Jump to content

Riflestokk erfaringer


strand1441

Recommended Posts

1 hour ago, strand1441 said:

Noen som har erfaring meg denne?

Nei, det har jeg ikke.

 

Jeg skal kjøpe meg ny rifle og har gått bort i fra carbon av flere grunner:

- pris

- ikke så kamuflert

- ønsker å kunne bruke våpenet uten å være redd for riper

- man kan heller slanke børsa ved å flute løpet, kappe det et par cm, velge en kikkert med mindre objektiv (og erstatte demper med et par ørepropper hvis man ønsker det)

 

 

Hva er grunnen til at du ønsker akkurat denne stokken?:

https://www.skittjakt.no/innogun/213151/innostock-carbonskjefte-tikka-t3x-rev-ergonomisk-carbonskjefte-revolution

 

Tenker du på vekta? Er det det bratte pistolgrepet og tommelhullet, eller er det estetiske årsaker?

 

Hvis du kun tenker på vekta så er Tikka T3x Superlite et billigere alternativ. (2,6 kg)

 

1 hour ago, strand1441 said:

Egner carbon stokk seg til jakt?

Hvis du ikke er redd for å få riper, eller kun går et par hundre meter fra bila og til et jakttårn og unngår kvister på veien, ja.

 

Er du hundefører, ville jeg sett på et av de billigere alternativene nevnt ovenfor og heller valgt originalstokken til Tikka T3x slik at du kan ferdes trygt i buskas uten å være bekymret for riper.

 

Er du reinsjeger, så ferdes du på fjellet, og det er lite/ingen trær. Du slipper å bekymre deg så mye for riper.

 

 

Bare et par tanker. Vet ikke om du ble noe klokere...

Link to comment
Share on other sites

Karbon egner deg helt fint til jakt, men selvfølgelig, velger man en med eksponert klarlakk så må man regne med riper. Akkurat denne var i overkant dyr ift mye annet, ville sett på PSE Multipurpose, koster 8500 og er etter min mening mye bedre egnet som allround riflestokk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, strand1441 said:

Ene mente at karbon ikke egnet seg som hundfører rifle, men etter denne videoen forstår jeg ikke helt problemet :D 

Den testen er en tulletest. Stokken tåler antagelig mye mere enn den blir utsatt for i den testen. Slik som de tester er det egentlig låsekassa, avtrekk og pipe som får gjennomgå. Skal du ha en stokk med styrke er ingen ting på markede som overgår karbonfiber😉

Riper ville jeg heller ikke bekymret meg for, i hvert fall ikke fra trær, steinur kan lage noen, men man får riper i alt. Det fine med en karbonstokk er at man kan lakke den på nytt, og vips har man en flunke ny rifle hvis man bryr seg om bling🤩

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...