Jump to content

Swarovski Z8i 1-8x24, god nok til alle situasjoner?


MakKo100

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer Swarovski Z8i 1-8x24 på elgbørsa. Er hundefører, så blir en del situasjoner med elg i bevegelse, tette ståloser eller situasjoner hvor det går fort. Da er denne kikkerten helt overlegen. Grunnen til at jeg er usikker på valget er at jeg ofte kan jakte litt rådyrbukk i tiden 10-20 august, med diverse lysforhold. Forhandleren mente allikevel at optikken er på et så høyt nivå, at den ikke vil stå mye tilbake i skumring, til tross for 24 i lysåpninga. Noe jakt i mørket ble selvsagt ikke foreslått, men skumring trodde han ikke ville være et kjempestort problem.

 

Spørsmålet er derfor: Blir det for lite med 24 i lysåpninga i skumring, til tross for at det er veldig bra optikk? Noen erfaringer med slik lysåpning i skumringsjakt på bukken?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Prøv i morgen kveld så får du gjøre deg opp din egen mening.

Blir vel ikke akkurat ideelt med 3mm lysåpning (24÷8=3) et ungdommelig øye kan utnytte ca 7mm siden pupillene er maksimalt ca 7mm.

8x56 er vel "idealet".

Siktet ditt klar sikker jobben men er ikke det beste til skumringen.

 

Men hvor mørk skal det egentlig være før en uansett gir seg for kvelden sånn hvis en skal tenke for mulig ettersøk. 

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg heller ville gått for Z6i 2-12x50. Veier bare snaut 50 gram mer og er noen få cm lengre enn Z8i 1-8x24. Men pga. 50 mm objektiv bygger den jo noe mer på børsa. Jeg har Z6i 1-6x24 på drillingen, men for mine godt voksne øyne blir den for puslete når mørket virkelig senker seg.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sakoen75 said:

Prøv i morgen kveld så får du gjøre deg opp din egen mening.

Blir vel ikke akkurat ideelt med 3mm lysåpning (24÷8=3) et ungdommelig øye kan utnytte ca 7mm siden pupillene er maksimalt ca 7mm.

8x56 er vel "idealet".

Siktet ditt klar sikker jobben men er ikke det beste til skumringen.

 

Men hvor mørk skal det egentlig være før en uansett gir seg for kvelden sånn hvis en skal tenke for mulig ettersøk. 

 

Jeg bruker som regel kun 3x forstørrelse, også på lokkejakt på rådyrbukk. Vil da regnestykket bli 24/3=8? Som vil si at ved 3x forstørrelse på kikkerten i dårlig lys, så vil pupillen fortsatt plukke opp like mye lys som 6x forstørrelse på en med 56mm lysåpning?

Link to comment
Share on other sites

Nei helt slik blir det ikke. Forstørrelsen forteller hvor mye lyset forsterkes og åpningen i front bestemmer hvor stor utgangs pupill du får. Så halverer du forstørrelsen halverer du også lyset gitt at utgangspupillen er stor nokk til øye. Så du får nokk mye mer lys inn med 6x56.

Link to comment
Share on other sites

Forstørrelsen du bruker spiller en stor rolle. Nå har ikke jeg z8i men z6i, å så lenge jeg ikke har forstørrelsen noe mer enn på 3x føler jeg nesten jeg ser like bra som i min z8i 1,7-13,3x42 og en z6i 2.5-15x56 gitt att forstørrelsen står på det samme. Skrur jeg opp mer faller den med 24mm linse fort ifra de andre

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MakKo100 said:

 

Jeg bruker som regel kun 3x forstørrelse, også på lokkejakt på rådyrbukk. Vil da regnestykket bli 24/3=8? Som vil si at ved 3x forstørrelse på kikkerten i dårlig lys, så vil pupillen fortsatt plukke opp like mye lys som 6x forstørrelse på en med 56mm lysåpning?

Dette er egentlig helt riktig. Det kommer like mye lys inn i øyet med en 3x24 som en 6x48. Med en 3x24 får man mindre lys fra hvert punkt, men siden synsfeltet er større får man inn lys fra flere punkter, slik at summen blir den samme. Så bruker du 3x holder det med 24mm objektiv.

