og vente til det lir mot høst og reinsjakt.

Edited by Castor
Edit
  • Like 18
Link to comment
Share on other sites

@castor Det er forslag om 8000 dyr, stort uttak av bukk og jaktstart 10. august for hardangervidda. 
For kalvinga så er det ting som tyder på at kalvingsområda vest - nordvest mulig blir bruka, ikkje vore så mykje rein sør-sørøst som det bruker å vere.

Er ein flokk som held seg på RV9 litt nord for fylkesgrensa. Mulig eit resultat av gjetinga som har pågått i vinter langs E134...

Føret er perfekt, dog litt hardt. Slik meldingene no er så kjem det sannsynlegvis til å holde minst til midten av mai.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

On 4/25/2021 at 10:07 PM, tussehaugen said:

@castor Det er forslag om 8000 dyr, stort uttak av bukk og jaktstart 10. august for hardangervidda. 

Er klar over det. Har lest igjennom forslaget.....og som du skriver, det er foreløpig et forslag, som nok kommer til å gå igjennom, mer eller mindre uendret. Det drives litt lobbyvirksomhet rundt om, for å gå for dette forslaget.

Man har I praksis ikke noe valg egentlig. Alternativet er overstyring fra  sentrale myndiheter, med det resultat at SNO kommer inn for å justere på bestanden og det vil man IKKE ha noe av.

 

Ang stort uttak av bukk, så er det ikke så mye bukk å ta ut pdd.

Om en går inn på YouTube og titter på viltkamera videoene mine fra sommeren 2020, vil man se at det nesten ikke er bukk å oppdrive.

 

Ca 40% av villreinbestanden på vidda passerte foran viltkameraene i løpet av sommer/høst.

Slik jeg vurderer det ut fra viltkamera opptakene, er det under 5% storbukk igjen. Blir vanskelig å ta ut mye storbukk da.

 

On 4/25/2021 at 10:07 PM, tussehaugen said:

For kalvinga så er det ting som tyder på at kalvingsområda vest - nordvest mulig blir bruka, ikkje vore så mykje rein sør-sørøst som det bruker å vere.

Er ein flokk som held seg på RV9 litt nord for fylkesgrensa. Mulig eit resultat av gjetinga som har pågått i vinter langs E134...

Det var jeg ikke klar over tussehaugen. Takker for info.

I de seinere åra har kalvingsområdene hovedsaklig  vært syd på vidda. Det ene året sågar rett ovenfor jakthytta.

Bra at de bruker større deler av vidda mht kalving. Da har de lettere for å holde seg i området/ene ellers i året også. Hadde vært greit om jakttrykket blir fordelt over større deler av vidda og ikke bare syd for Kvenna og langsetter Gjuvsjå.

 

Avslutningsvis så må de som forvalter villreinen på Hardangervidda få til smidige overgangsordninger uten unødvendig byråkrati, slik at man kan komme til der hvor dyra faktisk er, for å få til et effektivt uttak.

Vi vet som allerede nevnt, hva alternativet er.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Det finnas smidige ordninger for overgang mellom valda @Castor Som sikkert du også kjenner til så har det vore slik i nokre år allerede.

Det er nok med muntleg avtale om overgang og den kan feks. taes via jaktradio. Problemet er at når ein spør så forsvinner alltid spørsmålet ut i det store intet...

Det er fortsatt litt bukk men dei har i hovedsak holdt seg nord for kvenna. Blir spennande å sjå framover kva som skjer....  

2020 var forøvrig eit merkeår på fleire måter for då tok reinsgjetinga på Hardangervidda til på ny etter ca 100 års opphold....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har ventetiden startet og mailen blir skjekket pinlig ofte for mail fra Inatur.

Flaksen var at de nå stenger ned skytebanen hjemme samtidig som jeg har kommet hjem. Skal en følge oppfordringen så skal jeg jo ikke kjøre til naboene får å skyte, får gå i karantene og bestille time for oppskyting i nabokommunen. Finner altid en ordning på de obligatoriske skuddene og mengden blir med .22Lr og storvilt rifla på jordet uansett. Heldigvis er naturen åpen og fritt frem for å gå lange turer som trening frem til høsten så sånn er vi heldige i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha... Fridyr og bukk i Sunndal og Snøhetta. Da er det bare å starte topping av formen. Det betyr vel egentlig å kvitte seg med 10 kg av dagens overlast. Greier jeg å kvitte meg med 13 kilo, så kan jeg drasse med en 6er øl innover fjellet. Satser på 13 kilo jeg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sakoen75 said:

. Imponert av Rølldal som var ferdige kl06.30 morgenen etter fristen gikk ut kl23.59 

Røldal er kanskje noe av det beste som ligger på inatur, hvis du har fysikk til det terrenget. Det negative er teltforbudet som gjør det vanskelig (i hvertfall for meg ) å nå så langt inn i terrenget som ønskelig. Jeg søker bare på terrenger jeg har lyst til å jakte i og Røldal er absolutt en av dem, men 15 utenbygdskort og 4- 500 søkere bør man ha litt flaks.

Link to comment
Share on other sites

Ja, søkte med et lite håp om å få tilgang. Tror det hadde blitt lett sekk å sko, jakte så lett som mulig og heller bytte utstyr skulle dyret gå i bakken. Men som sagt så var de ferdige med trekningen før sola stod opp så ble ikke kort der. Litt irriterende med telt reglene men de har sikkert en god grunn. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter det som at overnatting utendørs er ulovlig andre plasser enn anvist. Hadde allemannsretten litt i bakhodet men der står det telting, rasting, annet opphold og overnatting litt forskjellig brukt og ikke så spesifikt som;

 Forskrift om telt- og leirslåing innen Eidfjord, Ullensvang og Røldal statsallmenninger, Hordaland

Så mulig dere har rett, i såfall er det fritt frem for andre en jegere også å ovenatte "fritt" i terrenget.

 

Men er overnatting i jervenduk eller åpen himmel ok så er jeg happy og har plutselig et hav av nye muligheter. Kan gå etter dyra og sove der jeg ønsker, trenger ikke gå lengre enn nødvendig inn i terrenget og slipper å bo og starte i nærheten av andre folk.

 @tussehaugen selvfølgelig kan du velge og gå over til nabo terrenget.

@Haavard Campingvogna i nasjonalparken trodde jeg det var helt åpenlyst for folk at var fleip.

Skitt jakt.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Kuiu said:

Ble ingen kort gjennom trekning på meg i år,  - 

 

  -  ikke i år, heller, får jeg si, hvertfall ikke i gamle "Oppland".

 

Jeg får vel satse på at jeg kan få kjøpt et innlevert kalve-kort langt ut i jakta, som vanlig.

 

Fjellstyrene selger kort, som tilfeldigvis kommer inn før jaktslutt, på nytt, for full pris. Hadde de betalt noen kroner for kortene til folk som har avsluttet jakta tidlig, uten resultat, kunne de nok hatt god fortjeneste på det.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...