Jump to content

Dachs strihår vs korthår


Bysnupp

Recommended Posts

Hei! Vi har bestemt oss for å kjøpe oss dachs som primært skal bli brukt til jakt, men også som familie hund. Jeg er dessverre allergisk mot hund og lurer derfor på om:

 

- Noen har noe erfaring med disse to typene når det kommer til røyting. Røyter de like mye eller er det noen forskjell?

 

- Det er noen betydelig forskjell på stihår og korthår når det kommer til jakt?

Vi bor på et småbruk med en liten skog på 1500 mål hvor den vil bli brukt mest, men samboeren leier også flere steder via jaktlaget hans :-)

 

Hva tenker dere er best match for oss? Eller er det det samme? 
 

Takk på forhånd for gode svar!!
 

ps: vet det ikke er noen god idé å skaffe seg hund når man er allergisk, men vi har kjøpt støvsuger med ekstra filter og dette er en stor hobby han har så hund blir det uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Strihåret røyter ikke og pelsen må rives etter det jeg forstår. 

Min bedre halvdel er allergisk mot hund men reagerer av en eller annen grunn ikke på våres korthåret Dachs selv om den er over alt i huset. Våres Dachs blir dusjet med rent vann og "greid" med en gummi hanske som fanger pels når han trenger det, han har en spesial shamp for hund men bruker den så og si aldri. Røytingen opplever ikke vi som noe problem med de små svarte hårene. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sakoen75 said:

Strihåret røyter ikke og pelsen må rives etter det jeg forstår. 

Nja, det er ikke helt min erfaring. Strihåret dachs har to hårlag, og både de strie dekkhårene og de som er under løsner under de halvårlige røyteperiodene. Det er definitivt mer arbeid å stelle pelsen til en strihåret dachs, da dekkhårene må nappes med jevne mellomrom om ikke hunden skal se forj..... ut. Blir nok (mye) mindre jobb med korthåret som anført ovenfor. Men på pluss-siden tåler strihårsdachsen bedre dårlig vær, både kulde og regn. Kanskje noe å vektlegge med hensyn til jakt ut over senhøsten?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Alle mine strihårssdachs har røytet. I perioder mye. De bør nappes 1-2 ganger pr. år. Jeg har opplevd at personer med allergi har reagert ekstra negativt ved besøk hos meg, enn ved besøk hos andre med andre raser. Dette kan være individuelt fra person til person. Jeg ser du skriver at hund blir det uansett allergien. Jeg tror nok jeg hadde valgt korthåret på grunn av allergi. Jaktmessig er de tilnærmet like. Husk å preg hunden tidlig, så går nok dette bra.

Lykke til! 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at valper ofte har mer allergener i pelsen enn voksne hunder. Jeg har selv litt allergi og merker det straks jeg setter nesa ned i ei valpekasse.

 

Noen reagerer mer på hunder med kort pels. Mulig at fett og flass kommer lettere fram. Ikke veit jeg. Uansett, velger dere en strihår så gå for en med foreldre med moderat med pels og ikke en "labbetussutgave".

 

Har selv en strihår. Ikke merket allergi etter at den var blitt året. Den helnappes 1-2 ganger i året.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...