Jump to content

Meopta Optika 6 1-6 eller Meopta R2 1-6


jkb

Recommended Posts

Er vel en del tråder allerede, men må lage litt innhod.

 

Går å spekulerer på et 1-6 sikte i mellomklassen til en Husqvarna 1900 med Leopold QR montasjebaser, får en ny Optika 6 til rundt 6.5K, og bruk R2 til rundt 7-8K.  Noen som har sett gjennom de to? 

 

https://www.meoptasportsoptics.com/us/produkt/meostar-r2-1-6x24-rd-1014/

https://www.meoptasportsoptics.com/us/produkt/optika6-1-6x24-sfp-13156/

 

Evt andre tips av europeiske merker under 10K? 

Link to comment
Share on other sites

Ikke svar på ditt spørsmål, men er kjempefornøyd med VX-5HD i 1-5x24 fra Leupold. Synes denne er bra optisk og ikke minst lett, dog er den prismessig noe dyrere enn Optika. Har ellers V6 2-12x50 men foretrekker VX-5 på jaktrifle da knapt skyter på hold over 100 m. Optika ser litt klumpete ut sammenlignet med Leupolden. Noen liker mora mens andre liker dattera😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Fevik

 

De er smekre og fine å se på Leupold, men jeg er litt skeptisk til amerikanske merker, jeg synes de generelt trange men ser fra specs på denne at den har bra synsfelt ved 1x og lav vekt. 

 

2 hours ago, Dodraugen said:

Swarovski Z6i kommer jevnlig på finn til ca 10k, og i 1-6x24 har jeg ikke sett noe som slår den, meopta er bra greier, men hadde ikke valgt det i den størrelsen.

Ja, jeg har sett i en 1-6 Z6I og de er klare og fine, men jeg har ikke sett de til annonsert til den prisen, men de går nok fortere enn jeg klarer å plukke de opp. 

 

Link to comment
Share on other sites

@jkb, ikke sett gjennom de to, men et par generelle kommentarer

-R2 skal ha bedre glass enn optika 6, om man merker det vet jeg dog ikke for det jeg har sett va optika har sett veldig bra ut optisk

-R2 er vesentlig lettere, neste 100g under optika6

-Okularet på Optika er ganske stort, om det kan bli konflikt med lave montasjer på 1900 vet jeg ikke

 

Ser det ligger en R2 hos Hagemo, så er vel mulig å titte i den der iaf.

 

Var vel en test av 1-6 sikter i VT for en tid siden? Om du minner meg på det kan jeg se etter en dag..

 

mvh

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En R2 til 7-8000 pent brukt synes jeg ikke hørtes ut som noe spesielt dårlig kjøp, jeg har en R2 (1.7-10) på ene rifla og en z8i (1-8) på den andre, begge deler er kvalitetsoptikk. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg klarer å se med det blotte øyet at swarowskien har bedre optikk enn meoptaen, selv om jeg har godtatt at det er sånn. Kanskje den største fordelen med meopta er utrolig rask håndtering av service hos importøren, hvis det skulle bli noe kødd. Såfremt siktet ikke er gråsoneimportert, men det var kanskje et større problem for noen år tilbake (var en del sikter på markedet som var tatt inn via-via-via) 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...