Jump to content

17hmr presisjon.


PG

Recommended Posts

Har kjøpt et 17hmr løp til Sako Quad’en. Tenkte å bruke CCI Gamepoint men får ikke gode samlinger. Hornady V-max samler vesentlig bedre. Alle seriene jeg skjøt hadde tilsvarende samlinger. Skutt på 100 meter. Er dette innafor hva jeg kan forvente av presisjon? Er det andre patroner/kuler jeg bør prøve til rypejakt?

9A43C504-B6A7-426C-8C9A-EC87DDC0B2D3.jpeg

Edited by PG
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 17 hmr ser det ut til at noen rifler liker enten 17gr eller 20gr kuler. Ut fra bildene ser din ut til å like 17gr.

Det du kan gjøre er å prøve Hornady Xtp, som selges bla på jakt og friluft. Dette er en 20gr blyspiss kule, slik som Gamepointen.

 

Min CZ 455 liker både CCI Vmax og Hornady Xtp, dog den liker ikke CCI FMJ.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Testet idag Hornady xtp og vmax fra samme produsent. Testet også CCI Gamepoint og Winchester xtp. Hornady Xtp samlet bedre enn både cci og winchester i min CZ 455. Ikke urovekkende med gamepoint, ca 25mm/100m og omtrent det samme med winchester. Hornady xtp samlet rundt 20mm og Hornady vmax enda litt bedre. I tillegg har Hornady xtp og Hornady vmax likt treffpunkt på 100m, 5 skudd av hver satt innenfor 40mm. Alle serier skutt sittende med frontrest.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så helt fine ut. Avstanden var som sagt 100+, men en av de fikk ett oppfølgingsskudd på rundt 40-50m. Der var utgangssåret stort, og ene fileen helt ødelagt. V-max var ikke førstevalget men fikk overraskende dårlig presisjon med Gamepoint og rakk ikke å teste mer før denne jaktturen. 

Edited by PG
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 2/14/2021 at 7:46 PM, PG said:

V-max var ikke førstevalget men fikk overraskende dårlig presisjon med Gamepoint og rakk ikke å teste mer før denne jaktturen. 

Jeg gjorde samme erfaring i dag. Første test av nyinnkjøpt 17HMR-pipe til min nye CZ 457 viste skuffende resultater for Gamepoint som jeg hadde sett for meg å bruke på rypejakt i vinter. 

Vedlagt er fem bilder som viser samling på ei vanlig pistolskive på 100 m hold. De tre første bildene er Gamepoint. Så kommer en overraskende god samling med CCI FMJ, og det siste viser Norma V-Max. 

Det ble dessverre bare tid til en serie av hver av de sistnevnte, men forskjellen i samling er likevel påfallende. 

Det var en tanke vind fra høyre under skytingen, kanskje lett bris. 

 

Så spørsmålet: Er det vits å prøve med FMJ på rypa, eller er det å be om skadeskyting?

Gamepoint.jpg.9616d594f36541f7a0081d575a06e820.jpgGP2.jpg.f2e9e63b380abfe4b26aa0f4bacafd30.jpgGP3.jpg.35ae9da67517672aeafba6d2186d1de8.jpgFMJ.jpg.7d19f8c13005ccec7afb34050a411e3a.jpgV-maxNorma.jpg.475e98a3f1e47427df55e5548b0c9aad.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Longshot said:

Det var en tanke vind fra høyre under skytingen, kanskje lett bris. 

 

Da er du innskutt skeivt(?) Lett bris er 3,4 - 5,4 m/s. På 100 m vil det flytte en Gamepoint 8,7 - 13,8 cm sideveis. Du ser ut til å ligge 1-2 klistrelapper til venstre, dvs. 1,7 - 3,4 cm.

Min T1X går en del bedre enn det der, når det er gode forhold. Men det skal ikke rare vinddraget til før den fine presisjonen er bortkastet. Men du har mer spredning i høyde enn side. Det ligner på noe annet enn problemer med (variasjon i) vind.

Link to comment
Share on other sites

Longshot skrev (1 time siden):

spørsmålet: Er det vits å prøve med FMJ på rypa, eller er det å be om skadeskyting?

Hvordan et terrenget ditt? Ulf Lindroth bruker 17HMR FMJ i sin video etter det jeg husker. Er det veldig kupert så kan selv kort fluktstrekning fort bli et mareritt. Dersom det derimot er mer slett så er ikke flukt på 30-100 meter noe problem i snøen. Gode treff legger jo rypa død nokså raskt uansett. Har selv både 17HMR, 223 og 6,5. Plasserte et skudd for lavt på en fjellrype for et par år siden med 6,5 fmj og fant rypa først nærmere 250 meter lenger borte i fjellet. Så det kan selvsagt skje med alle kaliber. Vil kanskje konkludere med at 17HMR fmj som går godt er å foretrekke fremfor gamepoint med stor spredning. 

Edited by Eiha
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Min Tikka T1x samler alt jeg har prøvd med unntak av cci innafor en klisterlapp på 100m. 17 eller 20 gr spiller ingen rolle. Men CCI går heller dårlig i den. Og som andre her har nevnt på 100m og derover er den svært følsom for vind. Blåser det noe eller holdene strekker seg over 120m bruker jeg heller 223 og blåser det mye bruker jeg 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...