Jump to content

Hvilken presisjon er du fornøyd med?


gribben

Recommended Posts

Har den siste tiden eksperimentert litt for å få god nok presisjon med Hornady ELD match 100 grains til 6,5x55. 

 

Startet med N160 men det sleit jeg med mye soting. Gikk over til N140, fikk litt soting her også på de slappeste ladningene. 

 

I dag prøvde jeg også forskjellige settedybde på prosjektilene. Når jeg fulgte COL til ladedataene fikk jeg også soting. 

Beste presisjon fikk med 7,11 cm COL og 39,5 gr N140. 

 

 

Hadde en treskudds samling på 2,49 cm på 100 meter. Litt vind var det og mye snø. Ville dere vært fornøyd med dette resultatet, eller fortsatt med videre testing?

 

Kommer hovedsakelig til å skyte disse opp til 100 meter på papp og stål. 

 

 

 

SmartSelect_20210111-224558_Gallery.jpg

Edited by gribben
Lagt ved bilde
Link to comment
Share on other sites

Stål på 100m ja... Da holder jo 2.5cm i massevis. Til alt annet enn BR-trening holder det jo - egentlig.

 

Men du sier ikke noe om hva slags rifle. Med min Sako Finnlight er jeg topp fornøyd om jeg skyter 2.5cm grupper på 100m - det er snikjaktrifla mi, og klart jeg gjerne skulle hatt bedre presisjon, men jeg klarer faktisk ikke å skyte så mye bedre med den lille rifla og det lille siktet.

Med Sako TRG22en, så vil jeg kalle 25mm på 100m for en katastrofe... På 300m, så er det greit.

 

Jeg blir ofte spurt om hvordan folk skal få ladningene sine til å gå bedre, og det er jo mange veier til Rom i hjemmelading, Folk sverger til fartsnoder og settedybdestiger faen vet ikke hva. Jeg svarer ofte, at om du vil at ammunisjonen din skal gå bedre, så kjøp ei topp rifle, og lær deg å skyte ;)

Uansett, uten å vite utgangspunktet, så vet vi ingen ting

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Schultz&Larsen Victory,  47cm løp. 6,5x55.

 

Har et lite stålmål jeg plinker litt på stående på 100 meter, just for fun. Blir mest papp fra forskjellige stillinger. 

 

Har nylig fått løpet så har ikke testet så mye fabrikkammo. Skutt noe med Norma trainer 124 gr og TopShot(Fikk de billig og trengte hylser), Bedre presisjon med den hjemmeladde 100gr. 

 

 

 

 

Nå som jeg har dere her; ville dere brukt N140 også til 129 gr Interbond? I såfall hvilken ladning ville dere startet på? 

 

Link to comment
Share on other sites

S&Len burde være mulig å få til å gå hull i hull. Har du sjekket alle skruer og sammenføyninger, at pipa sitter med rett moment (om den er utbyttbar, jeg går i surr i modeller), og at stokken gjør det samme.

Anbefaler at du kjøper noe DFS-rekruttammunisjon, eller baneammunisjon, f.eks. Lapua 9g Scenar og sammenligner med. Går ikke Norma Rekrutt (med 100gr Sierra) eller 9g Scenar - så går ikke noe annet heller...

 

Hva slags sikte har du? Og har du erfaring med å skyte bedre med andre våpen?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pipa er utbyttbar ja. Har nå to løp, et i 30.06 i tillegg.

Alle skruer sitter godt, men jeg brukte ikke momentnøkkel når jeg byttet løp. Tror du det kan gjøre en forskjell? 

 

 

 

Sitter en Zeiss V4 3-12x56 på rifla. Har skutt bedre samlinger med 30-06 løpet med hjemmeladd ammo. Ikke fått til bedre med dette løpet forløpig. 

