M67 Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Blyfrie, maskinerte kuler Ei stund før bly-debatten begynte å rase på diverse forumer, så bestemte jeg meg for å teste blyfrie matchkuler, da tiltenkt DFS, og PRS/ langholdsbruk - kravene til ammunisjon er lignende i disse grenene, iallefall om en tenker feltskyting, og jeg registrerte i sidesynet at det tenkes på blyforbud, og restriksjoner. Og jeg er generelt nysgjerrig, og ble provosert av diverse påstander om at "blyfrie kuler kan aldri bli presise", og "fins ikke", og lignende. Jeg fikk bestilt ei pipe med 190mm riflestigning hos canadiske IBI, og børsemaker Runar Jonson tilpasset den til Saueren. Lang og tynn, tror det er light Palma, og den er 79cm. Så skaffet jeg importtillatelse på kuler, siden ingen selger blyfrie matchkuler her hjemme - men så stoppet det, for det som lages i USA, det blir i USA, i disse Covid og hamstringstider. Det hele stoppet opp, og jeg har kost meg skyting på kilometeren med denne pipa, som går helt eksepsjonelt bra med 147gr ELD-M. Men så fikk jeg snusen i at Interjakt Ålgård hadde fått inn et parti med sørafrikanske Peregrine kuler, deriblant ei matchkule de kaller Rangemaster. Jeg bestilte både 120 og 125gr versjonene. De ankom i fine flotte plastesker, satt en og en i skumgummi. Ikke 1000 i ei røys - og her kan en nok hente litt på pris. det kan en helt sikkert på å bestille mer enn noen tusen om gangen også (fra SA). Jeg puttet sporenstreks 46gr N19 oppi 5 hylser - siden det er feltladningen min med 130DL, og ikke kan være helt galt. Patronlengden ble 78mm, mye pga rillene på kula. De tre første gikk til innskyting, og til kronografen. 890m/s, og midt i 1/10-figuren på 200m. Lovende, så jeg ladet 30 til og dro ut i skogen. Prøve på 1000m i pausene i PRS-stevnet. Det var tindrende kaldt, men her korrigerer vi for alt, og et god bål på sida av standplass. OG - til min temmelig, over gjennomsnittlig store overraskelse, BCen som Peregrine oppgir, G7 0.300, ser ut til å stemme, alt staket inn i appen, og ut kom 96 klikk, og jeg skjøt, og traff - ikke første, men 3. skudd, og så resten. Kan ikke si så mye mer om presisjonen enn at jeg traff en 40x40cm gong - hver gang. Det kan ikke være helt ille? Skal få prøvd på elektronikk etterhvert. I går snek jeg meg fra jobb en time tidlig, og brukte det som var igjen av lys til å teste på 300m. Hadde 10 igjen av de 30, og de to 5-skuddsgruppene målte 18 og 24mm, på 300m. Etterhvert skal jeg få prøvd både Cutting Edge, Warner, og LeHigh, og kanskje fler. Og selvsagt mer med 120gr Rangemaster, og 125gr Rangemaster, som også ligger på ladebenken. Det er iallafall planen... Fine esker, med vandrefalker på... 120gr Rangemaster Glider, ved siden av 136gr ScenarL Her ser en "avlastingsrillene" - disse dikterer patronlengden, det kan kanskje være en utfordring i enkelte våpen og kaliber, men her passa det fint. 78mm. Her begynner patronene å ramle ut av pressa To prøveskudd på 100m 5 prøveskudd på 200m - i en hylende vind forøvrig Så ut i felt - og da må man ordne det greit for en selv. Kaffe først, så ta fram våpen og sånt... Godt i gang på 1000m. Standplassen jeg brukte kan kun skyte på 1000m, så dette måtte stemme sånn høvelig. Over the hills and far away er det noen gonger... 96 knepp... Dette er min huskelapp - patron og ratt, så kan jeg skrive det opp etterpå Rimet på spotteskopet. Forøvrig et utrolig bra skop i forhold til prisen. Det er ikke bra i motlys, og det er ikke akkurat skarpt i kanten av bildet... men der man ser er det skarpt i massevis. Jeg ser helt greit kulehull på 500m, og denne dagen smådetaljer på 1000m. Selv på bildet, tatt med mobilen, ser man jo prisma til treffindikatoren. 