Jump to content

Noen som kjenner igjen denne kula? 100 gr. .243. (6mm)


tronds

Recommended Posts

Noen som kjenner igjen denne kula? 100 gr. .243. (6mm) 25,3mm lang. Boattail kule med liten blyspiss.

Kjøpt som Sellier & Bellot i bulk fra en privatperson. Han var ike helt sikker, og jeg er slett ikke sikker på det.
Finner den ingen steder på nett og ikke hos Sellier & Bellot i allefall.

Får den ikke til å gå brukbart  i min Savage .243 Win.

243 100gr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Usikker på kule typen, men 100grs og BT gir ofte dårlig presisjon i fabrikk våpen i 243 win pga for slakk riflestigning. 100grs flatbasekuler får ofte mye bedre da de er litt kortere.

 

Kan det være Geco kuler tro? Men de veier 105grs prøv å vei noen. Formen kan minne litt om de.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Rugerdud said:

Usikker på kule typen, men 100grs og BT gir ofte dårlig presisjon i fabrikk våpen i 243 win pga for slakk riflestigning. 100grs flatbasekuler får ofte mye bedre da de er litt kortere.

 

Kan det være Geco kuler tro? Men de veier 105grs prøv å vei noen. Formen kan minne litt om de.


Jeg har 1:9.25 i stigning, så stabilitet er ikke et problem. De er ikke der det ligger. Har andre lengre kuler i 100gr som går som en stråle.
Saken er at jeg har ca. 1000 stk av de, og det hadde vært kjekt å få brukt de. De ekspanderer fint også.

Geco?  Tja. Det var vistnok noe som ble solgt billig i bulk i hine hårda dager. Har fått tips om at de kan ha blitt  solgt hos Parabellum i Drammen, men vet jo ikke om det stemmer.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Rugerdud said:

Ja, nei da bør jo stabilitet være greit med den stigningen. Hva slags presisjon snakker vi om da? Er det noe billig østblokk produksjon er det jo ikke sikkert det går bedre enn 2-3-4 cm?

Noen 3-skudds samlinger er innenfor 2-3 cm på 100m. Så kommer det en og to slengere på 10-15cm. Ikke noe system i det.

 

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering!

 

Det kan være for slakk riflestigning allikevel. Det er ikke bare likevekt, kaliber og kulelengde som innvirker.

Fasong på nesa på kula og plassering av tyngdepunkt innvirker også. Fant en mer avansert kalkulator som tar hensyn til dette og da kom det fram at ved 870 m/sek. så er kula bare marginalt stabil ut til ca. 40 meter på grunn av luftmotstanden. Så blir den mer stabil når farten og dermed luftmotstanden går nedover, men den beholder det meste av rotasjonshastigheten.

Sparker jeg den ut i mer enn 900 m/sek. så skal den være stabil. Det blir testet senere i dag.

 

Er jo ren rakettforskning dette. 

Turtallet på kula ut fra munningen blir nesten 230000o/min. Ikke småtteri det!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...