Jump to content

Valg av blyfri kule .30-06


LazyHunter

Recommended Posts

 

Jeg er en relativt uerfaren hjemmelader som primært lader patroner til jakt for å ha mulighet til å finne de beste kombinasjonene til mine våpen og til mitt bruk. Rifla er Schults & Larsen Victory .30-06 med 50cm løp. Jeg bruker alltid lyddemper. 

 

Jaktkule fram til i dag

Jeg har brukt 180grs Oryx med sammen med Norma hylser og 57grs N160. COL er 81mm, dette er maks lengde i mitt kammer med denne kula. Hastigheten ligger rundt 800m/s, men jeg mistenker at ladningene er litt for kraftige pga flate tennhetter, men jeg må undersøke om årsaken til de flate hettene kan være at jeg presser skulderen for mye tilbake. Presisjonen har vært helt grei, 5 skudd innenfor en diameter på 32mm på 100m. Jeg har veldig gode erfaringer med denne kula på jakt. Jeg synes den dreper raskt og effektivt uten å ødelegge mer kjøtt enn nødvendig.

 

Hvorfor skifte kule?

Jeg er så og si tom for 180grs Oryx og har tenkt lenge å gå over til blyfri alternativ.

 

Hva jeg skal bruke kulene til?

Jeg jakter i hovedsak hjort, men også litt rein. Avstandene varierer fra 20-250m. 

 

Kulevekt

Jeg har forstått at det kan lønne seg å gå ned på kulevekt fordi en trenger høyere hastighet for å få god ekspansjon med blyfri kuler, samtidig som stabiliteten må være god. Tung blyfri kule blir ofte uforholdsmessig lang. Jeg opplevde å måtte sette Oryx kulene dypere enn fabrikkammo så det virker som om avstanden til bommene er kort i mitt våpen. Dermed kan det hende at jeg uansett må gå for en lettere kule for å få plass til kruttet?

 

Hastighet

Siden jeg har kappa løpet mitt er det ikke sikkert at jeg greier å nå de høyeste hastighetene.

 

Krutt

Jeg kjøper gjerne nytt krutt for å få den beste kombinasjonen. Som nevnt tidligere har jeg N160 liggende, men forstår at det kan være vanskelig å få brent opp alt kruttet ved bruk av N160 og ladningene kan måtte komprimeres.

 

Kulevalg

Jeg har forsøkt å google meg frem til gode blyfri kuler og sammenligninger i noen uker nå, men jeg blir ikke klok ettersom det er så mange variabler. Jeg har også lest tester i diverse jaktblader. 

 

Hva er det beste valget til mitt bruk? Det viktigste er at kula dreper effektivt på de avstandene jeg jakter på og at jeg kan oppnå en god presisjon. Pris er mindre viktig. Del gjerne ladedata, bilder, linker og relevante erfaringer. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Velg ei 150grs kule når du går for blyfri. Lange nok til å gi god dybdevirkning, og du får ekstra hastighet til de lange skuddene.

 

Hornady GMX og Barnes med flere varianter er velkjente og godt utprøvd så vil ikke tro det blir noe feil med de. Ladedata finner du også hos de fleste kruttprodusenter og i de fleste ladebøker med disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Rugerdud said:

og du får ekstra hastighet til de lange skuddene.

Tja. Det kommer litt an på hvor langt. Høyere utgangshastighet betyr ikke nødvendigvis høyere fart på f.eks 300m. Det kommer an på BC bla. Men det har mer å si på enda lenger hold. Og for vindavdrift. 

 

Men kulevalg kommer også litt an på stigninga på pipa di @LazyHunter. Ikke sikkert den stabiliserer homogene kuler over 150 grs. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skutt 4 dyr med 168gr ttsx, føler meg trygg på denne kula. Alle 4 dyrene ramla i smellen/veldig kort flyktstrekning. Lada til sånn passe midt på ladetabellen. Skutt dåhjort på 220m som er det lengste holdet jeg har skutt på jakt. Den gikk 2m og ramla. 3 skudd «etter boka» og et nakkeskudd på et villsvin. Den ramla tvert.

Link to comment
Share on other sites

@LazyHunter

I 3006 mener jeg at 150 gr Barnes TTSX er en grei løsning. TTSX har plastspiss og ekspanderer lettere en TSX eksempelvis. 150 grains kule gir også høyere hastighet, og ut til 200-300 meter kan dette være til hjelp med kort pipe på 50 cm. Plastspissen gir normalt og en noe høyere BC. Når det gjelder krutt anbefaler jeg heller Norma URP eller til nød Norma 204. N160 kan brukes, men fyller hylsene så og si helt opp. Bruker du kort patronlengde, eller har tunge hylser (mindre innvendig volum) som Amerikanske hylser. Kan du slippe opp for volum, dvs komprimerte ladninger. Da er N550 et bedre krutt en N160, som alternativ til Norma.

Jeg brukes selv TTSX 150 grain i 50 cm pipe, og hjorten detter den.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill alle sammen. Det virker som dere er samstemte om at TTSX er veien å gå, så det var egentlig veldig greit. Da blir det TTSX. Men kulevekt er jeg enda usikker på. Jeg tenker selv at det må bli 150 eller 168grs. 
 

FreeSkier og t-trim nevner kombinasjon av kulevekt og riflestigning, handler det om stabilitet av kula på flere avstander, eller er det slik at om en får god presisjon på 100m så har løpet greid å stabilisere kula godt?

 

Jeg har også lest en plass at TTSX produseres i samme kulevekt til flere ulike kalibre i .30. Er det noe i det? Altså at rillene er plassert forskjellig på kuler med samme vekt og diameter. Med andre ord, må jeg se etter 150grs og 168grs kuler til .30-06?

