Jump to content

Bør jeg fjerne Barlind?


Vaquero

Recommended Posts

https://www.vetinst.no/sykdom-og-agens/barlindforgiftning-hos-radyr-og-elg

Jeg har en skikkelig godt vokst barlind i hagen, på landstedet. Jeg var der en tur nå i helgen å kunne bekrefte som vanlig at rådyrene beiter der. Særlig i november t.o.m.  januar er det hardtråkket rundt busken. Jeg har lenge tenkt på at dette er en giftig plante og burde kanskje vurdere å fjerne den, andre i familien vil beholde disse buskene. Er det andre her inne på Forumet som har erfaringer rundt rådyr og barlindforgiftning? Jeg er litt betenkt når jeg leser linken øverst i innlegget.

Barlind – Kopi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sveipet innom mest for at jeg håpet på at det var et svææært tre, som kunne brukes til bueemner. Da skulle jeg gjerne hjelpe til med avhending…
Har ikke noen erfaring med rådyr og barlind, annet enn at jeg har sett at de viste interesse for naboens barlindhekk for noen vintre siden, da det var så innmari mye snø her i Vestfold.
Barlind er driitgiftig for både 2- og 4-beinte. Jeg vet om at hester har daua av å spise barlind her i Norge (fruktkjøttet er visstnok ikke giftig, men en enkelt fruktkjerne skal være nok til å drepe en hest), og i fjor daua 6 kuer av å spise barlind som noen hadde dumpa inn til dem i innhegningen i Danmark - Nu seks døde kvier efter taks-forgiftning: - De dør mellem hænderne på os | TV 2 Fyn


For en hel del år siden drev jeg og pusset noen langbuer av barlind. Idiot som jeg var, foregikk dette i et lite rom i kjelleren som fungerte som verksted, og selvfølgelig uten støvmaske. Etter en stund fikk jeg alvorlige problemer – ble skikkelig dårlig, vanskelig for å puste, svetten silte, hodet holdt på å sprenges og hjertet gikk amok og holdt på å sprenge seg vei ut av brøstet. Fikk kavet meg opp fra kjelleren og kollapset nærmest på stuegulvet. Ble kjørt til lege for EKG, og innlagt til observasjon i 24 timer på sykehuset. Har siden vært sensitiv for barlindstøv, men har likevel laget noen få langbuer siden da også, men nå foregår all pussing utendørs og med full ansiktsmaske med utskiftbare filtre – selv da har jeg merket at jeg får vondt i brøstet, så det beste er vel å slutte helt...

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor er barlind nokså vanlig. Inne på land er det barlind "overalt", folk har det i hagene, og den vokser som trær i skogen. Jeg kjenner den ene grunneieren der, jeg har laget flere buer av trærne hans, og har gått mye i marka - rådyrbestanden der, og her - er ekstremt tett.
Gevirene han har på veggen er også noen av de mest ekstreme rådyrgevir jeg har sett i Norge. Jeg nekter å tro at det har en reell innvirkning på rådyrbestanden. Jeg har sett rådyr beite barlind mange ganger og trodde egentlig de tålte det - men visstnok ikke - kanskje de tåler en viss mengde? 

Det sagt, så er jo planten giftig, og både husdyr og hjortedyr er beviselig blitt forgiftet. Gårdene nedover, som har hester, er nøye med å fjerne barlinden der hestene går.

 

Barlindtrær er flotte trær og ikke vanlige, viltvoksende er de fredet i det meste av landet, mens slike hagebusker etter mitt syn nærmest en uting, så jeg hadde ikke nølt med å fjerne den, men om noen vil ha den så... Kanskje et kompromiss med et gjerde rundt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for flere gode innspill og bevisstgjøring @1937M98 @uMtuli@vavlo@M67, jeg tror disse buskene har sett sin siste sesong. Jeg vil trolig kappe dem opp til våren og brenne rasket. Denne uken blir det så mye snø at de vil legge seg under snømengdene, (som vanlig på denne tiden). Synd for deg uMtuli, det var noen fine stokker der som ble fjernet i sommer. De som ville ha disse buskene blir stadig eldre og fraværende, buskene har irritert meg i ca.5 år da jeg ble bevisst på giftegenskapene. Jeg har ikke funnet døde dyr som følge av beiting. Rådyrene har kommet fast hver november - januar på nattbesøk. Elg som stadig passerer hagen har ikke vist interesse for barlinden. Rådyrene som beiter på busken her kan mulig ha noen uheldige plager,(hvem vet?)

For dyrevelferden sin skyld kan barlinden godt vike for min og rådyrenes sin del. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...