 

 

Takk for tips! 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne ha liiiitt bedre samling enn vedlagt bilde. Uansett vil jeg ha bedre presisjon enn min egenspredning. I praksis er det vel snarere regelen enn unntaket ;-)
Nå har jeg bare testet med elektronisk skive. Virkeligheten kan være en annen.
Sako 85 Finnlight II .308W
Accubond 165gr, 46,0gr N550 COL: 72mm.
Tofot og pøll brukt.

20210109_102938.jpg

Link to comment
Share on other sites

Elektronikkskivene er svært nøyaktige. I praksis omtrent så nøyaktig som du kan måle med linjal...

 

Man skal faktisk stå på en del for å klare særlig bedre enn det der med den bittelille rifla (jeg har maken). Det er jo ikke sånn at den ligger i ro når det smeller...

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@gribben I praksis har du bedre presisjon enn 2,49 cm, hvis du måler fra senter mellom hullene med størst innbyrdes avstand er du på bedre enn 2 cm.... I tillegg sier du det var litt vind under testskytingen, og hvis sidevinden ikke var helt stabil kan det forklare litt av avviket. Jeg ville fortsatt med N140-kruttet (N160 er i tregeste laget til 100 grs kuler) og den ladningen som ga best presisjon. Jeg ville ikke blitt forbauset om du neste gang (under optimale forhold) skyter "hull i hull" på 100 m.

 

Jeg ville forsøkt N150/N160 til 129 grs Hornady Interbond.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare skutt to dyr med min foreløpig. Jeg så ikke selve treffet, men så da dyret gjennom hele situasjonen. De datt rett ned ;)

 

Det jeg tenker på er at den beveger seg såpass mye i skuddet, at noe av bevegelsen er før kula er ute av løpet, og bevegelsen i rekylen får innvirkning på treffpunktet. Jeg ser stor forskjell på gruppene om jeg "holder som en mann", eller bare "slenger et skudd", slik jeg godt kan slippe unna med med andre rifler jeg har. 
Skyter jeg Finnlighten slik jeg skyter TRGen i PRS, så har jeg sikkert 10cm grupper på 100m, men med å holde hardt og konsentrere meg 106.5% så får jeg de ned i 2-3cm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Just now, Sølvrev said:

@gribben I praksis har du bedre presisjon enn 2,49 cm, hvis du måler fra senter mellom hullene med størst innbyrdes avstand er du på bedre enn 2 cm.... I tillegg sier du det var litt vind under testskytingen, og hvis sidevinden ikke var helt stabil kan det forklare litt av avviket. Jeg ville fortsatt med N140-kruttet (N160 er i tregeste laget til 100 grs kuler) og den ladningen som ga best presisjon. Jeg ville ikke blitt forbauset om du neste gang (under optimale forhold) skyter "hull i hull" på 100 m.

 

Jeg ville forsøkt N150/N160 til 129 grs Hornady Interbond.

Mye fornuftig her. Det skal skytes, og en gjør feil. Noen ganger treffer en bare ikke... Jeg så heller ikke at du hadde målt utenpå. 18mm med jaktrifle er nå ikke ille, sånn egentlig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Sølvrev said:

@gribben I praksis har du bedre presisjon enn 2,49 cm, hvis du måler fra senter mellom hullene med størst innbyrdes avstand er du på bedre enn 2 cm.... I tillegg sier du det var litt vind under testskytingen, og hvis sidevinden ikke var helt stabil kan det forklare litt av avviket. Jeg ville fortsatt med N140-kruttet (N160 er i tregeste laget til 100 grs kuler) og den ladningen som ga best presisjon. Jeg ville ikke blitt forbauset om du neste gang (under optimale forhold) skyter "hull i hull" på 100 m.

 

Jeg ville forsøkt N150/N160 til 129 grs Hornady Interbond.

 

 

Ah, makes sense å måle fra senter. Trodde folk målte fra ytterkant. 

 

Jeg lader opp en del med "oppskriften" jeg fikk best presisjon med. 

