Jump to content

Elghund, løshund- Valp, innjaging, trening og tips


MakKo100

Recommended Posts

Hei.

Jeg starter tråden grunnet kjøp av Jämthundvalp til våren, og noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. Det hersker mange meninger om tips og triks, men jeg er interessert i å høre erfaringer, tips eller triks fra andre elghundeiere. Bare å fylle på med alt av informasjon dere har å komme med når det gjelder spørsmålene jeg har.

 

- Jeg får valpen i juni, og har ca 6 uker før ``hverdagen`` starter opp igjen. Jeg studerer på et sted hvor det er tillatt med hund, men er ofte hjemme i helgene. Vil en valp på 4 mnd ha vondt av å ``bo`` på 2 steder? Altså på studiestedet i ukedagene og være med hjem i helgene? (Den vil alltid være sammen med meg, men blir litt på farten i helga)

 

- Finnes utrolig mange meninger om innjaging, og alder på hund før den skal ha kontakt med elg. Jeg ønsker allikevel å få den skogsvant så tidlig som mulig. Jeg ønsker derfor å slippe valpen løs i skogen fra 21.august, for å bære litt kvist, tygge kongler og utforske bekkedrag, men er bekymret for at jaktlysten plutselig slår inn og at den stikker avgårde på ferske elgspor og dermed kan ha sjans for å oppnå elgkontakt ALT for tidlig. Hvordan løser man dette? Ha valpen i bånd i skogen første høsten, eller slippe frem til man ser at søket drar seg ut og jaktlysten begynner å komme?

 

- Hvor gammel bør hunden være før man begynner med trening? Snakker da om løpeturer, sykkelturer eller svømming? Bør den være 1 år, eller kan man begynne tidligere?

 

- Har sett tips om å legge noen ferskspor, ved hjelp av f.eks elgbein for å trigge hunden på elg. Noen erfaringer med dette? Kan det gjøre at hunden lærer seg å gå med nesa for mye i bakken, eller er det bare positivt med slike spor?

 

Her er det fritt fram for å dele erfaringer eller tips, på enkelte eller flere av spørsmålene!

Takk!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites