Jump to content

”Kjøkkenbenkbørse” - .22 eller .22 WMR?


Milvet

Recommended Posts

Jeg sitter og lurer på om jeg skal oppgradere den børsa som har lavest status i skapet; en velbrukt Brno #2.

Det er nesten så jeg får dårlig samvittighet for å nevne det, for det er ikke noe galt med den. Den går som en laserstråle og smeller pålitelig med et minimum av vedlikehold, men den er litt ”trang” for et menneskebarn på 193, og ladearmen går bare såvidt klar av billigkikkerten. Derfor lurer jeg på om jeg skulle investere litt mer i .22-skytingen, som egentlig fortjener høyere status i kraft av volum. I et normalår blir det ofte fire-fem ganger flere skudd med .22 enn med .308.

Egentlig var jeg bestemt på en CZ 455 ‘Quiet’ i .22, dels fordi den ikke plager naboer og ikke stresser egen pus, og dels fordi den selvfølgelig er latterlig billig i drift.

Men så har jeg begynt å lure på .22 WMR i stedet. Den bråker (kanskje) ikke såå mye mer enn .22 med Stinger, og selv om ammunisjon koster en krone eller to mer, så blir det ikke så stor forskjell med +- 1.000 skudd pr år.

.22 WMR er jo også mye mer anvendelig, for eksempel den dagen jeg endelig får somlet meg til å delta i dugnaden for å kontrollere rødrevbestanden (uten å vekke naboen). 
En annen ting er at jeg på sikt lurer på en Ruger Single Six i .22 WMR, og standardisering av ammo er et poeng, når skapet i utgangspunktet er ‘velassortert’.

Er det noen som vil ta seg bryet med å påpeke evnt. svikt i ovenstående resonnement, eller synse litt, så er jeg takknemlig. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Mitt utgangspunkt, er at jeg har en cz455 med løp i .22lr, .22wmr og .17hmr. Jeg er også lang (1.96), og nesten alle standardstokker er for korte.

 

Skyteopplevelsen ble en helt annen etter jeg satte på en tykk rekylkappe. 

 

Når det gjelder boltklaring mot okularet, tror jeg det er samme forhold mellom Brno 2 og CZ455.

 

Med subsonisk .22lr og en helt vanlig, billig salongdemper blir det veldig stille. Så stille at jeg, for min del, ikke ser poenget med heldemping.

 

Ammunisjon til .22wmr er vesentlig dyrere, omtrent som «bulk .223 på tilbud». Det kan være perioder med tørke, etter perioder med panikkhandling i USA. Presisjonen er ikke alltid imponerende.

 

 Mitt kjedelige råd er; behold den problemfrie og presise børsa du har- forleng kolben og gjeng løpet for demper. Skulle behovet for en spesialisert revebørse melde seg, finnes det uansett bedre alternativer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skiftet nettopp ut min kjøkkenbenkrifle en Sauer 200 STR i 22Lr med en Tikka T1X i 17 HMR. Grunnen til det er at 22 Lr ofte har et noe upresist førsteskudd. Har tidligere hatt 22 WMR men den var nå notorisk upresis. Tikkaen i 17 HMR er fantastisk presis og førsteskuddet står på samme plass som de øvrige. Så langt er jeg kjempefornøyd med kalibervalget. Stokken på Tikkaen er som de fleste andre stokker alt for kort til meg men har lagt inn 4 cm på kappa og skal få tak i et annet pistolgrep så blir den vel bra. Jeg er heller ikke helt fortrolig med det direkte jaktavtrekket på den men det skyldes nokk at jeg skyter 15-20.000 skudd i året med match avtrekk.

Brukte en A-Tec demper på Saueren i 22Lr og den var da nærmest lydløs med vanlig match ammo. Flyttet demperen over på Tikkaen i 17 HMR og den smeller nå litt mindre en en 22 Lr uten demper.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei! 