 

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bardp said:

Vel det varierer vel litt. Jeg har også målt fra ytterkant da det er enklest på en pappskive med et skyvelære. Så når jeg skrev 10-14mm er det målt fra ytterkant. om jeg da trekker av 6,5mm blir det jo 4,5-8,5mm senter senter. 

 

ok! Jeg har med andre ord fortsatt litt å jobbe mot :)

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg testa samling var etter at jeg kjøpte nye hylser, var vel i oktober. Fire treskuddsserier med snitt på 14 mm. Den dårligste var 18. Fornøyd med tanke på hvor dårlig jeg er å skyte for tiden. Det beste er at det første skuddet med kaldt løp treffer der det skal.

Edited by Polardego
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FreeSkier said:

Det er jo veldig enkelt å måle senter-senter gruppestørrelse med skyvelær, det er jo bare måle fra innerkant til ytterkant på de to skuddene lengst fra hverandre... 🤔

På 100m blir det nå bare ett hull så noen innerkant er det ikke å måle fra.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, jsven said:

Nei, rifla beveger seg nok (med lyddemper óg) til at jeg vil tro det er vanskelig å se treff på et dyr. Kanskje med minimal forstørring, men jeg er nybakt jeger, så der har jeg ingen erfaring ennå.

Det går nok greit fra lav stilling.  jakter også litt med en halvlett rifle, og har ingen problemer med å melde treff sånn noenlunde på dyr i jaktsituasjoner fra liggende stilling. Dvs jeg ser ikke innslaget nødvendigvis men registrerer hvor retikkel er i prosess rundt skuddet. Skal dog sies at det meste er skutt på reinsjakt  - liggende stilling gjør det veldig mye lettere enn høye stillinger.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, vannebo said:

Det går nok greit fra lav stilling.  jakter også litt med en halvlett rifle, og har ingen problemer med å melde treff sånn noenlunde på dyr i jaktsituasjoner fra liggende stilling. Dvs jeg ser ikke innslaget nødvendigvis men registrerer hvor retikkel er i prosess rundt skuddet. Skal dog sies at det meste er skutt på reinsjakt  - liggende stilling gjør det veldig mye lettere enn høye stillinger.

Ja, med tiden (hvis man trener) lærer man vel dette med avtrekkskontroll og "føler" hva som er gode og dårlige treff. Forsøkte sittende og stående på banen forrige lørdag. Hahaha: latterlig dårlig, var innenfor et område som tilsier "svarten" (100m), men treffpunkt var litt off. Må absolutt trene mer på dette slik at i hvert fall middeltreffpunkt blir på samme plass som liggende, så får vi ta det videre derfra. Ellers er det mye klikking hjemme det går i.

Link to comment
Share on other sites

Holder du deg i svarten på stående skyting er slett ikke det så ille for en nybegynner. Men som du sier mye kan forbedres med trening. Og det aller meste når det kommer til god rifleskyting kan trenes opp med en god 22lr. Det skal mange tusen skudd til for å bli god og da er grovkalibret rett og slett uhensiktsmessig å trene med.

Men når en får trening med og skyte trenger en stort sett ikke å se på monitoren for å vite hvor en traff det vet en stort sett med en gang skuddet er avfyrt.

Det er nokk med skyting som det meste annet her i verden øvelse gjør mester. Jeg skyter 100 22lr skudd anen vær dag nå i disse smittetider for og holde ferdighetene ved like til vi en gang i fremtiden kan komme i gang med konkurranser. Klikking er god trening for de som har idighet til det, jeg må vel innrømme at jeg ikke lenger klarer å motivere meg til det. Men lit luftgeværskyting hjemme blir de nå fra tid til annen. Luftgeværskyting er for øvrig også glimrende trening, der skal en ikke gjøre mye feil før man får en bom. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å kjøpe meg et litt dyrt luftgevær for å trene hjemme, men kjøpt meg heller en Scatt Basic skytesimulator. 

Da kan mann trene omtrent hvor som helst i hjemmet med akkurat det våpenet du vil, og det gir deg også en god analyse av det du gjør feil. Den viser bevegelsen i våpenet rett før og etter avtrekk slik at du lett ser avtrekksfeil.