 

Men med større forstørrelse blir detaljene større. Eller mer presist, de høye romfrekvensene i bildet blir flyttet nedover til lavere frekvenser hvor øyet har bedre følsomhet.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, amatør said:

 Så bruker du 3x holder det med 24mm objektiv.

Hvis du har øyet 100% midt i utgangspupillen. En av de store fordelene med større objektiv er at man, i tillegg til å ha muligheten til den bedre oppløsningen på 6x med samme utgangspupill, kan være mye raskere og mindre presis med plassering av hode/øye - enn med et mindre objektiv. Er utgangspupillen liten, mister en fort mye lys ved å ikke ha øyet helt sentrert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ved hvilken forstørrelse har du sammenliknet med?

 

Ikke glem at ditt eget øye, hornhinne linse og pupille, er en del av det totale optiske systemet. Så vi andre kan ikke få testet om sammenlikningen er riktig eller feil, siden jeg regner med at vi ikke får låne øynene dine...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg testet  Z8i 1-8x24 i skumring. Men jeg har en Swarovski Pocket 8x25 og en vanlig 8x30 Det er vanvittig stor forskjell på disse når det blir dårlig lys 8x30 er da mye bedre å se i. Og blir det enda dårligere lye bruker jeg min Leica 10x42 som da er enda bedre. Hadde en ikke sett bedre med større kikkert ville vel alle kun produsert de små.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

On 2/11/2021 at 10:13 AM, amatør said:

Ved hvilken forstørrelse har du sammenliknet med?

 

Ikke glem at ditt eget øye, hornhinne linse og pupille, er en del av det totale optiske systemet. Så vi andre kan ikke få testet om sammenlikningen er riktig eller feil, siden jeg regner med at vi ikke får låne øynene dine...

Mange faktorer spiller inn, er klar over det. 
Du får kanskje  nokre min meire jakttid i skumringa med større lysopning på top end optikk. Betyr i praksis ingenting for dette er typisk posteringsjakt og dyra er rolige.
 

Lysopning og lysgjennomgang kan såklart vere forskjellen på om det er mulig å bedrive nattejakt utan opplyst åte eller bruk av termisk el. men det er ein annan sak. 
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette har blitt diskutert mange ganger, men det som er et faktum er at mengden lys fra et dyr som kikkertsiktet kan samle opp er proporsjonalt med arealet av objektivet. Objektiv på 24 mm fanger derfor opp en tredjedel av lyset som et objektiv på 42 mm gjør. Justeres forstørrelsen slik at alt tilgjengelig lys kommer inn i øyet har man altså tre ganger mer lys i øyet som kan brukes til å danne et bilde av dyret og trådkorset på netthinnen om man bruker 42 mm i stedet for 24 mm. Bruker man større objektiv blir det enda bedre.

Det er derfor viktig å bruke kikkertsikter med stort objektiv (og noe forstørrelse) om en skal jakte i skumring eller om en skal se inn i mørke felt i skogen.

Det er ikke uten grunn at tysk kvalitetsoptikk tradisjonelt var 1,5-6x42 for et "all round" sikte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Haavard said:

Vil det også si at 4x24 er like lyssterk som 12x42, eller er det ikke så enkelt?

Det er ikke så enkelt, 24 mm mottar uansett bare en tredjedel av det lyset fra et dyr som en lysåpning på 42 mm gjør. Men lyset som kommer inn gjennom objektivet må inn i øyet for å komme til nytte. Da må man ha en forstørrelse som samler lyset slik at alt kommer inn i øyet. Med 42 mm objektiv og 6x forstørrelse blir utgangspupillen på kikkerten 7 mm. Det passer for yngre, jeg er såpass gammel at jeg har 1,5-10 forstørrelse på min kikkert, da behøver jeg en pupillåpning i øyet på 4,2 mm for at jeg skal få alt lyset inn i øyet.

Med en kikkert med 24 mm lysåpning vil forstørrelse mer enn 4x gi alt lyset inn i øyet, men det blir ikke mer lys tilgjengelig enn det som samles opp av objektivet. Med stor forstørrelse og liten lysåpning dannes bildet på en mindre del av netthinnen og blir mindre skarpt. Stor forstørrelse og stor objektivåpning gir et større bilde av dyret på netthinnen og det blir lettere å se detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...