Jump to content

Registrere uregistrert våpen


PakningPå

Recommended Posts

Kommer an på hvem som eier det nå, hvis feks en eldre person som lovlig kan ha hatt uregistrert hagle kan man søke på vanlig måte og overta den.

Hvis det er snakk om rifle burde man ha en veldig god grunn til at den ikke er registrert, så er muligens ikke noe svart/hvitt svar på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, msteiro said:

Kommer an på hvem som eier det nå, hvis feks en eldre person som lovlig kan ha hatt uregistrert hagle kan man søke på vanlig måte og overta den.

Hvis det er snakk om rifle burde man ha en veldig god grunn til at den ikke er registrert, så er muligens ikke noe svart/hvitt svar på det.

Hvorfor rifla ikke er registrert er ukjent for meg. Men den er nå hvertfall ikke det. Har vært våpenamnesti tidligere, men det skjer nok ikke med det første igjen. I følge wikipedia er det bare å gå fram på vanlig metode med våpensøknad. Men stoler ikke 100% på det. Spør derfor her om noen vet. 

Link to comment
Share on other sites

Dette hadde jeg gjort. Tatt med våpenet til politiet. Forklart dem saken. Håper dette er et våpen du akkurat har kommet over. Og ikke prøver og kjøpe et ureg våpen. Be politiet oppevare det mens du søker. Dette ble er gjort av flere som har funnet våpen på loft etter rydding av dødsbo og slikt.

Link to comment
Share on other sites

Just now, t-trim said:

Dette hadde jeg gjort. Tatt med våpenet til politiet. Forklart dem saken. Håper dette er et våpen du akkurat har kommet over. Og ikke prøver og kjøpe et ureg våpen. Be politiet oppevare det mens du søker. Dette ble er gjort av flere som har funnet våpen på loft etter rydding av dødsbo og slikt.

Prøver ikke å kjøpe et, kom akkurat over det ja. Typ fant det i et gammelt loft. Takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg fant en gammel Mauser som ikke var registrert etter sin bestefar. Selv om han var jeger og hadde plass i garderoben så ble det nei med beskjed om å plombere eller destruere det. Grunnen var at det nettopp hadde vært amnesti og man hadde hatt mulighet til å registrere det da. Det at han nettopp hadde død og man ikke hadde for vane å ransake på loftet til slektninger etter våpen som man ikke viste om falt for døve ører. Dette var Asker og Bærum.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Anonymrifle said:

En kompis av meg fant en gammel Mauser som ikke var registrert etter sin bestefar. Selv om han var jeger og hadde plass i garderoben så ble det nei med beskjed om å plombere eller destruere det. Grunnen var at det nettopp hadde vært amnesti og man hadde hatt mulighet til å registrere det da. Det at han nettopp hadde død og man ikke hadde for vane å ransake på loftet til slektninger etter våpen som man ikke viste om falt for døve ører. Dette var Asker og Bærum.

Sist det var amnesti var i 2017. Ville ikke kalt det "nettopp". Veldig trangsynt av de politifolkene syntest eg. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er tyvegods er det sannsynlig at børsa er registrert av den det ble stjålet fra. Og er det forsvaret som er offeret i en tyverisak , finner de ut av det også. Men noen stjal våpen fra tyskerne under krigen , og kom unna med det den gangen. Disse har blitt vist forståelse tidligere i alle fall , når de ville registrere våpenet. Med mindre det var noe fullauto.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rifler har vært registreringspliktige siden 1927, og registreringen kom " i ordnede former" i 1961. Men i praksis har alle nye lovlige rifler blitt registrert siden 1927. Etter 1961 skal alt eierskifte være registrert, og eksisterende rifler ble registreringspliktige.

 

Rifla du finner på loftet er mest sannsynlig registrert - jeg stiller spørsmålet: "hvordan kan du vite at den ikke er registrert?" Den kan være registrert på en slektning eller kamerat av "eieren av loftet" du fant den på... Den kan være registrert på ham, og kortet bortglemt, mistet - eller det kan være (uten type er det litt løs "troing" her) et utlevert militært våpen som er bortglemt, dødd fra, og det kan være stjålet fra tyskerene, eller være et slippvåpen.

 

Uten ervervsgrunnlag vil du uansett ikke få registrert det på deg. Men har du det, så kan du nok i de fleste av disse tilfellene få registrert det.

