Jump to content

Rekylbrems eller Lydemper


Biltema

Recommended Posts

Som tittelen sier funderer jeg litt på hva jeg skal kjøpe..

Utseenedmesig kunne jeg vel ikke brydd meg mindre, men ettersom rekyl bremsen bare er noen cm lang så oppstod problematikken... Har ett halvlangt løp på rifla og vil egt ikke bygge på alt for mye så da tenker jeg egt rekylbrems hadde vært bedre? 

Hvorfor rekylbrems på jakt? fordi man ser bedre skuddvirkning med mindre rekly. Dog er spørsmålet skyter jeg av øra om jeg fyrer mot elgen med smellforsterker uten hørselbeskyttelse? 

 

og for all del sleng med tips om både rekylbrems og demper i kaliber 6,5*55 som dere synest er bra

Link to comment
Share on other sites

Var det jeg frykta for...

Å fyre av ute lydemper gjør egt ganske lite når vi snakker om de 5 skudda til de 5 elgene, men denne smellforsterkeren var jeg skeptisk til. 

 

Forslag til prisfornuftig demper som ikke er superlang eller veier mye?

Edited by Biltema
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke "prøvd" brems uten hørsevern" selv, men jeg har sett reaksjonen på folk som glemmer hørselvern, eller når folk skyter uten å si ifra - tunghørte gubber som ikke fortrekker en mine av udempede skudd uten hørselvern går jo nesten i kne når noen skyter f.eks. en 300WM med brems...

 

6 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Tull. Virkeligheten er ikke slik at "5 skudd i skauen" ikke gjør noe. Ett skudd kan være nok til permanent skade.

Joda, men vi kan nok være enige om at sannsynligheten for det er langt større med brems? Som i helt sikkert omtrent...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde jeg egt ikke ment å fyre oppunder, men at man blir tunghørt av 1 skudd under jakta er vel litt overdrevent. Vokst opp med at hørselværn sitter på dersom man er på banen, men på jakt har vi aldri brukt det. Gamlingen har meget god hørsel og har ikke tatt skade av å bruke 20 åra sine i utenlandsk tjeneste heller, og skyting fra inni bygninger forsterker nå smellen.. Er det bra, nei det hjelper hvertfall ikke hehe.

 

Uansett nå har jeg fått svar på om jeg skulle gå for demper kontra brems, men hvilken demper anbefaler dere :) ? 😃

Link to comment
Share on other sites

Musikk og skyting..

 

På tidlig 80-tall en gang kom jeg for sent til en Black Sabbath-konsert i Dramenshallen.

Jeg hørte allerede musikken når jeg kom noen meter ut av togstasjonen i Drammen.

Traff så kompisene mine rett foran scenen.

Hørte ikke riflene mine en uke etter den konserten 8)

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Hvilken bil anbefaler du? Til alt? Alle synes å være klare på at den demperen de har er best, så jeg er i tvil her...

 

Skal du skyte mye på bane? Er det viktig at den er lett, liten, demper mye? Er billig?

 

 

K

Ja takk.

 

lett, liten, demper mye og billig :)

Neida, men att den ikke er alt for lang og tung , men demper litt 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Biltema said:

Nå hadde jeg egt ikke ment å fyre oppunder, men at man blir tunghørt av 1 skudd under jakta er vel litt overdrevent. Vokst opp med at hørselværn sitter på dersom man er på banen, men på jakt har vi aldri brukt det.

 

 

Nå vet man heldigvis bedre, det finnes utrolig mye folk som sliter med tinnitus etter å ha vært utsatt for farlige støynivåer, skyting inkludert. Blant annet fordi man f.eks ikke trodde litt skyting gjorde noe før i tiden.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du finner nok noe som passer deg fra Hausken eller A-tec👍 Svemko, Ase Utra, TE-Titan, One Norseman (kommer snart) m.fl. er andre man kan kikke på. De fire siste er vel å merke i øvre prisklasse. Hausken og A-Tec har vel både rimelige og dyrere dempere. Sikkert glemt noen merker også.. 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Biltema said:

Nå hadde jeg egt ikke ment å fyre oppunder, men at man blir tunghørt av 1 skudd under jakta er vel litt overdrevent.

