Jump to content

Hvor tung er "for tung"


SNØ

Recommended Posts

Ettersom interessen er splittet, og man gjerne skulle greid å gjøre det umulige "lage ei rifle til alt" så er jeg litt nysgjerrig på hva folk tenker rundt vekt. 

Til nå har jeg hovedsakelig brukt ei Remington 700 rifle til både jakt og amatør prs/LH. Vekta tikker inn på ca 5,2 kg. Finnes naturligvis pluss og minus med alt, og ettersom det ikke blir samme opplevelsen av å henge lodd på rifla.. ja da spør jeg dere. 

Skyter ingen ekstreme mengder i året, og ligger vel på ca 2-3000. Tanken var at 200 str ville klaffe mye bedre til lh og prs hovedsakelig pga avtrekk og lpøsbytte/handel. Derimot blir vekta lit amper på jakt "kanskje"? 

 

Sett på long range rondane og han veier inn sin 200 str med alt inkludert og havner da på ca 7 kg med et chassi som ser fristende ut på alle måter, hehe. Spørsmålet mitt blir dog, er 7 kg i jaktrifle "alt for mye" eller er dette helt greit? På jakt havner den over skulder eller lang nede i sekken deretter i en eller annen tripod "som regel". Har naturligvis remington fremdels som jeg kan bruke på jakt, men  litt kjedelig bruke utallige 1000 på ei rifle som jeg ikke kan/ vil ha med på jakt.

 

Litt rotete ble det, men satser på dere skjønner 😉

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, SNØ said:

Spørsmålet mitt blir dog, er 7 kg i jaktrifle "alt for mye" eller er dette helt greit?

Med mindre du satser på posteringsjakt der du kun skal bære rifla en kort distanse fram til post, er 7 kg jaktrifle godt over det du vil trives med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tikka T3x Supervarmint med orginalskjeftet og en "lett" kikkert er en grei mal for kombirifle.

Orginalskjeftet i plast fungerer fortreffelig. Bedre utformet enn GRS og KKC.

 

Rifler med "hengemage" ala STR/CTR/AICS synes jeg blir bælete på bevegelig jakt.

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, gribben said:

Off-topic men håper noen kan svare: Hvis man har søkt om en 200STR til DFS, kan man da bruke denne lovlig på jakt? 

Ser det har vært spurt om dette tidligere med delte meninger. Noen som vet sikkert? 

Skal ikke være noe problem i det heletatt.

Spurte på våpenkontoret for noen år siden og fikk beskjed om at jeg bare skulle søke i den grenen våpenet ble benyttet mest. Selv om jeg da hadde søkt om tilatelse i forbindelse med eksempelvis baneskyting kunne jeg fremdeles benytte våpenet til jakt, dersom det var våpenet var av lovelig til jaktformen.  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg ser ikke problemet. Du har ei jaktrifle, og om du synes Saueren blir for tung så bruker du Remingtonen.

 

K

Hva problemet er har jeg vel ikke helt svaret på, hehe :) Men man vil jo gjerne bruke fav rifla til alt når man førstlegger såppass med penger i det. Neida, er bare jeg som er halvvrang, hehe.

 

I tilleg funderer jeg over hvorfor prs/lh skyttere kjøper vision chasi kontra jet-01. For min del ser jet ut som et bedre chassi ergonomisk osv. Men mulige vision blir foretrukket på grunn av vekt og mulighet for ulike forskjefter ? 

Link to comment
Share on other sites

Jakt og langholdskombi er det flere som har testet før deg, og få har blitt 100% vellykket som begge deler.

Men det gjelder som regel en rifle man KAN bruke til begge deler helt ok, for det vil alltid være en som har 10kgs chassisrifle i 6mmWhatever som har en bedre PRS rifle, og en annen med en jaktrifle på 3,5kg komplett som er bedre egnet til å bære på (som strengt talt er 99% av jakten). 

 

Men hvis du skal ha en kombinasjon med relativt ok vekt, ville jeg ikke sett på STR nødvendigvis, da man må ofre mye av pipen for å kunne holde vekten nede. 

 

Beste er trolig to rifler; en lettere no-bullshit jaktrifle og en langholdsrifle akkurat så heftig som du bare orker.

