Jump to content

Hvordan øke presisjonen i rifla mi?


Lektor

Recommended Posts

Endelig hadde man funnet frem til gruppa som har kunnskap og takker for medlemskap. 

 

Jeg er ikke den som skyter hverken mye eller ofte, men  jaktturer blir det nå hvert år. Eple faller jo ikke så langt fra stammen, så man blir fort påvirket av sine forgjengere når det kommer til å prioritere en ting fremfor den andre, og for meg ble dette jakt over baneskyting. Det som er litt dobbeltmoralsk i dette er jo at man strengt tatt burde bruke mer tid på banen før man stikker ut på jakt. Grunnen til at jeg tenker dette er vel en selvfølge i seg selv, man bør trene mye før man stikker ut for å skyte på levende.. Dog ble "banetreningen" byttet ut med å snike seg rundt huset for å ta sjura med 22lr rifla og deretter ble de siste skudda fyrt når man måtte avlegge storviltprøva. Man hadde liksom ikke utstyret for baneskyting "høres sikkert rart ut", men sånn føltes det vel, og om jeg skal være ærlig så føles det vel slik enda- og dette er også grunnen til mitt innlegg.

 

Når man nå har fått sin egen plass, holdninger, interesser og tankegang får bein å gå på blir det fort nye perspektiv og meninger som kommer. Den voksende interessen for å bruke tid også på banen har kommet såpass langt at jeg lurer på hva jeg skal gjøre når det kommer til utstyrsparken. Arvet ei Remington 700 i kaliber 6,5*55 og har ve bruk denne siden 15 års alderen. Dog har jeg aldri hatt glede av den på banen, og jeg har vel i dag til gode å få samlingen under 45 mm. Mange tenker sikkert at dette er mye min feil på grunn av magert med trening og mulig dette stemmer. Dog har kameraten narra meg med på noen turer på banen siste året, og når jeg får tjuvlåne rifla hans har har scoren vært mellom 235-->247 av totalt 250 poeng så håpet er der og man blir liksom litt hekta når man ligger der og ting klaffer. 

 

Hvordan skulle jeg få min Remington 700 på høyde med kompisen sin 200 str dfs rifle?. Dette var tanken som beit seg fast i meg og etter å ha brukt noen måner med å lese om "free floated barrel", rifle stigning kontra kule, originalstokk vs chassi, retting av låsekasser, magasinløsninger osv så begynner man å få mange ideer om ting som kunne vært bedre. Derimot er det ofte forskjell mellom teori og praksis, ergo er det ikke sikkert alt for mye av det jeg har lest meg til faktisk gir utslag i den virkelige verdenen. 

Så mitt spørsmål er vel hvilke jobber er relevant for å gjøre min Remington 700 fullt kapabel til å samle skudda 0-10mm? "med rette skytteren". Selv om jeg nå har blitt anbefalt å også bytte kaliber til 300 Winchester Magnum har jeg lagt kaliber-bytte tematikken død. Nå er sikkert jeg generelt sær, men selv om jeg ønsker mer presisjon har da ikke viltet blitt mer hardskutt 😌 så ikke vits i å henge dere for mye opp i mulighetene jeg  jeg har skjønt finnes når det kommer til 700 kassa..

 

 Så snakker vi om å rette låskase, polere avtrekk, magasinløsninger til 4-5000kr, ny pipe, ny stokk, recoil-lugg, eller snakker vi bare om løpsbytte?. Mine ønsker var i første omlag å få vanlige metallmagasiner samt bytte ut trestokken, men dette vil jo også føles litt kjedelig om presisjonen holder seg uforandret. 

