Jump to content

Er riflepakke gunstig?


m00se

Recommended Posts

Vi kan harselere mye over utstyrshysteriet blant jegere, kanskje særlig på optikk-siden. Det er selvfølgelig bare tull at alle må ha en SwaZeiLei for å lykkes i felt eller på bane. Og jeg er ikke i tvil om at et rimelig kikkertsikte kan gjøre nytten for mange, så lenge det virker. Mitt sleivspark til skambillig kina-optikk i mange av disse riflepakkene var med utgangspunkt i at kvalitet på kikkertsiktet ikke samsvarer med kvalitet på våpen og demper. Så lenge kunden vet, eller blir gjort oppmerksom på dette misforholdet, må han/hun selvfølgelig få velge etter eget ønske og behov. For øvrig har anbefalingen til nye riflejegere, i de fleste tråder jeg har fulgt med på, vært å kjøpe et rimelig/brukt våpen og heller legge mer penger i optikken. Derfor har jeg litt problemer med å forstå hvorfor det kan være riktig å gjøre motsatt i en riflepakke fra forhandler.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Før jakta i år bytta eg ut Zeiss Classic kikkerten med ein mindre Leupold, i tillegg til at eg gløymde handkikkerten (ein Opticron) heime og vart dragande rundt med ein Biltema marinekikkert.  Sistnevnte er for å seie det forsiktig ikkje heilt i klasse med dyrare kikkertar.

 

Resultatet vart 4 dyr, noko som for meg er sesongbeste.

 

Du blir nok heilt sikkert nøgd med Leupold eller Sightron eller Bushnell heilt til du skal prøve deg på skumringsjakt eller du er dum nok til å sjå gjennom ein dyrare kikkert.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde mitt bruk vært og ligge i timesvis og stirre på et mål. Vel så tar jeg PM II en med.. men til 99 prosent av den jakten jeg bedriver så går det så fort unna at jeg rekker ikke og tenke.. nei har du sett. For en klar fin lekker kikkert.. hmmm lite dorull effekt.. nei seee kan jo telle kjønnshårene på den mygga 😂  tipper jeg bruker kikkert max 10sek på skutt elg og fugl. Minimalt mer på rev.. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Torf said:

Det ligger en "ny" Weatherby Vanguard Back Country også på finn til 7500.-

Gikk inn på nettsidene til Weatherby for å finne ut litt mer om denne, men null og niks. Heter den noe annet "Over there" eller er det en modell laget bare for et smal marked?

Link to comment
Share on other sites

IfølgeTS skal først og fremst jakte rådyr, og som vi vet, rådyrjakt kan være litt av hvert.
Fra smygjakt i tett vegetasjon hvor en oppdager viltet sekundet før en selv er oppdaget, til postering ved åpne jorder med god tid til å vurdere dyra, og gjerne i skumring eller tidlig morgen.
I det første scenariet, vil feks en Leupold 2-7x33, eller et sikte som starter på 1 eller 1,5 gjøre susen.
På posteringsjakt vil nok kravet til et annet type sikte med større forstørrelse / bedre optikk fungere mye bedre.

Vi har også forskjellig syn (bokstavelig talt).
Noen er som hauker, andre som en nærsynt muldvarp.
Derfor blir det feil etter min mening å være for kategorisk med tanke på å anbefale hva "jeg" klarer meg med.
På dagjakt på elg hadde jeg klart meg utmerket med et lite Leupoldsikte.
Men så er det slik at vi også har hjort på løyvet vårt, og innimellom går elgjakta over til  posteringsjakt etter hjorten ut over kvelden hvis forholda ligger til rette.
Da er aternativet enten to rifler noe som logistikkmessig blir en utfordring, eller å ha et såpass bra sikte på elgrifla at det kan doble opp til litt måneskinnsjakt.

Behovene er forskjellig, og det bør vi ta høyde for når vi kommer med våre "anbefalinger" til nye jegere.
Personlig ville jeg ikke vurdert pakkeløsning, men handlet brukt, både rifle og sikte om budsjettet var begrenset.
Jeg har gjort det flere ganger, og så langt har jeg ikke blitt hverken lurt eller skuffet når det gjelder tilstand på våpen/optikk.
Men det krever igjen noe erfaring, eller noen som kan hjelpe og gi gode råd hvis en selv er usikker.

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...