Jump to content

Får ikke pressa hylse riktig.


Tjukkas

Recommended Posts

Jeg fikk en drøss med Lapua og Norma .308 win hylser fra en kompis som har skutt dem i en M67 banemauser. 

Etter noe jeg inbilte meg var helpress, opplver jeg at hevearmen blir særdeles treg med tomhylsa i kammeret. 
Soting av hylsehals avsører at skulderen på patronen tar helt borti kammerets ditto. Og at det blir så trangt inni der
at patronbunn nærmest skraper i størbunnen når jeg tar ladegrep.. Det blir merker etter støtbunnen i hylsebunnen faktisk. 

Når jeg presset disse, gjorde jeg følgende. Jeg  hever hyleholderen helt opp, og skrur dien helt ned + en 1/4 turn. 
Likevel ser det ut til at det bare er halsen og kroppen på dia som blir presset. Jeg sotet en hylse for å sjekke dette. 

På hylser som kun er skutt i mitt våpen har jeg ikke problemet. Der spretter jo heveramen nærmest opp av seg selv. 
Selv på hylser som er skutt med, men  ikke presset enda. 

På hylsene fra kompisen, er heveramen treg selv etter pressing. 

Hylsene  er målt til 51mm i skrivende stund. 

Hva gjør jeg feil?

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Tjukkas said:

Jeg  hever hyleholderen helt opp, og skrur dien helt ned + en 1/4 turn. 

Prøv med mer pressing 1/3 turn, men ikke glem smørning.

Regn med å bruke litt makt hvis kammrene er så forskjellige.

Og sjekk hylselengden etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er o-ringen et problem? Det er vel hvor langt ned du skrur dia som er avgjørende. Noe jeg ikke ser her? Om du først skal bytte låseringer, så vil jeg anbefale Forster framfor RCBS. Jeg liker ikke den settskruen som presser inn i gjengene på dia. Forster strammer rundt hele veien, og gir et mer tillitsvekkende inntrykk. Sleng med noen shims også, samt måleverktøy for skuldra. Så får du stålkontroll på pressinga.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Casey Jones said:

.....Jeg liker ikke den settskruen som presser inn i gjengene på dia....

Jeg bruker å legge inn et lite blyhagel i hullet før jeg skrur settskruen til på RCBS dier. Låseringen sitter dønn fast, og gjengene er like hele og fine.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tailgunner gnagde såpass på dette at jeg måtte se om dette var gjenproduserbvart.

Greia i går var at jeg har to helt like dier.En eldre med den gamle låseringen av stål med o-ring av gummi.
Denne ble kjøpt brukt i et sett og akkurat pressedia var ikke helt god, så jeg kjøpte ny. Den nye har låsering av aluminium beregnet på å tightes med fingrene om det har noen betydning.

Hva jeg gjorde i går var å bytte låsering på den nye dia til låseringen fra den gamle av stål, som ser ut som en mutter, og satte den opp ned og produserte da hylser som gikk som smør gjennom Weatherbyen. Jeg jeg fant på det ut fra en tråd i et Amerikansk forum jeg googlet meg til. 
Siden jeg selv endelig lyktes, og dermed slapp å begå vold mot diene for å få presset halsen tilbake, ropte jeg Eureka, og regnet det som hellig gospel!

MEN!

Så protesterte @Tailgiunner per melding på meg etter sengetid i går. Og insisterte såpass at videre forkningsinnsats måtte til. 
I ladebua ens ærend i dag tidlig. 
Finne de jævligste kammerkranglende hyslene jeg kunne finne. Og returnerte orginal stoppring på nye dia satt inn riktig vei med o-ring ned. 
Fulgte Lee sin anvisning til punkt og prikke. 

I.e Kjøre hylseholder helt opp, skru die ned til kontakt+ en kvart turn. I med ferdigsmurt og rengjort hylse. Press og test i børse. Bolten går glatt som bare det!

Tester flere hylser, inkludert fra samme lot jeg hadde testet før, de gikk også fint. 

Så da har jeg gjort noe anna tøv feil. ANer bare ikke hva det skulle være. For jeg prøvde til og med å å skru dia så langt ned at den presse ned hylseholderen. Og likevel satte ikke dia skulderen tilbake nok til at det ikke ble for trangt i kammeret. 

Så jeg vet ikke hva jeg har gjort veldig anderledes i dag, som jeg ikke prøvde i går. 
Men hovedsaken er at når får jeg lada. Fant nemlig et par ladninger med 155grs Eld Match som samla godt, som skal bekreftes for videre nerding. Dvs den ene var såpass god at om jeg klarer å skyte konsistent god med den, så kaller jeg det godt nok og holder meg til den med den kula. For jeg trur ikke jeg er bedre til å skyte enn det der. 

 


 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Tjukkas said:

Fulgte Lee sin anvisning til punkt og prikke. 

I.e Kjøre hylseholder helt opp, skru die ned til kontakt+ en kvart turn.

Det er ikke det Lee sin anvisning sier.

Den sier 1/4 til 1/3 turn. Og det er vel nettopp for å ta opp for eventuell flex i eventuell o-ring eller presse.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Mix said:

Det er ikke det Lee sin anvisning sier.

Den sier 1/4 til 1/3 turn. Og det er vel nettopp for å ta opp for eventuell flex i eventuell o-ring eller presse.


Men det er jo akkurat hva jeg gjør. en kvart er jo 1/4 og når jeg vrir så blir det sånn ca. mellom 1/4 og 1/3 i praksis. 
Det rarare er at jeg satte dien mye dypere enn det også, uten positivt resultat i går. 

Jeg balet med det hele formidagen og ettermidagen. Deter klart at deter jeg som har gjort noe feil. Men jeg aner bare ikke hva. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2/3/2021 at 1:59 PM, Mix said:

Og det er vel nettopp for å ta opp for eventuell flex i eventuell o-ring eller presse.

 

Jeg tror flex kan være stikkordet her. Pressa har høy utveksling, og det er store krefter i sving. Nok til at ting[Tm] fjærer unna. Om alt var dønn stivt så ville det holde å skru dia ned så den akkurat har kontakt med hylseholderen. I praksis må man skru en del lenger, ellers er ikke dia i kontakt med hylseholderen under pressing med hylse i. Det er fort gjort å la seg lure av "tørrpressing" uten hylse. Når dia toucher hylseholder så føles det som om det er nok. Jeg var redd for å ødelegge eller slite ut presse eller die i begynnelsen.

Ta en kikk mellom die og hylseholder når hylsa er presset helt opp. Hvis du ser lysåpning så kan dia skrues enda lenger ned. Den gamle Rock Chucker-en min flekser nok til at det blir synlig lysåpning. Og den er i massivt støpejern og føles dønn stiv. Men et eller annet flekser.

 

NB: Det er ikke nødvendigvis riktig å presse så mye at det er full kontakt. Det må tilpasses våpenet. Å presse for mye kan føre til hylseseparasjon, og det vil du ikke ha. Jeg vil anbefale måleutstyr for hylsefixlengde; hvor mye skuldra settes tilbake. F.eks. noe sånt: https://www.brownells.no/LOCK-N-LOAD-HEADSPACE-GAUGE-TOOL-Hornady-Lock-N-Load-HeadspaceTool-Set-w-Bushings-Universal-749005148

Kombinert med et billig digitalt skyvelære så er det et enkelt og rimelig verktøy for å ha stålkontroll på hylsepressinga. 

Jeg har noen shims også, så er det lett å variere uten å flytte låseringen. https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=939372

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...