1000m målgruppe, 2stk 40x40 og 2stk 20x20 + stativ til Webcup og Skytterlink-skive. K 17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Dette er jo kjempespennende med tanke på fremtidig feltskyting på papp. Du sa ikke noe om prisen på disse kulene var de dyre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaconErGodtNamNamNAm Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Ser bra ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted January 13, 2021 Author Share Posted January 13, 2021 50 pakket en og en i skumplast koster 379,- så billig er det ikke. Men de er importert fra en liten produsent, noen tusen om gangen - og det er åpenbart at det er mye å hente på pris om man skal ha "DFS-kvanta". K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FreeSkier Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 (edited) Har du vært i kontakt med Improved Solutions AS @M67? Ser de jobber med homogene kuler i bla. 6,5x55. Flott tråd! Spent på fortsettelsen Edited January 13, 2021 by FreeSkier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted March 11, 2021 Author Share Posted March 11, 2021 Jeg har ikke vært i kontakt med Improved Solutions. Men jeg har skutt en del flere av disse kulene, og er stadig imponert. Og de koster det samme som 155gr Scenar i .30-kaliber. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
higraver Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Det finnes europeiske alternativer . https://www.grauwolf.net/264-6-5-mm-123-gr-8-0-g-fox-target-bleifrei-geschosse-100-stueck.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted April 2, 2021 Author Share Posted April 2, 2021 Fikk endelig skutt litt på skive, Det er std. ladninger, bare for å prøve. Det som går bra på 100 og 300 kan godt måtte tunes litt for å holde dasslokket på 1000. Været var behagelig iallefall Vind og slurv, burde nok luket et par hylser når jeg lada også. For hastighetsvariasjonen var ikke egentlig en overraskelse. Her gadd jeg ikke korrigere meg inn, skjøt med samme siktepunkt. The office and the tools. Neste gang.. K 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted April 2, 2021 Share Posted April 2, 2021 Noen som har oversikt over matchkuler i 224? Finnes det noe som kan stabilisere med tolv tommers snurr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
220swift Posted April 2, 2021 Share Posted April 2, 2021 Med 1:12 så begrenser kulevalget til kuler max 60gr ca.I min 220swift bruker jeg Berger 55 FB target,Sierra 53 Gr FB og Nosler 55 gr bal.tip.Dette er kuler som alle skyter 5skudd\12mm på 110m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rugerdud Posted April 2, 2021 Share Posted April 2, 2021 @220swiftTror han tenker på blyfri siden det er litt tema i denne tråden 60grs blyfri kan du bare glemme i 1/12 snurr. Tror nok en må under 50grs og der er det vel lite matchkuler å finne (enda). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gribben Posted March 25 Share Posted March 25 Noen som bruker blyfri kuler til dfs skyting? Noen som har prøvd Sonic kulene som landrø selger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted March 25 Author Share Posted March 25 120gr Nielsen Gunparts? Meget presis kule. Kan jages opp i svimlende hastigheter, G1BC er 0.32 Det er ikke alle løp den går i. Har skutt den i mange ulike løp og riflestigninger, og det er et par den ikke samla veldig bra i, uten at det er noen sammenheng med riflestigning ihvertfall , men i de fleste har den vært "ett-hulls" K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gribben Posted March 25 Share Posted March 25 Ja, var den jeg tenkte på. 120gr Selges til 3,69kr, óg er på lager.. Skal teste ut den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted March 26 Share Posted March 26 Prøvde disse i dag, men kulene gikk ikke overens med kulesetterdia fra Forster, kulene ble satt i hylsa før hylsa ble støttet opp av dia. Kan godt være noen patroner ble skjeve. Ny kulesetter er på tur i posten, satser på bedre samlinger, for dette var ikke noe å satse på.. Prøvde i to løp, Sauerløpet gikk betydelig dårligere enn dette. (Blaser) 4 skudd i hver blink. