Jump to content

Forskjeller i klikk/tilt på like oppsett


Premium2006

Recommended Posts

Har fått en liten utfordring.. mulig det er noen smarte her inne..

 

problem: Vi er 2 stk som skyter samme våpen og kikkert. Akkurat montert nye k525i med spuhr sp:4002(0moa)

Begge skyter str 200 i vision chassis. 
Eneste forskjell i oppsett er pipe og picatinny skinne. Jeg har vision 5mil skinne mens han har våpensmia 20 moa(5,8mil) 

begge piper er 6,5x55.

Han sitter igjen med 190klikk, mens mitt våpen har 140 klikk igjen. Synes det var veldig stor forskjell på ellers like oppsett?

Har byttet over kikkert og montasje, men problemet blir det samme..

 

Noen tanker eller tips?

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg rett at kikkertene har stått i ringene sine, blitt flyttet mellom våpnene. Og kikkert 1 har 140 klikk til overs, mens kikkert 2 har 190 klikk til overs, uansett våpen (etter innskyting)? Da høres det ut som enten Spuhr eller Kahles er "skyldig". 

 

Forskjellen på skinnene skulle i teorien vært 0.8 mrad, som er 8 klikk. Synes 50 klikk forskjell hørtes litt mye ut.

Link to comment
Share on other sites

Prøver på litt utregninger:

På Kahles sin hjemmeside står det at K525i har 2.9 meter høydejustering på 100 m, som er 29 m på 1000 meter, eller altså 29 mrad. 

 

Hvis det stemmer at K525i har 29 mrad høydejustering så blir halve justeringsområdet 29/2 = 14.5 mrad. På skinne med tilt kan du da plusse på tilten for å få antall brukbare klikk, altså:

14.5+5=19.5 mrad (195 klikk)

14.5+5.8=20.3 mrad (203 klikk)

 

Så mister du noen få klikk på grunn av kulebane frem til f.eks. 100 m, hvor jeg antar dere er skutt inn. 5 klikk kanskje?


Basert på dette ser det ut som utregningen skulle treffe sånn noenlunde for kikkerten med 190 klikk, mens kikkerten med 140 klikk er den "unormale". Håper noen andre kan kommentere på "gyldigheten" av utregningen, og om 5 mrad "feil" på en kikkert er normalt. 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Tror vel det meste jeg har sett selv er 30-40. Men det er tre ting imellom der, eller 4 eller 5

Picatinny, svalehalesporet oppå kassa, hylsa til pipa, den maskinerte sylinderen utenpå pipa bak, og om selve pipa er rett. Alt dette har toleranser som sikkert er 5mrad eller mer hver, og så har du kroningen, som også kan flytte tp. Treffer du i lotteriet, og alle er en vei på ei rifle, og alle er andre veien på den den andre, så blir det fort galt. Husk at dette er masseproduserte greier. Hvilke fabrikater er pipene, og lengde?

@høggern?

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Blaser 67cm. Den vet jeg har noe skjeve gjenger(gjort hos børsemaker) men test ble gjort uten demper. Her kan jeg tro kroning er dårlig! Pipa skal tilbake til børsemaker, da jeg har «tatt i» utgangshullet på 3 forskjellige dempere. 


Den andre pipa er Lothar Walter Lengde 700mm. 
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, høggern said:

Bare forskjellen fra en pipe til en annen er jo nok til at du fort kan få både 10 og 30 klikk forskjell. 

Skal ved neste anledning bytte piper eller prøve en annen pipe. Jeg må få løst dette.. kunne ha byttet til en montasje med 6mil for å hente klikk, men skulle være unødvendig. 
Tror regnestykket med at en slik kikkert med 20 moa skinne, burde gi ca 190 klikk er riktig.

Er noe veldig galt med mitt oppsett!

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Premium2006 said:

Skal ved neste anledning bytte piper eller prøve en annen pipe. Jeg må få løst dette.. kunne ha byttet til en montasje med 6mil for å hente klikk, men skulle være unødvendig. 
Tror regnestykket med at en slik kikkert med 20 moa skinne, burde gi ca 190 klikk er riktig.

