Jump to content

Sonic 45 - dårlig kvalitet!?


ko-stens

Recommended Posts

Da jeg kjøpte Howa minien for så vidt over to år siden, kjøpte jeg med en Sonic 45 lyddemper. Denne har fungert fint hele veien, men har ikke vært med på mer enn ca 7 - 800 skudd. Presterte å rote den bort i høst, så kjøpte meg en Freyr&Devik FW146 som erstatning og for å lette litt på vekten. Selvsagt fant jeg den igjen noen dager etterpå, men den har ikke vært brukt siden i oktober/november eller så. Den er også rengjort et par ganger, der jeg har demontert den og brukt Aceton og pusset den ren for skitt. 

 

Forrige uke sendte jeg rifla av gårde til Rafdal våpen for pipebytte. De ville ha demperne for å tilpasse dem til rifla. I dag fikk jeg epost om at det er tæret et stort hull i bakkammeret på Sonic'en. Dette har jeg ikke sett selv, men den er ifølge dem ubrukelig.

 

Er det noe jeg har gjort feil her, eller er det rett og slett ikke bra saker? Noen andre som har opplevd noe av det samme?

 

Regner med at det ikke er noe å hente hos butikken, men at den ikke skal holde lenger enn noen hundre skudd i 6,5 Grendel er ikke veldig bra, synes jeg. Om ikke jeg har gjort en stygg feil ved å rengjøre med aceton da. Alt så i hvert fall bra ut da jeg satte sammen demperen tidlig i høst, så dette har skjedd på få skudd i løpet av høsten.

 

Har bedt dem sende med demperen når de er ferdig med rifla, så får jeg se selv.

Link to comment
Share on other sites

Her er produsentens anbefalinger for rengjøring og stell (aceton er ikke anbefalt rengjøringsmiddel!). Hvis demperen er satt bort med fuktighet inni kan det muligens ha reagert med kruttslam og dannet ammoniakk? Jeg forutsetter at du alltid har tatt demperen av våpenet etter bruk. Det koster for øvrig ingen ting å kontakte A-tec (via forhandler) og høre om det er grunnlag for reklamasjon. Siden det er en moduldemper kan vel øvrige moduler være o.k, slik at du eventuelt bare erstatter den som er skadet?

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 stk Sonic 45. Den ene måtte kasseres etter noen tusen skudd fordi gjengesegmentet i demperen løsnet litt. Jeg tror det tilgrunnliggende problemet var en litt dårlig gjengejobb- den ristet i stykker. De to andre har fungert som bare det, rundt tusen skudd i henholdsvis 30-06 og 35 Whelen. 

Jeg er fornøyd med disse demperne, prisen tatt i betraktning. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sølvrev said:

Her er produsentens anbefalinger for rengjøring og stell (aceton er ikke anbefalt rengjøringsmiddel!)

 

Siden det er en moduldemper kan vel øvrige moduler være o.k, slik at du eventuelt bare erstatter den som er skadet?

Da kan det nok hende jeg gjorde en tabbe, ja. Nå var det bare slik at jeg pusset av med fille dynket med aceton. Den lå ikke badet i det, men det kan kanskje være nok til at den korroderte fort. For jammen gikk det fort og. Kun et par måneder! Når jeg tenker etter, er det mulig jeg brukte WD40 og ikke aceton. Husker ikke i farta, men det er kanskje like ille. Ifølge lenken skal en ikke bruke kjemikalier av noe slag.  

 

"Don´t clean the silencers in a dishwasher or in a ultrasonic cleaner, and dont use any kind of chemicals ment for cleaning pure metal. It may damage the silencer and it will for shure damage the surface treatment that are applied to protect the silencer from corrosion."c

Ny lærdom tas i bruk!

 

Den har for øvrig alltid vært tatt av rifla og har ligget i esken sin (eller på benken i hobbyrommet fordi jeg ikke orket å bøye med til den nederste skuffen hvor den skal være...). 

 

Fikk svar fra Rafdal om at de bare sender den med tilbake; "Sonic er ikkje verdens beste kvalitet nett."

 

Det er uansett ikke noe jeg klager på. Demperen bør jo holde lenger, men ting tyder altså på at jeg har en del av skylda her! Og den koster ikke skjorta heller. :-) 

 

Får se på demperen når jeg kommer tilbake. Kanskje det går an å kjøpe nytt bakstykke!

