Jump to content

S&L tommelhullstokk - noen bilder og litt info så langt..


FEVIK

Recommended Posts

Ble i romjula oppringt av J&F på Stoa, den nye tommelhullstokken til S&L Classic DL var kommet.
Denne var i helsort i motsetning til tidligere eksemplarer jeg har holdt i. Tøft!
Sendte fruen raskt i sportsbutikken og ba henne kjøpe noe fint og håpet deretter å glemme prisen på stokken like raskt som dro kortet. 
Rart hvordan det hjelper far når også mor svir av litt penger på stæsj.
 

Dette var noe annet enn tidligere syntetstokk fra S&L.  Virker relativt solid og gir ingen typisk plastlyd når
kakker i den. Siste stokken jeg kakket i ellers var en Sako S20 stokk med tommelhull -huff for en tragedie😢,
her var skuffelsen total og i tillegg en masse skramling fra håpløs magasininnfesting - hva holder Sako på med?
 

Endelig kan vi S&L folk sammenligne oss (litt) med Blaser gjengen, i alle fall når det kommer til vekt!
For den veier litt.  Både stokk og mann. Fet kropp + stokk - fet kropp = ca. 1,4 kg på badevekta., ca. 500g mer enn min modifiserte
stygg som juling svartbeisede trestokk. 

Børse med tommelhullstokk, VX-5, kort 9,3 pipe og Hunter 1.0 demper veier pinadø 4,3 kg. Med forbehold om 
hurramegrundt veiing på eldre digital badevekt.

Men grepet virker supert, med gummiert innlegg og det hele. Og med fjærbelastet justerbar kinnstøtte, som
er god å legge kinnet inntil. Funker jo greit nå, men helt ærlig synes jeg denne kinnstøtta ser litt "billig ut" i forhold til resten
av stokken. Har null erfaring annet enn med KKC sin løsning men den virker jo både solid og ser langt bedre ut.

Og det viser seg også at det er en snau mm glipp i lengderetningen når jeg monterer låskassa i stokken.
Sitter jo det jeg tenker er beddeblokker i stokken men dersom dette er et forsøk på bedding fra leverandør så er det for dårlig.
Bedda låskasse glipper ikke når den legges ned i sin stokk, i motsetning til på denne.
Har ikke testet rifla på bane enda, er jo ikke sikkert dette gir de store utslagene, men litt ergerlig tenker nå jeg.
Dette burde vært gjort når stokken koster blod!
Blir nok å bedde skikkelig før jakta. Og bore noen hull for pipeskruene..

Ellers ser stokken bra ut innvendig, uten grove maskineringsmerker. 2x reimfester framme.
Legger merke til at den ikke er dønn stiv i forskjeftet - flekser opp mot løpet dersom bruker litt krefter.
Tenker dette kanskje burde vært noe stivere. Men sjekket så trestokken med samme låskasse i og også
denne flekser en del, så ikke sikkert det gjør noe.
Grepsmessig er både tommelhull og forskjeftet relativt tynt / smalt og passer dermed bra til selv små lanker.
Grepsfølelsen er jo hele grunnen til kjøpet for min del. Så vil fremtiden vise om det blir et lykkelig eierskap eller om det raskt dukker opp enda en
annonse på finn.no
 

image.png.24c3eb42b306a4f454fb949ffc3fde8d.png

 

image.png.8feeefff3599cbbd379a054bb7c254c5.png

image.png.d8e40be4e409e699fddbed6473ae2120.png

image.png.76c6c9b26bce1e709a1d585dbba81ba6.png

image.png.8e0fd40f492d43746726b40dd5d1731b.pngimage.png.1005ddcfa9db6713af990f4368af5987.png

 


 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Rugerdud said:

Den så sabla lekker ut. Nesten så jeg fikk lyst på en S&L selv (eller jeg har jo det, men så var det penga til å handle noe så dyrt).

Er flere gode kjøp av S&L på Finn. Definitivt kjøpers marked for tiden😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...