Jump to content

Er riflepakke gunstig?


m00se

Recommended Posts

Har en innvilget søknad på .308W. Skal bli en generell all-round rifle, tenker først og fremst til rådyr og sannsynligvis også litt moro på blink.

 

Blir vel fort kikkert og demper i samme slengen, så jeg ser på riflepakker fra bl.a. XXL, jaktdepotet, Jaktia osv. Er det noe å spare eller er det bare salgstriks? Får man bra greier?

Link to comment
Share on other sites

Salgstriks, salgstriks og atter salgstriks. De fleste riflepakkene ser billige ut ved første øyekast. Den tilsynelatende lave prisen er et resultat av at riflepakkene blir levert med en billigkikkert, ofte Nikko, Breitler, Hawke, Leupold osv.

 

En nettside som ser ut til faktisk å senke prisen når du kjøper riflepakke og samtidig tilby eget valg av kikkert og demper er https://bmwear.no/butikk/vapen/riflepakker

 

 

Jeg vurdere virkelig en Tikka T3x lite SS i kal .308 med Hausken jd224 og Zeiss v6 2,5-15x56.

Her kommer montering, montasje (og gjenging hvis du kjøper demper) i prisen og de slår av en god del på kikkerten.

Edited by Tobfa
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Produktnavn Antall Pris per stk. Total Herav mva.
Sum total (NOK)     18 289,00 3 657,80
ed8d5aacb3a219dd3c2b263fc89a8dce-image.jpeg Tikka T3x Lite riflepakke Kaliber: 8x57JS *, Kikkertsikte: Swarovski Z8i 2-16x50 P L 4A-I pris på forespørsel, Lyddemper: A-Tec Carbone 02 18 190,00 18 190,00 3 638,00
  Frakt Fast frakt med sporing (se fraktbetingelser)   99,00 19,80
 
Oppdater

Leveringsmåte

DenmarkFinlandGermanyIrelandNorwaySwedenUnited KingdomUnited States
Vi trenger et gyldig postnummer for å beregne fraktpriser

 

Her er det bare å slå til hele pakken koster mindre en bare kikkerten gjør normalt.☺️

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobfa said:

Salgstriks, salgstriks og atter salgstriks. De fleste riflepakkene ser billige ut ved første øyekast. Den tilsynelatende lave prisen er et resultat av at riflepakkene blir levert med en billigkikkert, ofte Nikko, Breitler, Hawke, Leupold osv.

Jeg har fulgt med på slike "pakketilbud" de siste 15 årene, og den gunstige prisen skyldes nesten alltid at forhandler salderer med en eller annen obskur kinakikkert som det er umulig å finne fabrikkopphavet til. Alternativt at man setter på en kikkert fra anerkjent produsent, men hvor modellen i pakken er hentet fra absolutt nederste hylle blant sortementet. For øvrig er jeg overbevist om at du kan forhandle deg fram til en god pakkeløsning hos de fleste seriøse våpenforhandlere, bare du vet hva du skal ha. Jeg tror riflepakkene først og fremst er ment å appellere til førstegangskjøpere som er usikre. Og det var kanskje disse som burde fått god faglig veiledning i stedet for å bli pådyttet en tilsynelatende prisgunstig pakke. BM Wear ser ut til å være et hederlig unntak, i og med at de gir stor valgfrihet mht. kikkertsikte.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Før jeg hadde slått til på et pakke-"tilbud" som butikkene annonserer med, så hadde jeg heller sette etter ei brukt rifle, ferdig med kikkert fra en europeisk produsent, og demper av anerkjent merke. Mange gode kjøp på finn.no....Prisene er gjerne prutbare også. Mange våpen som knapt er brukt, som selges til langt under nypris.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tobfa said:

 Den tilsynelatende lave prisen er et resultat av at riflepakkene blir levert med en billigkikkert, ofte Nikko, Breitler, Hawke, Leupold osv.

 

Den danske storviltjegeren Rudolf Sand jaktet verden rundt med en vx -2 3-9x40 skjøt flere tusen dyr, Men for Norske superjegere er det klart at dette blir for simpelt.

