Jump to content

Jaktbukse UTEN membran


40årskrisa

Recommended Posts

Er på jakt etter en ny bukse til reinsjakta, men alle bukser skal jo ha den j... membranen som gjør tøyet til en trykkoker når en går opp liene...

 

Jeg ønsker meg en funksjonell og god jaktbukse i f.eks bomull med noe solid og vanntett (skinn?) nederst på leggen så jeg slipper gamasjer.

 

noen som har sett noe slikt?

 

Link to comment
Share on other sites

Sjå etter diverse hybrid modeller, det kan vere det du ser etter. Eg er sjølv på leit etter det samme som du, men eg hater syntetisk stoff, og dei hybridbuksene eg har prøvd som har passa, har desverre hatt syntetisk stoff og ikkje bomull. 

 

Men google Härkila, eg bestilte ei bukse fra nevnte produsent som eg måtte returnere på grunn av dårlig passform (eg har svært grove lår&legger). Det var ei bukse i grov bommul, men frå midten av låra og ned var den kledd med skinn. Det hadde vore den ultimate jaktbuksa for meg som raskt blir svett og som hater goretex. Trur det var ei tilbudsbukse eg kjøpte via brunst.no

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jeffery said:

Slike, kanskje: https://ravno.no/butikk/ravno-sabotor-cargo-pants/

 

Ikke spesielt billige, og ikke skinn nederst på beina, men noe forsterkning, som nok er mer smuss-/fuktbestandig enn bomullen, er det. 

 

Uten engang å sett dem i virkeligheten: disse.

 

Jeg har et par Klättermusen bukser i samme stoff, og det er fantastisk. Puster mye bedre enn membran, er like vindtett, og er overraskende vannbestandig. Forsterkningen på Ravnø-buksene kan se ut som Schoeller Keprotec, og er i så fall ekstremt slitesterk. 

Link to comment
Share on other sites

Sjekket spec'en på membranbuksene deres nå. De har samme forsterkning og Ravnø kaller den kevlar. Syntes jeg hadde sett den før, det er samme materiale Klättermusen brukte i sin Mithril-skjorte for tjue år siden og det er nesten skuddsikkert. Har tryna på sykkel med den skjorta og er ganske sikker på at asfalten fikk merke etter skjorta og ikke omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Min favoritt blant membranfrie turbukser er faktisk denne «billigmodellen» fra XXL:

https://www.xxl.no/mackenzie-hunter-villmarksbukse-gronn/p/1083664_1_style

 

Den har jeg brukt i mange år, hardt bruk. Jeg har bestemt meg for å kjøpe en til, neste gang den kommer på tilbud.

 

Passformen er veldig god- sitter godt i livet, og hindrer ikke bevegelser. Passformen er i sjangeren «feltbukse, romslig». Stoffet (vokset bomull/polyester) føles litt stivt i starten, men mykner. Veldig solid. Den er ikke vanntett, men holder på lite vann og tørker fort. 

 

Stikklommene er dype, med horisontal skjæring. Gode å varme hendene i, og du kan ha ting i disse lommene uten at noe faller ut. Lårlommene er flate, som begrenser kapasiteten- men du slipper også at buksebeinet får et «rotasjonsmoment» under vandring, som kan gi gnag.

 

Nederst er den en strammestrikk, som er altfor puslete ift det kraftige stoffet- og en liten plastkrok til å hekte i skosnøringen. Disse er litt underkonstruert ift stoffet, men kan jo evt byttes.

 

Alt i alt- en solid, bålsikker og god turbukse som jeg har blitt glad i- gitt at været ikke er på sitt verste.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Jeffery said:

 

Disse buksene er utrolig bra! Har hatt mine en stund nå, forsterkningene nederst på beina og i rumpa virker veldig robust og er selvsagt helt vanntett. Selve buksa har holdt vannet ute i litt småregn, perler seg av... har ikke testet lenge i veldig vått vær. Veldig behagelig med bukse i bomull. 

 

Er ellers helt enig i trådstarter sin vurdering av membranbukser - blir klamt uansett under høy aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt denne fra Fjellreven i flere år som både tur og jaktbukse når været er lagelig.  (er faktisk min bukse nr. to av denne modellen)
Mesteparten er bomull (Fjellrevens G1000) med noe stretch på baksiden av lårene, og gode luftemuligheter via glidelås i sidene.
God slitestyrke, og tørker fort når den blir våt.
Fjellreven Keb Bukse Regular Herre hos Fjellrevenshop.no

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg ny "godværsdress" i fjor. Kombinerte norrøna svalbard bukse, med anorakken kvinnherad flex2 Smock. Buksa er behagelig, og holder på varmen, selv om den blir litt våt. Jeg kjøpte sånn 2-stegs impregnering (først i vaskemaskin med impregneringsvask, deretter sprayimpregnering mens plaggene ennå var våte etter vask) og det ble overraskende vannbestandig. Såpass vannbestandig at jeg ikke brukte goretex-dressen en eneste gang i fjor (Og det var stort sett pissregn alle jaktdager)

 

Jakken er vindtett, men har masse muligheter for lufting når man er i bevegelse Jeg er sjøl en "svett-peis" og må si jeg ble veldig fornøyd med denne kombinasjonen. Jeg brukte det helt til slutten av desember, uten problemer. Hadde godt ull-undertøy, med fleece som mellomplagg. Frøs ikke en eneste gang. Begge plagg tørker ca 10 ganger så fort som goretex-dressen når de er våte. Også et pluss.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare en sånn generell betraktning. Det virker som at veldig mange jegere kjøper seg en jaktdress med membran, og så bruker de den under alle forhold. En vanntett jaktdress er jo glimrende til sitt bruk, men aldri om jeg vil gå rundt i en Gore Tex dress i 16 varmegrader og sol. 

