Jump to content

Hjelp- hvilket kaliber...


epictkle

Recommended Posts

Hvorvidt man benytter ditt eller datt kule / kaliber er jo i grunnen ganske uinteressant såfremt
man treffer innen vitalt treffområde på dyret. Er enig i argumentet med at man ofte skyter bedre med et "mindre" kaliber, les. 6,5 / 308 etc. 
Det aller viktigste er å plassere kula der den skal. Men for å gjøre det så MÅ MAN TRENE, TRENE OG ATTER TRENE.  Her kan brorparten av jegere nok ta seg noen flere turer på skytebanen tenker jeg. MEN fra tid til annen oppleves ved praktisk jakt at man dessverre ikke alltid treffer slik man ønsker. Både for egen og mine jaktkameraters del. Og etter å ha jaktet i mange år med standard kalibre som 6,5x55 og 308W, erfares at ved overgang til 9,3x62 som førstevalg for storviltjakt de senere år, i langt større grad får gjennomskyting av dyret. Men så er jo heller ikke dyrene her på Sørlandet veldig store eller kraftige lenger😉

Nærmest uansett hvilken vinkel kula måtte treffe med så lager den hull både inn og ut..
Ønsker at det er hull igjennom dyret - så vi kan finne blodspor - som gir oss god mulighet for å finne dyret selv på gamlemåten, uten å måtte bruke hund.
(Ja da, vi har selvfølgelig bikkjer i nærheten vi også).
Dette passer bra for den type jakt som jeg bedriver.  Ved annen type kan det tenkes at
gjennomskyting kan være uønsket, tenker da spesielt ved bruk av elghund. Ser den.


Erfarer også at på mine våpen gir ei kort 9,3 pipe med demper på en uproblematisk rekyl, kanskje skyldes det skytetrening. Men den gamle 30-06 mauseren med rekylkappe i stål derimot...


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, FEVIK said:

Nærmest uansett hvilken vinkel kula måtte treffe med så lager den hull både inn og ut..

On 1/20/2021 at 7:31 PM, Jegermeistern said:

   -   et vomskudd, uansett om det er skutt med en 6,5 eller en 505 Gibbs, (VIL) resultere i et lengre ettersøk.

 

Min erfaring fra en del ettersøk er at vomskudd, sjøl ved gjennomskyting, gir lite blodspor (i beste fall "skitspor"!). Dette skyldes kanskje (?) at "slagsidene" har større evne til å trekke seg sammen enn ribbemuskulaturen, som jo er "spent opp" mellom ribb-beina. Jeg TROR derfor at kraftig ammo/stor kulediameter gir lite "pluss" i slike situasjoner.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, seawolf said:

@Skaubjønn, kan du utdype dette med "energien i lyngen" ?
Begrepet / påstanden dukker opp med visse mellomrom, og tydeligvis finns det en tese om at "all energien skal benyttes i dyret".
Betyr det at gjennomskyting er bortkastet "energi"?
Og hva er denne bortkastede energien egentlig, og hva ville den gjort om den forble i dyret?

Du misforstår meg. Mitt poeng er at det hjelper ikke å bruke et kaliber som er så grovt at det meste av energien ligger igjen på den andre siden av dyret. Slik som da jeg skjøt rådyr med 458 lott. Det gjør jo ikke noe, om man treffer bra, men det gir ikke noe ekstra. 

Link to comment
Share on other sites

Ah...takk for det  @Skaubjønn 
Var et øyeblikk litt engestelig for at "energikulten" hadde smittet over på de mer sobre og realorienterte her på kammeret :) 
Jeg har skutt både duiker, steenbuck, rådyr og hjort med 375 Ruger, og er forsåvidt klar over at en 165 grs Woodleigh i 308 Win. hadde gjort jobben like bra når alt stemmer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Stopp the hate :P 

Har du lommeboka og interessen så er det jo bare kjøpe 338 LM hehe, venter på våpentillatelsen skal dukke opp i posten sjæl (tar lang tid i corona tiden). 

 

Er mange som skriver her at man skyter dårligere med rekyl sterke våpen og kan vel være enig i den, men ei jaktrifle i 6,5*55 med 55 cm løp uten lydemper med eksempelvis lapua mega 156 gr amo sparker ikke mye mer enn ei 338 Lm med rekylbrems.. Jeg og noen bekjente skjøt med fryktelig mye rart i går, og det er nå ihvertfall min mening. Att du kan legge ned dyr på lengre strekker med standarkaliberene som 6,5 og 308/3006 det skal jeg ikke si alt for mye på, men oksen jeg tok i 2019 på målte 211 m tror du den hadde gjennomskyting? --> Nei. Døde den med en smell? --> ja. Så hvorfor sendte jeg i veien en søknad om ett våpen som er beregnet for langhold storm eller over 1000 m? Veeel det er ikke fordi at kula har 2 mm mer bredde, men fordi den gir meg gjennomskyting uansett f. Treffer jeg skuldra- guess whatt? Den lager ett helvetes utganghull, men elgen er da mild sagt død.