 

Det virker som jeg bør skifte krutt, da kan jeg godt tenke meg et som kan brukes på mange kuler, noen som har innspill der? N-550 og Norma URP er nevnt, er dette gode allroundere?
 

svehella, hvilken ladning har du landa på til 150grs TTSX?

Link to comment
Share on other sites

Både 150 og 168gr TTSX er stabile i fabrikkrifler i 308 og 30-06. Det er ikke noe å lure på. Om de samler er en annen sak. Det må du bare prøve. 

Mange mener 168gr får for lite fart når holdet blir langt, men skal du ikke skyte over 2-300m (eller med veldig kort løp)  er det ikke noe å bry seg om. 150gr er mer enn nok uansett, så etter mitt syn er 168gr litt "overflødig" i disse kalibrene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 180gr, min test

Dato : 23.01.21 Temp : ca 2+

 

Barnes TTSX BT 180gr – 168gr 30-06 Mauser M98 1-10 55cm løp

Hylse Norma

 

KULE KRUTT VEKT TENNHETTE COL HYLSE FART

 

180 gr TTSX BT N-160 51.5gr Winchester LR 81.7 Norma 761mps ..

180 gr TTSX BT N-160 52.0gr Winchester LR 81.7 Norma 765mps ..

180 gr TTSX BT N-160 52.5gr Winchester LR 81.7 Norma 766mps ..

180 gr TTSX BT N-160 53.0gr Winchester LR 81.7 Norma 769mps ..

 

 

 

 

 

 

168 gr TTSX BT N-160 52.0gr Winchester LR 81.7 Norma 726mps ...

168 gr TTSX BT N-160 53.0gr Winchester LR 81.7 Norma 764mps ...

168 gr TTSX BT N-160 53.5gr Winchester LR 81.7 Norma 783mps ...

168 gr TTSX BT N-160 54.0gr Winchester LR 81.7 Norma 804mps ...

168 gr TTSX BT N-160 54.5gr Winchester LR 81.7 Norma 802mps ...

168 gr TTSX BT N-160 55.0gr Winchester LR 81.7 Norma 811mps ...

168 gr TTSX BT N-160 55.5gr Winchester LR 81.7 Norma 817mps ...

168 gr TTSX BT N-160 56.0gr Winchester LR 81.7 Norma 823mps ...

 

 

 

Barnes TTSX BT 180gr – 168gr 30-06 Tikka 695 1-8/9 49cm løp

Hylse Norma

 

KULE KRUTT VEKT TENNHETTE COL HYLSE FART SAMLING

 

180 gr TTSX BT N-160 52.5gr Winchester LR 81.7 Norma 720mps ..

180 gr TTSX BT N-160 53.0gr Winchester LR 81.7 Norma 723mps ..

 

168 gr TTSX BT N-160 55.5gr Winchester LR 81.7 Norma 749mps kun 2 skudd

168 gr TTSX BT N-160 56.0gr Winchester LR 81.7 Norma 747mps kun 2 skudd

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg testa litt diverse ladninger i går og jeg fikk en fin samling på 11mm med 4 skudd med 58,0 grs N-160 bak 150grs TTSX på 100m. Dette er minimumsladning i følge ladeboken utg 8. Kaliberet er .30-06 og jeg bruker Norma hylser. Snitthastigheten ble målt til 850m/s med 50cm løp. Det kan fort hende at dette blir jaktammoen min i år siden den samler så bra. Takk for inputt alle sammen. 

CAB364CF-DC21-48AE-B6AF-B0A247251758.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har nå skutt 3 hjorter med 150grs TTSX. Skuddreaksjon fall har vært helt som vanlig, så det har jeg ingenting å si på. Men alle 3 dyra hadde store blodutredninger. Selv om jeg traff det ene dyret bak bogene uten å være borti ribbein så var det blodutredninger helt opp på ytrefilleten. Jeg opplever at det er mye mer arbeid i forbindelse med partering, så jeg kommer til å finne meg en ny kule. Andre med samme erfaring med TTSX? Jeg har fått tips om at Naturalis gir mye mindre kjøttødeleggelse, noen som har samme erfaring med Naturalis?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mine og jaktkameraters erfaring fra hjortejakt i Tyskland viser att dyr skutt med TTSX går lenger og har mere blod skutt kjøtt enn dyr skutt med Naturalis. Bly er ikke tillatt hvor vi jakter. (Syd i gamle øst Tyskland)

Har min mening om att folk ikke bruker Naturalis pga høy pris.

Gå over til Naturalis med god samvittighet!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Av de jeg har prøvd av blyfrie kuler er det absolutt Naturalis som har imponert meg mest. Har aldri vært borti noen annen jaktkule verken med eller uten bly som har kunnet oppvise en så vanvittig god presisjon og effektivitet som nettopp den. Den er virkelig vert prisen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, da forsøker jeg med Naturalis. Jeg har også reagert på at utvalget av kulevekter er svært begrenset. Får satse på at jeg finner en kombinasjon med 170grs kula som samler bra. Jeg oppdaterer tråden når jeg har fått testet kula tilsvarende, men det tar nok litt tid. Foreløpig går jeg for fabrikkammo. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde prøvd den nye kula til Sako.. sako powerhead blade.. har ikke skutt med den selv enda. Men slaktet 3 elg som var skutt med den i 30-06. Var ikke mye og klage på der.. Lapua Naturalis er også en god kule.. ble skuffet over 150gr ttsx i helga. Skjøt på en stor elgku.. kula blåste rett gjennom uten og åpne seg.. mulig farta var for lav.. 308w med 47cm pipe.. ca 170meter hold..

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...