  • Like 8
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, moviken said:

Den danske storviltjegeren Rudolf Sand jaktet verden rundt med en vx -2 3-9x40 skjøt flere tusen dyr, Men for Norske superjegere er det klart at dette blir for simpelt.

Det er fullt mulig, men når mange betaler dyrt for retten til å jakte så er det veldig irriterende om optikken ikke holder mål mtp skumringsegenskaper og dugger så mye at man må å tørke av linsa hvert femte minutt. 

 

Når TS nevner rådyrjakt og blinkskyting så regner jeg med at han ønsker 50mm objektiv, kanskje 56mm, og et forstørrelsesområde større enn 3-9.

 

 

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Og med oppramsingen viste du at du ikke helt vet hva du skriver om....

For ikke å nevne "lavbudsjettkikkerter" som Sabre, Tasco, Mackenzie og Bushnell hvis du synes oppramsingen ovenfor ikke var utfyllende nok.

 

 

Buy once cry once

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tobfa said:

Når TS nevner rådyrjakt og blinkskyting så regner jeg med at han ønsker 50mm objektiv, kanskje 56mm, og et forstørrelsesområde større enn 3-9.

3-9x40 fungerer utmerket både på rådyr og DFS 200 meter og grovfelt opp til 400 meter.

Link to comment
Share on other sites

Har en leupold vx II 3-9x40. Denne er brukt på alt fra fugl til elg i norden. Ikke 1 gang har jeg opplevd funksjonsfeil på denne. Å den har da virkelig fått kjørt seg.. bruksområdet er i temp fra +30 til -30 °c fall og kakk i kratt og busk.. har skutt dyr med denne i tidlig grålysning og sene ettermiddags timer under ettersøk vel og merke.. den står nå på min tikka tx3 light.. men nå har jakten på mindre gram startet, så driver jeg og ser etter en lettere kikkert.. har toppmodell til ziess også så det er sakt.. men på go 2 rifla mi sitter den gammle vx 2...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Sølvrev said:

Jeg tror riflepakkene først og fremst er ment å appellere til førstegangskjøpere som er usikre.

 

Ja, det handler veldig mye om å "få kunden inn i butikk", og realiteten er at veldig mange førstegangskjøpere etterspør akkurat det samme - en Tikka T3 med kikkert og demper. Og den som da kan annonsere den billigste pakkeprisen vil få mange av henvendelsene fra slike kunder, og kan argumentere de opp på optikk som en slipper reklamasjonshåndtering på et år seinere. 


Det er egentlig veldig sjelden at annonsert våpenpakke fører til salg av akkurat den pakken - men det er et priseksempel som viser litt hvilket prisnivå butikken ligger på.  Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har regna pakkepris på diverse oppsett. Og for å svare trådstarter så er det enkle svaret ja - det er penger å spare på å få butikken til å regne på pakkepriser. 

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som gjør kjøp av en riflepakke gunstig for førstegangskjøperen er jo at han får det hele ferdig montert. Og virker det ikke slipper han og forske på om det er riflen eller kikkerten som er problemet han kan bare ta hele stasen med til butikken og så må de ordne opp.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det også utenfor de annonserte riflepakkene kan være en del å hente på å innhente tilbud fra forskjellige butikker. Finn ut hva du vil ha. Sammenlign priser og ta kontakt med butikken og be om et tilbud.  Det krever litt jobb, og det kan være litt vanskelig å få konkrete tilbud fordi de helst vil ha deg inn i butikken, men som regel ikke noe problem å få avslått 15-20% på prisen, litt avhengig av produkt og butikk. Når jeg kjøpte rifle viste jeg den lokale sjappa hva jeg hadde fått tilbud på andre steder og spurte hva de kunne gjøre. De kunne ikke matche prisen helt, men noe må man jo også være villig til å betale for å kunne handle hos en butikk i nærheten i stedet for å handle alt på nett...

 

image.png.9bb1c3db03ea0950b067094a7c819410.png

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Jibrag said:

Og den som da kan annonsere den billigste pakkeprisen vil få mange av henvendelsene fra slike kunder, og kan argumentere de opp på optikk som en slipper reklamasjonshåndtering på et år seinere....Det er egentlig veldig sjelden at annonsert våpenpakke fører til salg av akkurat den pakken - men det er et priseksempel som viser litt hvilket prisnivå butikken ligger på. 