 

 

Regner med noen har svara på hva som må gjøres :) 

 

Skulle prosjektet bli både alt for kostbart og forgjeves får jeg heller vurdere å eventuelt anskaffe ny rifle, men banerifla jeg trives godt med har jeg sett mange referer til som alt for tung på jakt "200 Str" så vi får ta remington-spørsmålet først :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå går jeg ut i fra at du skal bruke samme rifla på bane og på jakt. Hvis eg var i dine sko ville eg beholdt remington rifla som den er og heller kjøpt en brukt 200str. Ja 200str er tung, men det er en av grunnene til at den er lettere å skyte presist med enn den lette 700'en. Og det å bygge om 700'en til å få str presisjon tror eg blir mer kostbart og tidkrevende enn å handle enn 200str. I tillegg hvis du skulle angre på kjøpe kan du selge str'en med mye mindre tap enn en påkostet 700.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert få Remington 700 til å gå like bra som en 200 STR men jeg er red det vil koste deg det dobbelte av hva en 200 str vil koste deg. Har kjørt en del slike prosjekter med M67 mausere men de ble jo aldri noe annet en en gammel mauser selv etter at en hadde brukt nåde 20 og 30 tusen på de. 

Edited by bardp
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lektor said:

Arvet ei Remington 700 i kaliber 6,5*55 og har ve bruk denne siden 15 års alderen. Dog har jeg aldri hatt glede av den på banen, og jeg har vel i dag til gode å få samlingen under 45 mm.....

....Så mitt spørsmål er vel hvilke jobber er relevant for å gjøre min Remington 700 fullt kapabel til å samle skudda 0-10mm? "med rette skytteren".

Ikke uvanlig at enkelte rifler kan være litt kresne i kosten, men det kan være flere årsaker. Så mine spørsmål er:

  • Hvilken ammunisjon er det som gir 45 mm + samlinger?
  • Har du testet presisjonen med andre type ammunisjon?
  • Kan et hardt og upresist avtrekk være en del av forklaringen?
  • Eller kan det skyldes ergonomiske forhold? (dårlig rekylopptak,for kort/lang eller lav kolbe)

 

Edit: eller kan løpet være utslitt eller ha mantelavleiringer som følge av slurvete puss?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke bort fra at 700'n klarer bedre samlinger som den er.

Men det vil nok være enklere for deg og samle bedre med en tung STR200 med diopter enn med en lett 700 med kikkertsikte.

Er ikke så lett å holde trådkorset i innertiern alltid😏

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til kammeret!

 

Presisjonsforbedrende tiltak er en lang liste, og man får absolutt muligheten til å få «utgiftene til å strekke til». Remington 700 fra noen år tilbake er gode våpen. Enhver børsemaker kan skru på dem, det finnes endeløst med deler. Men med en litt aldrende trestokk er min første tanke at du burde få utført en skikkelig beddejobb. Med det samme børsemaker bedder rifla, kan du be om en optimalisering av avtrekket. Dette koster ikke stort, og kan gjøre en betydelig forskjell. Det gjør nok ikke rifla til en «benkerifle», men jeg tipper du merker tydelig forskjell med kvalitetsammo (noe fra Sverige eller Finland, eller til nød fra Tyskland 🙂).

 

Hvis du egentlig ønsker en tung banerifle med optimalisert presisjonspotensiale, vil nok jeg og anbefale Sauer STR. Men hvis du vil ha en «vanlig jaktrifle» med bedre presisjon enn du har nå -> bedding + avtrekksjobb + test med kvalitetsammo.

Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enkelte M700 rifler jeg har vært borti har et presspunkt i fortreet som pipa presser mot.
De er laget slik for at pipa skal "stå i spenn" og dermed være stabil og uforanderlig selv når den blir varmskutt.
Dette finner du ut (om du ikke allrede har gjort det) ved å føre ett papir under/mellom pipa og fortreet.
Er pipa frilagt vil papiret gli uhindret helt bak mot låskassen.
Er pipa i spenn, vil papiret stoppe ganske umiddellbart.

Er det spenn, er det forsøket verdt å ta av stokken og pusse vekk "trykkpunktet", eventuellt åpne opp hele løpskanalen en millimeter slik at pipa ligger fritt, kontroller underveis med papiret.
Rasp og sandpapir pluss litt tålmodighet fikser dette.

