Jump to content

Rypejakt Finnmark 223 VS 17HMR


Finnmarkjeger

Recommended Posts

Nå har jeg innsett at man må anskaffe en småviltrifle. Har primært sett på 17HMR og 223, men åpen for andre forslag. Rifla vil bli brukt når Rypa er sjenert og da som oftest vinterstid med fjellski. Teigen er ofte veldig åpen og vindutsatt, så sliter med å finne "fasit" kaliberet for mitt behov. Kommer ikke til å lade selv.

 

Har sett på disse:

Ruger Precision rimfire - 17hmr

Sako quad - 17hmr

Tikka T1X UPR - 17hmr

Browning X-bolt Super Light (Stainless) - 223

 

Vet denne har vært diskutert tidligere, men håper noen kan hjelpe meg med vidda i bakhodet :)

Dersom noen har en drømmepakke å foreslå hadde det vært helt episk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en 223 rem som jeg bruker på alt av småvilt fra rådyr og nedover. Fungere fint på ryper, men problemet er vind. Når du ikke lader selv får du ikke utnyttet 1:8 riflestigning og tyngre kuler med OK BC. Med andre ord du vil få mindre avdrift med 223 enn med 17 HMR, men den er fortsatt temmelig heftig. Rein ryperifle uten å lade selv = 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye rype på snaufjell i nordre nordland. Til tider ganske vindutsatt. .17hmr er et kjempe rype og småvilt kaliber til alt untatt når det blåser mer enn en "god trekk". 

Jeg går med .17hmr når vinden ikke er så ille og så kombi med .222 eller .308 når det blåser mer. Nå er det ikke mye rådyr å skyte her oppe, men med flere dager med vind enn vindstille ville jeg nok valgt .223, bare kjøp deg en rifle som er presis, med demper og en god kikkert og bruk litt tid på å finne ammo den går godt med. Og jeg anbefaler i alle fall helmantel på rypa.

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode fremstår 6XC som den ultimate småviltpatron. 100+ grs kuler for vind og lengre avstander i bra fart og 55 grs varmintkuler når ting skal sprenges (streiftreff skal omsettes til suksess 😊). Men det er da f... meg "ingen" som produserer rifler for denne patronen.. Hvorfor har ikke Sako en finnlight i 6XC som jeg kan legge mine klamme hender på??

Link to comment
Share on other sites

Det er nå bare å stappe ei 6XC-pipe i Finnlighten. Det er faktisk godt mulig jeg gjør nettopp det... Budsjettalternativet er jo å kjøpe en billig T3 i et ukurant (eller den Finnlighten i 7-08 som ligger hos J&F) kaliber, og bytte pipe til 6mm something.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en x-bolt 223 superlight på vei i posten. Har jaktet fjellrype noen år både med 17HMR og 6,5. 17HMR er helt topp når det er lite vind, men det er dessverre få slike dager rundt om her. Derfor ofte blitt til at jeg velger 6,5 for å være sikker mtp vinden. 6,5 fungerer utmerket, men jeg vil ha noe litt mindre, lettere, smekrere osv. Jeg skyter stort sett hakket bedre med 223. 
 

Våren går nok med til å finne den beste fabrikkammunisjonen. Finner jeg den ikke så blir det lading i 223 også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...