Jump to content

Krieghoff Optima


gordon setter

Recommended Posts

Hadde etter å ha solgt min siste drilling egentlig bestemt meg for å ikke ha flere. 
 

Men nå rir feberen meg igjen. 
Ser nå på Krieghoff Optima. Kaliber 20/76 og 7x57R. 
Men litt om den oppspenneren. Hva er erfaring der til dere som har optima?

Hvor tung er den og hvor kjapt spenner dere den opp. 
Var jo oppspenner på min Trumph på rifleløpet, og mener jeg tenkte at den hadde fungert like godt som sikringen. 
 

Men ønsker også vite litt mer om erfaring med 55 cm løp kontra 60 cm. Fordeler ulemper her. 
De som har merkel drilling med 55 cm løp kan vel også bidra litt med erfaringer her. 
 

 

Edited by gordon setter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I forhold til løpslengde så tror jeg det er et større minus når blyforbudet kommer tilbake. Hadde en kombi med den lengden og jaktet mye rådyr da vi sist var innom den bestemmelsen, og mener bestemt at det ble langt mindre futt i bismuthpatronene i forhold til i et våpen med 63 cm løp. Ingen vitenskapelig undersøkelse selvsagt. Jeg skjøt en god del rådyr i los for bikkjene på den tiden, og synes effekten av et hagleskudd var merkbart dårligere enn den var før blyforbudet og etter opphevelsen av forbudet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Bismuth synes jeg var dårlig medisin på pelsvilt. Skjøt ett rådyr, og en rev med bismuth BB. Gikk over til stål.. tror ikke det har så mye med løpslengde + ÷ 5cm. Jeg hadde en Merkel,og en Optima med 55 piper. Solgte begge etter en stund. De smeller så j..... I dag har jeg en Merkel kombi. Veldig fornøyd.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...