 

OG, jeg er mektig fornøyd med Rafdal, for han spør: "Kva vil du me skal gjere mtp gjengig?" altså med tanke på - Tenk, endelig en som ikke skriver I FORHOLD TIL! Jeg hater det uttrykket så intenst at det har blitt en sykdom...

 

Edit: Ser det er lenket til A-tec. Regner med at Sonic ikke produseres av dem, men regner også med at rengjøringsadvarselen også gjelder andre aluminiumsdempere!

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, ko-stens said:

Når jeg tenker etter, er det mulig jeg brukte WD40 og ikke aceton

Jeg gå min demper en runde wd40 og lot den stå på hylla en måned. Neste gang jeg skjøt sprutet det til alle kanter. Det var 5-10 hull fordelt på hele bakstykket. 

Hvordan har du lagret din?

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, AsgeirK said:

Er sonic demperne produsert av a-tec ? :)

 

19 minutes ago, ko-stens said:

Edit: Ser det er lenket til A-tec. Regner med at Sonic ikke produseres av dem, men regner også med at rengjøringsadvarselen også gjelder andre aluminiumsdempere!

Ja, gikk litt fort i svingene her. A-tecs demper heter Optima 45, så reven var på villspor 😉.

Edited by Sølvrev
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bilde av demperen.
 

Fikk den igjen i dag. Må ha skjedd på siste runde før jeg sendte rifla av gårde for pipebytte. Burde jo sett det her!

 

Har sendt epost til Jaktdepotet og spurt om det går an å få tak i bare bakstykket, men det er vel ikke noe vits å drive med. Har jo en annen demper, så det er ingen krise. Men hva med å få sveiset den hos proff? Blir kanskje ikke sterkt nok der. Får ta den fra hverandre og sjekke hvordan ståa er med resten av den!

 

Den ender vel i søpla!

 

D1E1C7D8-320C-431A-BD79-3678164B5DA0.jpeg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, ko-stens said:

Bilde av demperen.
 

Fikk den igjen i dag. Må ha skjedd på siste runde før jeg sendte rifla av gårde for pipebytte. Burde jo sett det her!

 

Har sendt epost til Jaktdepotet og spurt om det går an å få tak i bare bakstykket, men det er vel ikke noe vits å drive med. Har jo en annen demper, så det er ingen krise. Men hva med å få sveiset den hos proff? Blir kanskje ikke sterkt nok der. Får ta den fra hverandre og sjekke hvordan ståa er med resten av den!

 

Den ender vel i søpla!

 

D1E1C7D8-320C-431A-BD79-3678164B5DA0.jpeg

Dimensjon på gjenger og til hvilket kaliber? 

Jeg kan kjøpe den til en fornuftig pris og dreie ei hylse og lodde på.

Link to comment
Share on other sites

Får avvente litt! Vurderte å selge modulene, for det kan jo være noen som har bruk for de. De ser greie ut. Ingen korrosjon å snakke om, i hvert fall, og minimalt med slitasje.

 

Fikk faktisk svar fra JD en halvtime etter at jeg sendte epost til dem! De mener det er reklamasjon. Etseskade i eloksering som ikke er relatert til skyting, sa han. Får høre om jeg bare sender den til dem og ser hva som skjer.

 

Gjengedimensjonen er 5/8x24". Maks 7 mm. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, ko-stens said:

Får avvente litt! Vurderte å selge modulene, for det kan jo være noen som har bruk for de. De ser greie ut. Ingen korrosjon å snakke om, i hvert fall, og minimalt med slitasje.

 

Fikk faktisk svar fra JD en halvtime etter at jeg sendte epost til dem! De mener det er reklamasjon. Etseskade i eloksering som ikke er relatert til skyting, sa han. Får høre om jeg bare sender den til dem og ser hva som skjer.

 

Gjengedimensjonen er 5/8x24". Maks 7 mm. 

 

 

Er det reklamasjon, så får du jo igjen ny. Jeg tenkte at du ville få igjen noen kroner og jeg fikk en rimelig demper i stedet for å bare kaste den. Håper du får ny eller får igjen pengene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...