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morpho79 Posted March 26 Share Posted March 26 (edited) 59 minutes ago, 1983 said: Prøvde disse i dag, men kulene gikk ikke overens med kulesetterdia fra Forster, kulene ble satt i hylsa før hylsa ble støttet opp av dia. Kan godt være noen patroner ble skjeve. Ny kulesetter er på tur i posten, satser på bedre samlinger, for dette var ikke noe å satse på.. Prøvde i to løp, Sauerløpet gikk betydelig dårligere enn dette. (Blaser) 4 skudd i hver blink. Har også plagdes med forster og blyfritt i både 308 og 6x45. I sistnevnte sprakk kulesetterkoppen, og erstatningen var så grovt maskinert at den hang øverst i dia når jeg skulle begynne med disse lange kulene(105 grain, ikke blyfri). Jeg prøvde å polere, men det var allerede blitt riper, og jeg fikk ikke bort alt. Er heller ikke fornøyd med låsingen av tennhetteutstøter til forster. Jeg lurer på om triebel er verdt pengene? De er ihvertfall produsert i et land som måler i millimeter, og utsiden på de diene har ihvertfall sett både en og to polèrkluter. Edited March 26 by morpho79 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted March 26 Share Posted March 26 Jeg bruker og har brukt mye Redding, har vært fornøyd med det. Av dier, så har jeg også vært veldig fornøyd med Lee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gribben Posted March 26 Share Posted March 26 1 hour ago, 1983 said: Prøvde disse i dag, men kulene gikk ikke overens med kulesetterdia fra Forster, kulene ble satt i hylsa før hylsa ble støttet opp av dia. Kan godt være noen patroner ble skjeve. Ny kulesetter er på tur i posten, satser på bedre samlinger, for dette var ikke noe å satse på.. Prøvde i to løp, Sauerløpet gikk betydelig dårligere enn dette. (Blaser) 4 skudd i hver blink. Hvilket krutt og lading brukte du? Målte du utgangshastighet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted March 26 Author Share Posted March 26 Jeg prøvde alt mulig. NC96M og N19, N550, N11. Gikk vel kanskje best med NC96M, men jeg prøvde ikke alt i alle pipene. 43gr N19 gav 860m/s og 42.5NC96M gav 880. i ei 70cm pipe med 190mm riflestigning. K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted March 26 Share Posted March 26 Jeg brukte 45gr N4. Skal lade opp noen nye, synes det er litt rart å sette tre sammen også en flue så langt unna. målte ikke hastighet, men det kommer. Sauerpipa som jeg prøvde har gått 3-4000 skudd fra før, men samler fortsatt 8g sierra så lenge den ikke blir for varm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moviken Posted April 14 Share Posted April 14 På jaktkuler ser det ut som det er en tendens til underdimensjonerte kuler i homogent materiale har dere som bruker dette til pappskyting gjort dere noen erfaringer om dette ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted April 14 Author Share Posted April 14 moviken skrev (2 timer siden): På jaktkuler ser det ut som det er en tendens til underdimensjonerte kuler i homogent materiale har dere som bruker dette til pappskyting gjort dere noen erfaringer om dette ? Nei, men en klar tendens til overdimensjonerte løp er det. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ospa Posted April 14 Share Posted April 14 Litt sideavsporing, men var inne på en av linkene i tråden. Hvordan er ståa dersom jeg vil bestille kuler fra Tyskland/EU? Hva/hvordan går jeg frem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted April 14 Author Share Posted April 14 Søker våpenkontoret om importtillatelse, med info om antall, kaliber, og pris. Betaler 1% gebyr, får tillatelse. Sender en kopi til selger, og originalen til tollvesenet når kulene kommer. K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts