Jump to content

Søkt om 38 kan jeg kjøpe 38s? Første gangs kjøper


sør Vestlandet

Recommended Posts

Hei ny her men har lest mye på kammeret.

 

Har fått innvilget 22lr (fin) og 9mm (militær) pistol samt 38 revolver. NSF

 

Men jeg skulle egentlig ha 38s glemte å skrive s, så går det an og kjøpe 38s selv om det står 38 på papirene?

Eller må jeg søke på ny og betale nytt gebyr?

 

Så det evige første pistol temaet.

22lr har jeg kun prøvd mye browning buckmark (klubbvåpen) og en Pardini SP22 en gang. 

Som førstegangs kjøper ønsker jeg egentlig og kjøpe etter øyene, liker best klassisk pistol ala 1911 utsende men Pardinien var helt rå i forhold til buckmark.

Har ikke behov for å heve meg i konkurranser men er jo kjekt vis jeg treffe noe. Er det noen pistoler i 22 som går å skyet bra med, uten det er rørtenger?

eks ruger sr 22      ISSC M22 TGT     1911 22lr      Walter p22   beretta 87  erfaringer?

 

9mm har jeg lyst på sig 226 øyene sier mk25 men hode sier x-FIVE SO. Har kun prøvd cz 75, cz 75 shadow 2 og glock 17. der jeg liket shadow 2 best. Tanker?

Budsjettet liger på ca 20k der jeg legger mest i 9mm.

 

Pga korona er det liten sjanse til og prøve andre i klubben sine våpen siden vi ikke har begynt med treninger enda.

Som sikkert de fleste førstegangs kjøperen brenne disse godkjente søknadene i lommen :-) 

 

 

 

Edited by sør Vestlandet
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å forandre kaliber på våpensøknad, så kan det oftest ordnes med en telefon eller e-post til våpenkontoret hvor du forklarer situasjonen så du får forandret kaliberet på søknaden, det er ofte så enkelt som det :)

Pistoler i .22lr som ser ut som "skikkelige" pistoler er ofte søppel (har enda til gode å se en .22lr 1911 som er pålitelig). Hammerli sin X-esse ett av få unntak, det er en reinspikka konkurransepistol.

 

For 9mm, så er Shadow 2 et av de beste kjøpene med tanke på hvor mye du får for pengene.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en novise når det gjelder pistolkalibre, men finnes det noen 38-patron som heter bare 38? Med 38s, menes det da 38 Special? I så fall er vel det den vanligste  av revolverkalibrene i 38, og antagelig den våpenkontoret tro det er søkt om? I så fall er det vel neppe behov for å gjøre noe som helst, men det er sikkert greit å få en presisering, om en ønsker det. 

Hvis jeg er på bærtur her, så er det mulighet for å lære noe:wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Jeffery said:

Nå er jeg en novise når det gjelder pistolkalibre, men finnes det noen 38-patron som heter bare 38? Med 38s, menes det da 38 Special? I så fall er vel det den vanligste  av revolverkalibrene i 38, og antagelig den våpenkontoret tro det er søkt om? I så fall er det vel neppe behov for å gjøre noe som helst, men det er sikkert greit å få en presisering, om en ønsker det. 

Hvis jeg er på bærtur her, så er det mulighet for å lære noe:wink:

https://en.wikipedia.org/wiki/.38_caliber

 

Av de i den listen er vel .38spl det vanligste, men vanskelig å si hva våpenkontoret antok.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Med 38s mener jeg 38 Special, Har sendt mail til personen som godkjente søknaden. Får se hva h*n mener.

Noen med erfaring med  beretta 87? som jeg har lest meg frem til er de "vanlige" pistolene i 22 ikke noe gode. vet jeg burde bruke hode og ikke øyene.

Personlig syns jeg match pistolene er lite pene men den jeg prøvde var helt rå og skyte med.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Ster said:

Søk om å endre til 357 magnum så får du litt mere å velge i.

X-esse er en god pistol og fin nybegynner pistol.

jeg hadde mye glede av min i flere år.

Dersom den er søkt til revolver KAN det medføre avslag, da .357 ikke er tillatt i revolver. 

Vet noen er greie og lar oss få kjøpe en 357 da de skyter samme kalibrer og kraftigere bygd, men kan som sagt få nei på det.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rausheim said:

De vil godkjenne en endring fra 38 til 357 uten å mukke, da du "mister" et ekstra våpen siden du kan bruke en revolver kamret for 357 i 2 grener, Mag1 og Rev. Kjøper man 38 først så kan man etterpå kjøpe 357 uten problemer.

