Jump to content

Just to be that guy "Kaliber kapabel for jakt på moderate hold"


Fjellet

Recommended Posts

Hvert år er det stadig stor debatt rundt etikk blant jegere og hvert år dukker det opp nye temaer, samtidig som gamle igjen blir besvart. Jeg har nå vært heldig å alltid ha jakt lett tilgjengelig, og jaktlaget jeg før var en del av vektla ikke om du hadde 6,5*55 eller 12,7*99. Holdningen var att man som skytter var bakgrunnen for utfallet og diskusjonen om det ene kaliberet var fryktelig mye bedre enn det andre ble aldri brukt tid på. Var kaliberet godkjent til storviltjakt ga resten egt blanke F så lenge elgen datt med 1 smell. Når man er i slike jaktlag holder ting seg relativt uforandret, de som hadde 6,5 hadde nok brukt dette hele livet i likhet med de som hadde 308 w, 30-06. Før eller siden må man jo ut av reiret og for min del ente jeg opp med hus på andre siden av åsen og plutselig ble det "lettere" å jakte 10 minutter unna der man nå bor, enn å reise 2 timer for å komme seg til der man brukte å jakte. Som alle jaktlag har sin sære tone, har også det nye jaktlaget jeg nå ble med i 2020 sin tone. Her har plutselig kaliberet fått større vektlegging enn skytteren sine evner, men likevell fikk jeg under sterk tvil være med når jeg brukte 6,5*55. Den evige diskusjonen om  6,5*55 er nok til elg har tydeligvis grodd seg fast på andre siden av åsen, og for å være dønn ærlig så var jeg nesten på tur til å handle ei pipe i 308 bare for å slippe samtala ;) Bakgrunnen for hetsen 6,5 får herfra er ikke bare på grunn av att de ikke liker kaliberet generelt, men mye på grunn av at jakterrenget er flytta fra skogen hjemme til fjellet. Vi snakker ikke lengre om at de lengste skudda blir tatt på 200m, men en god del lengre. 

Kaliberet som er gjengangeren på lage er alt om starter med 3- og slutter med magnum. Vi har 300 win amg, 338 win mag og noen super duper snipereksperter med 338 LM og de aller fleste sverger til 338 win mag. Så dere kan jo skjønne skepsisen og latterkrampa de får av min 200 str som dytter en 6,5.. Til nå har jeg vært av en enkle typen og brukt 6,5 på alt fra Lh (opp til ca 900m) og jakt. Jaktformen har vært litt preget av lange hold på de mindre dyra og relativt korte 50-200m på de store og derfor har heller aldri tanken om anslagsenergi antall grains osv vær såå viktigt. Naturligvis har det et betydning, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Men klart etter å ha fått hode fyllt med info om hvilke superferdigheter kaliberene de bruker har så har jeg også akseptert att 6,5 på lengre hold på de store dyra kanskje kan virke litt krampaktig. Men skulle man virkelig gå gra 6,5 --> 300 win mag, 338 win mag eller 338 LM så ville dette for det første bety ei ny rifle og mindre trening. 
Min første tanke var derfor att jeg sist gang jeg skjøyt med en 338 LM så var ikke samlingene bedre enn att jeg kunne bedrevet stangskyting med min 200 str. Nå er det naturligvis godt mulig at det er jeg som ikke har treningen med å håndtere såppas grovkaliber, men så skyter man jo bedre med de fine "så trøster meg med det"  :). Så ble liksom den gamle 30-06 i tankeboksen. Hadde jeg gått opp til 30-06 så kunne jeg fremdeles brukt min 200 str uten modifisering og løp skulle da ikke være vanskelig å oppdrive heller. Med 30-06 i tankene så havner man jo som oftest på forum som er preget av amerikanerene, og igjen er det da jeg spør de som har erfaring fra Lh og jakt på moderate hold. Att amerikaneren finner  på å fyre av mot elk på 1000 yards med 30-06 verken imponerer eller overasker, men hva vil de med hode på rett plass si er kaliberets begrensning? 

For å ikke virke som den håpløse "what caliber for long range hunting" så spør jeg ærlig å oppriktig hva dere mener kaliberet er kapabelt til og hva dere igjen mener er å presse forholda i den krampaktige retningen. Personlig tenker jeg at det er ikke hvert å jeg får elgen, det er ikke alltid like gøy å ligge der på banen å trene med disse magmunene og det koster kanskje mer enn det smaker?. Sånn jeg ser på 30-06 pr dags dato er att dette kaliberet vil være i rekylsonen "ok" altså blir det både mer trening og større glede, amuisjonsprisene vil ikke være "faen så dyrt", rifla blir den kjente og kjære, og 30-06 ladet med 200-220 gr kuler vil fint kunne flytte rekkevidden på storvilt opp til 450 meter "nå snakker vi ikke hva jeg blir å skyte på, men kaliberet sine begrensninger" med andre ord er det ingen bekymring for at kaliberet ikke er tilstrekkelig når holda strekker seg. Hvor langt blir min personlige avstand? Vell den stopper i bunn og grunn på avstanden jeg ikke lengre kan treffe ett eple i ulike stillinger i terrenget "er jo rimelig enkelt på en vatra skytebane". Den kjedelige siden er når man blir begrenset av kaliberet sine ferdigheter og ikke omvendt. 30 Kaliberet har jeg ikke all verdens erfaring med og uansett kalibervalg blir det fort mange skudd og mye trening før man igjen er klar til å dytte avtandene lengre enn jeg ville gjort med 6,5 i dag- vil vindriften på n 30-06 bli så ille på 400 m att man plutselig har vomskudd om man misstolker vind, hadde man kjøpt seg sikkerhet med 338 Lm osv, men da med mindre trening.. 