Er noe veldig galt med mitt oppsett!

Hva er egentlig problemet?

 

Hvor mange klikk man har igjen varierer jo fra pipe til pipe, og skinne og kasse og Gud vet. Jeg har 4 sauere, og har vel gått igjennom 10 piper-ish de siste 10 årene. Ikke like mange kikkerter, men noen. Det blir aldri akkurat så mange klikk "igjen" som man tror, og aldri like mange på to rifler, selv om alt er likt - verste jeg har hatt er 90, som jeg har nå på den ene, med ei gammel original Sauer-pipe og en March 5-40x56 (som jo skal ha 28mil), som står i vanlige ringer på ei "20moa" skinne. Jeg har pleid å ha 120-130 igjen med den kikkerten - og der kommer poenget. 

130 klikk tar deg komfortabelt til 1200m. Med å sikte midt i. Skyter du så ofte på 1200m at du ikke kan holde over?

 

K

Link to comment
Share on other sites

På ca 1 av 5 styk 200str piper må jeg bruke høyere forsikte enn std for å kunne skyte inn på 100m. Med samme låskasse. Det betyr at det er minst 10-15 knepp forskjell i høyden fra en "vanlig" pipe(med en vanlig pipe har jeg vanligvis 10 -15 knepp å gå på nedover etter innskyting på 100m med std forsikte), og det betyr at disse 1 av 5 treffer høyere...

Hadde de truffet lavere ville det ikke betydd at jeg trengte høyere forsikte ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Premium2006 said:

Vil uansett finne årsaken til «fenomenet» ;)

Skru ut pipa å få målt den. Det er sikkert kast i den og pipeløpet er sikkert ikke i senter. Ofte er pipeløpet som en bue inne i pipa. Det betyr at pipeløpet kan være senteret i endene, men kutter du den på midten så er den langt ute av senter. Piper som blir flutet kan fort slå seg en god del i prosessen.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ikke flutet pipe denne her.

Hvor mye klikk kan det ligge i et sånt problem? Selvfølgelig vanskelig å si.

skal teste en annen pipe neste gang jeg skal på banen. 
pipa jeg har nå, er en kappet 19mm blaser 67 cm. Fikk denne kappet og gjenget hos børsemaker. Jeg har «ødelagt» 3 dempere med denne. Har to sonic dempere jeg har brukt. Disse ser man med øyet ikke står rett på pipa. Lys-åpningen bakerst rundt pomring/støttehylse er ikke rett.. ser demperen står skjevt. Trodde dette var demperen, men testa en a-tec demper nå på lørdag. Ble fan meg merke i åpningen på den også(kula har vært borti). Tok kontakt med børsemaker og de mente det ikke var mulig at pipa var skjev pga måten den var gjenget på. Dette er en seriøs aktør. Har kjøpt flere våpen der, og aldri hatt problemer. 
 

Mulig mye av problemene ligger i pipa.. kan jo være kast i den også.

ex-files! ;) 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Premium2006 said:

Fikk denne kappet og gjenget hos børsemaker. Jeg har «ødelagt» 3 dempere med denne. Har to sonic dempere jeg har brukt. Disse ser man med øyet ikke står rett på pipa.

 

Børsemaker?

Du mener vel grovsmed og delebytter.

Bruker du 308-dempere på 6,5løp er det litt mindre risiko for ødelagte dempere. 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bly said:

Piper som blir flutet kan fort slå seg en god del i prosessen.

Må ikke, men kan.

 

9 hours ago, Premium2006 said:

Hvor mye klikk kan det ligge i et sånt problem? Selvfølgelig vanskelig å si.

Du har jo nettopp sett hvor mye det kan utgjøre 😉 (Da tenker jeg på helheten ikke nødvendigvis fluting).

 

12 minutes ago, Premium2006 said:

Det er ganske så dårlig jobb, når man kan se at demperen er skjev..

Er forskjellene i testen din med eller uten demper?

 

Bare for å illustrere hvordan løpet ditt sannsynligvis er, så har jeg tegnet ei fin tegning;

Pipe.jpg.b68c1e0743de7d1ee9a3092c4bbface3.jpg

Pipene er ofte nokså i senter foran og bak når de kommer fra fabrikk. Kutter man ned pipa kan man risikere at pipeløpet havner langt ut fra senter, som jeg har illustrert med å tegne en rød kuttlinje på forskjellige plasser. 

