Jump to content

30.06 eller 6,5x55?


strand1441

Recommended Posts

Jeg jakter stort sett alt. Elg, hjort, rådyr, rev. Hva burde jeg gå for? Har jakta med 6,5x55 noen sesonger nå og er ikke annet en fornøyd. Men når jeg først skal investere i ny rifle, så hadde det vært morro å gått opp et par kaliber. Tenker også på hvis det blir blyfri jakt i framtiden. Da blir kanskje 6,5x55 litt svakt? Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter at TS har bestemt seg for å investere i ny rifle (og beholde den gamle?). .30-06 er etter min mening den mest allsidige patronen du kan finne, men jeg mener også at ethvert møblert våpenskap bør inneholde en rifle i 6,5x55. Jeg har begge, og til koseskyting på bane og annen trening er sistnevnte favoritten.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Etter min mening skal det godt gjøres å finne et mer allsidig jaktkaliber enn 30-06.
På det meste hadde jeg tre rifler i 30-06, og fortsatt er det en i skapet.
Den første jaktrifla jeg kjøpte var i 30-06, og den som står i skapet nå blir sannsynligvis den siste jeg kvitter meg med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

30-06 blir aldri feil, hvis du ønsker en patron med litt mer autoritet enn den du har idag. .308 win blir heller aldri feil.

Tenk gjennom ammunisjonslogistikken. Sjekk hva treningspatroner koster (hvis du kjøper ammunisjon) i de patronene du vurderer. Selv tenker jeg meg om to ganger før jeg skaffer en rifle kamret i en patron hvor jeg ikke finner hylser i bøtta på skytebanen, men det er meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det jakta som er viktigst, og våpenet berre er ein reiskap, er sikkert 308 eller 30-06 dei beste vala. Her er det størt utval av ammunisjon og det er lett tilgang på hylser. Men om du er litt våpeninteressert og driv og ladar sjølv er det jo kjekt med noko litt "udde". 358 Winchester eller 338 Federal er jo patroner som skulle passe bruksområdet ganske godt. Men for all del... Litt "udde" :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe ei ny rifle i samme kaliber? Bare ei litt anna rifle - så kan du ha sikter tilsvarende, så den ene passer for en type jakt og den andre en annen. 

Det å ha samme kaliber sparer nokså mye logistikk og kjøping av greier - og i 6.5x55 er det rimelig treningsammo tilgjengelig, og du kan trene av hjertens lyst.

"Autoriteten" til en patron ligger nå for en stor del i hvor kula treffer.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Hvorfor ikke kjøpe ei ny rifle i samme kaliber? Bare ei litt anna rifle - så kan du ha sikter tilsvarende, så den ene passer for en type jakt og den andre en annen. 

Det å ha samme kaliber sparer nokså mye logistikk og kjøping av greier - og i 6.5x55 er det rimelig treningsammo tilgjengelig, og du kan trene av hjertens lyst.

"Autoriteten" til en patron ligger nå for en stor del i hvor kula treffer.

 

 

K

For nyskjerrighetens skyld, hvordan er det å søke om et ekstra våpen i samme kaliber når begge skal brukes til jakt? 

mener å ha lest en plass tidligere her at man må dokumentere grunnlaget for å ha flere våpen i samme kaliber? (ett til konkurranse og ett til jakt f.eks)? 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, fredriko said:

For nyskjerrighetens skyld, hvordan er det å søke om et ekstra våpen i samme kaliber når begge skal brukes til jakt? 

Det er helt uproblematisk

25 minutes ago, fredriko said:

mener å ha lest en plass tidligere her at man må dokumentere grunnlaget for å ha flere våpen i samme kaliber? (ett til konkurranse og ett til jakt f.eks)? 

Det har ingen rot i virkeligheten

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er av typen som liker å bruke forskjellig ammunisjon til hver jakt er det greit å holde seg til ett kaliber som det nevnes her.

 

Smaken er som baken som vanlig her. Har selv aldri vurdert 30-06, er ikke det gammeldags :) 

 

Gjennomsnittsjegeren skyter vel bedre med 6.5 enn 30-06, og bedre med 308 enn 30-06. 308 er vel nærmeste mainstream kaliber med bedre margin på blyfritt

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, keenhunter said:

30-06, er ikke det gammeldags

 6,5x55 er i hvert fall eldre:wink:

58 minutes ago, keenhunter said:

bedre med 308 enn 30-06

I praksis ikke, i hvert fall ikke med fabrikkammunisjon.

