Jump to content

Våpenskap i vranglås


wrangler

Recommended Posts

Problem her nå.

Får ikke åpnet det minste våpenskapet mitt.

Låsen fungerer fint men låseboltene går ikke helt tilbake når jeg vrir om håndtaket.

Har panket og slått med gummiklubbe o.l men ingenting hjelper ☹️

Vurderer å bryte det løst og gå på med vinkelsliper...

 

Noen som har gode råd?

Kan dette være noe som dekkes av innboforsikringen?

Link to comment
Share on other sites

Ikke prøvd med låsolje eller 556 nei.

men panket og slått som bare f...

Ikke samme flaksa som deg Ranger#44

 

Har nå revet/brekt skapet løst og veltet det alle veier, tilogmed snudd det på hodet uten hell.

Tror dermed ikke det er noe som ligger i veien men rett og slett mekanisk svikt. 

Låse/vrimekanismen sitter I en lukket boks på døra. Bare runde sylindere som går ut i siden for låsing.

Edited by wrangler
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vurderer å bruke vinkelsliperen bør du unngå å få sprut fra denne inn i skapet. Dette vil/kan ødelegge linser og skade blånering etc. på våpen i skapet. Jeg ville derfor ha tapet igjen døren, boret hull i toppen av skapet og fylt det med vann. Deretter hadde jeg kuttet bort toppen av skapet. Er hyller i veien for å komme til inni skapet ovenfra, snu det på hodet og gjør samme operasjon.

Link to comment
Share on other sites

Bor et hull i toppen m Hullsag. Så bajonettsag et hull stort nok til å løfte ut børsene. Mindre dritt og gnistrer m kaldkutting selvom det går senere. Kutt mot dørsiden så unngår du at blad tuppen dunker mot børse pipene. Har du eget skap i toppen av skapet så ville jeg kuttet i siden.  Mate sagen fint, metall blad og skjære olje. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vært borte i forsvunnet nøkkel..

Jeg fikk opplyst fra låsesmed at det sitter en ørliten sprengladning i låsen på mitt skap som utløses ved forsøk på å dirke opp låsen.. 

Aner ikke om det stemmer men låsesmeden er en seriøs fyr som fikk instruksjoner fra produsent om hvor det skulle bores for å ødelegge denne. Det ble gjort før oppdirking og skifte av lås med nye nøkler. Kostet blod men ikke noe ødelagt inni og en lærepenge rikere😭 

Ville nok uansett forhørt meg nøye med produsent før tiltak iverksettes.. 

Jeg er som sagt skeptisk til den forklaringen jeg fikk den gang, har mer tro på at han fikk opplysninger om hvor han skulle bore for å ødelegge et eller annet i mekanismen eller overføringene før han dirket opp låsen. Samtidig skjønner jeg ikke hvorfor det skulle bores ut noe som helst - ser hullet i dag selv om lakket over med lakk fra produsent - dersom det ikke skulle være som han sa..

Sag opp driten kaldt eller kontakt låsesmed, men vær forberedt på at det siste blir dyrt😭

Link to comment
Share on other sites

Er nok ingen sprengladning i låsen nei. Skrudde opp i dag for å smøre opp alt av bevegelige deler. Har vært en mekanisme som slipper ut en fjærbelastet akseltapp der, dersom angripes fra utsiden.Den låser da for bevegelse av låseklaffene i døra. Zugil 16 skap.  
Sag opp...

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, wrangler said:

Det er ikke låsen som er problemet. Men at “dørhåndtaket” ikke lurker opp døren.

Du har sikkert prøvd å slå hardt i skapet, med gummihammer eller lignende, mens du har belastning på dørhåndtaket? 