Fordelen med jeg har sett med kanon på jakt er blant annet dersom man driver med hjemmeladning. Det jeg da tenker på er kule / kulefart. Skal du lade en 6,5 til å ekspandere på la oss si 400 meter som du nevner så må du ikke finne på i svarteste natta å skyte på elgen med denne ladningen om du ser den på 50 meter. Derimot har du en 338 win mag, lapua osv så snakker ofte tregere ladninger og mye tyngre prosjektiler og du kan egt bruke samme ladning fra 0-400. 

 

 

Nå har jeg tilgode å både få min 338 og bruke denne på jakt, men når kompisene og andre på jaktlaget springer rundt med 9,3 og338 win mag osv så ser jeg erlig talt ikke hvorfor 338 Lm skal få mye hate. Var lenge imot å gå fra 6,5 til kanon selv, men etter å ha ha fått lånt rifla en del så har jeg egt slått meg til ro med at "ja den har kanskje overdrevet kraft til formålet, men så er det jo sånn at de fleste av oss gjerne skal ha 200 hp + i bilene sine selv om vi sikkert bare hadde trengt 70 for å holde trafikken". 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Biltema said:

....så ser jeg erlig talt ikke hvorfor 338 Lm skal få mye hate. 

Nei, jeg tror ikke det er ikke slik innleggene foran bør oppfattes. Jeg tror heller mange av reaksjonene mot (grove) magnumpatroner må sees i lys av at TS første innlegg kan oppfattes som om h^n kanskje har valgt å starte litt i feil ende... 

Link to comment
Share on other sites

Kos deg med 338 LM, @Biltema! Jeg har 30-06 (som ikke brukes så ofte), 308 NM, og 9,3x62, dessuten 6,5x55 i kombien, og i 200 STR-ene, når de rigges om til jakt. Og sysler med planer om mer "grovt".

 

Men denne tråden startet med en litt uklar forespørsel, og @Haavard fortsatte med denne: "TS skyter på 150 meter, men har en uheldig dag og treffer litt utenfor det mest sårbare området   -   ".

 

Da var det opptil flere av oss som sa at man ikke kan kompensere for dårlig plasserte skudd med "grøvere" eller kraftigere patroner (jaja, jeg åpnet jo litt for 60 mm kvalkanon med sprenggranat, eller 2-tommers puntgun, med etpar kilo rundslugs!). Og at de som eventuelt hadde "en uheldig dag" opptil flere ganger, heller måtte trene mer, enn å gå til innkjøp av noe digert.

 

59 minutes ago, Biltema said:

Att du kan legge ned dyr på lengre strekker med standarkaliberene som 6,5 og 308/3006 det skal jeg ikke si alt for mye på, men oksen jeg tok i 2019 på målte 211 m tror du den hadde gjennomskyting? --> Nei.

 

Skal man uttale noe "vitenskapelig" om skuddvirkning, bør man vel ha nedlagt et 4-sifret antall storvilt, under noenlunde like forhold, noe de fleste av oss dessverre aldri får mulighet til. Men jeg har tidligere skrevet at jeg anskaffet Barnes X straks de kom på markedet, og brukte dem i 30-06 og 9,3x62. Resultatet var alltid gjennomskyting, og noen av skuddavstandene var godt over dine 211 m ("alltid je som får dom verste jobbane", sier 91 August Stomperud).

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at det er mye ulike meninger om å skaffe seg 338 LM til jakt. Den fungerer nok godt, men etter min mening finnes det andre 338 patroner som er mer egnet til jakt.

Jeg har i rundt 20 år brukt 340 Wby til jakt, og jeg mener den er bedre egnet for jakt enn 338 LM.

Hvorfor? jo 338 LM har diameter som gjør at låskassen blir mye større, og det gir mye vekt i låskassen og et våpen som blir unødvendig tungt. 338 ultra mag har omtrent samme ytelse som 340 Wby, og ville være et enda bedre valg. Hadde den eksistert da jeg kjøpte våpenet ville jeg valgt den siden den er uten belte.

340Wby har 11% mindre hylsevolum enn 338 LM, teoretisk gir det ca 5% lavere ytelse. Ingen dyr merker forskjellen. Med 250 gr A-frame har jeg rundt 900 m/s, med 216 gr homogen kule har jeg rundt 970 m/s.

Det gir meg nok marginer til det meste av dyr. Det største jeg har brukt den på er en stor eland, vekt anslått til rundt 800 kg. Den gikk 30 m.

Uten demper er det brutalt å skyte med på grunn av svært rask rekyl, men med demper er 340 Wby godt håndterbart.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp det du har lyst på, uten hensyn til hva andre sier...

Gleden ved å eie oppveier uansett alle bakdeler ;-)

Jeg har brukt 338LM på jakt på alt fra 5 kilos rev til store antiloper i Afrika. Fikk riktignok kjeft fra preparanten av reven - ble ikke nok pels til en vott engang - men reven ble liggende på skuddplass...

Skuddplassering er det viktigste, deretter kulekonstruksjon og kaliber kommer så langt ned på listen du kommer...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...