Alle bør ha minimum en god 22LR børse i hus (helst to for sikkerhets skyld). Den dyreste rifla jeg eier er en 22LR (25 høvdinger pluss optikk). Jeg ville ikke ha byttet den for et annet kaliber uansett. Så om en har behov er ikke en 17HMR dumt til sitt bruk - men å bytte mot en 22LR - aldri i verden. If I only could have one it would be a 22LR any day of the week. Heldigvis kan jeg ha flere, men ikke mange nok :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jompen said:

Hei! 

Alle bør ha minimum en god 22LR børse i hus (helst to for sikkerhets skyld). Den dyreste rifla jeg eier er en 22LR (25 høvdinger pluss optikk). Jeg ville ikke ha byttet den for et annet kaliber uansett. Så om en har behov er ikke en 17HMR dumt til sitt bruk - men å bytte mot en 22LR - aldri i verden. If I only could have one it would be a 22LR any day of the week. Heldigvis kan jeg ha flere, men ikke mange nok :-)

Ingen fare for at jeg skal bli fri for 22 lr. Det er tros alt det kalibret jeg skytter desidert mest med. Minimum 100 skudd anen vær dag. Så jeg har fremdeles 2 stk Sauer 200 STR i 22lr samt en Anschutz match rifle i skapet. Bare den med alt av kroker og utstyr koster vel langt over 50k. Men 22 lr har sine svake sider og dette med upresist førsteskudd er noe dritt om en skal jakte med den. Til trening er det etter min mening det beste som finnes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, bardp said:

Det er den jeg bruker når jeg åpner kjøkkenvinduet og skyter kråker og fra tid til annen en gås eller and.


Det hadde vært så perfekt å skyte fra kjøkkenbenken her. Den er faktisk høyre enn vinduskarmen, men alas....det blir nok ikke populært hos naboen 8 meter fra vinduet :-D
 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tjukkas said:

Det hadde vært så perfekt å skyte fra kjøkkenbenken her. Den er faktisk høyre enn vinduskarmen, men alas....det blir nok ikke populært hos naboen 8 meter fra vinduet :-D

Nei skal du skyte fra kjøkkenvinduet bør du nokk ikke bo i tettbygde strøk og ikke ha noen naboer i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har CZ 452 i 22RL, CZ 452 i 22WMR og CZ 527 i 223. Rydding i hagen (kråke og skjære) og skyting på blink er 22 LR perfekt. Jakt på fugl og annet småvilt 22WMR. Rev og rådyr 223. Synes 22WMR blir litt marginal på rev, men alt mindre en rev er den fin på. 

Vist jeg måtte velge i mellom disse tre riflene ville jeg utvilsomt beholdt 22RL, den er lydløs og veldig billig å bruke. Så kunne jeg brukt 6,5x55 på resten. Men siden jeg kan ha ei av hvert kaliber så har jeg jo det, nødvendig, nei men kjekt ja :-)  Men vi er jo forskjellige å etter noen år finner vi litt ut av hva vi vil ha, det som passer for meg er gjerne unødvendig eller feil for noen andre. Så det hele handler vel om å prøve seg litt frem å finne noe en trives med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mine kaliber: 22LR, 223, 6.5 Creedmoor og hagle 12 gauge (Remington selvsagt). 22LR brukes på blink og på litt småvilt som ekorn og kråker m.m. .223 på rev og unntaksvis rådyr. 6.5 på alt annet; rådyr, hjort, bever osv. Ikke noe i veien å bruke 6.5 på kråker, ekorn, hare på litt avstand. 6.5 Creedmoor er veldig anvendelig, men ikke bedre enn 6.5x55. Det eneste som er bedre med 6.5 Creedmor er at hylsen er kortere, slik en kan bruke den i rifle med kort låskasse. Jeg liker små nette hendige rifler, så derfor ble det Creedmoor. Prisen på ammo er omtrent den samme som 6.5x55 om en handler på salg. Jeg burde lade selv, men har ikke tid dessverre. Med tenåringsjente i hus og kjerring som støtt og stadig skal ha utført noe, samt gamle biler i garasjen blir laddingen ikke prioritert. Hagla er satt opp for andejakt, så det er litt spesielt. Andejakt er undervurdert faktisk. Veldig spennende jakt og skikkelig fint å sitte på holmen og nyte naturen og en kopp kaffe.