Min bane/langhold/kose/whatever-rifle veier 3,7kg bar, og ender på 4,7 komplett med demper og kikkert, fantastisk å skyte med, og fungerer greit til jakt. Men jeg er sikker på at riflen som tikker inn under 3kg komplett heller kommer til å få bli med på jakt 9/10 ganger. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SNØ said:

Hva problemet er har jeg vel ikke helt svaret på, hehe :) Men man vil jo gjerne bruke fav rifla til alt når man førstlegger såppass med penger i det. Neida, er bare jeg som er halvvrang, hehe.

Jeg tror du finner dette ut. Jeg har jaktet med tunge rifler hele mitt liv (typ 200STR, i LH-versjon-lignende), men fikk meg et litt mer ulendt jaktterreng, rådyrene ville ut på jorder og myrer, og måtte hentes ut av små åpninger i skogen, type smygjakt der en faktisk smyger, ikke bare rusler på en sti/vei. Kjøpte lettvektsrifle, og ble frelst. Men alt har sitt bruksområde, jeg skjøt en bukk med Saueren, som aldri i helvete hadde skutt med Finnlighten.

 

1 hour ago, SNØ said:

I tilleg funderer jeg over hvorfor prs/lh skyttere kjøper vision chasi kontra jet-01. For min del ser jet ut som et bedre chassi ergonomisk osv. Men mulige vision blir foretrukket på grunn av vekt og mulighet for ulike forskjefter ? 

Det er mulig det ser bedre ut. Eller, de er vel ca like stygge... Jeg har prøvd begge, og JEt prøver å være "alt", og får vel til det bedre enn Vision. Vision prøver å være PRS - fuck everything else - og klarer det bra. Så til PRS (og det er der PRS-skyttere er), så blir Vision foretrukket. Egentlig burde en ha et av hver.

 

En annen, og kanskje vel så viktig grunn, er at Vision faktisk er å få kjøpt. Jet har slitt med levering.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

En annen, og kanskje vel så viktig grunn, er at Vision faktisk er å få kjøpt. Jet har slitt med levering.

Sett at det har vært litt labert med tilgjengelighet ja.

Har nå i di siste 2 dagene sittet spent å ventet på svar fra Langhold.no, men når jeg googla jet-01 i dette sekund virker det til at Langhold.no ikke lengre eksisterer.... Finnes det andre leverandører av Jet?

Link to comment
Share on other sites

Jaktrifle. Start med ei rifle som veier 3 kg eller mindre bar. Når sikte montasje og demper, reim og skudd i magasinet er på plass så veier den +/- 4 kg. Det er nok om en skal dra den rundt i skogen eller på fjellet hver dag i ei uke eller to. Man vet ikke om en skal gå kilometer eller mil før dagen er slutt, og en trenger å ha med mer enn bare kniven om dagen blir lang og været dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt en rekke "lettrifle-tråder" i det siste, der folk gjerne vil tyne ei rifle ned mot 2 kg, med sikte, demper og reim! Og så diskuteres det, så fjæra fyker (?!?), om 3,0 - 3,3 - 3,7 - 4,05 - 4,7, eller en fullblods STR 200 på 7,8 kg, er "for tungt", "lett" eller "passe".

 

I alle disse trådene er det et vesentlig punkt som mangler, eller kanskje det blir gjort ei forutsetning, som neppe er til stede? Det ser ut som "3,3 kilo" er, og kjennes ut når det skal bæres, som akkurat det samme, for alle skribentene på "kammeret"?

 

Men vi er da av forskjellig størrelse, kroppsbygging, og ikke minst, vekt!

 

Min M/98 i 308 NM veier 4,85 kg med kikkert, demper og reim. Det er tungt, for en som er 65 kg, og heller tynnbygd (BMI 21,2). For en person på 105 (noenlunde velbygde) kilo vil den samme riflen kjennes som 3,0 kg, i forhold til hvordan jeg kjenner vekten av den!

 

Jeg har altså 13,4 kilo kropp til disposisjon, for å bære hvert kilo av 308 NM-rifla. Hvis jeg derimot går med kombi'en (uten kikkert), har jeg 20 kg kropp pr. kilo våpen. Altså en mye lettere oppgave.