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da jeg leverte inn et par våpen i høst til desruksjon fant ikke politiet våpenkortet i systemet. Og da kunne de vel ikke finne våpnenen heller regner jeg med. 
Så "uregistert" kan også bety at politiet har rotet dem vekk i systemet. Våpenkortet de stod på ble oprettet i 1991, og da var enda arkivet på papir. Så det forsvant vel i overgangen til datasystem.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Chiefen.v-2 said:

.....Like fullt er det smarteste en gjør om en kommer over "uregistrerte" våpen å holde seg langt unna.

 

Helt enig, jeg hadde også selv styrt laaangt unna «uregistrerte» våpen!
For rifle er det i svært spesielle tilfeller mulig å få disp, og overta våpenet såfremt man har en veldig god og plausibel forklaring. Helst en forklaring som kan bevitnes og kontrolleres i ettertid. For en gammel hagle som man har funnet på loftet etter bestefar er det ofte litt enklere, ettersom en hagle ikke har vært registreringspliktig like lenge som rifle.
For uregistrerte håndvåpen og våpen med tvilsom historikk, er det totalt «no go».

For noen år tilbake jobbet jeg i våpenavdelingen i en friluftsbutikk. I forbindelse med utvidelse og ny eierstruktur skulle butikken flyttes. Under rydding «fant» vi en plastpose med 8 håndvåpen. Det var tidligere eneeier som antydet at vi skulle sjekke bunnen av en fastmurt safe på kontoret ekstra nøye, og dermed fant vi et skjult hulrom i bunnen. Han fortalte at våpnene stammet fra forrige eier av butikken før han igjen. Det var ikke der vi vanligvis oppbevarte våpen, og det lå ingen informasjon om eierskap eller lignende.
Jeg leverte hele greia inn til våpenkontoret, hvor de sjekket serienumrene opp imot registeret. Det viste seg, at av de 8 våpen var det 2 av dem som var totalt uten historikk og iallfall aldri hadde vært registret i Norge. Av de resterende var 3 av dem registrert på eiere som var gått til de evige jaktmarker for flere år siden, 2 av dem var meldt «tapt på sjøen…» og det siste var meldt stjålet.
Jeg spurte om å få overta (etter å søke på vanlig måte) det ene av de uregistrerte (en Beretta 92. Den andre var en Luger med kun tysk serienummer), men fikk et umiddelbart og klart nei!! med begrunnelse av at 1). dette var et uregistrert håndvåpen og 2). at det ikke hadde noen kjent historikk.

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Registrere uregistrert våpen

Helt enig, og bortsett fra ett enkelt tilfelle også min erfaring (sett ut ifra tilbakemeldinger jeg fikk da jeg jobbet i bransjen, som er over 5 år siden). Det ene tilfelle fikk forresten en lengre ferie på statens regning....det viste seg selvfølgelig at det ikke var hagla til hans egen bestefar, men en som hadde blitt tatt sammen med en del andre greier fra en rekke innbrudd i byen. Han var innom butikken for å få den taksert, og påstod at det var arv fra bestefar som nå skulle registreres på han. Da han var ganske rusa gikk det en kjapp telefon til kammeret som lå rett borte i gata. Det er da, at det med troverdigheten kommer inn.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er store forskjeller fra distrikt til distrikt. Hadde gjennomgang av edelt stål her etter min fars bortgang. Viste seg og være litt av hvert.. registrert, uregistrert og feilregistrert. Her sør på var de fornøyd med å få "ryddet opp" i arkiver og redusert antall uregistrert. Ikke no kritisk "skal finne noe ulovligheter å ta deg på"...I tillegg har de som håndterer søknader o.l meget god peiling på våpen..Noe som letter prosessen. Men etter å lest diverse historier her på kammeret så skjønner at folk kan være skeptiske..Men her sør i Norge får faktisk våpengutta i politiet stor tommel opp av meg. (Bortsett fra lang ventetid og smått med ressurser, men det er ikke gutta på gulvet sin skyld. Et par mennesker skal betjene større og større regioner uten å bli tildet ekstra ressurser fra ledelsen.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette med å få registrert "uregistrerte" våpen er litt som at det er OK at sønnen til David Toska setter inn 179 millioner i banken..

 

Om en finner sånt (uregistrerte våpen, ikke 179 millioner) i dødsbo eller lignende så er det rett fram å levere det inn. 

Jeg vet av en og annen sånn sak og selv med dagens regelrytter bak skranken er det helt smertefritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...