Jump to content

Hvorfor har så få jaktrifler trykkpunktavtrekk (2stage) ?


Sku

Recommended Posts

Lurer på hvorfor det er så få jaktrifler med trykkpunktavtrekk ?

(Schultz & Larsen kan leveres med det,  Sauer 202?, Mauser M98, kom gjerne med flere eksempler så blir mer å velge i).

Jeg syns i hvert fall trykkpunktavtrekk er bedre når man skal skyte presist.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som det skrives over er det vel dyrere å lage. Trykkpunkt er bedre når en skal ta seg god tid, men når hjorten plutselig dukker opp bak ei busk eller et bjørketre og en må ta et raskt skudd, tenker en ikke over trykkpunkt. Da blir det sikt og skyt. Hvertfall sånn i mitt tilfelle med tett vestlandsskog. Har forøvrig timney 2stegs på tikka'en og det er fint på bane, men på ei rein jaktrifle er det ikke nødvendig, synes eg. Smaken er som baken.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Trykkpunksavtrekk er vel ansett som et «sikrere» avtrekk for de som må betjene våpen med fingeren på avtrekkeren i skarpe situasjoner. Knappest nødvendig oss jegere og skyttere, så når det da koster mer å lage så blir direkteavtrekk standarden på sivile våpen. (Tipper jeg)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Super XX said:

Hva tilfører egentlig trykkpunktet?

Trykkpunktavtrekk eller to trinn som kanskje beskriver bedre hva som skjer har den fordelen at du legger en god del av kraften på avtrekker frem til «trykkpunktet». Mens du gjør dette har du muligheten til å korrigere bevegelser i rifla basert på at du legger kraft på avtrekker. For å «bryte/fullføre» avtrekket så er det bare litt til kraft som må legges på et allerede belastet avtrekk. Prosessen er lettere å få til uten å vingle ut av siktepunktet. 
 

I praksis kan du gjøre samme prosess på et direkteavtrekk, men det krever at du kjenner avtrekket godt for å få samme resultat. Avtrekket gir ikke samme tilbakemelding, du kjenner ikke trykkpunktet. I praksis er det dette man kaller å ta et kontrollert avtrekk. Du trekker i avtrekker, legger på mer og mer vekt/kraft til det bryter. 
 

Jakter du på en måte som gjør at du må «klippe» avtrekket er et direkteavtrekk å foretrekke, slik som på ei hagle, det blir en mer «kontant» prosess en å flytte avtrekket gjennom to trinn. 
 

Jeg har begge typer avtrekk og bruker de om hverandre helt uten å tenke på hva som skjer. Jeg gjør alle prosessene, klipping og kontrollert, om hverandre på to steg og direkte. Det er litt som å kjøre bil med manuelt gir og automat, du bare gjør det uten å tenke over hva du skal gjøre. Greia er å trene/skyte mye med det du har så blir alt automatisert. 
 

Men igjen på et konkurransevåpen ville jeg gått for to trinn og direkte på jaktvåpen. Om jaktvåpenet er en spesialkjøpt greie for jakt hvor man bare skal ta kontrollerte avtrekk, så kan man vel velge avtrekk etter det.

 

En annen ting er at trykkpunktsavtrekk består av flere deler og er generelt mere intrikat enn direkte. På ei rifle som skal være robust vil et direkteavtrekk være gunstig. Det er nok mye av grunnen til at det brukes på jaktvåpen.

Edited by Bly
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Med litt øvelse blir puten ytterst på pekefinger trykkpunktet og jeg tror de fleste egentlig gjør dette på banen i alle fall, uten å tenke over det. Dvs. begynner avtrekket før man kommer til punktet der skuddet går. Vi trente mye på det da vi skjøt finpistol programmet. Vi trente på å gå inn i avtrekket med løpet pekende 45 grader ned i parketten , og når pistolen var oppe og siktebildet var der gikk skuddet av seg selv. Det er trykkpunkt uten trykkpunktavtrekk...

Link to comment
Share on other sites

Vel , det gikk noen kuler i parketten før teknikken  var inne. Men vi fikk ikke kjeft av instruktør for det , heller litt "attaboy" for at vi hadde mot nok til å begynne avtrekket der nede. Og så var det bare små 22 kuler. Jeg må likevel få korrigere din replikk " mye skudd i grusen når man har fingeren på avtrekkeren ...før man er i nærheten av målet".  Det går selvfølgelig ikke skudd i grusen med denne teknikken.  Hvis man feiler på banen med rifle med denne teknikken, havner kulen ett eller sted i svarten. Men ikke nært nok midten. Det blir ett ikke optimalt skudd....

Edited by Robinson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Rart det går mye skudd i grusen når man har fingeren på avtrekkeren i god tid før man er i nærheten av målet ;) 

Jeg har skutt pistol såpass lenge at jeg skjøt silhuett med .22short og ingen begrensning på avtrekksvekt. Jeg brukte Walther OSP med totrinns avtrekk på ca 100g totalt. Hadde alltid trykkpunkt inne på 45 grader.

 

Jeg liker best trykkpunktsavtrekk på pistoler og banerifler, jaktrifler er vel sånn både og, de fleste jeg har er direkte og helt greit det. Har en Sauer 202 Wolverine jeg bruker på jaktfelt, men også til posteringsjakt med 9,3x62 pipe, den har trykkpunktsavtrekk. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at 1000 gram var minimum avtrekksvekt da jeg skjøt finpistol på 80 tallet.   Mulig ting har endret seg. Husker instruktøren da jeg begynte sa at ideelt burde vi ha tatt inn 800 av 1000 grammene før pistolen kom opp mot blinken. Helt umulig selvfølgelig å måle slikt og jeg var nok ikke i nærheten av å ta inn det avtrekket jeg burde på vei opp. Men så havnet jeg ikke høyt på resultatlistene heller. En fin ting med finpistol den gangen var at det var ett slags handikap system , akkurat som i golf. Så en middelmådig skytter som meg kunne konkurrere med de beste , og ha håp om gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir egentlig mindre og mindre glad i direkteavtrekk, også for raske skudd med jaktrifle. Det minner meg om at jeg skal lete etter et dansk-avtrekk i en skuff... Skal det smelle fort går jeg hardt på og drar, ser ingen forskjell med og uten trykkpunkt sånn sett. 

 

Jeg prøver å stille avtrekkene mine så likt som mulig og trener med det; muskelminnet hjelper å gå på med 'riktig' vekt med én gang. 

Link to comment
Share on other sites

Faren slik jeg ser det, er at skyter man mye og trener mye med 2 punkts avtrekk blir en over tid rett og slett dårlig til å håndtere direkte jaktavtrekk.

Men er det egentlig ett problem ? Det finns da avtrekk i handelen til det meste av rifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...