 

Til all jakt i godt vær så bruker jeg vanlig tur/fjellbekledning. Så har jeg heller et lett regnsett i sekken om det er utrygt for regn. Bomull er slitesterkt og vindtett. Ulempen er at det er statisk, og kan gå utover bevegelighet. Viktig at snittet er riktig. Bomull tørker også saktere enn en del andre materialer.

 

Finnes massevis av softshell bukser med god stretch som puster uendelig mye bedre enn tex-greier. Dra til gode outdoor-butikker og prøv bukser. Mange har forsterkninger som Keprotec og Dyneema ved anklene. Straks man løfter blikket bort ifra tradisjonell jaktbekledning/merker så blir utvalget og ofte produktene bedre. Jeg foretrekker softshell bukser med stretch pga komfort og pusteegenskaper. Arcteryx, Norrøna, Rab, Patagonia, Mammut, Hagløfs, Klattermusen etc er merker som lager god bekledning uten membran til høyfjell og tur.

 

Ei bukse jeg kunne tenkt meg å prøve er Klattermusen sin Gere 2.0. Og Norrøna sin Svalbard anorakk (bomull).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lilleulv said:

Bare en sånn generell betraktning. Det virker som at veldig mange jegere kjøper seg en jaktdress med membran, og så bruker de den under alle forhold. En vanntett jaktdress er jo glimrende til sitt bruk, men aldri om jeg vil gå rundt i en Gore Tex dress i 16 varmegrader og sol. 

Problemet er jo at det er vått uansett. På en godværsdag er det garantert vått i gresset/krattet wft., med minde det er augustjakt det er snakk om. Da KAN man oppleve en dag der det er tørt. 

 

Bomullsbukse i vått gress/kratt = våt opp til skrittet.  

Regnsett i sekken = Ekstra vekt + vente litt å se om det går over = klissvåt. 😊

 

Nei, gore tex er digg😉

 

Link to comment
Share on other sites

Bruker Kuiu sin Talus hybrid bukse.

Vannavstøtende materiale med membran på rumpa og nede på beina. Tror den er så og si 100% vindtett, kan ikke merke noe kjøl fra vinden normalt. Er netting i de "vanlige" lommene så de ventilerer godt der og når de er varmt så er det bare å åpne på sidene for ekstra lufting. Veldig god "stretch" i stoffet.

Kjempe bukse til jakt og friluftsliv.

 

Jeg har en grønn/grå utgave som er grei hvis du ikke vil gå for det noe spesielle kamuflasje mønsteret.

 

Du får bare kjøpt klær fra Kuiu på nett men de er veldig greie å handle med, bare husk å sette prisen i Norske kroner lokasjon til Norge så beregner de frakt, toll osv hjem til deg.

 

https://www.kuiu.com/global/talus-hybrid-pant/40014.html?dwvar_40014_color=Verde2.0&cgid=bottoms-pants#

#

Link to comment
Share on other sites

Du betaler bare i nettbutikken og får varene ferdig på døra med DHL.

Skatter og avgifter ordner "eShopWorld" som er et tredjeparts firma automatisk. Usikker på hvor ofte de justerer dollar kursen mot krona.

 

Har ikke trengt å sende noe i retur enda men følger med ferdig returpapir/lapp.

Veldig fornøyd med jakt-klær i mer sportslig og fritids design i forhold til mye av det vi er vant til i Norge.

 

 

Kan ikke huske at jeg har betalt noe senere og har kjøpt fra de 4 ganger.

Edited by Sakoen75
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
36 minutes ago, Greppe said:

Har brukt Ravnøbuksa det linkes til over i hele høst. Jeg er overrasket over hvor vanntett den er og den virker veldig solid. Har kjøpt en til, uten camo, som blir turbukse for alt annet enn jakt.
Fjellreven sin Keb blir reserve.

Korleis er pusteegenskapane i desse buksene? Spurt frå ein varmblodig vestlending som svetter i tshirt om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Ventile (og Klättermusens EtaProof, samme greia med annet navn) virker ved at fibrene sveller når de blir fuktige. Min erfaring med EtaProof er at det puster bra ved rolig aktivitet, men når det er skikkelig vått blir det mye tettere. Når det er skikkelig kaldt ute er det de beste turklærne jeg har, men om sommeren velger jeg heller noe syntetisk uten membran.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...

Fjellreven bergtagen stretch:

Kom over en til halv pris på J&F.

Uten tvil det beste jeg har brukt på reinsdyrjakta til nå:

+ Tørker på ett blunk

+ Veier 3-400gram

+ Den er usannsynlig stretchy/fleksibel 

+ Nok av lufting

+ Som å jakte i tights

- Ser ut som tights

- Dama hater den (Google mooseknuckle.. denne kunne like gjerne stått med ett + forran)

-slipper ikke unna gamasjer med mindre du er veldig glad i å modde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...