Jump to content

Forskjeller i klikk/tilt på like oppsett


Premium2006

Recommended Posts

Takk for et godt svar. Klarte ikke helt å gi meg på dette. Skjønner at det ikke betyr noe, men vil vite.. ;)

 

kan måle mer nøyaktig og prøve en annen skinne(våpensmia 6 mil). Slik jeg ser det nå, er ikke vision skinna i nærheten av 5 mrad. Blir mer 2,5 max. Da kan jeg videre forstå forskjellen på våre våpen. Må nesten bare prøve skinna hans med min kikkert. Kun for å stille nysgjerrigheten til lags ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var deg, eller meg selv og starta på ny, så hadde jeg monter null tilt på rifla. Det er bedre å ha tilt i montasjen om man kjøper f.eks Spuhr. Da kan du tilpasse montasjen til sikte/bruk som f.eks langhold/PRS. Om du vil ha på en «innendørs» kikkert eller et jaktsikte så kan du bruke andre montasjer uten tilt og få bedre utnyttelse av optikken.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Premium2006 said:

Hvor mye tilt er 0,2-0,3mm høydeforskjell på 10,3 cm?

 

Edit: regner jeg riktig? 
5 mrad er 5,0mm tilt på 1 meter. 5/100cm = 0,05mm pr cm. 0,05mm x 10,3 cm = 0,515 cm. 
 

høydeforskjell mellom punkter må være 0,515 cm eller 5,15 mm på 10,3 cm?

Kan vi bruke SI symbolet for milliradian som er mrad? 🙃😄 Noen bruker mil om milliliter, millimeter, milli whatever. Og for noen er 1 mil er 10 km.

 

Når jeg regner ut i milliradianer prøver jeg på holde meg til millimeter for målstørrelse / treffpunktsjustering / generelt forflytning sideveis eller høyde, og meter for avstand. Da er det bare å dele millimeter på meter, så får du svaret i mrad. Formelen kan selvsagt enkelt snus hvis du har vinkelen og skal finne en av de andre.

 

Å introdusere omregning til cm gjør at det fort blir surr etter min mening.

 

0.2 mm forflytning på lengde 100 mm:

0.2/0.100 = 2 mrad

 

Men var tingen du målte 0.2 mm høy, eller var den 0.5 mm (som gir 5 mrad)? Vanskelig å måle så smått. Derfor jeg foreslo å sammenligne låskassene på bordet med hjelp av pipen slik at du øker lengden til 700 mm. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser den.. vanskelig å måle uten digitalt skyvelær. Målte høydeforskjell mellom spuhr og kasse på to punkter. Slik jeg ser det, var det mellom 0,2-0,3 mm. 103mm mellom målepunkt. Så da sitter jeg igjen med max 3 mrad tilt. 
Ikke nødvendig, da jeg setter på en annen spuhr med 6 mil, men skal nå uansett prøve den andre skinna for å få et svar. 

Link to comment
Share on other sites

Prøvde i dag våpensmia skinna som er 6 mil. 
Den gir meg 25-30 klikk ekstra. Så forskjellen på vision 5 mrad skinne og våpensmia 6 mrad, er på mitt våpen 25-30 klikk i høyde. Skulle vært ca 10 klikk.. 

 

Legger denne død nå. Konkluderer med at det er litt forskjell på skinner og sikkert noe på kassene. Totalt 45 klikk. 

Link to comment
Share on other sites

On 1/19/2021 at 2:28 PM, Bly said:

Hvis jeg var deg, eller meg selv og starta på ny, så hadde jeg monter null tilt på rifla. Det er bedre å ha tilt i montasjen om man kjøper f.eks Spuhr. Da kan du tilpasse montasjen til sikte/bruk som f.eks langhold/PRS. Om du vil ha på en «innendørs» kikkert eller et jaktsikte så kan du bruke andre montasjer uten tilt og få bedre utnyttelse av optikken.

Vent litt.. På innendørsskyting kan det vel være greit med tilt.. ?

Så 15 meter og langhold -> Skinne med tilt

Jaktkikkert med lite justeringsområde -> Skinne uten tilt

 

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var bare at det kan være greit med tilt til 15 m. Tenkte automatisk skinne.. Tilten kan jo selvsagt være enten i montasje eller skinne (eller begge deler).

 

Men om det er best med tilt på skinne eller montasje vet jeg ikke. Hvorfor er det ene bedre enn det andre?

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Midt-I said:

Hvorfor er det ene bedre enn det andre?

Jeg har som sagt bestandig hatt 10 mil på skinna. I ettertid når Spuhr kom med helmontasjer, så har alle langholdskikkertene havna i en sånn. De får man med tilt og uten. Jeg tenker som så at montasjen står fast på kikkerten og der får den bli. Så det betyr at jeg kjøper en montasje til hver enkelt kikkert. Kikkertsikte bestemmer om den skal ha tilt. En PM II skal ha tilt. En zeiss skal ikke ha. 
Siden skinnene mine har tilt må jo alle kikkertene jeg setter på rifla ha tilt. Jeg kan ikke velge. Det er egentlig ikke mere komplisert enn det. Så i mitt hode skal tilt være på montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...