 

Kanskje dere kan oppgi hvor mange kilo muskler, bein (og noe/mye fett?) dere har, for å bære hvert kilo av det aktuelle våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Good grief, jeg har 30 kroppskilo per våpenkilo. 

 

Men et annet regnestykke, som jeg synes er viktig, er, tja, hvaskalvikalle det - bamsemumsfaktoren? Vi vet jo at jo lavere våpenets vekt er fra før, jo dyrere er det å slanke det ett gram til. Samtidig postulerer jeg at jo tyngre man er fra før, jo lettere er det å legge på seg ett gram til. 

 

Så ved min nåværende vekt, og våpenets nåværende vekt; for å beholde samme totalvekt (altså jeger+våpen), hvor mye koster det meg egentlig å spise en banankasse med bamsemums? 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nå blir det vertfall dyrt med lettvektsrifle for oss i fjærvekt-klassen med den regnemåten 🤣

 

Men, det er jo et godt poeng. Det er en del forskjellige utgangspunkt, ikke bare ift. kroppsvekt. 

 

Jeg har forresten 27,7 kg pr. kilo rifle med lettvekteren. 11,5 med STR'en😝

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

Da kan vi kanskje oppsummere med å si at "for tung" er hva den enkelte opplever som for mye vekt i forhold til egne fysiske forutsetninger og bruksområde? Men det ble vel ikke TS så mye klokere av...?

@Dodraugen var inne på våpenets lengde, en viktig faktor ift. bruksområde. Jeg vil også legge til våpenets balanse som kan ha betydning for "opplevd vekt", enten rifla bæres i hånda eller over skulderen. 

Edited by Sølvrev
Korr. gram.
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over så er bruksområdet nokså viktig i forhold til hva man kan akseptere av vekt. Når @ulf og jeg jaktet rådyr i Skottland så var smygjakt gåing langs skogkanter, med gress utover, langs "veier" og gode stier, og i det hele tatt på steder der det "properly managed", lett å gå og lett å gå stille. Man kan ha et beist av ei rifle i reim over skuldra, og ikke bry seg det minste. 

Når jeg nå jakter rådyr i sørlandets (kratt)skoger - preget av skogbruk som er gjennomført uten tanke på at det skal være kommendes - et hogstfelt er nesten uframkommelig for kvist og dype spor - og ute i "urskogen", der suksesjonen er på vei tilbake til eik og blandingsskog via tette kratt i bratte lier, urer og einerkratt, søkkmyrer innimellom, og en ikke oppdager rådyr på 300m hold, men på 50 - og en er nødt til å gå med rifla i "klar" posisjon, eller gå med den i en hånd mens en klatrer eller noe annet rart - da ønsker en seg fort noe lettere enn en 200STR iallefall. 
Og hvor langt og lenge går en sånn, og hvor utholdende er man, og hvor lange klarer man å være stille selv om man er sliten?

Det er ikke noe av dette som kan besvares generelt. Men for tung, er når du er lei av rifla før dagen er omme.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg merker noe særlig forskjell om rifla veier 3 eller 4.5kg. Går stort sett med børsa i hånda hele dagen når jeg jakter(elg og rype). Dessto flere dager man går dess sterkere blir man jo :-) Riflene jeg har og har hatt har litt forskjellig «bærekomfort». Ikke nødvendigvis den letteste som er best å bære.

Link to comment
Share on other sites

On 1/14/2021 at 7:42 PM, M67 said:

Som nevnt over så er bruksområdet nokså viktig i forhold til hva man kan akseptere av vekt. Når @ulf og jeg jaktet rådyr 

 

K


Det er derfor jeg er så konkret. Fem kg kan jeg bære i armkroken, men er på grensa til for tungt. Bruker aldri reima før jeg skal dra dyr på vei hjem. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bære 5kg i armkroken, ikke klatre og hoppe med 5kg i armkroken, Jeg måtte skaffe ei rifle jeg kan holde i ei hand, på strak arm - da er 3.3 greit. 5 er for mye - men verre er at jeg ikke kan holde rundt 5kg-rifla med fingrene.