Ikke riktig. Les kompendiet, der står det at man kan erverve 1 våpen pr bruksområde. Revolver er listet som et bruksområde, mag1 og mag2 også i hvert sitt.

Så man skal kunne erverve 1 til hver av disse.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra kompendiet:

 

"Flere av Norges Skytterforbunds øvelser for pistol 
og revolver kan skytes med samme våpen. Når et 
våpen kan benyttes til flere programmer kalles det 
for bruksområde. Følgende er definert som bruks-
område:
1. Finpistol: Omfatter øvelsene standard, silhuett,
25 m finpistol, hurtig fin og finfelt.
2. Fripistol: Omfatter øvelsen fripistol.
3. Grovpistol: Omfatter øvelsene 25 m grovpistol,
hurtig grov og grovfelt.
4. Revolver: Omfatter øvelsene revolverfelt og
hurtigrevolver.
5. Militær: Omfatter øvelsene militærfelt,hurtig
militær og distiguised pistol og Semi Automatic
Pistol i PPC. 
6. Magnum 1: Omfatter øvelsen magnum 1.
7. Magnum 2: Omfatter øvelsen magnum 2.
8. Spesialpistol: omfatter øvelsen spesialpistol.
9. Spesialrevolver: omfatter øvelsene spesial-
revolver, standard revolver og standard revolver 
2,75" 5 skudd. 
10.Revolver 1500 – omfatter øvelsen Revolver 1500
og Open i PPC
11.Pistol 1500 PPC – omfatter øvelsen Pistol 1500
og Open i PPC
12.Distinguised revolver 6" 
Skyttere som fyller vilkårene som mosjonsskytter
og konkurranseskytter i henhold til RPOD 2009/009
kan erverve ett våpen til hvert bruksområde, 
uavhengig av om våpenet er tillatt brukt innenfor 
et annet bruksområde.
Skyttere som fyller vilkårene som rekreasjonsskytter
kan erverve inntil 4 våpen til valgfrie bruksområder."

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Carl Volt said:

...Pistoler i .22lr som ser ut som "skikkelige" pistoler er ofte søppel (har enda til gode å se en .22lr 1911 som er pålitelig)...

 

Dette er jeg helt enig i - bortsett fra originalen.

 

Jeg har en Ace topp i .22 til min Colt, og den går som nøkken. Akkurat nå forsøker jeg hvor mye jeg kan tyne den uten å pusse. Jeg har pusset match pistolen minst 10ganger. Colten har ihvertfall gått 2000 skudd uten puss (jeg pusser vanligvis mer enn jeg ikke pusser) - og ikke et hikk. 

Og presisjonen er fin. Jeg klarer omlag det samme med tohånds skyting med Colten som enhånds med Sakoen (jaja litt dårligere men hva er en pi fra eller til).

 

Ulempen med Ace er at den er gått ut av produksjon, så det er bare noen få heldige som får skyte med denne..😄.

 

Men hvis du skal ha en, og får fatt i en, så er det et glimrende treningsvåpen til den Colt .45’en som du senere skal ha deg..😄😄😄

Link to comment
Share on other sites

I og med at han er nybegynner så burde vel målet være å best mulig våpen til en fornuftig pris.

En 357 gir som sagt mye større utvalg både i nye og brukte, hvis han har nok aktivitet er det vel ikke noen utfordring å få godkjent søknad til ny gren.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Rausheim said:

De vil godkjenne en endring fra 38 til 357 uten å mukke, da du "mister" et ekstra våpen siden du kan bruke en revolver kamret for 357 i 2 grener, Mag1 og Rev. Kjøper man 38 først så kan man etterpå kjøpe 357 uten problemer.

Ja, hvis målet er å ha flest mulig våpen. Jo flere våpen du må trene med, jo dårligere blir resultatet med hvert enkelt - for de fleste av oss. Jeg anbefaler sterkt .357Mag som kan brukes i flere grener. Billigere er det også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Målet er ikke å ha mest mulig våpen men våpen jeg liker og treffe noe med😅.

Revolver slengte jeg bare på siden det er samme pris pr gang vi søker.

Og personlig syns jeg de har en del wow faktor

 

Er lite kjent med revolver og ser at jeg burde søkt 357.