Eneste er at du gjerne må ha nytt kikkertsikte med parallax justering om du skal klare å fokusere på en blink på rundt 10 meter, men det må du gjerne ha til luftgeværet også...

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bardp said:

Holder du deg i svarten på stående skyting er slett ikke det så ille for en nybegynner. 

Det er ganske bra for en som har trent og skutt en del å det da.

Jeg kjenner ikke veldig mange som holder konsekvent gruppestørreslse innenfor svarten på 100meters skiva.

Litt avhengig om man skyter på strak arm, i krøkkestilling eller iført Donald Duck skyedress selvfølgelig.

Om du gjør det bardp, er det veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Castor said:

Det er ganske bra for en som har trent og skutt en del å det da.

Jeg kjenner ikke veldig mange som holder konsekvent gruppestørreslse innenfor svarten på 100meters skiva.

Litt avhengig om man skyter på strak arm, i krøkkestilling eller iført Donald Duck skyedress selvfølgelig.

Om du gjør det bardp, er det veldig bra.

Alle jeg kjenner som faktisk har prøvd på ordentlig å lære seg det holder svarten med god margin - med lang arm. Selv er jeg usikker - det er ei stund siden jeg gadd å trene på det. Men det er der hemmeligheten ligger, trene på det.
Kjenner mange nok som holder tieren i "krøkkestilling", så det er nok et spørsmål om trening det også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Castor said:

Det er ganske bra for en som har trent og skutt en del å det da.

Jeg kjenner ikke veldig mange som holder konsekvent gruppestørreslse innenfor svarten på 100meters skiva.

Litt avhengig om man skyter på strak arm, i krøkkestilling eller iført Donald Duck skyedress selvfølgelig.

Om du gjør det bardp, er det veldig bra.

Ja alle i svarten går helt fint det uansett stilling og bekledning. Om en tar på skytedres og skyter 200 str bør helst alle være i tieren om en skal hevde seg.

Men det er faktisk bare en treningssak. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, bardp said:

Om en tar på skytedres og skyter 200 str bør helst alle være i tieren om en skal hevde seg.

Men det er faktisk bare en treningssak. 

Er ikke så god til å skyte men har som mål å holde 9ern stående lang arm uten skyteklær i "treningssesong". Det er ikke så lett å skyte jamt bra stående, om man skal være stabil hver gang, det sniker seg fort inn en 7er eller 8er i serien om man ikke er helt på høgget  :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bardp said:

 

Men det er faktisk bare en treningssak. 

Støtter overstående. Så enkelt og så vanskelig.

Minner meg om en omskyting i jaktfelt NM i Rendalen var det vel, for en del år siden.

I den omskytingen var sjefen på Jaktdepotet i omskyting, om NM tittelelen.

Jeg har møtt mange aktive skyttere opp gjennom årene, både i konkurranse sammenheng og utenom på trening. Ikke mange har imponert meg til tross for et stort markeringsbehov, men i denne finaleskytingen da så man enkelt forskjell på snørr og barter.

En av få ganger man har  blitt omponert av rå skyting rett og slett. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stående skyting har nå fint lite med presisjon å gjøre😉

 

Nå skal man skille mellom nøyaktighet og presisjon. Så kan man også spørre seg selv; Har presisjon noen verdi om man er unøyaktig?

Påstanden min er at mange bruker all tiden sin på å teste presisjon (ladningsutvikling og hva vet jeg?)og har ikke noe forhold til nøyaktighet. Jeg har vært der selv, da jeg var ny som rifleskytter. I dag bryr jeg meg mindre om presisjon så lenge den ikke er helt på bærtur. Jeg legger nesten alt fokuset på å skyte nøyaktig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om man skal tilbake til spørsmål. Til alle praktiske formål er jeg fornøyd med alt som går under 20mm senter-senter med 3 skudd. Også til jaktfelt mm. Ligger jeg der så setter jeg i gang pressa og lader opp så jeg har - evt kjøper en haug om det er snakk om kjøpeammo.