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Premium2006 said:

Det kan du si, men jeg forventer å kunne bruke riktig demper til riktig kaliber! 
Det er ganske så dårlig jobb, når man kan se at demperen er skjev..

308-demper på 6.5 er MYE mer robust enn 6.5-demper. Du kan "forvente" hva du vil, men det er en virkelighet her ;) Det skal jo gå - selv har jeg kun .30-dempere, men det er like mye av angst for å skru en 6.5-demper på ei .30 pipe...

 

Det er jo også tenkelig at demperen er skjev. 

Dersom "børsemakeren" har gjenget dette på vanlig måte, så blir ikke demperen så skjev at du kan se det, det går nesten ikke. Og uansett, kan man SE at demperen er skjev, så ser leverer man det vel ikke fra seg, om man er børsemaker?

Men har han bare gjenget, uten å ha demperen, så har han jo ikke det - dempere er igrunnen oftere skjeve enn løp.

 

Har du prøvd å se igjennom løpet og se om du ser demperen? Alle børsemakere jeg har sett gjenge noe (er vel bare en 3-4, men likevel) sikter gjennom. Jeg personlig sikter alltid gjennom før jeg skyter med en demper første gang, om det så er Rafdal, Hansen og Jonson som har gjenget den sammen... er det skjevt så er det rett tilbake. 
Resultatet av dette er forresten at jeg aldri har hatt (av 10-15) en demper som har flyttet treffpunkt utenfor linjen 0-8cm rett ned.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor vanlig det er, men at boringa for pipeinnfesting i kassa ikke er helt på linje forekommer, ser jeg. På min STR peker pipa synlig mot venstre. Kan måles sånn noenlunde ved å legge kassa på et planbord, vende på den, og måle utover pipa.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Premium2006 said:

burde ikke børsemaker se etter dette før pipa blir kappet.

Burde i hvert fall ta en vurdering etter at pipa er kappa 😏

 

Dette er et tilbakevendene tema om hva som er beste metode for dempermontering. Skal man sentrere gjengen etter utvendig løp eller etter pipeløpet der kula faktisk kommer ut? Det er fordeler og ulemper med begge.

 

4 minutes ago, M67 said:

Det er jo også tenkelig at demperen er skjev. 

Moduldempere kan være skjev ut av helvete, type millimeter...

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, vavlo said:

Nå vet ikke jeg hvor vanlig det er, men at boringa for pipeinnfesting i kassa ikke er helt på linje forekommer, ser jeg. På min STR peker pipa synlig mot venstre. Kan måles sånn noenlunde ved å legge kassa på et planbord, vende på den, og måle utover pipa.

Det er helt vanlig tror jeg. Det er som tidligere sagt opptil 40-50 klikks forskjell om jeg monterer samme pipe og kikkert på en annen kasse.  Men det er bare et problem om man skal skyte ELR, eller ikke klarer å tenke på at ikke alt er helt rett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal teste ny pipe før jeg gjør noe mer.

Har prøvd 3 dempere. Alle har vært typ. 6,5(max 7mm) dempere. 2 stk modul og en annen a-tec. Tok ut pipa i går. Kan helt klart se litt av demperen på ene siden. Alle tre dempere er synlig skjev når montert. Dette i forhold til pipa i bakre del. 
 

De 50 klikka er også savnet ved skyting uten demper. 
 

Pipa ble sendt til gjenging før jeg tok den i bruk, så jeg vet ikke hvordan den gikk før. Min feil, men jeg fikk beskjed om at pipa gikk fint(kjøpt brukt med våpen). Nå vil dere sikkert si at alle brukte piper er utskutt osv, men jeg har ingen grunn til å tro at pipen ikke var ok. Kan jo se ut som den ikke er det, men kan ikke bevise at dette ble et resultat etter børsemaker jobben. Synes uansett at de er ansvarlige for at gjengene er skjeve. 