Men dørhåndtaket går kanskje like langt som det skal til vanlig? Eller stopper det før pga. motstand? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en standard for våpenskap at de skal ha en sikkerhetsmekanisme som låser uavhengig av nøkkellåten så kan denne ha kilt seg. Da er det fysisk blokkering av tappene. Da må du enten ha tegning av oppbygging , med målsetting, noe du ikke får fatt på uten å få hjelp av låsesmed, for å bore ut denne saken slik at frir, eller så må du nok belage deg på å kaldsage. Drit i skapet bare du får ut børsene..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/18/2021 at 9:31 PM, FEVIK said:

det sitter en ørliten sprengladning i låsen

Dette har jeg ikke hørt om, og jeg tviler sterkt på at det er tilfelle. Dersom det finnes eksplosive komponenter skal det være merket tydelig på utsiden av skapet, og skal du følge loven så er skapet da en eksplosiv artikkel, og skal oppbevares forsvarlig innelåst. (I et større våpenskap?)

Derimot så har alle skap jeg har demontert hatt en innretning som blokkerer låseboltene dersom man skjærer seg inn i låsen. Dette er en eller annen mekanisk innretning, varierer fra type til type.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Per-S said:

Dette har jeg ikke hørt om, og jeg tviler sterkt på at det er tilfelle. Dersom det finnes eksplosive komponenter skal det være merket tydelig på utsiden av skapet, og skal du følge loven så er skapet da en eksplosiv artikkel, og skal oppbevares forsvarlig innelåst. (I et større våpenskap?)

Derimot så har alle skap jeg har demontert hatt en innretning som blokkerer låseboltene dersom man skjærer seg inn i låsen. Dette er en eller annen mekanisk innretning, varierer fra type til type.

Du har selvfølgelig helt rett. Som jeg skriver var jeg også litt skeptisk til forklaringen jeg fikk av vedkommende låsesmed den gangen for en 12-15 år siden, men han fikk da opp skapet og da slo jeg meg til ro med det. Inntil nå. Det er som du skriver en innretning som blokkerer låseboltene dersom man fra utsiden prøve å komme seg inn i området rundt låsen. 
 

Sjekket for øvrig pris på ny lås i går kveld, og bare ny låskasse til mitt skap koster ca. 4000 NOK nå, så kommer evt. timer på låsesmed i tillegg. Minnes tilbake på dette med skrekk og gru!
Og det bitre var jo at nøkkelen selvfølgelig dukket opp noen mnd. etterpå, fruen fant den, men
vi ble raskt enige om at dette snakker vi ikke mer om😂
 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, FreeSkier said:

Du har sikkert prøvd å slå hardt i skapet, med gummihammer eller lignende, mens du har belastning på dørhåndtaket? 

Men dørhåndtaket går kanskje like langt som det skal til vanlig? Eller stopper det før pga. motstand? 

Var i en butikk i dag og kikket på samme skapet.

Trodde jeg lukket opp dørhåndtaket fult, men den gang ei.

Mangler ca 45 grader for å vri håndtaket helt til åpnet posisjon.

Så her er det noe som sperrer.

Greia er bare at denne mekanismen er i en lukket boks på innsiden av døren så tror ikke noe av innholdet i skapet ligger i veien og forårsaker dette. 

 

Link to comment
Share on other sites

Og klok av skade ett lite tips til dere som fortsatt får åpnet skapene deres.

Ta bilder og sett dere inn I hvordan låsemekanismen virker så er det mye lettere å feilsøke eller eliminere feilkilder den dagen “banken” er stengt og du står på utsiden og knakker på døren.

 

Det er faktisk ett kjempeproblem og kan bli dyrt å havne i en slik sitvasjon. Veggen i huset der det var bolted fast er ødelagt og skapet går antageligvis tapt. Pluss at en etterlengtet jakttur eller to går I vasken.

(Selvfølgelig villsvin på viltkameraene mine to netter på rad nå)

 

Skapet mitt har heller ingen merking av type eller fabrikat på utsiden, alle merker er innvendig. Så om du ikke husker merke og type er heller ikke google din beste venn lengere. ☹️☹️☹️

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler å bruke skap som er så tunge at det ikke er nødvendig å bolte dem fast. (bruk blybarrer) Da kan du alltid få dem åpnet på en eller annen måte.

