Jump to content

Politidistriktenes håndtering av våpensøknader


Skaukar

Recommended Posts

Hei. Som rykende fersk forumbruker tillater jeg meg å starte en ny tråd.

 

Som førstegangssøker lurer jeg rett og slett på hvor "åpen" våpensøknaden min kan være...

 

Politiet selv skriver selv bak på søknadsskjemaet at "fabrikkmerke, modellbetegnelse og nummer i tillegg til våpenets/våpendelens art og kaliber" skal påføres ved handel med privatpersoner. Har alikevell hørt at dette praktiseres forskjellig i de ulike politidistriktene, og spurte derfor mitt distrikt(øst).

 

Spørsmål: 

Må våpennummer og annen "spesifikk" informasjon oppgis, eller er dette noe man kan føre på i etterkant. 
Kan jeg f.eks. kjøpe våpen fra privatperson hvis det er søkt om "boltrifle, løp over 40cm, kaliber 308", hvis spesifikk våpeninformasjon oppgis i etterkant. Eller hvordan løses dette?

 

Svaret er som følger: 

I de tilfellene hvor man søker om våpen fra privatperson, eller spesifikt våpen fra forhandler, påføres våpennummer når søknaden fylles ut. Dess mer informasjon du har om våpenet når du fyller ut søknaden, jo bedre. Vi anbefaler deg å lese veiledningen på baksiden av søknaden.

 

Tolker egentlig dette som et ja, men at det er mer sannsynlig å få godkjent hvis alle opplysninger er oppgitt på søknaden?

 

Setter pris på erfaringer med dette ved gjeldende pd, men også fra andre. Sikkert også nyttig for folk i andre deler av landet, å høre hvordan dette praktiseres. 

 

Link to comment
Share on other sites

Går ut fra du skal ha noe til jakt.

Du fører inn løps lengde: over 40cm

Del/art: rifle, repeter eller hagle, o/u

Ved søkning på halv auto våpen eller pump halge må du ha nøyaktig info med model navn, produsent å helst løpslengden på våpenet.  søknaden får du godkjent å kan brukes hos forhandler eller privat. Får kun kjøpe det du har søkt på. Så søker du på rifle repeter cal 308w løp over 40cm kan du for eksempel kjøpe en bolt rifle eller bøyle/pumpe/rettrekker rifle som tikka t3 eller blaser r8 i 308w men ikke i 30-06 uten å få endret søknaden.  skal du ha en pumpe hagle eller halv auto må du fylle ut for eksempel: pumpe hagle fabrikant/produsent: winchester, model: Sxp, cal 12/76 løp 66cm eller over 40 cm. Da kan du kjøpe en winchester sxp i kaliber 12/76, men ikke en annen type som foreksempel mossberg 500. da må du til våpenkontoret å få søknaden endret til mossberg 500. Samme går for halv auto rifle som pumpe hagler.

Link to comment
Share on other sites

"Ved handel" er når selgeren påfører alt dette på den delen som er nederst på skjemaet.

 

Når du søker så stemmer det at jo mer du påfører, jo bedre. Men, for din egen del er det best å ha det så åpent som mulig. Det er (var? 😪) halvauto rifler som alt unntatt serienummeret kreves i hos de fleste våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...