Jump to content

Knivskaft av bein, vedlikehold.


Kaptein S

Recommended Posts

Jeg har arvet to gamle kniver av min far(tror han har arvet de av sin far igjen), som i beste fall kan kalles to falmede skjønnheter.   Rust, flekker, misfarging osv. 

Disse ønsker jeg å bringe tilbake til gammel storhet. 

Den ene kniven har har skaft i lær og bein, den andre i tre(valbjørk?) og bein. Partiene i bein er delvis misfarget. Hva gjør jeg for å fjerne misfargingen? Og kan beinet settes inn med noe for at det skal holde seg fint siden? 

Link to comment
Share on other sites

Fine kniver med karakter! Den til venstre ser ut til å vere horn, kanskje reinshorn? Usikker på om eg ville gjort så mykje med dei. Det finnes måtar å fjerne missfarging på horn/bein, men trur ikkje eg ville gjort det i dette tilfellet. Gi dei ein forsiktig vask, og bruk dei. 

 

Kniven med lærhåndtak er nok ikkje missfarga. Horn (som eg tenkjer dette er) har ofte slikt fargespel/strukturar i seg. 

 

Den andre (med trehåndtak) ser ut til å ha ein messingholk. Denne KAN jo pussast, men vil då miste mykje av karakteren..

 

Kanske prøvd forsiktig med noko trerensemiddel på trehåndtaket og sjå om det har nokon effekt?

 

Fort gjort å "overrestaurere" slike knivar (etter mi meining). 

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...