Jump to content

6.5mm Grendel til Elg


pererik

Recommended Posts

For å ha 2200J på 100m, så må 127gr Barnes LRX ha 740-750m/s - og da altså 830-840m/s i utgangshastighet. Det er 100m/s over "normal" grendel-hastighet. Med et laaangt løp, 75-80cm, og inspirert ladning bør det nok gå - men frykter for at mye av poenget med å bruke Grendel faller i samme slengen.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, tailgunner said:

Du bruker en hammer og dunker inn 7-8 patroner etter hverandre

Ja det vil nokk fungere om jeg bruker Saueren den har jo et vanvittig tykt løp og supersolid sluttstykke med hele 3 låseklakker. Litt tungvint å lade om men med en slik ladning dauer elgen nokk av et skudd.😏

Link to comment
Share on other sites

jeg tror at folk med den fascinasjonen er svært opptatt av human jakt og gjerne setter seg ekstra godt inn i ting og kjenner sine begrensninger. Verre med det som kjøper magnum og skal skyte på dryge hold. 

En mellomting er bra men ikke noe galt i å skyte elg med en rifle som akkurat klarer kravet om du vet hva du gjør.

En som har brukt timer, dager, uker på å forske seg frem til en ladning me grendelen som klarer kravet er nok svært bevist på å ikke strekke det for langt og har nok rimelig mange treningsskudd bak seg når jakta starter.

Edited by tailgunner
  • Like 7
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Rugerdud said:

Denne fasinasjonen om å bruke minst mulig kaliber på elgjakt er noe snodig. Jeg trodde alle jegere ville at jakt skulle være mest mulig human jeg?

Tja, storvilt kravet gjelder som kjent mer en bare de største elgoksene.

Hjort, villrein, og ulv er jo ikke akkurat skudd sterke dyr.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Sakoen75 said:

Tja, storvilt kravet gjelder som kjent mer en bare de største elgoksene.

Hjort, villrein, og ulv er jo ikke akkurat skudd sterke dyr.

Neida, men nå er ikke 260 rem, 6,5 Creedmoor og andre som ligger å vipper på dagens krav så store skummel saker heller? Nei du trenger sikkert ikke 458 lott til elgjakta(du kan om du vil), men hva er liksom greie med å ikke ligge litt over kravet og ha noe som virker selv om alt ikke er helt på linje? At elgen står med 87 graders vinkel og ikke akkurat 90 for at du skal klare å avlive den humant? Eller om du har kraftig motvind og oppoverbakke så blir det skadeskyting(satt på spissen).

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Rugerdud said:

Neida, men nå er ikke 260 rem, 6,5 Creedmoor og andre som ligger å vipper på dagens krav så store skummel saker heller? Nei du trenger sikkert ikke 458 lott til elgjakta(du kan om du vil), men hva er liksom greie med å ikke ligge litt over kravet og ha noe som virker selv om alt ikke er helt på linje? At elgen står med 87 graders vinkel og ikke akkurat 90 for at du skal klare å avlive den humant? Eller om du har kraftig motvind og oppoverbakke så blir det skadeskyting(satt på spissen).

Gjentar meg selv, er annet storvilt en den groveste elgen å jakte på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...