Har jo allerede sent mail til våpenkontoret om det er behov for å endre til 38 special. Føler jeg vil fremstå som vingle Petter vis jeg sender ny mail om å endre til 357. Kan sikkert forklare i mail at det er lite utvalg i 38 og at 357 kan bruke 38.

 

Koster endringer i søknad nytt gebyr?

 

Tenkte støre revolver i mag1 eller 2 klassen senere vis revolver passer meg, skyt lite med revolver. 

 

Som jeg har forstått så pleie førstegangs kjøpere å kjøpe "tøffe" våpen for å så selge å kjøpe praktiske etter hvert.

 

Vært medlem i klubben noen år men ha klart meg med låne våpen, helt til korona kom å vi ikke lånte ut mer så ble treningene stengt. Er mulighet for egentrening men må da ha våpen selv.

 

I 9mm vet jeg at shadow2 er det beste valget men har mest lyst på p226.

Noen som vil frem snakke p226?

 

1911 i 45 kommer langt bak i rekken som reserver i mil vis aktiviteten tilsier det.

 

22lr har jeg begynt å se litt på X-esse. Men syns Beretta 87 ser bedre ut. Har jo ikke prøvd noen av de så kun utsende som tiltrekker.

Var det samme med kona men hun funker bra ellers også😂🤣

 

Veldig dumt at mulighet for å prøve ikke er tilgengelig pga korona.

 

Takk for god respons på folk

 

Edited by sør Vestlandet
Link to comment
Share on other sites

Ang pistol til .22 anbefaler jeg personlig Smith & Wesson SW22 Victory. Den er kanskje ikke penest i klassen, men er stabil, god å skyte med, og jeg har aldri opplevd noe tull med den 😊

 

Kan også nevne at samboer, som har samme, vant finfelt i vår klasse et par-tre ganger med denne i 2020 😉

Edited by CoonanWasMyFirst
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, sør Vestlandet said:

Som jeg har forstått så pleie førstegangs kjøpere å kjøpe "tøffe" våpen for å så selge å kjøpe praktiske etter hvert.

 

I 9mm vet jeg at shadow2 er det beste valget men har mest lyst på p226.

Noen som vil frem snakke p226?

 

Stemmer nok litt det, jeg ville også ha p226 da jeg fikk min første søknad innvilget, men det var mye penger å bruke.

 

Endte opp med en Shadow 1. Da får du en 9mm som er billig (en pent brukt en får du vel til 5-6k) som også ser ganske tøff ut, går fantastisk og treffer skikkelig bra.

 

Men kjøp det du vil ha, du skal være glad over hobbyen din også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ang søknader og kaliber. Du får som nevnt kjøpe våpen til hver øvelse, ikke noe problem. Jeg har en .357 og ville ha en revolver til. Søkte om et reservevåpen i 38 spesial til bruk i revolverfelt. Ble oppringt av saksbehandler på våpenkontoret som stusset litt over dette. Han sa at min .357 er til bruksområde Mag1 så jeg hadde ikke noe førstevåpen til revolverfelt så hvordan hadde jeg da tenkt at dette skulle være et reservevåpen..? Vi ble enig om at han strøk ut "reserve" og at jeg da søkte om førstevåpen til revolverfelt. Jeg spurte om jeg kunne få lov å kjøpe en .357 til revolverfelt siden utvalget var større enn ren 38 spesial. Det var ikke noe problem, det kunne jeg bare kjøpe. Men siden våpenet var til revolverfelt ville det i våpenkortet mitt stå 38 spesial. Mao, på dette våpenkortet ville kun fått kjøpt 38 spesial ammo, og ikke .357 mag. Helt greit og ryddig.

 

Når det gjelder valg av våpen så kjøpte jeg et par pistoler "med øya" og ut fra tester. De er solgt. Sp22 skulle jeg aldri ha, en pistol skulle se ut som en pistol sa jeg da. Nå har jeg en Sp22 i skapet og den selges aldri:) Og så lærte jeg at tester ikke er tester...det som amerikanerne synes er skikkelig bra våpen etter deres standard er ikke like bra etter vår standard (i alle fall ikke etter min). Mulig jeg har lest "feil" tester, men det har nok noe med forskjellige bruksområder. Hos oss er bruksområde konkurranser, mens de skal treffe en diger stålplate på 15 meter eller en tjuv på 2 meter. Litt satt på spissen, men jeg tror jeg har et poeng.