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke har jeg så innmari mye å bidra om dette temaet. For meg er det viktig at børsa er lett og hendig, og ikke hinsides tung, hvis man skal slepe den med seg rundt på fottur i skog og fjell en hel dag. Samtidig er det veldig greit med litt tyngde for å unngå for mye vingling, men da blir også tyngdepunktet vel så viktig i forhold til følt vekt på rifla. Med rett tyngdepunkt, kan iallfall jeg gjerne akseptere litt mer vekt enn «vanlig».

I disse koronatider blir det gjerne litt mer lesing av «gamle» bøker om igjen for ørtende gang. Satt og bladde litt i «Rifles for Africa» skrevet av sørafrikaneren Gregor Woods, og da jeg kom over dette bildet kunne jeg ikke annet enn å tenke på denne tråden.

Børsa til høyre på bildet er en riflet munnlader med flintlås i kaliber 2 brukt til elefantjakt i Sør Afrika (den lille pinglerifla er en Enfield Snider). Pipa er merket med stjerne, og er en ekte «sterloop» som var det eneste de gamle boere aksepterte som god kvalitet. Stokkformen har også det som er kjent som «bobbejaanboud» - kurven på undersiden av kolben ligner på leggen til en bavian. Ladningen er ukjent, men kaliberet tilsier jo en (rund)kule på nesten 250 gram, så en del svartkrutt må det ha vært bak den…
Vekt på rifla er estimert til ca 23 kilo, og er iallfall ikke innafor min akseptable vektgrense...
Nå er det slik at laaangt de fleste elefantbørser fra samme tidsepoke var i kaliber 4, og ikke i kaliber 2 som denne. Forfatteren skriver også at rifla er i usedvanlig god stand i forhold til alderen. Kanskje er det (enda) et tilfelle av at eieren har hatt litt for mye «magnumfeber» og vært vel ivrig mht sin bestilling til børsemakeren, og seinere har måttet erkjenne at akkurat dette kjøpet var…well… «too much gun» og derfor ikke brukt den noe særlig?
Måten boerne jaktet elefant på, var vanligvis til hest, hvor rytteren steg av og skjøt med rifla fra skytestokk, eller ved å støtte våpenet på ryggen/skulderen til en eventuell slave. Flere jaktjournaler fra eldre tid beskriver hvordan de afrikanske bærerne kunne gå hele dagen med elefanttenner på 70-80 pund. En 23 kilos børse er ingenting i sammenligning …
 

Sterloop 2 bore RSA.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med trening er alt mulig, men jeg tipper få av 'oss' går nok med tung sekk til å være trent nok til at det blir lett med høyere vekt.

 

Anbefaler å bare prøve å fylle opp en tursekk med 8 kilo vannflasker, pluss annet utstyr og eventuell drikke, og bare kjenne hvordan det føles å gå med den en liten tur på 4-5 timer i norsk jungel.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Generelt er min subjektive meining etter å ha prata med relativt mange som fokuserer på gram når det gjelder våpen og friluftsliv, at dei hadde hatt mykje større utbytte av å ta grep om eigen livstil - framfor å ha ei børse på 2,6 kilo med demper og kikkert. 

Eg prata for eksempel ein gang med ein kar som sikkert var 130 kg, og hans bukser var slitt i baken, ikkje i låra. Han hadde bestilt seg ein blaser k95, fordi det var so tungt å jakte hjort i bratte vestlandslier med den børsa han hadde frå før...

 

Eg har forsøkt å "bokse" i de fleste vektklasser, frå super tungvekt, til fjørvekt for å til slutt ende opp som relativt godt trent i lett tungvekt på 95 kilo. Og slik eg er i dag, speler det liten rolle om børsa er 3, 4, 5 eller 6 kilo, men uansett kor trent og sterk ein er, vil ei kort og lett børse vere meir hendig og håndterbar dersom terrenget er tilstrekkelig jævlig. 

 

Dei kveldane eg tar meg i å ønske meg ei lett rifle fordi det var tungt å gå på fjellet - då legger eg vekk stratosen og tar med meg terrieren ut på ein tur 😂

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...