Jump to content

Ikke låsbar kulebanekompensator


Resuam

Recommended Posts

1 hour ago, Resuam said:

kulebanekompensator leveres uten mulighet for å låse den. F.eks zeiss v4.

Hva mener du med mulighet for å låse?

Er det Zero stop?

Dette skriver Zeiss:

Within the Conquest® V4 product line, all external elevation turrets also include ZEISS Ballistic Stop feature to ensure an absolute and positive return to zero under any conditions. 

 

Har selv V4 4-16x44 med ASV, og det er mulig å låse på 0, altså zero stop. Det går også an å ta bort muligheten ved å nappe ut en liten tapp i høydeskruen (som er det omtalte ASV).

Link to comment
Share on other sites

Ikke zero stop. På zeiss v4 kan man sånn som jeg har forstått det være uheldig å justere tårnet mens man bærer våpenet hvis noe kommer borti mens man går. På v6 må man løfte rattet opp for å kunne vri på det. Andre modeller har andre måter å låse det av for å unngå utilsiktet justering. Hvis man alltid sjekker hvor det står før man skyter er det ikke noe problem, men hvis man forventer at man er skutt inn på 100 meter og man i virkeligheten har juster 34 klikk, vil det jo være uheldig...

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Resuam said:

vil det jo være uheldig...

Skjønner. Jo det vil være dumt. Og det er ikke slik lås på V4, den kan skrues ved utilsiktet berøring.

Men du ser fortsatt hva den står på, om du har mulighet å se på ASV (tårn, turret, etc) før eventuelt skudd. Men er det bråttom så er det helt klart lite kjekt.

Har omtalte sikte på en .22WMR som jeg ikke har det så voldsomt travelt med når jeg skal jakte kråker og lignende. Men hadde jeg sluppet å sjekke før vært skudd så hadde det helt klar vært en STOR fordel. Har ASV+ på ett HT sikte og det er helt klart en fordel. Men ender opp med å sjekke der og. Kan jo ha glemt å tatt det ned fra sist gang osv, men det er nå meg... stoler ikke alltid på meg selv 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser dere fant ut av det, men poster likevel. Så beklager om noe allerede er svart på. 😀

 

Låsbare ratt er ikke det samme som nullstopp. Nullstopp vil si at man alltids kan skru seg ned igjen til innskyting, så det er jo litt behagelig. Låsbare ratt kan (som regel) "låses" hvor som helst på runden slik at man unngår utilsiktet justering, men man kan fortsatt skru seg bort og lure på hvor man er. Iallfall i teorien, selv om det i praksis kanskje skal en del mrad til før man har komt en hel runde (spørs jo hvor langt man skyter, og hvor mange mrad det er per runde, f.eks. 5, 6 eller 10 mrad).

 

På enrunderatt ("single turn turret"), som noen av Zeiss sine kikkerter har, trengs ikke egen nullstopp, da du uansett ikke kan skru mer enn en runde. V4 1-4 er iallfall single turn. Usikker på de andre, men kanskje noen av ASV-ene til V4 er single turn?

 

På flerrunderatt vil jeg si nullstopp er en mye viktigere egenskap enn låsbare ratt, dersom jeg må velge. Rundeindikator kan sikkert også være kjekt å ha hvis du skyter mye på lange hold, men det får eventuelt noen andre kommentere.

 

Hvis jeg måtte velge mellom låsbare ratt og nullstopp ville jeg helt klart valgt nullstopp, selv om jeg helst vil ha begge deler.

 

En annen ting å ta med i betraktningen i V4 vs V6 er om de har MOA-klikk eller mrad-klikk, hvis du bryr deg om det.

 

Zeisskinne kan du sikkert få på begge deler, hvis det er av interesse.

Edited by Midt-I
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Orker ikke se 11 min video, men på V6 3-18x50 er det ikke låsbart. Nå er den og 5-25 CCW og moa, de andre i serien er vel CW og mil. Så mulig det er annerledes på de? Men jeg mener å huske tårnene fungerer likt. V8 har vel litt forskjellige løsninger, mulig noen av de har slik stopp? 🤔

Link to comment
Share on other sites

NiJepp, har det👍 tror høydetårnet på V6 3-18x50 og V4 4-16x44 er like, bortsett fra CCW og CW. V4 3-12x56 f.eks ser ut til å ha et lavere tårn. Usikker på andre forskjeller. Ingen V4 har vel utvendigetårn for vind, mens flere av V6 har det. Viktigste forskjell på V4 og V6 er vel uansett 4x vs 6x forstørrelse fra laveste, og bedre optikk i V6. Hvor mye dårligere optikken til V4 er vet jeg ikke, men V6 er veldig bra👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, bedre optikk på V6. V6 og V8 har 92% lysgjennomgang, V4 har 90%. HT har 95%. Samme coating på alle 4 ser det ut til. Tror det er vanskelig skille V6 og V8 optisk, med øya, faktisk. Det er nok bedre glass i V8 enn i V6, men 8x krever mer glass/elementer, derfor må også glassene være bedre for å oppnå samme prestasjoner. 

Har ikke sett gjennom en V4, så vet ikke hvordan de er optisk. Men de er nok ikke like bra som V6. Og V6 "skal" være hakket under V8, men der sliter jeg med å finne stor forskjell optisk med mine øyne. Godt mulig den er der. 

Tipper HT har samme glass som V8, men færre elementer, derfor bedre prestasjoner. 

 

En V4 ligger vel på +-10k? V6 På +-16k? V8/HT er vel 20k+++. Det er en grunn til en viss prisforskjell der, gode glass er dyrt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om brukt kikkertsikte er ett alternativ, så kan jeg tipse om Zeiss HD5 serie som har både låsbare tårn og zerostop. Både høyde og side. Jeg har 5-25x50, og det er ikke dårligere enn V4 sikte jeg har, rent optisk. Vil påstå att det er hakket kvassere. Og det ligger på Finn til rundt 5k til tider. Kjøpte mitt til kr 4,5K veldig pent brukt. 1 tomme mellomrør, og MOA, om en kan leve med det.

20210130_114427.jpg

20210130_114445.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, znopi said:

Zeiss HD5 serie som har både låsbare tårn og zerostop. Både høyde og side.

Er det lys på dem? Trenger også maks 3 som minste forstørrelse, helst 2 og ikke medforstørrende retikkel😊, men det er veldig interessant med rimelige brukte alternativer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...