Link to comment
Share on other sites

Børsemaker har ikke gjort en god jobb om du kan se demperen og at det er skjevt. Det er hans ansvar, og det bør han kunne rette opp. 

 

Foreløpig ser det vel forresten ut som pipa er OK? Såvidt jeg forstod var det god presisjon uten demper?

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Har testet med ny pipe i dag. Begge piper går helt likt i mitt våpen. Sitter fortsatt igjen med 149 klikk, mens naboen har 194 klikk. Altså 45 klikk forskjell.. ingen forskjeller i side.

 

Er det kassene som er så ulike? Den ene kassen er fra 2017 merket «sig sauer», mens den andre er litt eldre. Vet ikke årstall, men merket «sauer» 

 

Andre ting som kan forårsake en såpass stor differanse mellom treffpunkt? 
 

Ser jo at det ikke er noe galt med rifla mi, men klarer ikke å slå meg til ro med dette :)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er hans våpen det er noe galt med?

Jeg har et lignende oppsett og har ca 140 klikk «igjen» - dvs jeg rekker greit til 1250m, nå i vinterkulda tilogmed.

For meg ser det ut som «problemet» har den samme opprinnelse som de fleste innen skyting - bak rifla ;)

 

Ikke overtenk - skyt. Du treffer jo.

Og, om du faktisk vil skyte 1250m, pm meg.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei. Jeg mener det er skytterfeil å henge seg opp i det som et problem.

Det er kjent sak at piper ikke alltid er rette, og DFS-skyttere må stadig bytte forsikter pga dette, det koster jo noen hundrelapper ekstra - men er jo ikke et større problem enn man gjør det til.

De fleste skyttere jeg vet om har andre utfordringer de bør tenke mer på enn om pipa er absolutt rett.

Samtidig er det interessant, og lærerikt å se slike ting, og å høre de fra andre. 
 

K

Link to comment
Share on other sites

Han har to 70cm 6,5 piper. Begge går likt i hans våpen. Den ene går likt som min pipe, så piper er utelukket. Gidder ikke prøve den andre. Må nesten være kassen som ikke er lik.Eller vinkelen på innfesting av pipe i kassen. 

Skinner er målt og i henhold. Kikkert, montasje og stokk er like. 
 

Kan vel ikke være så mye annet.

 

Betyr vel egentlig ikke så mye, men ble bare helt feil for meg at de gikk så ulikt. Begge er like i side, men skiller 45 klikk i høyde. 
 

Begge rifler går godt og fungerer helt normalt. 
 

Skal ikke gnage mere om dette nå.. ;)
 

 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, M67 said:

Nei. Jeg mener det er skytterfeil å henge seg opp i det som et problem.

Det er kjent sak at piper ikke alltid er rette, og DFS-skyttere må stadig bytte forsikter pga dette, det koster jo noen hundrelapper ekstra - men er jo ikke et større problem enn man gjør det til.

De fleste skyttere jeg vet om har andre utfordringer de bør tenke mer på enn om pipa er absolutt rett.

Samtidig er det interessant, og lærerikt å se slike ting, og å høre de fra andre. 
 

K

Men nå var det ikke pipa.. 

Det var også tanken på å «lære» noe som trigga meg til å finne ut av problemet! 

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skjønner. Riflen din har hatt 140 klikk med begge kikkertene? Da kan vel Spuhr og Kahles frikjennes. 

Siden du har to piper som går likt, og han har to piper som går likt.. Så høres det ut som pipene ikke er "problemet". (For å utelukke det helt burde jo dere teste med akkurat samme pipe.)

 

Da høres det ut som det er forskjell på låskasse eller picatinnyskinne.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Midt-I said:

Tror jeg skjønner. Riflen din har hatt 140 klikk med begge kikkertene? Da kan vel Spuhr og Kahles frikjennes. 

Siden du har to piper som går likt, og han har to piper som går likt.. Så høres det ut som pipene ikke er "problemet". (For å utelukke det helt burde jo dere teste med akkurat samme pipe.)

 

Da høres det ut som det er forskjell på låskasse eller picatinnyskinne.