Anbefaler deg å montere en lyddemper på rifla di - som skal brukes uansett!
Jeg har i mange år gitt f... i å bruke lyddemper på jakt, dog vært flink på bane. 
Jeg pekte litt nese av de som kom med demper for mange år siden - måtte da tåle såpass..
De siste par år så er det blitt mer og mer øresus, og jeg kan bare fortelle deg at det er ikke noe greit. Det piper jevnt og trutt - uansett om hjemme eller i skogen uten andre lyder.

 

Å bruke en rekyldemper er forsåvidt greit det - dersom du er alene på post / jakt/ skytebanen, men du må ALLTID bruke hørselvern samtidig. Et skudd uten kan være det som ødelegger for deg videre. Men er dere flere på skytebanen samtidig så anbefaler jeg deg å ta av rekyldemperen - vis litt hensyn til andre.
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke rekyl det helt store problemet med en 6,5x55 av noenlunde normal vekt og pipelengde? Jeg er mer opptatt av generelt å dempe lydtrykket, samt å redusere munningsglimtet ved skyting under dårlige lysforhold. Har selv tinnitus og betydelig nedsatt hørsel, og bruker derfor ALLTID øreklokker eller inne i øret-beskyttelse selv om jeg skyter med lyddemper. Så vidt jeg har funnet ut er Freyr & Deviks featherweight-dempere blant de minste. Både 149- og 196-modellen bygger 109 mm foran munning, og det bør være til å leve med. Jeg skal selv sette en 196-demper på min A-bolt i 6,5x55 med 53 cm pipe. Selvfølgelig finnes større, tyngre og lengre dempere som demper mer, men til jakt er det Featherweight 196 jeg har landet på.

 

Se for øvrig også denne tråden: Freyr & Devik - Lyddemper - Kammeret.no

 

Edit: Det er godt kjent at mennesker reagerer ulikt på høy impulsstøy, som f. eks. fra skyting. Noen har såkalt "glassøre" og kan få hørselskade av selv "moderate smell". Det er også kjent at folk kan reagere forskjellig på slik støy til ulik tid og i ulike situasjoner. Derfor vet du ikke når DU får hørselskade av et skudd. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Det skal så lite til for å ødelegge hørselen sin. Det finnes og tilfeller der folk utvikler alvorlig psykisk sykdom etter å ha fått tinnitus. Dyp depresjon og selvordstanker--> forekommer av og til som følge. 

 

 

Hvordan fungerer en da som ektefelle, forelder eller arbeidstaker? 

 

Pass på øra.

 

Propper eller klokker eller begge deler. Skyt og vær glad. 😃

 

 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

Har MSA Sordin Supreme Pro X og PELTOR ProTac Hunter foreløpig har kun peltor vært med på jakt, jeg bruker alltid hørselvern på jakt, synes bøylene til jaktradioen er meget ubehaglige, så foretrekker hørselvern med jaktradioen koblet til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Lektor said:

Noen hørselværn folk anbefaler? Vart litt i samme bås med hørselværn på jakt, liksom ikke alltid det passer seg tq de av og på😅 Så noen elektroniske som ikke koster flesk hadde sikkert vørt kjekt🤷🏻‍♂️

Jeg er profesjonell musiker og bruker peltor sportac hunting. De beskytter veldig bra. Bruker de både på jakt og bane. Som bonus varmer de ørene godt på fjellet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, BP said:

Har MSA Sordin Supreme Pro X og PELTOR ProTac Hunter foreløpig har kun peltor vært med på jakt, jeg bruker alltid hørselvern på jakt, synes bøylene til jaktradioen er meget ubehaglige, så foretrekker hørselvern med jaktradioen koblet til.

Utrolig mye klarere lyd også. 

Link to comment
Share on other sites

On 1/26/2021 at 12:35 PM, Biltema said:

 

 

Forslag til prisfornuftig demper som ikke er superlang eller veier mye?

Sonic 45 er vell en populær demper.

Eg har aldri prøvd den sjølv men eg har vurdert den lenge till bruk på 30-06, men har konkludert med att eg ikkje vill fjerne kornet på børsa mi.  Hadde det ikkje vert for det så ville den forlengst komt i hus.

 

https://www.jaktdepotet.no/vaapentilbehoer/lyddempere/sonic/lyddemper-sonic-45-maks-8

sonic45.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 1/26/2021 at 2:37 PM, slemmo said:

 

Nå vet man heldigvis bedre, det finnes utrolig mye folk som sliter med tinnitus etter å ha vært utsatt for farlige støynivåer, skyting inkludert. Blant annet fordi man f.eks ikke trodde litt skyting gjorde noe før i tiden.