 

Setter pris på å høre deres tanker om hva 30-06 er god for med dagens kuler og krutt, samtidig som jeg får litt innspill i hva dere evt mener er mer fornuftig. Nå blir jeg å beholde 6,5 til alt annet en storvilt, så ikke tenk på 30-06 skulle bli min nye Lh rifle- 6,5 tar nok denne jobben videre. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøp en brukt fin 338WinMag på Finn, det ligger en haug billige og veldig fine rifler der. Det er gjerne eldre, fine rifler, som folk syns har for mye rekyl.
Elgen detter likens uansett, men diskusjonen slipper du.

Putt i riktig kule, så har du samme ballistikk som i 6.5x55, og trenger ikke tenke på annet enn å trekke av.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Både 30-06 (og 6,5) vil gjøre jobben på alle avstander der kulen ekspanderer tilfredsstillende. Anslagsenergi er egentlig ikke av betydning, det er kun den delen av energien som brukes til å ekspandere kulen og lage sårkanal som gjør nytte for seg.

En tung kule er mer effektiv enn en lett kule, men kun om den treffer.

Min konklusjon er at så lenge du bruker en god kule er det dine egenskaper som skytter som er viktig, ikke hvilke patron du bruker.

Mitt tips er å trene mye med en patron som er billig og som du behersker og som du skyter godt med. Om du så har en kraftigere patron og et annet våpen på jakt så vil grunntreningen være viktig, på jakt kjenner du ikke rekyl.

Link to comment
Share on other sites

30-06 har alltid vært en god patron. Og med utviklingen i krutt-og kuleutvalg siden 1906, har den bare blitt bedre og bedre. Som alle andre patroner, forsåvidt.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det vil være et utmerket valg for deg. Og  jeg skjønner din situasjon. Uansett hvor fruktesløs slike kaliberdiskusjoner kan være, kan det være klokt å føye seg litt etter lagets særegenheter når man kommer inn som nykomling. Skulle du føle behov for å sprite den opp etterhvert, kan du jo brotsje den opp til 30-06AI. Da kan du fortsatt skyte -06 fabrikkammunisjon. Den ekstra kruttkapasiteten løfter den nesten opp i magnumklassen.

 

En annen ide, hvis du lader selv, er .35 Whelen. Dette er en meget fleksibel patron, som kanskje ikke assosieres med «snauflaterifler». Men se på kuleutvalget. En .358- kaliber Barneskule på 180-200grs får du opp i respektable hastigheter, med rekyl som en klassisk 30-06 elgpatron. Hylsene former du selv, av 30-06 (=gratis). Billige treningskuler? .357 revolver- kuler. Billige kuler som ekspanderer i sub? Ditto.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På elglaget vårt er det litt forskjellig av kaliber.
Det er 3 stk 375 H&H (som egentlig er en litt stor og snill 30-06), en 300 WM, min 338-06 A-Square, og tre stk 30-06.
Vi som har litt "uvanlige" kaliber har de i hovedsak fordi vi syns det er artig med noe annerledes og lader selv, ikke fordi det trengs på noe som helst slags måte.
Gutta med 30-06 legger ned elgen like raskt og greit som de med magnum i etternavnet.
 

Som @Per-S sier, det er til syvende og sist skytterens egenskaper som teller mest.

30-06 med 200 grs Woodleigh PP er en super kombinasjon på elg, det samme min 338-06 med 225 grs Woodleigh, likedan 35 Whelen med 250 gr Woodleigh.  
Den sistnevnte brukte jeg på elg-og hjortejakt et tiår, og et av de absolutt beste kaliber jeg har brukt på storviltjakt (dessverre solgt i et lettere  annfall av sinnsforvirring :(  )

Blir det blyforbud (noe som virker som sannsynlig) må det naturligvis bli andre kuler enn min favoritt Woodleigh.
Så 30-06 kan du trygt satse på, den takler det meste og er etter min mening og erfaring, ved siden av 375 H&H, en av de mest harmoniske storviltpatroner vi har med tanke på allsidighet og tilgang på ammo / kuler. 


 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...