Jump to content

God og rimelig lading til 9,3x62


McIver

Recommended Posts

Har noen hundre norma og lapua hylser til 9,3x62 og skal nå begynne å lade egen ammo. Jeg håper på å finne en kule som er god nok til elg og rådyr. Skyter sjelden over 120 meter med dette kalibret. Finnes det en kule som er såppass "rimelig" at den kan brukes til treningsammo også, eller må/bør jeg belage meg på å i tillegg finne en FMJ kule til trening. Hadde håpet på å både trene og jakte med samme ammo eller iallefall ammo som går noenlunde likt.

 

Så spørsmålet er egentli om noen har tips til jakt/treningskule(r) til 9,3. Evt ladedata til de kulene. 

Link to comment
Share on other sites

En rimelig kule til både elg og rådyr kan f.eks. være 286gr Lapua Mega til 11-12kr stk.

Bruker ikke denne selv, men andre kuler med lik vekt lades med 55-58gr N150 (58cm pipe - 670-700 m/s). 

Til trening har jeg selv valgt 231gr SuperSonic fra Jaktdepotet til 3,75kr pr. stk. 
Den går forbausende godt i min rifle med ladevekt på 58gr N140 (da er det fullt og farten er i overkant av 740 m/s)
Ser at Lapua slipper to nye treningskuler i løpet av Q1/2021,  i 8mm og 9,3. Har ikke sett noe priser eller lagerstatuser ennå, men venter i spenning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lapua mega er noko av  det billigste du kan finne. Den er kun 10-20% dyrere enn FMJ kuler. Anerkjent og velprøvd og ladedata finner du ”overalt“

Skal ikkje uttale meg krast om spindrift sitt forslag til patron, men har meget! dårlig erfaring med nemnte fabrikat i anna kaliber. Kjøp i hvertfall eit lite kvanta og test er mitt råd...

 

Link to comment
Share on other sites

Som tussehaugen skriver er Lapua mega både rimelig og god. For noen år siden kjøpte jeg noen kuler, tror det var partizan, som var kopi av Lapua. Samme vekt, samme treffpunkt og de virket også på noen griser jeg brukte dem på. De virket, men jeg bruker dem kun til trening. Skal du ha en topp kule så er Woodleigh weldcore den beste jeg har prøvd, men ikke billig.

Så lenjge du holder deg til 286 gr kuler gir mange kuler gode resultater både på skiven og i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...