Ja, jeg håper det er slik det fungerer hos de mest seriøse forhandlerne. Jeg frykter imidlertid at det også selges billigpakker med Mikke Mus-optikk til unge og uerfarne kjøpere med stramt budsjett, bare for å komme i mål med handelen.

 

@bardp: Godt poeng med hensyn til eventuelle reklamasjoner, men aller helst vi jeg kjøpe hos en forhandler som tilbyr prøveskyting med "pakken" før jeg betaler og går.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Jeg frykter imidlertid at det også selges billigpakker med Mikke Mus-optikk til unge og uerfarne kjøpere med stramt budsjett, bare for å komme i mål med handelen.

 

Det kan godt hende, men mitt inntrykk er at alle seriøse forhandlere alltid er VELDIG tydelig på at når man kjøper optikk får man akkurat det man betaler for. Min erfaring er at en del kunder oppfatter dette som "salgstriks" for å få kunden til å bruke mer penger, og oppfatter det som fullstendig useriøst at man har kikkerter som koster over 3000 kroner. 

 

Og hva gjør du som selger når en kunde kommer inn i butikken og SKAL ha en Tikka T3x med demper og optikk, og skal IKKE bruke mer enn 15000 uansett hvordan du vrir og vender på det? Hva får du for 15000? Nå er det en stund siden jeg  har finlest prislister, men kanskje du klarer å tyne børsa ned til 12000, demperen til 2000, montasjer til 500 og så har du igjen 500 kr til optikk som helst skal vare en mannsalder og ha optisk kvalitet så du ser rævhåra på en fjærmygg på 200m. Så klarer du kanskje å tyne kunden til å dra opp en femhundrings så du i allefall klarer å "oppgradere" til den billigste Breitler'n. Personlig kan jeg godt si rett i ansiktet til kunden at det er en skam å sette noe billigjalla som knapt burde stått på ei salongrifle på det som tross alt er ei veldig bra og velkonstruert rifle, men da er jeg egenlig langt over grensa for hva som oppfattes som god kundeservice... 

 

Og så kan man jo også si at for den delen av jegernorge som skyter 15+15+5 for å ha 3 finværsdager på en stolsekk på veikanten i starten av september, så er kanskje en Breitler til en tusenlapp "nok"... 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at hvis all økonomi optikk er så dårlig/ubrukelig....hvorfor finnes den da i "seriøse butikker" ...  hvis kunden vil ha optikk som fag handleren ikke kan anbefale til noe som helst så burde den ikke ligget i hylla hans i det hele tatt. Ikke alle trenger topp optikk for å rusle på jakt på dagtid. Er den så elendig mekanisk at den ikke burde vert montert, så skulle den heller ikke lagt i hylla til seriøse forhandlere.  Dei selger tyrkiske hagler som  skal være veldig gode, men mange har vel der også opplevd variasjoner. Skal mikke mus optikken bort så dei ut av sjappå.  Så får kundene kjøpe billig optikk ebuy. Det Skulle spare seriøse forhandlerene for reklamasjon og diskusjon. 

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke nødvendigvis ubrukelig, men de er ikke særlig gode, og spesielt ikke særlig gode til prisen.

Feks Leupold VX-1 som ofte følger med sånne pakker selges dyrere ny enn man kan få en betydelig bedre Leupold VX-3 eller Zeiss Classic feks. 