På mange lette jaktvåpen med tynn pipeprofil vil frilagt pipe ofte gi bedre presisjon, enn når pipa står i spenn.
Men dette vet en ikke sikkert før en har prøvd.

 

Link to comment
Share on other sites

Er 235-247 poeng med reim og diopter, i stillinger - eller er det med kikkert og tofot? DFS-skive/ 100m? 

 

Enig i det meste som er sagt over, men det kan være så enkelt som ammunisjonen - dog ville jeg begynt med å la en børsemaker se på den, og bedde den. Og gjøre et overslag over antall skudd gjennom løpet. Og sjekke det for rust.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Lektor said:

 

Hvordan skulle jeg få min Remington 700 på høyde med kompisen sin 200 str dfs rifle?. 

For å gi deg et flåsete svar er dette den enkleste og rimeligste metoden i tre trinn:

- Selg rem700

- Kjøp 200STR

- Dra til skytebanen

 

Spøk til side, alt til sitt bruk. Remington 700 kan være fine og gode våpen, men det er urettferdig å sammenligne en jaktrifle og en matchrifle. 

 

Legger du merke til om den sprer jevnt fra første skudd, eller blir det mer når den er varm? Er det jevn spredning eller tett samling og plutselige kast, og sprer den sideveis, opp og ned eller i alle retninger? Ser du forskjell på ammotyper og kulevekter? Sitter alle skruer godt og er det forskjell på om du har kikkerten på stor eller liten forstørrelse? Dette er ting jeg ville begynt å nøste i, og så tatt det med en børsemaker derfra. 

Link to comment
Share on other sites

Steg 1: Sjekk at alle skruer sitter fast.   0kr

Steg 2: Sjekk at pipa ligger fritt, gjør den ikke det, puss ned med sandpapir, at det er litt ekstra luft rundt er bare fint funksjonsmessig.    0kr

Steg 3: Puss pipa.   ~0kr

Steg 4: Test litt ammunisjon, det aller meste går bra med DFS rekrutt ammo.    500kr

Steg 5: Sørg for at kikkerten er god nok og i gode montasjer. 

Steg 6: Ny kroning på pipa, gjerne gjenger og når den først er hos børsis.*   1000kr

Steg 7: Søylebedding av stokken evt. bytte stokk, rem 700 har bra utvalg i aluminiumsstokker.    <500kr for bedding om du gjør det selv.   5000-20000kr for ny stokk. Beholder du stokken hadde jeg montert justerbar kolbekappe og kinnstøtte.

Steg 8: Bytt pipa til match pipe, få kassa retta samtidig.*  ~8000kr

 

* børsemakerjobb

 

Blir sikkert billigere totalt sett å skaffe seg en 200STR, men du kan fordele kostandene over en viss tid med remingtonen, slik at det ikke virker så dyrt. Samt at prosjekt er gøy. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg har gjort med en Howa mini ut ifra lista til Dodraugen...

Steg 1: Ja

Steg 2: Ja

Steg 3: Ja, mange, mange ganger, også med mantelfjerner

Steg 4: Ja, har prøvd fabrikkladet og fem forskjellige kuler/kulevekter og forskjellig krutt med forskjellige vekter.

Steg 5: Ja, har også byttet baser og montasjer og prøvd fire forskjellige sikter av topp kvalitet.

Steg 6: Ja

Steg 7: Ja, delvis. Har byttet fra plast til laminat. Beddet fire ganger, sist hos børsemaker. Ikke søylebeddet.

Steg 8: Ja, nå er faktisk rifla hos børsemaker og får en Lothar Walther-pipe. Skulle egentlig ha Lilja-pipe, men det hadde de visst ikke inne. Siden jeg er like tålmodig som en treåring, orker jeg ikke vente.