Når min kikkert var innskutt på 100 meter, gikk den 45 klikk for høyt på børsa hans. Hans kikkert som var innskutt på 100 meter, gikk tilsvarende lavt på mitt våpen. Så speilvendt resultat. For meg betyr det at kikkert og montasjer er likt på begge våpen. Sitter igjen med pipe og kasse. Pipene går godt og går også likt på begge våpen. Kan bruke begge piper og kikkert er fortsatt innskutt i side og høyde. Da er det kassen igjen. Kan være en litt annen vinkel på innfesting til pipe, eller at selve kassen oppå er i en annen vinkel. Min kasse er av nyere type, mens hans kasse er litt eldre. 
 

Har vel egentlig ikke konkludert denne helt ferdig, men må vel bare innse at de rett og slett ikke er like. Synes bare forskjellen var så veldig stor..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ramla helt av lasset i resonneringen din🙃 Det hele begynner å bli komplisert å henge med på, men 45 klikk forskjell betyr, om det er låsekasse/picatinny, at den ene kassa er 0,45 mm lavere på 10 cm. Det vil jo si nesten en millimeter på 20 cm, som er ca låsekassa sin lengde. Legger du de ved siden av hverandre burde du kunne se forskjellen.

 

Men jeg skjønner ikke at du orker å bruke tid på dette. Dere skal vel ikke drive på med å byttelåne kikkertsikte hele tiden? Og er det et poeng at det må være likt så kan du bare få justert picatinnyskinna slik at det passer.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Hvordan har dere målt picatinnyskinnene? De bør vel måles mens de er montert på låskassen. Jeg ville tatt av picskinnene, tatt riflene ut av skjeftene. Brukt to piper jeg vet går likt i ett våpen, og brukt akkurat disse pipene i hver sin låskasse. Så finne et flatt bord og måle eller sammenligne låskasse med iskrudd pipe side om side.

 

4.5 mrad tilsvarer en høydeforskjell på 4.5 mm på 1 meter. Eller 3.15 mm på 700 mm. Mulig noe møysommelig å prøve å måle en høydeforskjell på en halv centimeter.

 

Det som jeg tror er interessant er høydeforskjellen mellom løpsaksen og sidekantene på 11 mm skinnen.

 

Sammenligning av picskinne kan gjøres med den som eneste variabel. Jeg ville da lånt kameraten din sin picskinne og testet litt frem og tilbake på eget våpen og med egen kikkert.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Hvor mye tilt er 0,2-0,3mm høydeforskjell på 10,3 cm?

 

Måler faktisk avstand/tilt mellom montasje og toppen av kassen. Legger ved bilde som viser hvor jeg måler. Blir litt «grovt» da jeg ikke har digitalt utstyr. 
Hvis toppen av kassen er rett i forhold pipa, tviler jeg på at jeg faktisk har 5 mrad tilt på skinna.. eller tenker jeg feil?

 

Edit: regner jeg riktig? 
5 mrad er 5,0mm tilt på 1 meter. 5/100cm = 0,05mm pr cm. 0,05mm x 10,3 cm = 0,515 cm. 
 

høydeforskjell mellom punkter må være 0,515 cm eller 5,15 mm på 10,3 cm?

 

DF20B47E-C2E3-4D13-89A6-D450248D7603.jpeg

D7A0B8B8-F6A9-48C5-8488-58DC62880978.jpeg

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Premium2006 said:

Hvor mye tilt er 0,2-0,3mm høydeforskjell på 10,3 cm?

På 10 cm er 0,2mm 2 mil og 0,3mm 3 mil.

 

Jeg pleier å legge inn 1 mm på 10 cm som er 10 mil.

 

Om skinna di har 4,5 mil skal den ha 0,45 mm høydeforskjell på 10 cm. Du kan måle det på partiet som du stikker inn på 11 mm sporet om du tar av skinna. Da får du et nøyaktig mål.

 

10 mil skinne ser slik ut;

44416681-CB05-46B8-8620-E55B15C8BBD8.jpeg.fe2de6beb748e01400d3a84c8fb8b57f.jpeg

Det er ikke så lett å vurdere tilt på øyemål, men du ser at det er tilt. Skinna er tykkere bak.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...