Link to comment
Share on other sites

 

Liten oppdatering: Snakket med våpenkontoret og som noen her sa er ikke 38s egent kaliber så det hadde gått helt fint og kjøpe revolver 38s.

Fikk endret det til 357 mag uten noe ny søknad (står på revolver felt), kunne bruke mailen som bevis.

 

Skal ut og prøve noen våpen ifra en i klubben han har noen sig.

 

Må si at min erfaring med våpenkontoret er positiv, søkte egentlig 9mm i grovfelt men fikk mail at de ikke godkjenner det og om jeg ville ha 9mm i militær heller. Hadde også glemt og skrive pistol i 22 søknaden men den fylte de ut uten og spørre. fikk søknaden godkjent rett under 4 uker med jul og nyttår imellom.

 

  

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, B686SP said:

Forstod jeg dette rett, ville de ikke godkjenne 9mm til grov?? 


Det er ny praksis hos de fleste våpenkontorene, i hvertfall her på østlandet. 9mm er vist ikke egnet til grovfelt og de vil ikke innvilge noe annet enn matchpistoler i kal 32 eller 38. De begrunner dette med at det står i våpenkompendiet.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Anonymrifle said:


Det er ny praksis hos de fleste våpenkontorene, i hvertfall her på østlandet. 9mm er vist ikke egnet til grovfelt og de vil ikke innvilge noe annet enn matchpistoler i kal 32 eller 38. De begrunner dette med at det står i våpenkompendiet.

Oh Lord. Det er godt å vite at skattepengene en betaler går til gode formål. Da brenner jeg inne med en Sig jeg ikke klarer å treffe med, for 9mm skal jeg ha. Store blinker med diger svart ønskes kjøpt. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Anonymrifle said:


Det er ny praksis hos de fleste våpenkontorene, i hvertfall her på østlandet. 9mm er vist ikke egnet til grovfelt og de vil ikke innvilge noe annet enn matchpistoler i kal 32 eller 38. De begrunner dette med at det står i våpenkompendiet.

Det står utvetydig i kompendiet at for Grovfelt er spesifikasjonene for våpen og kaliber(.30-.38) de samme som for 25m grovpistol", hvor det står"Det er nærmest en forutsetning at våpenet har anatomisk skjefte for å være konkurransedyktig". Det samme gjelder for finpistol/finfelt, men praktiseres vel ikke så strengt når man søker om kal 22(?).

 

Til gjengjeld er nå Pistol 1500 PPC (omfatter Pistol 1500 og Open i PPC) akseptert som bruksområdet for søknad om pistol.

Mosjonsskytter kan erverve et våpen til hvert bruksområde og rekreasjonsskytter kan "erverve inntil 4 våpen i valgfrie bruksområder" .

Noen som har erfaring fra å søke om pistol i bruksområdet PPC? Kreves det noe spesielt?

 

Edited by Krag J.
Link to comment
Share on other sites

Grovpistol og grovfelt er ikke samme klasse. Man trenger ikke matchpistol i kal .32 for og hevde seg i grovfelt. Tekniske krav til våpenet vil si at maks løpslengde, min avtrekksvekt osv er de samme for klassene, ikke at man må bruke matchpistol i grovfelt fordi det er dette man bruker i grovpistol.

 

Det er ikke mange klubber som driver med PPC skyting og man skal vel søke på våpen som klubben har i sitt program.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Anonymrifle said:

Grovpistol og grovfelt er ikke samme klasse. Man trenger ikke matchpistol i kal .32 for og hevde seg i grovfelt. Tekniske krav til våpenet vil si at maks løpslengde, min avtrekksvekt osv er de samme for klassene, ikke at man må bruke matchpistol i grovfelt fordi det er dette man bruker i grovpistol.

 

Det er ikke mange klubber som driver med PPC skyting og man skal vel søke på våpen som klubben har i sitt program.

Temaet har vært diskutert her før, og jeg forstår ditt poeng. Realiteten er at kompendiet har blitt endret til gjeldende formulering , muligens i forståelse med NSF, og 9mm til grovfelt i praksis ikke blir godkjent.

 

Man kan jo delta i PPC selv om egen klubb har lite aktivitet i det?

PPC ligger jo under NSF, men er enig i at det synes dessverre å være laber aktivitet i grenen. Likevel ble altså PPC 1500 relativt nylig innført som aktuelt bruksområdet for pistol.

Noen som har søkt selv om egen klubb ikke har aktivitet i PPC for tiden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...