Jump to content

Kan man vaske hylser i salo og vann?


Lektor

Recommended Posts

1 hour ago, Lektor said:

Hvor går grensa på antall skudd i året og innkjøpe av hylsevasker?🤷🏻‍♂️ Trenger jeg det i starten? Eller er det investeringer som man ikke trenger før man fyrer av store mengder i året?

Det går ikke på mengde, det går på om du vil ha de som de er, rene nok, rene, eller sykt rene...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hylsevasker trenger du ikke i starten, vask i zalo og lunkent vann samt en påfølgende behandling med litt sitronsyre gir hylser som er rene og blanke nok. For meg betyr "rene nok" at jeg ser om hylsene har defekter eller skader før jeg bruker de på nytt. Hvis jeg er i OCD-modus og har tid til overs, hender det jeg gir de minst blanke hylsene en omgang med fille og messingpuss. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Ladet i store mengder (halvauto var artig og 20skudds magasiner tømmes fort..) i over 20 år før jeg begynte å vaske hylser. Merkelig nok begynte jeg med det når ladevolumet gikk ned??

Lader en noen 100 per år trenger en ikke noe annet enn en fille, gnir fort 100 hylser rene og blanke.

 

Vaske, da må en tørke. Tar tid.

 

Denne og billigste sort ris med en sprut messingpuss; billig og enkelt; 

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kokekar/matoppbevaring2/vakuumpakker/vakuummarinator-001696/

 

Link to comment
Share on other sites

Lar de ligge i vibrator før sizing for å rense vekk møkk, for å ikke grise til diene, og etter sizing for å fjerne fett :-)

 

men har brukt zalo og sitronsyre i vasken før tromlig hvis de er veldig møkkete og er veldig mange, men liker ikke våte hylser.

 

Edited by BP
Link to comment
Share on other sites

Har vasket i Zalo før, nå bruker jeg en tab oppvaskmiddel, det skummer mindre. Jeg setter en dobørste i drillen og kjører en stund, lar dem ligge en halv time og kjører børsten igjen.

Til slutt lar jeg dem ligge noen minutter i kaldt vann med en teksje sitronsyre før jeg skyller godt.

 

De blir rene. Jeg føler ikke behov for noen egen hylsevasker eller trommel.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bäke said:

Har vasket i Zalo før, nå bruker jeg en tab oppvaskmiddel, det skummer mindre. Jeg setter en dobørste i drillen og kjører en stund, lar dem ligge en halv time og kjører børsten igjen.

Til slutt lar jeg dem ligge noen minutter i kaldt vann med en teksje sitronsyre før jeg skyller godt.

 

De blir rene. Jeg føler ikke behov for noen egen hylsevasker eller trommel.

 

 

Hvordan tørker du hylsene etterpå?

Link to comment
Share on other sites

I attenhundreogbrødmangel brukte vi ei fille med rødsprit til å tørke av de utenpå, og børsta halsen innvending med en passende nylonbørste. og dett var dett.
Også brukte vi grafiittpulver til smøring inni hylsehalsen så man trengte ikke fjerne noe der. Tror egentlig det siste var noe drit, for hylsa hang seg ofte opp...

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

On 1/26/2021 at 5:06 PM, Bäke said:

Har vasket i Zalo før, nå bruker jeg en tab oppvaskmiddel, det skummer mindre. Jeg setter en dobørste i drillen og kjører en stund, lar dem ligge en halv time og kjører børsten igjen.

Til slutt lar jeg dem ligge noen minutter i kaldt vann med en teksje sitronsyre før jeg skyller godt.

 

De blir rene. Jeg føler ikke behov for noen egen hylsevasker eller trommel.

 

 

 

 

Bruker samme metode, bortsett fra at jeg bruker rå mannkraft i stedet for drill. Blir rent og blankt nok for meg. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt hylsene i en isboks med hatt oppi salo og varmtvann. Så har jeg putta oppi en kork grønnsåpe og ca en halv dl med salmiakk. Lar det stå i ca 30 min med lokk på og rister boksen en tre fire ganger iløpet av den halvtimen. Om du bruker børste så blir de nok veldig fine. Skylder hylsene godt og legger dem i en ny isboks med endel poser med silicakuler, da tørker de fort.

 

Har også lagt hylser i 50/50 blanding med eddik 35% og vann i 10 til 20 min.

 

Det er mye forskjellig man kan gjøre.

 

Hettelommene rengjøre jeg før jeg legger dem i vann.

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...