Har også vært på presisjonskjøret der man bruker mye tid på å optimalisere presisjon som egentlig ikke har noe å si rent praktisk. Skal man skyte fugl på lang avstand er det dog noe å hente. @Bly har et poeng- man blir bedre til å skyte av å trene heller enn å ligge i benk med skyvelære og jage mm.  dersom man ikke er på benkekjøret ;)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Stående skyting har nå fint lite med presisjon å gjøre

 

Mjaa.....kommer an på hvilken "divisjon" man er i.

Min påstand er at om man behersker stående skyting, behersker man også de andre skytestillingene.

Husker da jeg trente på det værste....trente kun ståskyting. Det andre kom av seg selv. Innimellom var det smått utrolig hvilke samlinger man fikk til. Andre ganger var det helt motsatt😀

Et annet moment er at om man konkurrerer eller jakter med ei presis rifle, påvirker det skytingen/jakta positivt. Man konkurrerer/jakter ikke med ei rifle med ræva presisjon. Hvertfall ikke jeg. 

Når det er skrevet, er det veldig individuelt hva den enkelte definerer som akseptabel presisjon. Presisjonspotensialet i rifla har ofte sammenheng med oppmøte på skytebanen har jeg sett. Gud vet hvor mange ganger man har fått rifler i hendene for å teste med "dårlig presisjon"

Neeei rifla går som en strek den. Ser det med en gang man får den i hendene.

Som flere allerede har påpekt, øvelse gjør mester og ikke glem at skyteferdigheter er ferskvare, samt at 95% av skyteferdighetene sitter mellom ørene. 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Bly said:

I den "divisjonen" er det ekstremt få - på verdensbasis😏 . Og det har like fult fortsatt lite med presisjon å gjøre...

"Ekstremt få" er et sterkt uttrykk, når det trolig er hundrevis bare i Norge. Det er j... kjipt å presse av midt i på stående, og så går kula i nieren.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sett noen stå med lang arm og skyte under 10mm 10 skuddsgrupper på 100 meter med ei jaktrifle i normal  bekledning. Det kan hende de finnes? Mye kan jo tyde på det. Hundrevis i Norge? Jeg vet ikke om noen.

Jeg har fra tid til annen skutt slike grupper selv, men da ligger jeg med støtte i "hue og ræva", er dritheldig med skyteformen (og rifla, og ammo, og...) Nå gir jeg faen i sånn skyting og bryr meg med å treffe nært nok der jeg vil at kula faktisk skal lande. Og det kan jammen være vanskelig nok 😉    

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker om folk som skyter nær bare tiere, i dress og med albuen inntil. Dette foregår på 200m, og tieren er 10cm. Og 25mm på 100m er 50 på 200m - det er faktisk ikke SÅ vanlig med 10mm 5 skuddsgrupper.
Selv stående er det lettere å skyte fullt med ei rifle som går knallbra, enn med ei som går "sånn halvveis".

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, M67 said:

Det er j... kjipt å presse av midt i på stående, og så går kula i nieren.

Ja det har jeg opplevd mange ganger men ikke helt sikker på at det skyldes dårlig presisjon i våpenet. ☺️ Det skjer jo langt skjeldrene i knestående eller liggende.

De beste ståendeskyterne her i landet skyter nokk tettere på stå en de fleste andre greier liggende. Så klart bra presisjon i våpenet er viktig også for stående skyting når en kommer opp på et vist nivå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, M67 said:

- det er faktisk ikke SÅ vanlig med 10mm 5 skuddsgrupper.

Det er nå ofte egenpresisjonen til ei veldig god rifle med veldig god ammo. De som er på sinsykt nivå skyter ikke med rifler som sprer skudd på 30+ mm. Like fult utnytter de ikke potensialet i løpet og til ammoen fult ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...