 

Leverandørene og butikkene har ikke noe krav på seg til å levere til en viss ISO-standard, de leverer det folk vil ha, og ofte er det noe som fungerer til lavest mulig pris. Fjordland er også enkelt og nokså billig, men det betyr ikke at det er det jeg vil spise til middag hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Sier vel mer om behovet da. Jeg eier selv en Leopold vx1 3-9 40 som har vert bunnsolid gjennom 15 år med hardt bruk. Den har bulker og skraper. Står på 308 "arbeidsbørså" Ingen dugg eller andre problemer. Jeg er ferdig m jakt i dårlig lys så ser ikke behov for noe bedre. Bruken , prisen, robustheten passer meg helt topp. Har også en zeiss 8x25 billig kikkert som også jeg er fonøyd med. Jeg kan også henge en håndsmidd tollekniv i beltet på jakt, men morakniven mod 2000 er også plenty god nok.... ser forskjellene, men ikke alltid behovene. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på om Leupold og Zeiss har noe i denne diskusjonen å gjøre:wink:

 

Noen Leupolder er, eller i hvert fall var ,relativt rimelige, men de har alltid vært mekanisk solide, og en har visst hva en har fått.(Det samme gjelder Mora 2000:wink:) Zeiss, selv billige Zeiss, er langt utenfor det som er tema her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 prøver bare å belyse forskjellige behov.  Og at leupold vx1 er robuste tross lav pris  sies fra flere kunder og faghandlere. Mine eksempler har sikkert ikke noe å gjøre i denne diskusjonen skjønner jeg. Ikke glem at vi er mange voksne som ikke trenger det beste utstyret for å  ha stabil og god jaktglede. Jeg Har en meget avslappende økonomi så det er ikke tema ang valg. Nok en gang...jeg jakter ennå  mest m en enkel løper fra baikal selv om jeg lett kan gjøre noe annet.  Ikke ødelegg eiergleden til førstegangsjegeren som får en fornuftig pakke fra faghandlere selvom den ikke er perfekt. Og den grønne  2000 morakniven er veldig god. Ser jo at anbefalingene er i beste meining  , men det er mine også  selv om jeg vet og ser forskjellene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jibrag said:

Personlig kan jeg godt si rett i ansiktet til kunden at det er en skam å sette noe billigjalla som knapt burde stått på ei salongrifle på det som tross alt er ei veldig bra og velkonstruert rifle, men da er jeg egenlig langt over grensa for hva som oppfattes som god kundeservice... 

 

Mange setter nå engang pris på ærlige selgere. Riktignok har Elkjip og LoPower tyna det inntrykket ekstremt langt i sin jakt på å få kundene vekk fra tilbudsvarer og over på overpriset ræl som de har bedre marginer på *, men en faktisk ærlig selger som setter seg inn i kundens behov, argumenterer godt, og prøver å hjelpe kunden vekk fra dårlige valg er gull verdt. 

 

Gamle Sportco, Oslo Sportslager og de andre velrenommerte sportsbutikkene slo seg ikke opp på å selge potensielt livsfarlige kombinasjoner av polyesterundertøy, tynne markadresser og smale løypeski til uerfarne kunder som skulle gå hytte-til-hytte i januar (det tok XXL seg av), men på å ha selgere som nærmest var som uteliggere med fete sponsoravtaler å regne, og som sa sannheten til kundene.

 

 

* En gang i etterkrigstiden var jeg student og skulle ha støvsuger. Lefdal hadde en skikkelig billig en som selger prøvde å få meg vekk fra.

Hvorfor det, sa jeg?

Den suger, sa han.

- Da tar jeg'n.

 

 

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

@mp18

Jeg tror vi prater forbi hverandre:wink: 

Mitt poeng var bare at jeg synes Leupold, og billig Zeiss, er alt for bra til illustrere kjip optikk i pakkeløsninger. Og Mora 2000 er, helt seriøst, en skikkelig bra kniv. Til tross for den superkjipe slira, som selv om den er kjip, er både solid og funksjonell.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, mp18 said:

hvis kunden vil ha optikk som fag handleren ikke kan anbefale til noe som helst så burde den ikke ligget i hylla hans i det hele tatt

 

Joda i en perfekt verden kunne en utstyre en butikk kun med highend kvalitetsvarer, og det er vel også en del som har prøvd - og endt opp i listene over butikker som ikke lenger er med oss. Så er vi vel forsåvidt også ganske flinke til å se oss litt blind på våre egne behov, og jeg nevner igjen han Ola Elgjeger på stolsekken som ikke trenger en vindtett og vanntett supraultraduratex jaktdress med vannsøyle på 100.000mm til tre månedslønner, og en kikkert som kan se rævhåra på en fjærmygg på 200m. Han klarer seg egentlig veldig godt med en gammel vadmelsdress og en rimelig 3-9x40 av ukjent merke som tåler oppskytinga og noen dager på solsida av ei furu. 

