Jump to content

Søknad om rifle som har uvisst eier.


GRS123

Recommended Posts

Hei,

Jeg har arvet en rifle etter en i familien gikk bort. Denne har vi ikke funnet våpenkort på, så hvem som er eier, eller om denne er i det hele tatt registert, er uvisst. Jeg har sendt inn søknad til politet, da jeg er usikker på hvordan fremgangsmåten er. Så spørsmålene er: 

Hvis en annen eier denne riflen, hva kommer til å skje? Hvis denne er uregistert, er det mulighet for at den kan bli registert på meg?

 

Håper du/dere skjønte casen og spørsmålene

 

Takk for svar. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er uregistrert kommer det helt an på hva den du snakker med på våpenkontoret synes. Der er det ymse, så lykke til hvis det er tilfelle.

 

Hvis den er registrert skal det stå i våpenregisteret hvem den er registrert på, hvis det er ført korrekt skal det være mulig å spore den opp. Der er det ymse, så lykke til hvis det er tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Olesøn said:

Hvis den er uregistrert kommer det helt an på hva den du snakker med på våpenkontoret synes. Der er det ymse, så lykke til hvis det er tilfelle.

 

 

Takk for svar.

Hvis jeg har forstått deg riktig, så kommer det an på hvilken person som behandler søknaden? Er det forskjell fra kontor til kontor?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bardp said:

Joda det kan jeg forstå. Men nå stiller du jo et spørsmål som det jo kun er saksbehandleren på ditt våpenkontor som kan gi noe svar på.

Jada, det er sant. Det var vel ment mer om noen hadde erfaring rundt dette. Beklager hvis det ikke kom tydelig nok frem. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Andreas123 said:

Hvis denne er uregistert, er det mulighet for at den kan bli registert på meg?

Det er flere muligheter.

 

- den kan være uregistrert, og da er det mange alternativer. De er i stor grad avhengige av velviljen hos våpenkontoret.

Rifler har vært registreringspliktige i Norge i et århundre, så ei moderne, uregistrert rifle er ulovlig innført, stjålet i utlandet, et eller annet kriminelt. Fins det ikke registreringer av den som de kan finne - så kan de velge alt fra å inndra den og bøtelegge deg for å ha den, til å registrere den på deg...

 

- er den registrert, så er den registrert på noen. Og er det han som du arver den av, som er mest sannsynlig, så vil du nok få overta den. Men igjen, våpenkontor har makt til å være vanskelige. Eller i beste fall helt usannsynlig trege.

 

- så kan den være registrert på noen helt andre, og da må man rekke opp de sømmene og finne ut av hvordan den har skiftet "eier" uten å skifte eier så og si - og lukter de snusk, så sliter du - gjør de det ikke, så får du nok overta den.

 

Det mest, overveldende sannsynlige, er at din slektning har rotet bort våpenkortet - det var noen unnseelige papirfiller før i tiden, og skulle alltid være med, så de både forsvant og ble til filler. - Og da får du nok overta rifla. Bare vær forberedt på en del byråkrati.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, M67 said:

Det er flere muligheter.

 

- den kan være uregistrert, og da er det mange alternativer. De er i stor grad avhengige av velviljen hos våpenkontoret.

Rifler har vært registreringspliktige i Norge i et århundre, så ei moderne, uregistrert rifle er ulovlig innført, stjålet i utlandet, et eller annet kriminelt. Fins det ikke registreringer av den som de kan finne - så kan de velge alt fra å inndra den og bøtelegge deg for å ha den, til å registrere den på deg...

 

- er den registrert, så er den registrert på noen. Og er det han som du arver den av, som er mest sannsynlig, så vil du nok få overta den. Men igjen, våpenkontor har makt til å være vanskelige. Eller i beste fall helt usannsynlig trege.

 

- så kan den være registrert på noen helt andre, og da må man rekke opp de sømmene og finne ut av hvordan den har skiftet "eier" uten å skifte eier så og si - og lukter de snusk, så sliter du - gjør de det ikke, så får du nok overta den.

 

Det mest, overveldende sannsynlige, er at din slektning har rotet bort våpenkortet - det var noen unnseelige papirfiller før i tiden, og skulle alltid være med, så de både forsvant og ble til filler. - Og da får du nok overta rifla. Bare vær forberedt på en del byråkrati.

 

K

Tusen takk for et utfyllende svar.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Det mest, overveldende sannsynlige, er at din slektning har rotet bort våpenkortet - det var noen unnseelige papirfiller før i tiden, og skulle alltid være med, så de både forsvant og ble til filler. - Og da får du nok overta rifla. Bare vær forberedt på en del byråkrati.

 

Min erfaring (fra TPD) er at de er mer enn fornøyd med å få registrert over lovlige jaktvåpen fra dødsbo eller "ukjent" opprinnelse (så lenge de finner en registrering i våpenregisteret) over på ny eier. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...