Edited by Jompen
Link to comment
Share on other sites

Når jeg er på hytta bruker jeg alle fra kjøkkenvinduet faktisk (med demper for ikke å vekke familien - men de våkner likevel - kjerringa blir sint som en Tyrk hver gang). Spesielt mye bruker jeg .223 på rev (åtejakt med lampe/lys). 22LR bruker jeg mye til å skyte på boks fra vinduet på dagtid.

Glemte å gi et godt råd når det gjelder 22LR og førsteskuddet. Rådet er bruk skiskytterammunisjon på jakt på trost, kråker og ekorn m.f, samt skadedyr. Med skiskytter-ammo blir presisjonen i førsteskuddet bedre. Skiskytter-ammo er dyrere, men det er ikke så mange jaktskudd en trenger, så det betyr ingen ting. Skyt inn kikkertsiktet for skiskytterammoen. Jeg har dette fast oppsatt på kikkerten og klikker meg inn (stiller inn) når denne ammunisjonen blir brukt. Laupa Polar skiskytterammunisjon kan anbefales!

Link to comment
Share on other sites

On 2/9/2021 at 7:46 AM, bardp said:

 Grunnen til det er at 22 Lr ofte har et noe upresist førsteskudd.

Jeg hadde en CZ 455 som hadde denne sykdommen. Registrerte du hvor mye Sauer`en kastet skuddet? Jeg kjøpte for 2 år siden en Tikka T1x til min sønn og kjørte en test over ca 20 dager. Et skudd per dag, avstand 50m. Det var kaldt, glatt og temmelig ille skyteforhold, så samlingen var ikke allverden. Men middeltreffpunktet til alle disse skuddene var lik en 20 skuddsserie skutt med "varm" rifle. Må legges til at jeg er en temmelig middelmådig 22lr skytter.   

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 100 skudd med Sauer 200 STR annen vær dag nå bare for å vedlikeholde ferdighetene da det jo ikke er noen konkurranser for tiden. Og første skudd er alltid en dårlig nier neste en dårlig tier de tre siste sitter i innertieren. Det vil jo si at første skuddet på 100m gjerne er 5cm til side for der en har skutt inn. Og det er etter min mening ikke bra nokk, derfor har jeg skiftet til 17 HMR i min kjøkkenbenkrifle. Med 17 HMR sitter første skudd på samme plass som de øvrige og den samler utrolig bra.

Til trening og konkurranse spiller jo et dårlig førsteskudd ingen rolle da en alltid skyter prøveskudd først. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I hine hårde da jeg bodde hjemme i bygda hadde jeg en Brno Mod2 med en Parker Hale ståldemper. Gikk veldig bra med Eley Subsonic og var så stille at man hørte anslaget av tennstiften mot patronen og bare et sus av kula. Fantastisk til Sofa-sniping rundt huset. Hadde en 90 graders sikker sone mot en 5 meter høy bakke. Skjøt veldig mange kråker, skjærer og måser med den, men også ryper og ravn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har 22 lr, 22 wmr, 17 hmr, 22 hornet og 223. 
Smeller med demper litt mer i 22 hornet og i 223 enda litt mer enn i 22 wmr. 
17 hmr med 17 demper høres lavere ut enn 22 wmr i mine ører. 
Men like godt 22 wmr. Veldig presis i min Sako Quad. 
Kjøp det du har lyst på. Men tror du får bedre presisjon i 22 wmr i Quad en i CZ 455, virke som mange sliter litt der om du leser tråder her på forumet om CZ 455 og 22 wmr. 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...