Jump to content

Vortex Strike Eagle til elgjakt?


ko-stens

Recommended Posts

En kompis vurderer å selge sin Meopta Artemis 3-12x56 med lys (hvor mye kan en mer eller mindre strøken slik være verdt da, mon tro?) og kjøpe et lite og greit sikte til elgjakt. Lavere montasje, videre synsfelt og lavere vekt passer nok bra til han. Elgjakta foregår i skogen på dagtid og på inntil 100 meter, så et sikte i ca 1-6x'ish vil nok være passende. 

 

Jeg har ikke satt mine bein i rimelige og små sikter på mange, mange år, så aner egentlig ikke hva jeg kan foreslå, men han har funnet et som muligens kan passe, men er det noe å satse på? Det er altså Vortex Strike Eagle 1-6x24 det er snakk om. Eller er kanskje en 1-8x24 et bedre valg? Koster ca en tusenlapp mer. Litt pussig retikkel, men.

 

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-strike-eagle/strike-eagle-1-6x24-ar-bdc-reticle-30mm

 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, ko-stens said:

En kompis vurderer å selge sin Meopta Artemis 3-12x56 med lys (hvor mye kan en mer eller mindre strøken slik være verdt da, mon tro?) og kjøpe et lite og greit sikte til elgjakt. Lavere montasje, videre synsfelt og lavere vekt passer nok bra til han. Elgjakta foregår i skogen på dagtid og på inntil 100 meter, så et sikte i ca 1-6x'ish vil nok være passende. 

 

Jeg har ikke satt mine bein i rimelige og små sikter på mange, mange år, så aner egentlig ikke hva jeg kan foreslå, men han har funnet et som muligens kan passe, men er det noe å satse på? Det er altså Vortex Strike Eagle 1-6x24 det er snakk om. Eller er kanskje en 1-8x24 et bedre valg? Koster ca en tusenlapp mer. Litt pussig retikkel, men.

 

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-strike-eagle/strike-eagle-1-6x24-ar-bdc-reticle-30mm

 

Retikkelen er "ikke den beste" til jakt, men til sist er det egentlig bare en vanesak. Leupold har noen som er lettere og har mer egnet retikkel for jakt. Feks vxr, vx5hd og 6hd. Strike eagle veier vel 600g, min vxr 1.25-4 veier 326g. 

 

Aldri prøvd den kikkerten men har en i 5x25x56. Selve merket er ikke noe å si på. Bra kvalitet for en bra pris.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, retikkel er gjerne en smakssak, selv om det er noe uvant. Hører mye bra om Vortex, i hvert fall. Litt tungt er jo dette, men det han har tyngre, så det går nok bra.

 

Burde kanskje vurdere det selv, da jeg blir elgjeger i samme laget til høsten. Har 3-12x56 selv (Zeiss Victory). Det blir unektelig litt kladdete om elgen plutselig kommer i tetta. Kan angre på at jeg solgte den snertne 2,5-10x50’en min nå (samme merke)! 😑

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...