Jump to content

Kikkertsikte til reinsjakt


Terkel

Recommended Posts

Har i dag en kahles helia C 1,5-6 x42

som står på en remington seven i 308 win som primært er med på reinsjakt. Har etterhvert som jeg har blitt vant med mer forstørrelse, rødpunkt og tårn for høydejustering fra andre kikkerter blitt så vant med dette at jeg savner det på reinsjakt. Da må det handles ny kikkert. 

har sett på kikkertsikter med ca 2-4 som minste forstørrelse (så det ikke er helt håpløst også til annen jakt) og minimum 10 som største forstørrelse. Helst opp på 12-15 som Største forstørrelse. 

Siktet bør ikke være for tungt. Jakta er på dagtid, så er ikke behov for noen stor lysåpning. Ønsker tårn for høydejustering som må kunne låses (på 0). Har opplevd at tårnet på en annen kikkert har vridd seg under bæring, og d er ikke noe særlig. 
 

Rødpunkt har jeg og blitt vant til så det er nå et must (selv om det egentlig ikke trengs til reinsjakt).

Kikkertsiktet jeg har i dag har 30mm mellomrør, så det hadde vært greit å slippe å kjøpe nye montasjer til tommerør.

 

Har andre rifler og kikkerter til annet bruk, så håpet er å slippe litt rimeligere unna det uten å måtte opp på feks en swarovski z6i i passende størrelse til en liten formue. 

Ser leoupold har noen kikkerter som muligens kan passe og at zeiss har en v4 conquest som også kunne passe, men har 1/4 Moa klikk, som ikke er ideelt. Det er muligens ikke noe å tenke på til et kikkertsikte til jakt. Er ikke snakk om veldig lange hold uansett, men mulighet for å kunne skru istedenfor å holde i jaktsituasjoner. 
 

Er det noen som har erfaringer og forslag til kikkerter som kunne passe? 

Edited by Terkel
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville klart sett på Leupold VX5 eller VX6 (med de nye tårnene). VX5 selges ofte til veldig hyggelig pris, og får både 2-10x42 og 3-15x42, sistnevnte burde være ganske ideell. Hatt 2-10x42 selv, og selv om det finnes bedre kikkerter optisk, så er totalpakken rå. Fantastisk lysbryter, lavt og enkelt tårn og bruke, pluss generelt smekker kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig oversettelse for bruk med kanoner, i begrepet tårnkanon. Men justeringsratt er nok bedre ord på norsk. Ville kanskje blitt litt komisk om noen oversatte fra ratt til steeringwheel tilbake til engelsk.

 

De siste tårnkanonene kystartilleriet fikk, som ble utfaset omtrent rett etter at dem var ferdige, var ett mange etasjer høyt "tårn". Bare det at tårnet ble sprengt ned i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

On 1/9/2021 at 11:08 AM, amatør said:

Ratt til å stille siktepunktet med som ikke er dekket av et lokk. 

 

Vet ikke om det er et spesielt godt norsk ord, men kanskje bare en dårlig oversettelse av engelsk "turret"

 

Men det er vel det jeg har på min helt ordinære kikkert? Det er et lokk der, men tar jeg bort det kan jeg stille kikkerten så siktepunktet flytter seg.

Tårn må altså være noe annet.

Link to comment
Share on other sites

On 1/9/2021 at 1:54 PM, Terkel said:

Noen som har erfaring med zeiss conquest v4 i 4-16x 44? Det er også et alternativ i passende størrelse. Noe rimeligere en leupold kikkertene som foreslås er den muligens og. 

Jeg har en v4 i 6-24. Er ikke helt enig med meg selv hva jeg synes om den. Den er egentlig optisk ganske ok -  fullt tilstrekkelig for jakt i dagslys, men jeg lurer på om jeg blir sliten i hodet av den. Usikker på om det er kikkerten, eller det rotete moa retiklet som gjør det. Uansett er det en veldig tung kikkert for reinsjakt. Ville heller sett etter noe letter leupold feks. evt en swaro z3 4-12

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...