 

Jeg har faktisk jakta med folk som ikke har løst skudd i skogen på 10 år. Hvorfor skal de ha kikkert til 20.000? 

 

Eller kanskje mitt beste eksempel, som er fatter'n. Han overtok en gammel mauser fra bestefar med en gammel kikkert på, og tok jegerprøven så jeg skulle ha noen å gå med i opplæringsøyemed. Han pepra skivestativet på den lokale skytebanen så flisskura sto og det ble påbudt med vernebriller i grava. Og på noen forsøk klarte han oppskytinga, og var med på post. Når jeg ble gammel nok til å gå alene la han jakta på hylla, og i løpet av hele hans jegerkarriære ble det avfyrt ett - 1 - skudd, der han med anlegg mot ei gran satte en blaut 30-06 ganske midt i treffsonen på et rådyr. Han hadde også en kanonsjanse på en elg, men den gangen hadde han glemt sluttstykket hjemme. Og nok en gang - hva i alle dager skulle han med en swarowski eller en zeiss. Eller for den del, en Leupold til 4-5000? Han klarte seg veldig bra med den gamle dorullen han arva, og hadde den takka for seg hadde det vært mer enn nok med en rimelig 3-9x40 av ukjent merke til en tusenlapp. 

 

 

 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jeffery said:

Desto viktigere at det garantert funker, når de endelig skal bruke det😄

Ja, jeg er jo IKKE uenig, men lell. Jeg må vel egentlig si jeg har like mye forståelse for de som synes det er helt naturlig å kjøpe en Swaro til 25k som jeg har for de som kjøper en Breitler til 1395,- Jeg har møtt en god del av begge de siste 15 åra... Og sånn helt egentlig kunne jeg jo ha argumentert like hardt til begge for at de burde heller ha kjøpt en Meopta R2 til 12-15.000... :lol:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bra at vi har selvinnsikt?

Leupold, Meopta og Khales er mer enn gode nok. 

Mitt "problem" er djevelen på skuldra som sier at det er mulig å få noe bedre. Men jeg har nok selvinnsikt til å fint kunne anbefale mellom klasse optikk til andre.

En Tikka i 308 med Leupold er en fin pakke, trenger ikke å svi av 70.000,- på Sauer i et eksotisk kaliber og Leika for å jakte. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

0031779_remington-model-700-stainless-5-

Januarsalg hos Jakt&Friluft

 

Trodde ikke jeg skulle anbefale en Rem 700 men dette er unntaket: (hadde jeg hatt plass på kortet hadde jeg kjøpt den selv i ren nostalgi..)

 

M24-pipe og H&S skjefte. Det eneste denne trenger er antagelig et nytt avtrekk.

 

Med denne tilbudsprisen for ei bra rifle  blir forhåpentligvis budsjettet for optikk litt større.

 

 

 

image.png.951c572160071a266f12abed2c63d80f.png

 

Remington Model 700 Stainless 5-R Milspec Bbl  24 308 WIN. 

The Remington 29663 Model 700 SS 5-R Military Specs .308 Winchester 24 Inch Stainless Barrel.
 
Model 700 Stainless R5 Mil-Spec
 
Black Stock w/ Green Webbing
 

This is a great rifle and personal favorite of the local long range 308 crowd.

 
Features a M700 stainless steel barreled action with a 24 inch R5 mil-spec barrel, the same barrel used in the M-24 sniper rifles. Varmint barrel with 11.25 inch twist rate with five lands and grooves and eleven degree target crown. Stock has aluminum bedding in block in standard VS configuration.
 
"Offering this Model 700 for ten years is a testimony to the popularity and acceptance by shooters wanting to own an exceptionally accurate rifle at a reasonable price," states Category Manager, Dave Regula. At the core of the 700 with 5-R Rifling is the machined stainless steel, cylindrical Model 700 receiver design ensuring uniformity, strength and solid bedding area. Unique to this precision rifle is the 24-inch stainless steel, heavy barrel featuring 5-R Tactical Rifling -- the same hammer-forged barrel used on the M-24 sniper rifles.
 