Edited by Jeffery
omfrmulering....
Link to comment
Share on other sites

Da har du sikkert bruk for fart og tunge kuler, tror ikke de fleste har det men der kan jeg ta feil. 308 ikke noe typisk revekaliber såklart men det går nok fint. Nok kaliberavsporing fra min side, vil man ha fart så gir det jo mening. Forskjellen til 30-06 er kanskje ikke så stor ref kommentarene over. Men hva med tilgang på ammo, og pris?

Edited by keenhunter
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, keenhunter said:

Men hva med tilgang på ammo, og pris?

Veldig bra på begge, men forskjellen på 308 og 3006 er nesten ikke-eksisterende om du kun skal kjøpe ferdigladd. Du får ikke utnytta den større hylsa før du begynner å lade selv. 

Link to comment
Share on other sites

Ser at når det kommer til Norma GT er det bare 20 m/s forskjell mellom .308 og 30-06 ja. 

27 m/s med Oryx 180grs. Så veldig lite der 🤔 Men 65 m/s forskjell på 165grs Oryx. 

 

Så det varierer litt fra patron til patron hvor mye ekstra man får med fabrikk 30-06 ser det ut til. 

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ser som fordelen med 30-06 kontra andre kaliber i dette segmentet, er allsidigheten.
Som sagt hadde jeg i en periode tre stykker 30-06, dedikert for litt forskjellig jakt, og satt opp med forskjellige sikter.
Hjorterifla  ladet med 165 grs Woodleigh PP, også brukt i Sveariket på dåhjort og villsvin, pluss noen revefanter og rådyr når sjansen bød seg.
Elgrifla med 220 grs Woodleigh PP.
"Skogsrifla" (en kort Ruger M77 International) beregnet for smygjakt, skog og korte hold på både elg og hjort med 180 grs Woodleigh PP.
I tillegg fins det jo masse gode kuler fra 130 grs og oppover for de som er ute etter mindre vilt.
Alt dette fungerer bra i 30-06 til jakt, så langt jeg har erfart.

Det finns sikker andre kaliber også hvor en kan bruke et såpass vidt spekter kuler, men den gamle krigeren er nå engang her, leveres i et utall av våpenfabrikat og utgaver, det finns et mylder av ladekomponener både til konkurranse, trening og jakt, og kanskje best av alt, den er enkel å lade, og den virker.

Rekyl er jo blitt et populært tema etter at demper ble allemannseie, og det hevdes med større og mindre troverdighet fra diverse hold at 30-06 uten demper har såpass rekyl at den ikke anbefales for nybegynnere, og at rekylen gir den et handicap i forhold til presisjon.
Jeg skal ikke mene så mye om det, men kan slå fast for min del at den smule rekyl som finns i 30-06, ikke har vært til hinder for meg i jaktsammenheng.
Jeg har også klart å plassere meg sånn midt på resultatlista på de jaktfeltstevner jeg har deltatt på med hjorterifla mi :)   (uten demper)
Så det går absolutt an å leve lykkelig som jeger med ei grei rifle i 30-06 :) 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Hadde ikkje gidda å låst meg til eit kaliber, heller sondra markedet for gode kjøp. Om du ender opp med 30-06 eller 6.5x55 betyr ikkje noko i praksis. Ammopris, utvalg og tilgang er omlag likt. Begge fungerer utmerket på jakta som TS utøver og vil  sannsynlegvis gjere det i framtida også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, FreeSkier said:

Så det varierer litt fra patron til patron hvor mye ekstra man får med fabrikk 30-06

 

Like mye variasjon mellom ulike rifler. Det som står oppgitt ang. fart på kula på eskene, er gjerne noe optimistisk i tillegg.

 

30-06 er selvfølgelig mest allsidig, men først når man lader selv, kan man hente hele potensialet ut av patronen, og da først og fremst med de tyngste kulene.

 

Trenden nå med så mye nye kulekonstruksjoner, er vel at det brukes lettere kuler. Her er forskjellen minimal all den tid 308 lades til høyere kammertrykk enn 30-06.