 

Så sant!
Førstegangstjenesten på 60-tallet i geværtropp med Garand, pluss diverse annet snadder, uten noen form for hørselvern, og deretter mange år i HV har satt sine spor.
Legg på mange år til sjøs, pluss hundrevis av jaktskudd  uten hørselvern i tillegg...rart det er hørsel igjen.
Så pass på hørselen, skades den finns det ingen easy fix.

Link to comment
Share on other sites

Må bare si meg enig. Men alkevell er det stadig vekk noen superegoister som kommer på banen med rekylbrems og forlanger å få skyte samens med de andre som skyter der. Helt ubegripelig at det går an å bli så trangsynt og selvfiksert. Heldigvis er det et totalforbud mot rekylbrems på sivile våpen her jeg skyter men det dukker stadig opp noen som blir superfornermet når de ikke får bruke bremsen på banen.

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Så ille er det jo ikke, bare å legge seg litt unna de andre som skyter. Men det er alltid noen som er så trangsynt og selvfiksert at man ikke klarer å finne en løsning som gjør at flere kan skyte sammen. Jeg har vært på mange normale skytebaner med brems, uten å være til plage for noen som helst.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke lagd et hørselvern til nå som er i stand til å beskytte hørselen til en som ligger ved siden av noen som skyter grov kalibret med brems. Men det er vist ikke så nøye for mange bare de får ture på med sitt.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

eg for min del har ofte brukt øyrepropper med hørselvern uttenpå. stappar øyreproppene så langt inn att dei er vanskelige å få ut, så gir dei enormt god beskyttelse. med aktive hørselvern kan eg likevell høyre kva folk seier på skytebana. skyter ikkje med brems men eg er veldig sensetiv for smellen og med den kombinasjonen kan eg kose meg på bana.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, slemmo said:

Som sagt, med litt gjennomtenkt plassering av skytterene så er dette stort sett ikke noe problem.

Det er sant, men det er litt irriterende når de med brems legger alt dette ansvaret på alle andre. Du ligger og skyter, og så kommer en med 300WTF og en diger brems og legger seg der det er plass, rett ved siden av deg?

 

Forresten tror jeg faktisk riktig bruk av ørepropper og gode øreklokker beskytter hørselen nok, men du får får jo blåst grus eller snø over hele deg, linser, mekanisme, alt, og så får du hjernerystelse etterhvert... Bruk av brems er ikke et problem, måten mange bruker dem på er et problem.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, M67 said:

det er litt irriterende når de med brems legger alt dette ansvaret på alle andre. 

Akkurat den irritasjonen er vel det som gjør at @bardp sitt lag - som for øvrig har en av landets største, fineste og best vedlikeholdte baner - har satt ned foten og satt nix brems. Problemet løst, slutt på diskusjon, godt bilde på hvor elskelig direkte folk i den landsdelen er. 😂

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, slemmo said:

Jepp, litt den samme logikken de som vil forby alle våpen bruker, bare fordi noen få bruker de feil. 

 

Jeg ville heller ha sammenlignet med når åpne kommunale isbaner forbyr trening med hockeykølle og puck utenom organiserte treninger fordi det er farlig for andre.

 

Og som du sier, er man normalt hensynsfull går det meste bra. Forbudene kommer jo nettopp fordi noen ikke har kjent sin besøkelsestid og noen andre har gått lei. 😉

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 1/26/2021 at 11:35 AM, Biltema said:

Som tittelen sier funderer jeg litt på hva jeg skal kjøpe..

Utseenedmesig kunne jeg vel ikke brydd meg mindre, men ettersom rekyl bremsen bare er noen cm lang så oppstod problematikken... Har ett halvlangt løp på rifla og vil egt ikke bygge på alt for mye så da tenker jeg egt rekylbrems hadde vært bedre? 

Hvorfor rekylbrems på jakt? fordi man ser bedre skuddvirkning med mindre rekly. Dog er spørsmålet skyter jeg av øra om jeg fyrer mot elgen med smellforsterker uten hørselbeskyttelse? 

 

og for all del sleng med tips om både rekylbrems og demper i kaliber 6,5*55 som dere synest er bra

Har en gammel ståldemper på 850 gr , som er litt mye å dra rundt på, prøvde nettopp en sconic 35 på min 7mm rem mag,  sitter nå med piping i øra . Vil ikke anbefale denne demperen, på magnum. Mulig den kan virke på lettere cal, men ville nok gått for en bedre demper. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...