 

I tillegg har jeg også prøvd med to forskjellige dempere og uten. Har også byttet underbeslag (om det av en eller annen grunn skulle ha noe å si, men det gikk fra plast til aluminium) og justert avtrekk.

 

Ingenting har egentlig hjulpet stort. Samlingene ligger i hovedsak mellom 25 og 40 mm, mens det er noen "slengere" under 20. Det er nesten alltid to sammen og ett vekk. På 100 meter har det lite å si, men når holdet strekker seg ut mot 200 og over på toppjakta etter skogsfuglen, kan det bety bom eller skadeskyting. Da vil jeg gjøre noe med det. 

 

Så da får en håpe rifla blir frisk. I hvert fall blir den etter pipebytte snart like dyr som en Blaser... 😆

 

Det dumme med alt jeg har gjort og gjør, er at jeg snart ikke kan skylde på rifla... 

Edited by ko-stens
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En annen ting: lag en fornuftig målsetning. Du spør om du kan få din gamle Remington 700 til å samle 0-10mm. Det er neppe mulig, og heller ikke nødvendig. Med mindre du skal jakte veps, mus og spurv, på 200 meters hold... ;-)

45mm slik den leverer nå er godt nok til det meste av jakt. Jeg vil tro at du kan komme under 30mm ved å følge de fem første punktene i lista til Dodraugen over her. Det er mer enn god nok samling til jakt. Dersom du skal pine superpresisjon ut av denne gamle jaktrifla så vil det koste mer enn det smaker. Og, det er på mange måter penger ut av vinduet. Det blir aldri annet enn en gammel Rem 700, uansett hva du koster på den. Så få ut av den det potensialet som bor i den, og bruk heller alle tusenlappene på en banerifle, om du vil ha maks presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan være så enkelt som ammunisjonsvalg som flere andre har skrevet over her. Kjøp alt du kommer over av kvalitetsjaktammo/ treningsammo/ hjemmeladninger og test den i børsa. Jeg har troen på at de fleste børser har ett presisjonspotensiale med rett ammo hvis alt det andre stemmer som løpet ikke er utskutt, skruer sikte etc er inntakt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg er for teig i responsen og takker for alle tilbakemeldinger. 

Hvorvidt det er realistisk å få ei gammal Remington 700 til å samle like bra som ett konkurransevåpen var jeg litt skeptisk til i starten av og som flere har nevnt er dette kanskje en fryktelig dyr/ uoppnåelig prosess. 

 

Når det kommer til ammunisjon har jeg ikke testet alt som finnes, men jeg har dytta gjennom "norma rekrutt, Norma jaktmatch, lapua mega og RWS jaktmatch spesial. Sistnevnte har best presisjon og like etter kommer Megan som jeg bruker på elg osv. 

 

Rifla er hverken beddet eller har free floated barre, den har dette "trykkpungtet" ca 10 fra for-skjeftet.

 

Fikk også svar fra en børsemaker som jeg gav samme problemstillinga og da kommer jeg opp I summer som jeg ikke kan forsvare for å bygge på noe gammelt- kan like gjerne kjøpe nytt.

 

Så over finn i stad og ser at de fleste legger ut sauer 200 str for en 15000 ish, naturligvis er jo dette sikkert prutbart ned til 13 ved rask handel. I tillegg kom jeg over denne:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=205457210

Ikkje kjøpt brukte våpen før, hverken håndvåpen, rifler eller hagler og er litt skeptisk til dette av den enkle grunnen at jeg gjerne vil vite hva/ hvordan ting er behandlet. Dog er vel alt utenom løp på 200 str meget holdbart? Tenker dere eksempelvis at anongsen jeg linket til er ett godt kjøp, eller ville dere valgt å heller kjøpe delene separert og da nytt?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Lektor said:

Ser jeg er for teig i responsen og takker for alle tilbakemeldinger. 