 

Uansett;6,5x55 og 30-06 er ikke en dum kombo å ha i våpenskapet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, M67 said:

 

"Autoriteten" til en patron ligger nå for en stor del i hvor kula treffer.

 

 

Det er nettopp det som er problemet. Det meste funker så lenge plasseringen er perfekt, men hvis en kule er avhengig av perfekt treff for å drepe så er den for dårlig.

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Når vi tenker på elgjakt så kan det ikke være feil å gå opp til kaliber .30, dersom det skulle bli blyforbud på jakt så har kaliber .30-kuler en helt annen matchvekt. Det er ikke gitt at man treffer perfekt hver gang. Jeg har skutt mye elg med rifler jeg har behersket godt, ikke alle skudd var like perfekte. Stort sett har det godt riktig for seg heldigvis. Nå diskuteres det mye om 6,5 og blyfritt alternativ og redusert kulevekt. 6,5x55 har fungert bra i generasjoner på nordisk storvilt, stort sett med velprøvde 10 grams kuler med blykjerne.

Link to comment
Share on other sites

Perfekt treff avgjør selvfølgelig, men 30-30 WCF er ikke godkjent for storvilt i Norge. Våre enegikrav har vært velfungerende i mange år hvor 6,5x55 har ligget nederst på skalaen. Hva har dem ikke skutt med 30-30 på andre siden av Atlanteren, Grizzly - Moos - Isbjørn osv. Jeg tror ikke kalibereter er perfekt uansett, men det er en annen diskusjon.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, FreeSkier said:

Oppgitte data fra samme produsent burde uansett være sammenlignbare,

 

Ofte kan det stemme, men jeg har også sett det motsatte ved kronografering.  Fabrikk-308 oryx hadde 20m/s høyere hastighet enn fabrikk-oryx i 30-06. Skutt fra 2 forskjellige rifler, men samme løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmeladere vet å utnytte den ca 20% større hylsevolymen i .30-06  sammenlignet med .308, fortrinnsvis for de av oss som liker de tyngre (200-220 grain) kulene.

 

Ingen problemer å lade 06'en til samme Maxtrykk som .308W i en moderne rifle. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, bobby said:

Ingen problemer å lade 06'en til samme Maxtrykk som .308W i en moderne rifle. 

Regnet med det. Men produsentene tør nok ikke det. Derfor den lille forskjellen med fabrikkammunisjon. 

 

6 minutes ago, bobby said:

fortrinnsvis for de av oss som liker de tyngre (200-220 grain) kulene.

Det bør vel gi like stort utslag på også lettere kuler, for de som ønsker det. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, FreeSkier said:

Det bør vel gi like stort utslag på også lettere kuler, for de som ønsker det. 

Ja, selvfølgelig - angående tunge kuler så klarer vel .308 W såvidt å hanskes med 200 grain kuler, men får problemer med 220 grain - selv om det sikkert nok er prøvd. 

 

Er jo ofte 1:10 twist i .30-06 (nermest standard) og har dermed ingen problem å stabilisere - eller gi nok fart - til de gode 220 grain. Har med godt resultat i en rekke år ladet min Win 70  med de gode Woodleigh 220 RN men også Hornady og Sierra RN utgavene i samme vekt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vil advare mot at det fort kan bli dyrt å eksperimentere med tunge kuler i 30-06. 
Det var nettopp dette eg dreiv på med og enda opp med å kjøpe ny rifle i 9.3x62😂 

For jakta sin del så kunne eg blitt ved 6.5x55 som eg fortsatt har men man må ha litt å pusle med når det er vintermørke og 25 minus...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har rifler i både 6,5x55, .308 win og .30-06. Jeg bruker, og verdsetter, alle sammen. Som nevnt over, tillater den rause kruttkapasiteten og sedate trykkstandarden til 30-06 at hjemmeladeren kan hente ut mer ytelser enn man får i fabrikkammunisjon. Viktigere for min del, er at jeg kan oppnå ytelser som er tilstrekkelige langt unna den røde streken. Ladningsutvikling med dyre jaktkuler er veldig enkelt og sorgløst, og medfører for meg et meget lavt forbruk av dyrere kuler under ladningsutvikling. Jeg er stort sett fornøyd sånn litt over midten av tabellen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...