The 5-R Rifling barrel features five lands with a right hand twist which allows for less bearing surface on the bullet for slightly increased velocity.
 
As a result of less bullet drag, copper fouling in the bore is reduced ensuring long-term accuracy and consistency. The barrel is offered with a 110 target-style crown and a 1 in 11.25-inch twist.
 
The rock-solid barreled action is full-length, aluminum bedded into a well-designed H-S Precision stock for enhanced stability and shot-to-shot consistency. Add Remington's X-Mark Pro® externally adjustable trigger, designed to "break-like-glass" and set at 3.5 pounds from the factory, and this rifle delivers surgical-like accuracy.
Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som en førstegangsjeger som lurer på det samme; er fortsatt usikker på om Leupold som følger med pakkene holder i starten, eller om det er like greit å gå for Zeiss og pruting med en gang 😅

 

Skjønner jo at jegeren med 50 døgn og månedlige turneringer krever Zeiss, Swarovski eller lignende, men mange av oss "nykursa" jegere er jo ikke der.. Ihvertfall ikke enda.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Remington 783 fra jakt og friluft, med demper og kikkert veldig billig og funksjonell jaktrifle, kikkerten er ikke noe å ta vare på, men fungerte helt ypperlig, så lenge du var nøye med avstand til øye, en kjøpte pakken pga att det var billigere å kjøpe med lyddemper, ferdig gjenget med kikkert enn løst. vil du ha med kikkert, velg leupold pakken.

Leupold kikkerter holder..

Edited by BP
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Vannglass said:

    -   er fortsatt usikker på om Leupold som følger med pakkene holder i starten,    -

 

Leupold er god nok.

 

Jeg har en Leupold VX-3 med CDS, den har jeg brukt på STR 200, står nå på en M/67. En Vx-2 i 2-7x33 troner på Schulz'en (den har "fin" eller "normal" duplex, dette er for tynt, etter min smak). Og en VX-2, 3-9x40 står på 9,3-mauseren, den har "heavy duplex", skikkelig retikkel, som duger både i skumring, og til hurtigskyting.

 

Under sofaen i stua ligger blant annet en Zeiss Duralyt, en Leica, og en Swaro som jeg nettopp kjøpte fra @seawolf.  Swaroen i 1,5-6x42 skal nok over på 9,3'en, og Leicaen, 2,5-10x42 dukker vel opp på Schultz'en.  Det er særlig de gode 4-retiklene på europeerne som gjør at Leupoldene får ferie.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min første leupold til småviltrifla mens jeg ventet på den jeg egentlig hadde bestilt. Leupolden har vært med på alt de siste 12 år og den har tålt det godt. Det har blitt til at jeg har et par zeiss, kahles,  hensoldt og docter men fremdeles bruker jeg Leupold vx1 til fjellet når det skal kaves, klatres og brytes. Jeg stoler ikke like mye på de grisedyre europeerne mine når det kommer til røfft bruk.

Har vært innom en vx2 og 2 stykk vx3 også.

 Har i dag vx1 med fine duplex og vx3 med heavy duplex . Gode kikkerter alle sammen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det finnes plenty av billigoptikk som duger. Problemet er at en, i mange tilfeller, ikke vet hva en får. Kjøper en en ny, eller pent brukt, Zeiss, eller hvilken som helst anerkjent kikkert, så får en problemfritt kikkerthold i 20 år. Hvis en ikke får det, så er det fordi en har hatt uflaks, og kommet borti et av de få unntakene. Kjøper en noe kinagreier med fancy navn til 1799,- så vet en, for det meste, ikke hva en får, og problemer kan være regelen, like så vel som unntaket. Men, en kan selvfølgelig ha flaks.

Det første som ryker, ved billigproduksjon, er vel kvalitetskontrollen.  

