Jump to content

12x44R M/71


Vaquero

Recommended Posts

Vår gamle randtenning til Remington M/67 fikk jeg lyst til å åpne:

Patronen kom først som den svenske med 42 mm. hylselengde, etter nye skytetester med annen kule ble hylsen endret til 44 mm. Patronen fikk da betegnelsen M/71 (1871). Disse patronene er ikke sjeldne å komme over. Jeg hadde tre og så ikke det som et tap og demontere en. Så har jeg en løs kule å kikke på. Kula som er kaldpresset har en hulbase som går 4 mm. dypt. Kula veier 361 grain. Svartkruttladning på 64 grain. Det var ingen mellomladning mellom krutt og kule, eks. pappskive. 

Rem.M67.JPG

Rem.M.71.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi må ikke glemme det mindre utbredte geværet til Marinen,  Krag-Petersson M/1876:

Norges første magasingevær som ble produsert av Carl Gustavs Stads Gevärfaktori. Fabrikken i Sverige produserte dette geværet med serienummer f.o.m. nr.1 - 975 i perioden 1877 - 1881. Krag-Petersson brukte disse patronene i 12x42R og 12x44R, magasinkapasitet på 10 patroner, randtenning selvfølgelig.  

Interessant å lese om at geværene forble i Marinen frem til århundreskiftet ca. år 1900. Riktignok eksiterte de samtidig med Jarmann geværet som begynte å komme i gang i 1883 og som ble produsert frem til 1897. Jarmann blir en annen historie og patron. 

 

En bekjent av meg hadde denne Krag-Petersson for noen år siden, jeg fikk tatt noen bilder før den ble solgt. Litt overflaterust som vi ser. 

Krag-Peterson a.JPG

Krag-Peterson b.JPG

Krag-Peterson c.JPG

 

Krag-Peterson d.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Uten å ta hele historien så ble Krag Peterson også produsert ved Karl Johans Vern KJV (marineverkstedet i Horten).

Til sammen produsert 975 stk.

Nr 1-200 ble produsert ved Carl Gustav Stads geværfabrikk (CG).

Nr 201-300 ved KJV.

Nr 301-700 levert av CG.

Nr 701 975 fraKJV.

Mye av delene brukt ved KJV ble produsert ved CG.

For øvrig en meget interessant konstruksjon der spenning av hanen kastet ut tomhylse og slapp en patron ut av magasinet. Patronen måtte dyttes inn i kammeret med fingeren for å løse ut ekstraktoren.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Lien said:

Apropos krag Petterson, jeg kom over denne i en dansk bok.

Artig at du tok opp det @Lien:

Karl Egil Hanevik skriver litt om danskenes anskaffelse av Krag-Petersson i sin bok "Norske militærgeværer etter 1859" , på side 33.

Kort fortalt, danskene fikk 2 geværer for testing som igjen medførte til at de ville anskaffe 115 stk. til "Flåden" i 1877.

Disse 115 stk. ble produsert/levert av geværfabrikken i København i 1877 - 1878. Danskene satte inn sine egne piper på de to forsøksvåpnene. Disse patronene kan ikke ha vært annet enn den danske Remington-patronen 11,4x41,5 M/1867. (Randtenning).

Utover dette så gjorde Krag store forsøk på å få solgt inn konstruksjonen til andre Europeiske land, flere land testet Krag-Petersson M/1876. 

 

Bilder fra egen samling:

#1: Er en sentertent 11,4x41,5R, denne jobber jeg med å finne mer ut av, jeg finner ingen kilder dessverre. Garantert sivil.

#2: Er randtenningen 11,4x41,5R M/1867, som ble brukt i den danske Krag-Petersson og Remington M/1867. Ser vi på bunnstempelet som står for  "Tøjhuset". Det danske Våpenhistoriske digitalmuseum ligger dessverre nede for ombygging, her kunne vi ha lest litt mer. (Håper den snart blir åpen igjen.)

#3: Er vår norske 12x44R.

#4: Er 12x42R.

 

Krag-Petersson M/1876 brukte både 12x42R og 12x44R, de gikk om hverandre også i Remington M/1867.

DSC04457 – Kopi.JPG

  Den danske patronen er også benevnt som 11x41,5.

 

Ikke alle 11,4x41,5R hadde T-bunnstempel, Tøjhuset.  Patronen var ladet med 65 grain svartkrutt.

DSC04455.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg er fristet til å lage noen patroner for å få skutt med Krag Peterson. De originale blir fort for dyre til bruk om de skulle virke.

Det er en mekanisme og system som må ha vært forut for sin tid, og opplevelsen ved skyting og håndtering av våpenet er vanskelig å vurdere uten å ha prøvd.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Per-S said:

Jeg er fristet til å lage noen patroner for å få skutt med Krag Peterson. De originale blir fort for dyre til bruk om de skulle virke.

Du kan få en av meg dersom du tar bilde og legger det ut her på Kammeret, som Arne Skeie i sportsrevyen ville spurt deg: Hva følte du når det smalt og kruttrøyken sto til himmels?😜

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...