Jump to content

Ammo til Heym B26 dobbelrifle


Brassica

Recommended Posts

Jeg er nettopp blitt den glade eier av en nydelig Heym B26 dobbeltrifle i 8x57IRS, ikke for at jeg nødvendigvis trenger det, men jeg har lenge hatt lyst på dette. Av og til så må man følge sine lyster 😀. Noe av det første som skal gjøres er å handle inn ammunisjon, men trenger råd om fabrikkammo, rifla er tenkt brukt til elg og gris. Rifla er skutt inn med RWS ID Classic 12.8g, ikke akkurat det mest kurante ammunisjonsvalget her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Det er skrevet endel i denne tråden, selv om det handler mest om hjemmelading så er det mye interessant rundt div kuler osv. 

 

Angående fabrikk så har jeg bare prøvd 196gr Oryx i min Heym, og den gikk ikke bra. Over 30cm spredning på 100m. I tillegg gikk det nederste løpet høyest og visa versa. 

Din rifle kan selvfølgelig være annerledes. 

 

Ville sett etter en kule som er i ca samme vekt og kulefasong som RWSen. ID classic har boattail og jeg mistenker at det er derfor hjemmeladet 200gr Accubond går definitivt best i min. 

 

ID classic er vel egentlig bare en konvensjonell blyspiss så den fungerer nok veldig bra på gris, men den er nok kanskje litt bløt på elg?  

Edited by KjetilL
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...