 

Det beste er å kjøpe brukt, både rifle og kikkert, men det er klart at det er enklere å gjøre når en har erfaring, og ikke har det travelt. Slik sett, så er det klart ferdigpakker er fristende for folk som skal ha første børsa. Kan kurant børse, med enkel, men anerkjent optikk (Jeg ville valgt billigst mulig Leupold, men det finnes sikkert andre merker i samme prisområde, som og er sikre kjøp.) være løsningen. Også bytter en optikken når noe fristende dukker opp brukt. Da har en noe som virker mens en venter. Og kanskje klarer det seg også. Hvis ikke, så har en kurant reservekikkert, den dagen en oppgraderer.

 

Edit: God optikk er vanedannende. Jeg skjønte ikke hvor ræva håndkikkert jeg hadde før jeg kjøpte mi første rifle. Da jeg fikk Schmidt & Benderen, som satt på den, som referanse, så ble jeg nødt til å oppgradere håndkikkerten også.

Edited by Jeffery
Tillegg...
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De fleste går seg blinde på rifle når de skal kjøpe "pakke".

Kjøp heller "billig" rifle av et anerkjent merke som ikke er "in".

 

Her er et eksempel:

Ny Weatherby Mk5 Euro i 308 til 6500.-.

Kvalitetsmessig og funksjonsmessig kan den sammenliknes med Sako 85 og på enkelte detaljer overgår den Sakoen lett.

Plutselig har man et helt annet budsjett til optikk hvis det i utgangspunktet var Sako/Tikka man var ute etter.

 

Det ligger to slike fabrikknye Weatherby på finn nå til 6500.- og de har ligget ute noen måneder. Det er komplett umulig for meg å forstå hvorfor de fleste kjøper annet ræl til 10K+ når dette er tilgjengelig til slik pris. (Det ligger en "ny" Weatherby Vanguard Back Country også på finn til 7500.- og den er bedre enn Sako 75/85'ene jeg eier/har eid på omtrent alle områder: bedre skjefte, bedre avtrekk, kaster ut hylsene 8) , bedre rekylopptak, ceracoated, lettvekter, flutet pipe, presisjonsgaranti, etc, etc..)  

 

439_669160351.jpg

 

443_558888513.jpg

 

Weatherby Back Country i 308:

 

879_1317712354.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Torf said:

0031779_remington-model-700-stainless-5-

Januarsalg hos Jakt&Friluft

 

Trodde ikke jeg skulle anbefale en Rem 700 men dette er unntaket: (hadde jeg hatt plass på kortet hadde jeg kjøpt den selv i ren nostalgi..)

 

M24-pipe og H&S skjefte. Det eneste denne trenger er antagelig et nytt avtrekk.

 

Med denne tilbudsprisen for ei bra rifle  blir forhåpentligvis budsjettet for optikk litt større.

 

 

 

image.png.951c572160071a266f12abed2c63d80f.png

 

Remington Model 700 Stainless 5-R Milspec Bbl  24 308 WIN. 

The Remington 29663 Model 700 SS 5-R Military Specs .308 Winchester 24 Inch Stainless Barrel.
 
Model 700 Stainless R5 Mil-Spec
 
Black Stock w/ Green Webbing
 

This is a great rifle and personal favorite of the local long range 308 crowd.

 
Features a M700 stainless steel barreled action with a 24 inch R5 mil-spec barrel, the same barrel used in the M-24 sniper rifles. Varmint barrel with 11.25 inch twist rate with five lands and grooves and eleven degree target crown. Stock has aluminum bedding in block in standard VS configuration.
 
"Offering this Model 700 for ten years is a testimony to the popularity and acceptance by shooters wanting to own an exceptionally accurate rifle at a reasonable price," states Category Manager, Dave Regula. At the core of the 700 with 5-R Rifling is the machined stainless steel, cylindrical Model 700 receiver design ensuring uniformity, strength and solid bedding area. Unique to this precision rifle is the 24-inch stainless steel, heavy barrel featuring 5-R Tactical Rifling -- the same hammer-forged barrel used on the M-24 sniper rifles.
 
The 5-R Rifling barrel features five lands with a right hand twist which allows for less bearing surface on the bullet for slightly increased velocity.
 
As a result of less bullet drag, copper fouling in the bore is reduced ensuring long-term accuracy and consistency. The barrel is offered with a 110 target-style crown and a 1 in 11.25-inch twist.
 