Hvorvidt det er realistisk å få ei gammal Remington 700 til å samle like bra som ett konkurransevåpen var jeg litt skeptisk til i starten av og som flere har nevnt er dette kanskje en fryktelig dyr/ uoppnåelig prosess. 

 

Når det kommer til ammunisjon har jeg ikke testet alt som finnes, men jeg har dytta gjennom "norma rekrutt, Norma jaktmatch, lapua mega og RWS jaktmatch spesial. Sistnevnte har best presisjon og like etter kommer Megan som jeg bruker på elg osv. 

 

Rifla er hverken beddet eller har free floated barre, den har dette "trykkpungtet" ca 10 fra for-skjeftet.

 

Fikk også svar fra en børsemaker som jeg gav samme problemstillinga og da kommer jeg opp I summer som jeg ikke kan forsvare for å bygge på noe gammelt- kan like gjerne kjøpe nytt.

 

Så over finn i stad og ser at de fleste legger ut sauer 200 str for en 15000 ish, naturligvis er jo dette sikkert prutbart ned til 13 ved rask handel. I tillegg kom jeg over denne:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=205457210

Ikkje kjøpt brukte våpen før, hverken håndvåpen, rifler eller hagler og er litt skeptisk til dette av den enkle grunnen at jeg gjerne vil vite hva/ hvordan ting er behandlet. Dog er vel alt utenom løp på 200 str meget holdbart? Tenker dere eksempelvis at anongsen jeg linket til er ett godt kjøp, eller ville dere valgt å heller kjøpe delene separert og da nytt?

Du får lett tak i alle deler til str til rimelig kostnad. Den er også ganske robust. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler at jeg er litt forutinntatt, men spørsmålet er om man skal ha rifle for å jakte eller for å skyte på blink. 

 

For å jakte i skauen er en Remington 700 super. For å skyte 30-50-100 skudd med god presisjon på relativt kort tid på bane er 200 str noe av det beste for pengene. For å jakte i bratte hjortelier eller elg, ugh, nei. Da er remmy'en bedre. 

 

Så hvis jeg var TS ville jeg beholdt 700'en for jakt inntil videre (jeg er glad i gamle børser) og skaffet meg en banerifle for mengdetrening. Trening med den ene gjør en uansett bedre med den andre også. 

Link to comment
Share on other sites

Få en god børsemaker til å sette inn en 60-65 cm lang kvalitetspipe med rett stigning for de kulene du tenker å bruke. Medium profil eller så tungt som du vil bære på jakt. Søylebedd stokken skikkelig i samme slengen. Still avtrekk til 1kg (må muligens skifte en liten fjør for å få det til). Med overveiende sannsynlighet vil du få en rifle som skyter bedre enn du klarer å utnytte, og god på så langt hold som du ønsker. Dette kommer nok på rundt 10000 kr. Når denne riflen begynner å bli en begrensning har du skutt så mye at du vet hva du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

La denne opprinnelig inn i feil tråd:

 

Tikka T3 Supervarmint i en ok stokk eller chassis er absolutt en gyllen middelvei, både vekt og kostnadsmessig. Du kan få en pent brukt Supervarmint til litt over prisen av en ny pipe til Remingtonen, og man har da et betydelig bedre utgangspunkt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om det er rifle til baneskyting du skal ha ville ikke jeg kjøpt noen Tikka. Har Tikka T3x selv samt mange 200 STR. Her er det snakk om kvantesprang i teknologi mellom disse. Tikka T3 må du sende til børsemakeren etter et års skyting for å få skiftet løp men på 200 STR gjør du det selv på 10 min. I tillegg er løp til 200 STR mye billigere en løp til det meste annet. En annen ting er jo at 200 STR har et skikkelig bra match avtrekk noe Tikka ikke har. 

Som en enkel jaktrifle er nokk Tikka grei nokk men noe banegevær er den ikke. 

Skulle jeg kjøpt et annet banegevær en 200 STR måtte det blitt en S&L eller noe annet med enkelt løpsbyttesystem.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...