Jump to content

Elghund, løshund- Valp, innjaging, trening og tips


MakKo100

Recommended Posts

Hei.

Jeg starter tråden grunnet kjøp av Jämthundvalp til våren, og noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. Det hersker mange meninger om tips og triks, men jeg er interessert i å høre erfaringer, tips eller triks fra andre elghundeiere. Bare å fylle på med alt av informasjon dere har å komme med når det gjelder spørsmålene jeg har.

 

- Jeg får valpen i juni, og har ca 6 uker før ``hverdagen`` starter opp igjen. Jeg studerer på et sted hvor det er tillatt med hund, men er ofte hjemme i helgene. Vil en valp på 4 mnd ha vondt av å ``bo`` på 2 steder? Altså på studiestedet i ukedagene og være med hjem i helgene? (Den vil alltid være sammen med meg, men blir litt på farten i helga)

 

- Finnes utrolig mange meninger om innjaging, og alder på hund før den skal ha kontakt med elg. Jeg ønsker allikevel å få den skogsvant så tidlig som mulig. Jeg ønsker derfor å slippe valpen løs i skogen fra 21.august, for å bære litt kvist, tygge kongler og utforske bekkedrag, men er bekymret for at jaktlysten plutselig slår inn og at den stikker avgårde på ferske elgspor og dermed kan ha sjans for å oppnå elgkontakt ALT for tidlig. Hvordan løser man dette? Ha valpen i bånd i skogen første høsten, eller slippe frem til man ser at søket drar seg ut og jaktlysten begynner å komme?

 

- Hvor gammel bør hunden være før man begynner med trening? Snakker da om løpeturer, sykkelturer eller svømming? Bør den være 1 år, eller kan man begynne tidligere?

 

- Har sett tips om å legge noen ferskspor, ved hjelp av f.eks elgbein for å trigge hunden på elg. Noen erfaringer med dette? Kan det gjøre at hunden lærer seg å gå med nesa for mye i bakken, eller er det bare positivt med slike spor?

 

Her er det fritt fram for å dele erfaringer eller tips, på enkelte eller flere av spørsmålene!

Takk!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha det klart, jeg har ikke elghund. Mitt første spørsmål er; har du hatt hund før? Slik du spør høres det ut som om dette er/blir din første? Jeg er ingen ekspert, men har skjønt at hundene er individer og veldig forskjellig, akkurat slik som oss. Ofte må du bare se hva som bor inni den firbeinte kroppen. Det er heller ikke alltid så lett om du ikke er veldig vant med hund. Akkurat nå er jeg hjemme i «pappa» perm med en liten Alaska husky gutt på 9 uker som prøver å finne sin plass hos oss. Jeg og min kone har tidligere hatt en annen blandingshund som måtte legge inn årene i høst. Da var han nesten 16 år. Den lille huskyen vi har nå, har vi bare hatt i noen dager og allerede ser jeg store forskjeller fra vårs gamle hund. Min kone er oppvokst med hund og har alltid hatt hunder ingen har vært lik selv om de var av samme rase. 
 

Min anbefaling er å oppsøke en «valpeskole» og få hjelp. Det er garantert mye du ikke har tenkt på. Veldig mye av det du spør om kan neppe svares på på generelt grunnlag. 

 

Link to comment
Share on other sites

Er ingen dreven hundekar men nokre hvalper har det no blitt.

Her er mine erfaringer.
Den har ikkje vondt av å bo på to stader, heller tvert om. Ta den med

”over alt“ så får du ein godt sosialisert hund. Dette får du igjen når du skal sette den vekk i ein ferie feks.

Skogstilvenning er også viktig. La hvalpen springe løs og SITT ALLTID IGJEN på samme plass heile tida. Reis også ut i eit skogsområde der det er minimal/ingen sjanse for å finne vilt. 
Når hvalpen er så trygg at den begynner å dra ut, ja då er løshundlivet over for ein periode og båndet bør fram.

Tren blodspor tidlig om du skal ha ettersøkshund, ferskspor tar du seinere. Eg Legger aldri ut ferskspor, oppsøker heller områder med elg og støkker, så øver vi ferskspor. Det går som regel av seg sjølv og trening behøves ikkje. Er heller han bak som må lære🙈
Når det gjelder å belaste hvalpen så har eg venta til den er ca året. Korte og varierte turer er det som gjelder. Asfalt unngåes mest mulig i heile hundelivet. Kløv skal du vente med til den er ca to.

Sikkert andre meininger her men eg liker å vere safe og ikkje gamble med hundens helse. 

Falt for fristelsen å slippe for ung hvalp på elg, resultatet var at ho vart sparka - skikkelig... Hadde flaks og det gikk bra, og ho jakter bra i dag. Det er absolutt ikkje fasiten, så eg har lært leksa mi. Slipper ikkje hund under året på elg fleire gonger med mindre den er heilt spesiell og moden.

La heller hvalpen vere hvalp det fyrste året, tren lydighet og inkalling, sa eg inkalling🙂 


Gode tips og faglige råd finner du på podcasten ”jakthundar och jakt” den er MEGET bra👍


https://podcasts.apple.com/no/podcast/jakthundar-och-jakt/id1480157186?l=nb

 

Lykke til👍

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...