The rock-solid barreled action is full-length, aluminum bedded into a well-designed H-S Precision stock for enhanced stability and shot-to-shot consistency. Add Remington's X-Mark Pro® externally adjustable trigger, designed to "break-like-glass" and set at 3.5 pounds from the factory, and this rifle delivers surgical-like accuracy.

Det såg ut som et knall tilbud... men det viser vel litt om avansene i alle leddene... og hva koster den egentlig den runtomkring ? veiledende hva er det ? tror ikke dei gir bort børsa til den prisen heller. Den børsa med en Leopold hadde jeg satt høyt på min liste.

Link to comment
Share on other sites

Startet selv med en Bushnell elite "et eller annet", denne fungerte selvsagt ok, var alltid av den oppfatning at man har ikke behov for noe mer. Etterhvert ble jeg overbevist om å kjøpe en SuB zenith 3-12x50 da jeg skulle ha en sesong på bøjakt. En ny verden åpnet seg for min del, optikk av god kvalitet koster av en grunn og gir en helt annen opplevelse og glede. Samtidig er den kikkerten jeg har "stolt" minst på er en Leupold VX-6 til 15k, denne viste seg jo og ha løst trådkors, var sikker en mandagskikkert som jeg var maks uheldig med.

Men det trenger ikke koste skjorta heller, kjøper man brukt og kan leve uten lys (som jeg vil påstå de fleste kan) får man topp kvalitet til en grei pris som garantert varer livet ut, dette er tipset jeg personlig gir til alle som spør, sett av 5-7000 eller ihvertfall så mye man kan avse og følg med med på finn og du vil garantert bli mer fornøyd enn en "pakkekikkert".

 

Har selv ila. de siste året kjøpt en Swarovski habicht 2,5-10x42 og en Zeiss Classic 2,5-10x50 for 9000,- for begge.

Link to comment
Share on other sites

Prisen man betaler for utstyr ser man jo ikke før man har solgt det videre. Er jo først da man ser hva ting egentlig har kostet. Kjøper man populære ting som feks en Tikka T3 så holder de seg jo bra i pris og er lette å selge videre når man går lei eller får endrede behov. Kjøper man derimot noe som virker som ett kjempekjøp(gjerne på tilbud) og noe ukurant som ikke alle andre kjøper så blir man gjerne sittende inne med det den dagen man har lyst å selge. Da må prisen ned og det koker til slutt ned til at man like gjerne kunne kjøpt den Tikkaen til full pris og kostnaden hadde blitt det samme eller mindre :-)

Edited by vux
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva jeg får igjen for det når det skal selges igjen en dag, er vel det siste jeg tenker på når jeg anskaffer nytt våpen eller optikk. Man kjøper vel det som man  har lyst på eller er hensiktsmessig ut fra behov, innen de rammer økonomi tillater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Leupold (har bare erfaring med deresVX-Freedom og VX-2)

 Gode nok til jakt. Billige. Lette! 

 

Ikke går jeg rundt og er redd for dem. 

 

Kjøper brukt for 2000-5000, selger igjen for ca samme. 

 

Har råd til mer ammo.

 

Skyter og er glad. 😃

 

Hadde en stor Zeiss(4-16x44) før som jeg kjøpte ny for 9800 kroner. Ble litt tung og stor. Solgte den.

Nå har jeg en Zeiss 2-8x42 DL kjøpt brukt for 4500. Liker den bedre. Så den er vel den "dyreste" jeg har nå. Har en billig billig Vortex Diamondback Tactical til gåserifla. Den fungerer og bra. Den er med i kanoen, i båten og i fjæresteinene. Slipper å være redd for den billige saken.

 

Hadde forresten Nikko Diamond som første kikkert på jaktrifle. Det var noe dritt det.  Den støver i en skuff. Har ikkje hjerte til prøve å selge den videre for en femhundrings en gang.

 

 

 

Uansett det finnes så mye å bruke penger på i dette "gamet" kjøp dyr optikk hvis du har lyst, men en solid billig brukt leupold eller meopta feks gjør stort sett samme nytten for "amatører" som oss. 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...