Jeg har flere ganger åpnet slike skap ved å skjære ut en luke i ryggen på skapet. Slik får en tilgang til låsemekanismen og kan demontere låsen og åpne skapet. Brukes det svært tynne vinkelsliperblad er det lett å sveise inn igjen biten som er skåret ut. Luken behøver ikke være mer enn ca 25x35 cm for å gi nok plass.

Må man ta ut innholdet kreves større plass. Er man redd for innholdet kan man legge ned skapet med ryggen opp slik at innholdet faller mot døren. Deretter kan man skjære en rille med vinkelsliper og bruke stikksag på de siste tidelene. Det er en jobb, men det funker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, wrangler said:

Greia er bare at denne mekanismen er i en lukket boks på innsiden av døren så tror ikke noe av innholdet i skapet ligger i veien og forårsaker dette. 

 

Ja, alle skap eg har sett har ei plate/boks over låsen nettopp for å hindre at innhaldet i skapet skal kunne sperre for åpning. Viss du anser skapet som tapt er det berre å ta vinkelsliperen fatt og skjære ut rundt låsekassa. Du kan jo starte med å bore nokre "prøvehol" og sjekke med eit litt langt skrujern at du er innafor dekkplata/boksen før du skjærer deg gjennom.

 

2 hours ago, Per-S said:

Brukes det svært tynne vinkelsliperblad er det lett å sveise inn igjen biten som er skåret ut.

 

Er då skapet strengt tatt framleis sertifisert?

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, joska said:

Er då skapet strengt tatt framleis sertifisert?

Tja det blir nå ikke på noen måte svekket om en skjærer ut en bit og sveiser den på plass etterpå. Blir jo som når en skifter motor i en stålbåt. Da skjærer en ut i skutesiden tar ut gammelmotoren og inn med den nye. Sveiser så på plass det en skar ut og båten er like god.

Link to comment
Share on other sites

Såfremt mekanismen er 100% lik som original etter rep. og innsveiset bit er helsveiset og ser likt ut ang. lakk og finish så er det ingen grunn til å tro at fornuftige vil reagere på en slik fagmessig løsning. Det sitter heller ingen plombering av mekanismen på slike skap tror jeg. 

 

Dersom forsikringsselskapet ref.et evt. senere krav ser at skapet ser ufagmessig ut, eller politiet i en eller sammenheng det samme, har man nok et problem..

Da vil du fort måtte redegjøre for fremgangsmåte og dokumentere dette. Og antagelig gjelder uansett at skapet skal repareres på godkjent måte av kvalifisert personell. Og kanskje måtte godkjennes på nytt ref. gjeldende sertifiseringsorgan. 

 

Jeg hadde ikke vært bekymret for dette i det hele tatt. Bare tilbakefør skapet til original tilstand. 

Eller svelg en kamel og kjøp nytt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Haavard said:

ingen ser noe og alle er glade

 

Heilt til neste gong det går i vranglås.  Hadde det skjedd med mitt skap hadde eg kasta det og kjøpt nytt i staden for å gå og være usikker på om eg får tak i rifla når eg skal på jakt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bajonettsag funker nok, men bladet er langt og om du har noe inne i skapet kan det fort bli skade. Som jeg har skrevet tidligere så er det best å bruke en vinkelsliper med tynt blad for å skjære en rille i bakveggen uten å skjære helt gjennom. Bakveggen er normalt ca 3 mm tykk, og tar en 2-2,5 mm med vinkelsliper er det enkelt å ta resten med en stikksag med kort blad for stål.

Link to comment
Share on other sites

En får nå korte blad til stikksag som fint sager 3mm svartstål. Bruk lit skjære olje så går det som en lek. Ville ikke brukt vinkelsliper om det er kikkertsikter i skapet. Eller brennbare ting som kan ta fyr.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...